vonDöbeln: Nej det finns en risk där men SKRIDSKOSKENAN hade räknat med honom och tyckte tydligen att det verkade vara en svag centeruppställning. (Som jag tolkade det) Jag tror faktisk han kan vara vass nog för att spela förstacenter om han nu blir kvar. Vejdemo skulle vara en av ligans bästa andracentrar om han kan hålla samma nivå som i år. Han är stark nog för förstakedjan också för ett lag på undre halvan. Josefson har till sist opererat sig och ska vara redo till hösten. (Han spelade t o m mot Malmö i åttondelarna) Han har hög potential men man är lite rädd för skador. Salsten klarar nog av att köra som fjärdecenter utan problem också om han inte blir utpetad på en kant ifall Krüger blir kvar.
SKRIDSKOSKENAN: Alla de där lagen kommer nog förstärka med någon till center, sen är det väl känt att det är svårt att hitta bra centrar. Vejdemo är presenterad nu så inte längre ett rykte.
När det gäller DIF tycker jag faktiskt en centersida med följande känns rätt ok. Vad är det du tycker är så dåligt? Björck Vejdemo Josefson Salsten
Eventuellt förlänger väl Krüger också och i annat fall blir han förmodligen ersatt.
Jag antar att du tycker att lagen du hoppade över har fungerande centrar? (Skellefteå, FBK etc.) Hur skulle du ranka de olika lagens centersida?
Jåkkinen: Får man till sommarträningen och att träningarna mellan matcherna är effektiva plus att spelsystemet Gath kommer med blir lätt att lära sig, så ser jag absolut inte att vi blir ett kvallag. Jag kan då sträcka mig till att vi kan sluta på play-in, eller om alla stjärnor står i zenit, en 6:e plats. Men då krävs det att alla spelare gör sin bästa säsong i karriären. Sen bör vi ju skippa dåliga powerpoint-föreläsningarna som Tommy hade med ett brinnande hjärta med soldater osv. Spelarna köper inte sånt. Det är bara pinsamt.
FH - avdammad: Det skulle vara riktigt förödande. Då måste sponsorerna upp med storbörsen om kassan är slut. Svårt att ersätta Genborg med nån annan ung billig och lovande talang så sent inpå säsongsstart. Då alla är uppbundna redan.
Det bästa vore om Detroit är så pass transparenta mot Zäta redan nu så vi vet planerna tidigt. Så vi kan börja planera för att ersätta honom redan nu.
Gooode: Hehe, jag har nämnt nåt dylikt förut härinne.
Vi ger Dahlén typ 2-3 säsonger i Schweiz. Sen har vi kryddat på truppen innan dess. Så kommer han hem mer som en "en krydda" mer än att han måste bära laget på sina axlar.
Han kanske rent av inte kan hålla sig att komma hem om han ser att vi har ett lag att räkna med.. 😏
Jag tror dom tar in Gardiner från Växjö. Högerskytt, bra ålder 30, samt bevisat han han kan göra både mål och assist. Gjorde mest mål av alla i Finland ett år. Låg väl på 35 poäng förra året i SHL. Första året i SHL brukar vara tufft. Kan göra 40 poäng nästa år. Sätt ihop honom med kniven och McLaughlin i en första femma. Garanterat 100-120 poäng där. Bakom i andra femma kanske Heikkinen-Eriksson-Genborg. Tredje med Wedin-Lander-Forsell. Så får resten slåss om platser i fjärdekedjan. Lilja samt MP har inget i denna truppen att göra. Minst 2 måste bort.
Jag har kommit fram till en sak, förutsatt att vi håller oss kvar i SHL. Men skulle vi verkligen lyckas pricka några ess till spelare och har en jäkla bra trupp om en säsong eller 2.
Det som jag är så positiv till är att oavsett ekonomi och dyra spelare så kommer Jonte alltid kunna lösas via sponsorer å allt möjligt. Har vi 54 på ett dyrt kontrakt är det svårt för oss att plocka in andra..
Har vi andra bra spelare på dyra kontrakt så kommer det inte vara nå problem alls att plocka in 54:an igen!
Så nu måste vi pricka rätt i typ 2 år, för att lyfta bucklan år 3 då 54:an kryddar 😎
FrOllik: Kul för Eddie. Absolut. Men personligen tror jag att han skulle må bra och utvecklas bättre av en säsong till i SHL. Bättre spela i en topplina i en klubb i SHL och ösa massor av speltid än spela i en fjärde i NHL. Zäta kommer nog att lägga fram det ungefär så till NHL-folket sen får vi se vad som händer. Skulle vara ett tapp för Timrå som skulle vara svårt att ersätta för den pengen tyvärr.
FrOllik: Med tanke på att Genborg skulle kunna försvinna så FÅR inte den där sista vingen vara på artistkontrakt. Vill inte ens skissa upp laguppställningen i början av säsongen utan dom två.
jk: Jag tror artistkontrakt kan vara nåt som blir aktuellt om man bryter med nån spelare eller eventuellt om det skulle dyka upp nån bra back om det inte slår väl ut där under säsongen.
Vore otroligt förvånande om det blir artistkontrakt på den sista spetsforwarden. I så fall måste det vara en riktig bomb som man inte kan lösa på annat vis än den kontraktsformen.
