Zäta75: Är inte Halloran också skriven i dollar? Tjänar väl 130k innan och med ökningen av Dollarn så är han kanske uppe i 150-160k? Ryker han med framöver tro?
{7043}: Jag är nästan 100% säker på att vi redan har en annan back klart i princip som ska ersätta Laleggia. Och det måste vara SHL toppklass! Frågan är om Laleggia har gjort sin sista match i Timrå eller om han åker med upp till Luleå på torsdag?
Tror mer info kommer inom kort.
Är lite kluven om Pääjärvi. Vi har redan bra med folk framåt. Vem ska han peta när Halloran och Hartmann är tillbaka? 3:e kedja med Hartmann Lundin och Pääjärvi? Ingen blir gladare än jag om Pääjärvi kommer hit och öser in poäng. Hemvändarvärldsrekord!!!
Gjort en kort undersökning kring Olli Juolevi så ni slipper. Finsk megatalang som gick 5a i draften 2016 (efter Matthews, Laine, Dubois och Puljujärvi). Verkar ha åkt på skadeproblem sitt första år i AHL, sedan dess har ett rykte om TV-spelsmissbruk hängt över honom. Genom åren så har skadehelvetet verkat fortsätta, endast gjort 44 matcher dom två senaste åren. Dock öppnat starkt iår med 4 poäng (1+3) på 2 matcher i AHL
Det blir spännande att se var det hela slutar. Även om Laleggia är ett stort tapp så är han ju dessvärre väldigt dyr. Vi har ju inte direkt någon bred trupp så förhoppningsvis blir det mer än 1 ersättare för honom för den månadslönen.
Jag har länge tyckt att Edfeldt får alldeles för lite istid och från vad jag har sett rör han sig bra med puck. Han framstår som självsäker när han flyttar puck, skyddar den bra och är fysisk i närkamper. Där kan det blomma ut. Hade ju önskat att OJ också fick samma förutsättningar givetvis.
Sputnik: om vi bara tittar på meriter så imponerar MPS. AHL, NHL,KHL och Tre Kronor. Och det för bara två år sedan! Form är ju iofs färskvara, men jag tror att Lander har lite insider information här!
FH - avdammad: Ok nej men kan ju vara grym SHL klass för det? På gränsen till NHL back tar jag mer än gärna.
Haha känns som vi sitter och spånar och kommer bli besvikna deluxe när Kapanen väl fått in back/backar. Slutar med att Nubben frigör på backsidan i HV och in i Timrå kommer Westerlund och Torp. 😅😬
Sputnik: Om detta är på Timrås initiativ och att LaLeggia går med på det så har vi självklart något på kroken eller att det redan är klart. Annars är det fullständigt bedrövligt.
Är det på LaLeggias initiativ, att han vill lämna av privata själ så är det som det är. Men då får kapanen jobba övertid tills någon är klart illa kvickt.
Villervalla: Fast nu är väl inte ens Pääjärvi under kontrakt i Malmö? Så paketlösning på det viset blir ju svårt. Vet inte bad Aftonbladet menar med paketlösningen riktigt ärligt talat.
Synct: Jag pratar om offensiva och speldirigerande kvaliteter som är minst lika viktiga som back på denna nivå. Ja det vi tappar med LaLeggia. Går inte tro att man kan parkera bussen defensivt och ha ett offensivt gäng med forwards. Båda lagdelar måste synka både offensivt och defensivt och spela samlat. Våra forwards har brustit i defensiven och backarna offensivt, därför vi fått ett så "långt lag"
Sputnik: Det står väl säljas om Legget och paketlösning, MPS till Timrå och Legget till Malmö? Eller hugger Nubben på ett hundben och tar Legget? Ja de har ju pengarna.
Tråkigt för juniorerna om man tar in MPS och inte ger chans till någon och OJ blir kvar i Löven.
