1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581681 inlägg · 6215 ämnen

Framtidens Elitserie 12/14/16 lag?

816672 · » Till forumet


Sv: Framtidens Elitserie 12/14/16 lag?
Talangscouten: En utopi. Sverige styrs av Nordamerika och det gäller också hockeysverige....
Kommentera

Sv: Framtidens Elitserie 12/14/16 lag?
dunderklumpen:

Det var skillnad med Malkin. Han hade rätten att säga upp kontraktet inom 3 månader.

En spelare med kontrakt skulle vi kunna sälja för 40 miljoner. Det är skillnad det.
Kommentera

Sv: Framtidens Elitserie 12/14/16 lag?
Talangscouten: Aha, du menar alltså allvarligt att vi ska kunna tappa spelare när som hellst under säsongen och få 0 kr för dom? uhmm.
Kommentera

Sv: Framtidens Elitserie 12/14/16 lag?
16 lag
64 omgångar.
1-8 till slutspel.
lag 15 till kvalserien.
lag 16 direkt ur.

Fri handel med NHL. Gör som Ryssland. Vägra skriv på något NHL-avtal.
Kommentera

Sv: Framtidens Elitserie 12/14/16 lag?
Wayne Gresky: Hmmm.. det var ju bland annat för er skull jag tig upp det. När öviksborna lessnat på mittenplaceringar snittar ni som vanligt 3500 pers, ekonomin kraschar, kvalserien, allsvenskan och sedan fogden...

...så var tacksam du att nån tänker på er ;=)))
Kommentera

Sv: Framtidens Elitserie 12/14/16 lag?
El Maco: Klart det skall vara 14 lag (minst) i ES i framtiden! Rögle, Leksand och SSK framförallt har alla kapacitet och organisation för högsta serien! Leksand dessutom en mjölkkossa publikt och Rögle skulle kunna se till att sporten kunde ha chanser att leva vidare även i Skåne med derbyn mot Malmö...
Kommentera

Sv: Framtidens Elitserie 12/14/16 lag?
lincoln: Mina kommentarer till ditt intressanta inlägg i korthet:

- Det finns redan krav på ekonomi, arena etc.

- Lag ska kunna åka ur.

- Jag är för fjorton lag. Idag finns så mycket pengar i svensk ishockey att vi äger ligorna i Europa förutom Ryssland. Inte ens Schweiz har lika bra ligaekonomi men eftersom de har billiga inhemska spelare och utlänningsbegränsningar får de tre importerna väldigt bra betalt. Med ytterligare två lag får vi det bästa av två världar, även fortsättningsvis kan vi locka merparten av de bästa icke-ryska europeerna, bra amerikaner och kanadensare, men samtidigt bereda plats för ett trettiotal svenska elitseriespelare.

- Det borde vara fjorton lag i allsvenskan också.
Kommentera

Sv: Framtidens Elitserie 12/14/16 lag?
lincoln: När jag såg att det var någon som började oroa sig för nedflyttning så förstod jag omedelbart att det handlade om en timråanhängare. Vi modoiter räds inte nedflyttningsspöken trots att vi faktiskt har en arena, till skillnad från vissa andra. ;)
Kommentera

Sv: Framtidens Elitserie 12/14/16 lag?
tullgren: Hmm i stället för förslagen nedan med raka serier om 814 lag, kanske nått sånt här:

Jag tycker att man kan utöka successivt ända upp emot 16-20 lag.

Jag är lite inne på basketens spår. Det är så sjukt mycket pengar inblandade att det är vanskligt med risken att åka ur. Visst - håller med alla om att det är lite av den sportsliga tjusningen, men ES lagen är företag med omsättning kring 70-100 MSEK (vilken plats kommer egentligen TIK med sin msättning bland inhemska Medelpadsföretag!!!). Snacka om katastrofernas katastrof om hela marknaden bara slås undan under fötterna.

Därav tycker jag att basketen löst problemet rätt snyggt. Det skulle då kunna se ut nått sånt här.

- Ingen åker ur rakt av på sportsliga meriter.
- För att gå upp krävs att man
a) vinner serien under
b) kvalificerar sig organisatoriskt och ekonomiskt
- För att åka ur krävs att man
a) inte kvalificerar sig längre, sportsligt och ekonomiskt
- Slutspel med ca hälften av lagen.
- Förbud mot att som i Finland låna ut spelare från lag som missar slutspelet till lag som går till slutspel

Med detta tror jag att man skulle kunna lyfta en del ok från klubbarna som fruktar nedflyttning mer än nått annat. Tror också att lagen kan tänka sig att ta ekonomiska mellanår och släppa fram mer unga talanger.

Kvalserien är spännande, men som sagt, det är inte försvarbart med lag som investerar 150 miljoner i en arena och sedan åker ur...

På med kritiken nu - Give it to me

;=)
Kommentera

Sv: Framtidens Elitserie 12/14/16 lag?
Wayne Gresky: jag är helt på din linje! Men varför inte gå steget längre och ha 55 lag i elitserien?
Kommentera

Sv: Framtidens Elitserie 12/14/16 lag?
tullgren: Jag röstar för en serie med 33 lag där alla möter alla en gång. Ettan i serien vinner SM-guld, övriga 32 går till en kvalserie dit de 7 bästa i allsvenskan också går. Alla möter alla och de 31 bästa i serien får spela i elitserien nästa år. Övriga klubbar går till ett återkval där de gör upp om den sista elitserieplatsen i ett cup-spel. Där blir det även spel om placeringarna. Det lag som kommer sist flyttas ned en division extra för att de är så jävla dåliga.
Kommentera

Framtidens Elitserie 12/14/16 lag?
Det diskuteras hej vilt hur elitserien ska se ut i framtiden. Ska det vara kvar 12 lag, eller ska man utöka till 14 eller till och med 16 lag.

Och om man har 14 lag, hur ska slutspelet se ut då?? Och man har 16 lag ska då 12 gå till slutspel eller ska man kanske skicka 4 till kvalspel. En annan ide är att låta plats 1-8 gå till slutspel, 9-10 har spelat klart - slipper kvala, 11-14 kvalar och 15-16 åker ur.

Eller ska man kanske utöka serien och stänga den helt från upp/nerflytting?

Hur tycker ni andra att det ska se ut kommande säsonger??
Kommentera

816672 · »