Smörgåsen : Lyssnade på en podd som behandlade både Red Wings och Griffins och det som var oroande var att samtliga deltagare var mycket imponerade av Eddie Genborg. Man spekulerade i att han absolut kunde ha en chans att ta en plats i tredje eller fjärdelinan hos Detroit. Om han visat upp sin allra bästa sida, så är jag böjd att hålla med. Detroits 3:e och 4:e lina måste förändras radikalt inför nästa säsong. Så plötsligt känns risken att Eddie kan ta en plats lite större.
Gath som skriker på varenda spelare att dom behöver kriga mer och viskar i Wallis öron om att han ska sänka motståndarna. Kittlar lite i pungen ändå.
Det som går obemärkt förbi senaste veckorna och som jag ej sett hittills i detta forum är konstellationen Karlunden/Molinder bakom Gath. Molinder tror jag kan vara väldigt nyttig, för det visade han med Ante. Men Karlunden.. BP och backcoachen. Sämsta resultatet där på extremt länge. Man förlängde med honom för att han är en skön typ bara? Kittlandet i pungen försvann där nu...
Tom Topp: och även Timrå IK såklart!! betyder otroligt mycket för Fille. Vill familjen hem redan nu så skulle det vara realistiskt men inte så troligt för jag tror hela familjen trivs väldigt bra där borta. Ungefär lika troligt att Dahlén skulle komma tillbaka till oss från NHL när vi var i Allsvenskan eller vänta nu, det gjorde han ju :) så det finns alltid en chans men den är minimal…tror vi får vänta ett tag. Har vi tur kanske vi får en minihemvändarera i Dahlén, Emil och Fille inom några år ;)
Sen kommer EP40 också för att lira med brorsan…allt detta beroende så klart om vi är kvar i SHL annars är det bara Jonte vi får jubla över :) och Elias kan ju tycka att Sundsvall/Timrå är en för liten stad!? Vet inte riktigt vart hans Timråhjärta ligger nu för tiden?
Smörgåsen : Jag tror att fan i mig att vi har signat en Jonte 2.0 i Kivenmäki för JÄÄVLAR va duktig han är när han får vända o vrida i anfallszon o titta noga så sitter passen på blad hela tiden!!!!! Jag tycker att han är bland de bästa spelare som jag sett förutom Jonte på jävligt länge och han tappar nästan aldrig pucken när han väl fått tag på den!!!! Hoppas att de är flera härinne som sett samma sak om inte då måste jag reklamera synundersökningen!!!😎🤩🤩🤣🇱🇸
Maktankan: jag vet inte om du lyssnade på podcasten, men det var hon reportern som tog upp Rattie. Nubben mötte direkt med att han såklart finns på en lista (annat vore tjänstefel) men ingen man tagit kontakt med.
Tycker även det är talande att Nubben tar upp hans sjunkande produktion och att man inte vill chansa. 21 - 13 - 5 (8.6) är helt klart en illavarslande trend på någon som är närmare 35 än 30.
jk: Nubben är verkligen glasklar om att Rattie inte är aktuell :-):
- Vi har inte stängt någon dörr, sen är inte han den vi kommit längst med eller förhandlat med på så sätt. Men det är klart att Ty finns med på vår bruttolista vi har över spelare som det finns ett intresse för, säger Norberg.
- Ty Rattie har ju spets. Det är klart att det ryker en hel del poäng i powerplay, och Ty är en powerplay-spelare om man säger så. Han gjorde det fantastiskt bra när han var här sist, säger han.
- Han hade ett tufft fjolår. Vad det beror på vet inte jag. Men sen han hamnade i Schweiz har han ändå gjort nio poäng på elva matcher. Vi vill ogärna chansa på de här positionerna. Det måste kännas tryggt med de spelare vi tar hit. Så vi har inte skrivit av någon egentligen.
Tror du att det finns intresse från hans sida och komma tillbaka? - Ingen aning, i och med att jag inte har frågat än. Men just nu har det varit mycket fokus på centerjakten.
Maktankan: finns fler rykten än det som ST skrev om? som bara var deras reporter som hittat på? nubben sa väl att rattie fanns med på nån lista men att det inte ens pratat med honom.
Knylan: Hans assist ikväll ser inte mycket ut för världen om man kollar den en gång, men han gör en liten paus precis vid blålinjen för att hitta rätt läge för att skapa yta och hitta en 2-1 läge för sina medspelare. Riktigt hög klass på den aktionen.
Nisse på Mon or: Han är fullständigt överlägsen på den här nivån. Visst, poängen trillar in för honom men ser man till hur mycket han genererar offensivt så är en-två pinnar per match i grov underkant. Hittar genomspel ingen annan ser, jag tror faktiskt inte att han behöver specifikt en målskytt att spela med i och med att han använder sig av alla alternativ precis hela tiden. Det viktigaste är nog att medspelarna hela tiden håller sig aktiva och spelbara.
Upplys en okunnig: om det handlar om Ty Rattie, varför då ett artistkontrakt? Helt enkelt för att det sparar pengar, eller finns det annat som spelar in?
Hur många varv till ska skivan behöva snurra? Vi kommer att värva tre ersättare för 14 och 54. Två av dem är klara. McLaughlin är en, Kivenmäki en annan, men Forsell är inte den tredje. Han ska ses som ersättare för 23 och en bättre ... | Läs mer
Ja sitt på båten tä Helsingør å hinken 🎉🎉🎉
Låt dä rinna lätt ida rabbusling 🥳🥳🥳
HALLELUJA 🙏🙏🙏