Jockz: hundkedjan... Om han är frisk, para ihop med Boyce och kanske Ogge. Tre hårdingar. Ny hundkedja. Sen kanske han ändrat stil och tappat fart. Länge sedan han var här.
Sputnik: Det ska bli valdigt intressant att folja AllEttan, inte minst for att se vilka motstandare Sundsvall kommer att stallas mot i kvalserien till Hockeyallsvenskan.
En förlängning klar. Hoppas på fler före annandan. Tolkar det som att Nubben håller i slantarna. Är vi i ingenmansland så släpper vi korttidarna. Om vi ser ut som play off så lirar de säsongen ut. Eller?
Johan J: Räkna inte bort Västervik dock! Det är inte helt givet att Södertälje tar direktplatsen till kvalserien. Mitt tips är att SSK, Vik och Troja slåss om förstaplatsen i Allettan.
T T: Södertälje känns ju givna i en kvalserie i avslutningen av säsongen. Det vore roligt om Visby/Roma gick upp i Hockeyallsvenskan så att man fick åka till Gotland och titta på hockey i Visby Ishall nästa säsong.
Hudiksvall i sodra serien samtidigt som Tranas och Mariestad spelar i norra serien. Kanns inte helt logiskt. For distriktets basta hoppas jag att Kovland klarar sig kvar i fortsattningsserien HockeyEttan Norra.
Rip Kirby: Jag tar en torsk för bobbarna alla dagar i veckan. Men Sundsvall lär få kvala men bra om Mora som vi slåss runt strecket med tappar poäng. Mina fem cent.
El Maco: Med 11 poäng upp till Björklöven ovanför strecket får Sundsvall gärna vinna sina fyra kommande matcher. Sett till vilka de spelar mot vore det tacksamt ur Timråperspektiv. Förhoppningsvis har de slut på energi inför drabbningen mot Timrå som följer.
Spelschemat för Sundsvall de kommande fyra omgångarna.
Därefter väntar lokalderby, det tredje i ordningen denna säsong.
8/1 Timrå IK (b)
Vilka ödesveckor för Sundsvall. Lager ligger på sista plats och möter i tur och ordning lagen på 11, 13, 9, 12 och 8 plats i tabellen. Det är nu det kan avgöras för deras del.
Rip Kirby: För några år sedan hade jag sagt släpp pucken. Men nu tycker jag Sundsvall ska få en chans. Linkan, ska vi säga nedsläpp klockan 19:05? Då hinner ni med ett par ord taktik också.
Abstinensen från svensk ishockey får mig att snegla på kvällens enda match i Hockeyallsvenskan, mötet mellan Mora IK och IF Sundsvall Hockey. Det ska bli intressant att se om lokalkonkurrenterna lyckas höja sig med ett par nyförvärv i truppen eller om man är kvar på samma jämna nivå.
Sätter på C More om ett par timmar och hoppas på en underhållande och målrik match.
Ja besöker iallafall Tingsryd på Annandagen och om jag inte flyget till Midlanda den 29:e? Men Hotell Laxen finns ju inte mera vid liv och det gör mig lite pissofft faktiskt!
Kongo: kul att det är bra drag runt klubben. Tingsryd borta på annandan, dit får man ta sig på egen hand men det är vi säkert många som gör.
Hästen hemma 29/1, hemvändarmatch bland annat där alla juluttråkade lediga blandas med stampubliken och exporterade exilsupportrar som är hemma över jul och nyår och passar på att gå på hemmamatch. Kommer bli mycket folk tror jag.
AIK borta 5/1. Supporterklubben ordnar resa (anmäl er på Tikare.se). Som vanligt kommer vi vara ett par hundra Tikare på Hovet med nedresta norrlänningar som förstärker alla locals.
Hemmamatch 8/1 mot seriens slagpåsar från Gärdehov. Får se om nya Timrå äntligen spöar samma gamla Bobcats. Se Kongos länk för supporterklubbens arrangemang.
Mora borta 16 januari. Supporterklubben ordnar resa.
Slutsatsen är att om alla som inte gjort det redan åker förbi vår namnlösa isstadion och köper en souvenir så kan ni ge den till er mer ljumma Timråsupportandr svägerska, kusin eller systerson och dra med vederbörande på något eller alla de hör arrangemangen så gödslar vi hockeyintresset och besökssiffrorna lite. Laget förtjänar stödet som de presterar nu.
El Maco: Frågan är..Vem fan vill lira för den sjunkande ubåten ifrån Karlskrona eller de sönderskjutna skabbrävarna i Övik? Nastarovia som Jacob Dahlin sa i Jacobs Stege på 80-talet! Nu tar jag mig ett nakenbad i Röda Havet!
Laken: minskar inte chansen. Hoppas att han känner sig pepp och ger järnet med oss även om det inte skulle bli mer SHL. En reell risk är ju att något av SHLs mer tragiska lag som KHK eller Modo hugger om de tror de kan byta ut erkänd sopa mot joker med målsinne.
Jaji, det är förbannat sopigt att inte ha besegrat seriens särklassiga skitjumbo i någon match hittills. Vad fan håller vi på med egentligen? Dessutom hade vi om påsarna slagits ihop haft 48 + 31 = 79 poäng vid det här laget. Det vill säga att vi då hade lett serien överlägset. Undrar om alla ni som är emot en sammanslagning någonsin tänker i dessa banor?
Kongo: Vi vet ju väldigt lite kring hur FBK resonerar men det där reducerar ju inte våra chanser att få behålla Persson.
Frågan är just hur de tänker. De har ju inget att vinna på att låna ut honom resten av säsongen, om de inte skulle ha för avsikt att förlänga hans kontrakt. Något som känns lite avlägset. Då är ju alternativen att vi löser honom från kontraktet eller att Färjestad lånar ut honom resten av säsongen bara för att vara schyssta.
Skulle jag vara Persson så hade jag sökt mig tillbaka till Timrå. Nu har han varit uppe och testat SHL och ändå fått lite istid. Det räcker inte till ännu, men jag kan inte se några hinder till att en stark spelare med stenhård rightsnärt inte skulle kunna ta en plats i SHL på sikt. Går han tillbaka hit så kan han landa i en klubb som börjar ta de där första stegen till att återigen börja resa sig, vilket sällan brukar vara något som drar ner en klubbs attraktionskraft. Det ska bli intressant att se hur pass långt vi lyckas ta detta i år, förhoppningsvis så kan säsongen sluta i ordentlig mersmak.
Sen är ju frågan också vad vi har råd med. Jag vill utan någon som helst tvekan behålla hela trion Persson, Lindhagen och Tikkinen. Alla tre kommer ju inte rymmas i Lindgrens löneutrymme direkt och vi ligger 500 åskådare back sett till budgeterat publiksnitt. Jag skulle tro att vi kommer klara av det budgeterade snittet till slut, utan större problem, men det är ju nu som det ska förlängas med spelare. Klubben måste lösa det på något sätt.
Jag tror att vi går spännande säsonger till mötes alltså. Vi verkar till slut ha hittat ett vägvinnande spel nu. Det kommer komma dalar igen men nu har vi fått se vad gruppen består av för kapacitet. För att inte nämna samma grupps potential. Dahlén och Pettersson får vi behålla även nästa år, det är svårt att se något annat. Dahlén tar sludenten i vår men har bara gjort en seniorsäsong hittills. Pettersson har ett år kvar i skolan efter detta. Om klubben börjar ta de där stegen nu som är helt avgörande för att vi ska kunna överleva på sikt så är det ju svårt att se en mycket bättre miljö för dem att utvecklas i.