1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

582170 inlägg · 6215 ämnen

Härliga Manderville

« · 426319 · » Till forumet


Sv: Härliga Manderville
Dream Team: Värst vad [k]enkelt[/k] skulle bli svårt, nu då.

"enleöt" = enkelt.
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
Stigsson: Okej, ja, men det är ju såklart inte lätt att känna till hur såna saker ser ut. Jag gjorde det enleöt för mig genom att ta närmsta större orter, utan vidare analys av respektive orts inställning, o.s.v.

Hehe.. både jobbigt och lite roligt samtidigt det. Ni mot alla, liksom. Fast ni har ju redan vunnit, kan man nog säga. Vad ska "det andra laget" ha för argument, liksom.. ;)
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
Dream Team: Jag kan garantera dig att dom som kommer ifrån Borlänge, Falun och Leksand till Mora för att se hockey kan räknas på ena handens fingrar. Vi är att betrakta som länets svarta får eftersom vi har haft ovettet att ta upp kampen med "hela landets gullegris".
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
Knylan: Ja, eller nåt.. =)
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
Dream Team: Ambitiöst om inte annat... =)
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
Helg Ernest: Det är ju dock svårt att göra en rättvis bild utav läget, eftersom upptagningsområdet, som redan nämnts, nog varierar väldigt mycket från fall till fall. Eftersom klubbar på mindre orter nog garanterat "invaderas" av publik från andra närliggande kommuner (detta sker säkert i större städer med, men där har jag valt att avstå), har jag även noterat den, eller de närmaste större städer/orter som kan tänka stå för detta "överskott".
Slutsatser, om det går att dra några, får var och en göra om man vill. Jag avstår dock, just nu iaf.

De siffror jag hittat anger publiksnitt säs. 2003/04 (grundserie) och den totala folkmängden i resp. kommun.

[f]Brynäs[/f]
4 639, 91 219 invånare.

[f]Djurgården[/f]
7 404, 759 560.

[f]Färjestad[/f]
7 840, 81 043.

[f]HV 71[/f]
6 118, 118 885.

[f]Linköping[/f]
4 247, 135 073.

[f]Luleå[/f]
4 658, 71 883.

[f]Malmö[/f]
4 232, 265 941.

[f]MoDo[/f]
4 303, 55 125.
(Härnösand, Sollefteå, Kramfors)

[f]Mora[/f]
1340, 20 023.
(Falun, Borlänge, Leksand)

[f]Södertälje[/f] (ingår i Stockholms stad, men är ju en egen kommun)
4 393, 79 919.

[f]Timrå[/f]
5 199, 17 811.
(Sundsvall, Härnösand)

[f]Västra Frölunda[/f]
10 942, 475 747.
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
mok:
Näää! Du får komma upp!
Det är aldeles för jobbigt att släpa plastdunkar till Götet! Ni har så mycket importsprit där så det behövs inte!
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
Dream Team: Äh.. vi gör om skiten!
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
Janken: Du har säkert rätt. Det var inte alltför enkelt att hitta rätt på alla kommuners webbsidor med vanliga html-sidor, PDF-filer och annat.
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
Janken: Underbart! När kommer ni ner då :)
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
mok:
Det bjuder vi alla bortasupportrar på när vi väl kommer iväg på Hockey!
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
Dream Team:
Hmmm!?
Enligt SCB Har Ö-vik 54 995 innevånare!?!
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
Janken: Nej men alla e inte intresserade av hockey heller för den delen. Sen måste ju nån dricka upp allt hembrännt ni tillverkar med :)
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
Swordster:
nivån...
"du kastade sand i mitt öga, nu ska jag kasta sand i ditt"
;-)
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
JimmyH: Ok en felskrivning, jag skulle ha skrivit 5500...
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
Swordster: Timrå snittade faktiskt 5200 i grundserien och 5700 i slutspelet förra säsongen.
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
mok:
Det håller inte ändå!
Hela Västernorrland har 244 238 innevånare. (GBG 479 000)
Norrland inkl Dalarna 1 403 770. (västra götaland 1 518 000)
Resten av riket står för resten av innevånarna fördelat på halva ytan av riket!
Sen är det ju besynnerligt om Gais drar så mycket publik i under vintersäsongen!?!?! Kaparna!?!? Kör dom isracing på vintern!
Tänk oxå på vad som drar i Norrland! Älgjakt, pimpelfiske mm. Så kan vi ju inte lämna hembrännarn vind för våg för att sticka på hockey heller!
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
Swordster: Procentuellt sett är det kanske fler av skogsborna som går å¨sport. Eller så går samma folk på alla sporter. Ni har ju inte så mycke annat för er där uppe :)
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
Danne_l: Ja tänk hur det kan bli!

