Tom Topp:Dock tror jag inte in your face hade sminkat över de flesta nyförvärven ändå.
Framförallt så har vi inte en backsida som förmår det spelet. Hardegård och Sundin är väl två backar jag har svårt att se klara av ett ännu snabbare tempo med snabba beslut med puck.
Förhoppningsvis så är Barkemo en fullträff dock!
Då kanske vi jag 2 backar i Freij och Barkemo som har en styrka i att sätta igång spelet snabbt ur egen zon. Md. Jag anser att vi behöver en till back av god SHL klass utöver det!
Gorkyman: på tal om annat än nyförvärv, är verkligen natt & dag på hur Malmö vs Timrå spelar. Ett lag som konstant är aktiva def och off medans Timrå spelade så avvaktande och stillastående
Smörgåsen : Ja det är min tanke oxå. Nu är jag glad att det inte blir Vejde även om det är en duglig spelare på SHL nivå, men hade varit orolig att han isf skulle vara tänkt som 1:a. Litar inte på att Nubben även gått på något vassare isf.
Maktankan: Gillar Vejdemo och han har gjort en bra säsong, men man måste också inse att Leksands svaghet den här säsongen är brist på offensiv spets och att Vejdemo ingår i den problematiken. Han är en jättebra SHL-spelare men han är ingen förstacenter. Ni borde försöka med Curry från Kalpa.
Jåkkinen: Ja dom var dåliga förut, årets trupp var Kapanens misslyckande osv.. Förutom ungdomarna och kanske Sundin, så var årets nyförvärv skräp. Fortsätter man strössla kontrakt på skräp även den kommande säsongen så är det godnatt.
Rallarn: Med Gath blir det riktigt höga krav på laget och individuella spelare. När han spelade i RBK var han den som gick all in och aldrig gav upp. En vinnarmentalitet och hög kravställning.
Inte för att det gäller center, men hoppas innerligt inte de ryktena som folk nämnde härinne om Kopacka stämmer. En rätt begränsad spelare i min bok. Då skall vi få in en kvalitets-center deluxe som väger upp det.
Men men, kan inte minnas när vi hade en sån här intressant silly senast!
NotAChipmunk: Åren börjar gå och han blir ju inte direkt snabbare. Att en spelare får en tredje chans känns osannolikt. Han hade behövt mer flax när han väl var där borta, inte minst den första svängen när körtelfebern grusade allt. Sen har han ju den där axeln som är ett allmänt känt frågetecken.
Hållander har hela paketet och var tydligt alldeles för bra för SHL, går dessutom att använda på fler sätt. Helt otroligt att han drabbas av den där blodproppen dock. Från att knappt varit skadad i hela sin karriär så får han en blodpropp precis när han börjat få ordentligt fäste i Penguins. Imponerande om han lyckas jobba sig tillbaka nu när han redan missat typ en halv säsong av det där tvåårsavtalet.
NotAChipmunk: chans och chans. nej det tror jag inte. .i så fall skulle han redan fått den. Och han saknar mycket av det fysiska spelet som behövs där borta. .och så har han ju ett känt problem med axeln som antagligen får många NHL-lag att dra åt sig öronen. Dessutom är han en spelare som bör spela i en producerande lina. Och i PP..antagligen 1:a eller 2:a. Inte en tredje fjärden. Vet inte vilket lag som han skulle kliva in i bara sådär. .
NotAChipmunk: man tycker det, men Hållander kunde driva spelet själv på ett helt annat sätt. Hur många matcher tyckte man att Hållander inte gjorde intryck?
Dahlén förtjänar en staty utanför arenan, men det finns bättre spelare som ska vara topp sex i nhl. Du vill inte ha han i en bottensexa emot dom bästa.
NotAChipmunk: Dahlén är förmodligen för dålig offensivt för att platsa i NHL och han skulle inte kunna ta en plats längre ner i laget där det mer handlar om ”brunka”. Han har inte fysiken för en sån roll. Han har testat två gånger att slå sig in men inte lyckats. Finns nog 0% chans att han hamnar där igen.
Hållander förvisso testat slå sig in i NHL en gång tidigare, men hans skridskoåkning och fysik gör att om han inte lyckas ta en producerande roll så finns chanserna att ta en botten6 roll istället. Sen är Hållander några år yngre än Dahlén också. Men tror att dom här två åren är Hållanders sista chans att etablera sig där borta.
Rallarn: Sedan Nubbens dagar? Deras mörker började ett par år innan han kom dit. Sen återstår det väl att se om dom är på väg upp eller om det blir kval nästa säsong igen. Jag menar det kan ju inte vara lätt när sportchefer inte orkar gå till jobbet i den klubben.
Jag har en fundering angående Dahlén som jag inte sett eller hört någon lyfta (har jag missat något ber jag om ursäkt).
Säsongen 24-25 gjorde Filip Hållander 26 mål och 53 poäng på 51 spelade matcher och blir belönad med ett NHL-kontrakt.
Säsongen 25-26 gör Jonathan Dahlén 30 mål och 55 poäng på 50 spelade matcher. Finns det ingen chans att intresse från NHL väcks igen efter den här säsongen?
Synct: Leksands gatsten hit och dit, tänk på deras motståndare HV som är påväg upp från mörkret sedan Nubbens dagar, snart är vi där och ska klara först och främst nästa säsong och sedan ökenvandringen efter att Nubben lagt västen på hyllan, det kommer bli några år med ångest och hopp om överlevnad.
Gathlopp: Visst, det finns väl alltid en liten risk men hur många av de exempel du tänker på är svenska spelare draftade i andrarundan? Även om vi är glatt överraskade över hur snabbt han tog så stor plats här så har han ju inte direkt varvat ligan, och killen har knappt fyllt 19. Detroit vill nog gärna se hur han hanterar att inte flankeras av EP och Dalle också, Genborg kommer behöva ta ett större ansvar och det kan komma en rekyl ur det som han måste hantera.
Gathlopp: Vi sitter och droppar en massa namn och önskar men det blir nog ingen vi har spånat eller tänkt på överhuvudtaget innan det faller på plats säkert. Typ som med Gath 😉 kan bli en spännande silly trots allt om Sportrådet spelar korten rätt😄 Kom igen Z:a
Genborg har, precis som väntat gått rakt in i hjärtat på folk över pölen, bara genom att vara där. Vad som är sagt är sagt osv, men man har sett alldeles för många exempel där det tvärvänder för att det ska kännas 100% säkert. Jag blir mer orolig för varje dag.
Knylan: Frågade min nya kompis CHATGPT, Svaret är ju ganska tydligt.
"Lokal elev: kostar kommunen ~120–150k/år → ingen ny intäkt Utsocknes elev: annan kommun betalar ~120–180k/år → +120–180k in"
Gissa vilka som väljs och i förlängningen , hur svårt blir det att locka till sig hemvändare om ingen med Timrå IK som moderklubb ges en plats på det lokala hockeygymet.
Framförallt så har vi inte en backsida som förmår det spelet. Hardegård och Sundin är väl två backar jag har svårt att se klara av ett ännu snabbare tempo med snabba beslut med puck.
Förhoppningsvis så är Barkemo en fullträff dock!
Då kanske vi jag 2 backar i Freij och Barkemo som har en styrka i att sätta igång spelet snabbt ur egen zon. Md. Jag anser att vi behöver en till back av god SHL klass utöver det!