Jag har inte sett han göra nämnvärt mycket misstag, kanske någon annan har. Men då är ju att vara osynlig som back jäkligt positivt, då han knappast är värvad för att ösa in poäng bara.
Tom Topp: Kan vi hoppas på att Pääjärvi är en spetsigate och upphottad Salmonsson? Alltså utdömd och nästan bortglömd pga sina skador men får en uppsving i karriären igen? Ja är Pääjärvi en billig lösnong så kan det bli bang for the buck som sagt. Speciellt då vi inte är så beroende i dagsläget av en producerande forwards i det långa loppet. Snarare mer en "kropp" tills Barre och Halloran är tillbaka. Då kan ju Påäjärvi snarare bli ett lyxproblem om han överbevisar oss skeptiker.
Sputnik: Våra backar är rätt så stabbiga. Stenqvist tycker jag är den som varit mest positiv överraskning hittills, Eronen rätt så osynlig. Annars har vi Svensson, Strömberg och Erixon, där särskilt Strömberg är utpräglat defensiv. Erixon och Svensson spelar båda smart men är inte de där puckskickliga backarna man vet kan skapa något offensivt. Känns som SHL är fyllt av spelskicklig backar på 90% av Pudas eller Lennströms nivå. Kan vi få in några sådana är jag ok med att vi släpper LaLeggia.
DenRöda: Såg han i Vancouver för två säsonger sedan, och han var helt ok. Inte tillräckligt bra för att kunna utnyttja sin offensiv, men i AHL har han snittat 0.67 poäng/match. Han draftades också av Vancouver som nummer fem i första rundan!
bar mofftak: Ok då lutar det nog mer åt att LaLeggia vill bryta. Svårt att se att vi skall bryta ett kontrakt men att behäva betala pengar ändå. Speciellt när vi ändå är i behov av offensiv kraft i defensiven.
Labban: Ja jag utgår ju från att Kapanen faktiskt landar nått av klass. Vi skall ju inte glömma att Nubben redan är ute efter en och Rögle mfl söker backar i SHL. Så vi är ju inte ensamma om att söka backar
Landar vi inte nått i närtid så är detta väldigt vansklig väg att gå, milt sagt.
Sputnik: Stort tapp om Laleggia försvinner. Måste ersätta med en toppback isf. Finns det sådana på marknaden nu är frågan. Jag är lite i småchock som säkert många andra också.
Sputnik: Jo mycket möjligt. Säger inte att det inte går att ersätta honom. Men det lär vara en riktig klassback då. Joey har varit en matchvinnare för oss många gånger. Sen att vi tappar en back när vi redan skulle behövt minst en till in innebär att vi behöver minst två backar nu.
Labban: För klen i närkampsspelt framför allt är min åsikt. Njae står hans lön i dollar så är han överbetald deluxe i min bok. Då kan man hitta ruskig klass i SHL för back i 250k klassen.
Många klagar på LaLeggias defensiv, men tycker faktiskt inte den varit så illa. Han har räddat oss bakåt några gånger denna säsong också, även om han ställt till det nästan lika många gånger. Tycker han blivit bättre defensivt jämfört med förra säsongen
bar mofftak: Har vi rätt att bara bryta kontrakt pga detta? Tror nog LaLeggia skulle kunna motstrida om Kapanen kommer och säger att han måste ner i lön? Eller finns nått som säger att vissa förutsättningar om kursen rusar så har klubben rätt att sätta gränsen nånstans?
MPS är det garanterat reapris på! Men jag tror att han kan bli en hit när han kommer igång, efter jul nån gång. Trivdes han i Malmö? Det känns som att det är något ruttet i den föreningen. Två backar på det, varav en Olli! Jag tror på det här! Han är inte dum,Kimmo!
Nog måste man presentera en back innan Torsdag? Känns ju som en förlust redan nu om vi åker till Luleå med några juniorer som får lira deras första SHL match mot Komarov och Tyrväinen