Underliga äro herrens vägar...
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
Swordster:

Tänk att det började med Manderville och slutar med olika sporter i Göteborg. Knepigt.
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
Danne_l och mok: IFK Timrå då? Ni anar inte hur mycket publik de snor till Grytans IP från Timrå IK varje gång det vankas match.
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
mok: Som vilka?

Inte fotboll i alla fall, där är det skamliga publiksiffror på allt utom derbyna!

Basket??? Inte i ettan va!

Handboll??? RIK har ca 1000 i snitt!

Speedway??? Möjligen i SM-Finalen förra året!

Vilka andra sporter?

Här uppe ar vi Timrå ca 4500 i snitt, Giffarna ca 6000 i snitt, Dragons ca 1000 i snitt och IFSH som snittar ca 850 per säsong. Och allt detta på ett befolkningsunderlag om ca 120 000!
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
Danne_l: Finns många mer.... Sävehof, Pixbo etc etc
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
Johan J:

Blåvitt, Öis, Gais, RIK, Häcken, Frölunda Fotboll, Kaparna...alla lag som är med i högsta eller näst högsta divisionen;)
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
mok: Som Frölunda mot GAIS eller? ;-)
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
Janken: Hänger med i ditt ressonemang om stadsstorlek kontra snitt i hockeyarenorna. Men tänk oxå på att vi har mycket andra sporter som drar folk istället.
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
Anledningen till att jag överhuvudtaget tog upp det statistiska exemplet var att den av Kållen Danne I ansåg att publiksnittet är avgörande hur lojal och engegerad supportrarna är!
Det enda jag egentligen ville säga är att man inte kan utgå från att Stor publik är detsamma som goda supportrar!
Om man tar befolkningstätheten i södra/västra sverige så skulle alla klubbar söder om Gävle måsta ha uppåt 100 000 åskådare/match för att över huvud taget kunna vara med i diskussionen i så fall!
Jag minns när Kramforsalliansen gick upp i tvåan i slutet av sjuttiotalet! Det var 1 500 pers i gummitältet... men ett förbaskat tryck!
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
Dream Team: Du är ju kanon på statestik !
Kan du inte surfa runt och kolla publiksnitt och folkmängd.
Bara för att statistiskt få fram en procent satts av befolkning som går på hockey.
Vore j..it intresant att se DIFs % Mhuhhahaa!!!!!!!
Själv måste jag hem och hänga hängrännor.
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
Helg Ernest: I den jämförelsen, helt klart, och tänk dig då Mo och Domsjö som bara skrapar ihop ett par tusen invånare ;-)
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
Rättelse
Se länk

Vilket tyder på att vi är dålig ?
Bara 32,48 % går på Hockey
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
Lumber Jack: Det bor väll bar ca 5000 i Timrå också ( c :
Så då gör vi ju det bra!
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
Dream Team: Nej, det är en stadsdel.Frölunda var en egen kommun fram till 1945 då den införlivades i Göteborgs stad.
Men att inte räkna in Sundsvall och Härnösand till ett naturligt upptagningsområde för publik till Timrå är direkt missvisande, för att använda diplomatspråk.
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
Lumber Jack: Så Västra Frölunda är en kommun i kommunen Göteborg?
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
JimmyH: Göteborgs.
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
Lumber Jack: I vilken kommun ligger hallen då?
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
Janken: Upplysningsvis bor det 12 852 personer i Frölunda. Om man nu ska inte ska räkna in grannkommuner...
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
mok m.fl: Om jag skulle lira hockey och hemmapubliken inte var bra skulle jag nog hålla mig från att kommentera den/dem. Jag skulle defenetivt inte berömma dem. Har ni någonsin hörttalas om en hockeyspelare som berömt publiken i Scaniarinken? Med tanke på hur Mandy formulerade sig så verkar det inte vara ett svar på en fråga utan en spontan komentar från hjärtat. Så jag kan nog inte riktigt hålla med om publikfrieri.
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
Bragd-Birger: Det är nog så att vi tävlar mot oss själva och inte motför hur de är i de flesta andra arenor för då skulle man alltid vara nöjd och då skulle men inte sträva efter förbättring heller.
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
Janken:
Korrigering!
125 000 i publiksnitt bli re i förhållande till folkmängd om man räknar med 5 000 i snitt för TIK. (5000x25)
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
För att tala publiksnitt i diskussionen Gbg- Timrå så är Göteborg 25,95 ggr större än timrå i antal innevånare. Då torde scandinavium måsta byggas ut om dom skall knö in 20-22 000 pers/match! ;-)
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
Knylan: Sen ska vi inte glömma att Timrås klack är ett släkte som verkar ha en fetisch för självspäkning. Även de ggr då jag varit uppe och tyckt att det varit ett sjuhelvetes drag (jämfört med andra arenor) tenderar eftersnacket att gå i negativismens tecken.
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
Maggan:

Japp, förstår. Formulera dig gärna så väl från början nästa gång, slipper vi allt tjafs;)
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
Danne_l: Ni har Sveriges mäktigaste arenor inkl publikens ljudvolym. MEN när det går ont för laget, blir det, av naturliga skäl, v ä l d i g t tyst. Detta då 70 % av eran publik bli tyst, så innebär det att nästan 8000 personer tystnar.

Det är mer än vad som går in i Sydkraft arena!

Förstår du nu vad jag menar?!
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
Danne_l: Som ishallen såg ut tidigare fanns problemet med att övrig publik, förutom klacken sällan hördes alls. Det var bara då det var riktigt fullt och då det gick bra för laget som det där riktiga trycket uppstod. Jag skulle dock vilja påstå att nu när publiken i den nya arenan fått en säsong på sig att vänja in sig, så märks redan en ganska stor skillnad motför hur det såg ut under de "vanliga" matcherna under grundserien ifjol. Klacken hörs och övrig publik dras med på ett helt annat sätt än tidigare. Tyst, det blir det sällan i Sydkraft Arena.

Men att påstå att det alltid är ett väldigt tryck, det vore ju att överdriva rätt rejält.
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
Danne_l: Timrå e la kanske inte det lag som bäst drar igång Scandinavium heller för den delen
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
Maggan:

Men herregud. Så naiva så hälften vore nog. Tror knappast du har vart här tillräckligt ofta för att kunna göra en rättvis bedöming av publiken i Scandinavium...
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
Sen ska vi inte glömma heller att vi Timrå-supportrar är det släkte som knappt vet vad ordet "självkritik" eller "självdistans" betyder. Visst, vi har en hög högsta nivå, men lägstanivån... njaa.

Det är kul att spelarna uppskattar publiken och blabla, men ofta så tar folk det lite väl seriöst.
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
Knappen: Har du aldrig varit nere i Scandinavium? Om du har det förstår du skillnaden.
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
Danne_l: Som i alla arenor. Klackarna drar o publiken hänger med när det går bra eller händer något speciellt på isen.
Kommentera

Sv: Härliga Manderville
mok:

Tillägg, oftast bara klacken som hörs. Resten är lika tyst som överallt annars.
Kommentera

« · 426319 · »