Sedan om man är rätt tränade kommer man att kunna prestera på en helt annan nivå. I den här säsongen och även under Jokinen tycker jag att dom verkade ha dålig kondis, en spelidé som ej gick hem framför allt under Tommy. Tror det blir helt annat nu med Gath.
Tom Topp: När man ser SAIK-LHF spela så är vi lååångt ifrån dessa lag, T ex Dahlén hade ju varit helt slut efter 1 period, orkar jobba intensivt i 20 sek max innan han stod helt stilla i försvarszon.
Nisse på Mon or: punkt 8 är jag också lur på. Det sk sportrådet har en del att bevisa för än så länge känns det knappast som saker har blivit bättre av att blanda in fler kockar i soppan. Men dom får väldigt gärna överbevisa oss. Man kan ju hoppas på att vissa av spelarryktena inte stämmer men det hoppades vi ju även i fjol och alla rykten om breddspelare stämde tyvärr ifjol.
Söderöver: Håller med. Men ändå spännande att drömma lite. Skulle gärna se en riktigt bra klassback. Stor, tung, snabb, spelskicklig, stenhårt slagskott! Vem skulle ni önska?
Rip Kirby: om, notera om det skulle finnas lite strul så menar jag självklart inte att det är Helene, hon hade inte ens hunnit med det. Däremot har vi haft några stycken inom få antal år och saker kan, prioriteras bort. Nu kommer kloka Helene in och ser att det på sikt KAN bli problem och styr upp det. Det kan däremot ha påverkat budgeten.
Exempel. ”Vi ska ha samma spelarbudget” Kan betyda att man tar en summa därifrån för att betala av/sätta av pengar för sign out. Det blir de facto ”samma budget” som säsongen innan, men med den lilla detaljen att en del av budgeten hamnar på den ”tråkiga” räkningen. Och inte på att förstärka själva laget.
Om det inte kommer in någon riktig riktig spets så kommer jag tro på den teorin iaf. ST får gärna fråga om det.
För övrigt känns det som att vi nöter ner varandra här i forumet nu under sillyn.
Två läger.
In Nubben we trust-falangen som chillar och litar på att det blir lite vassa nyförvärv i sinomtid.
Och sedan har vi dom som tänker att nu ökar befintliga kontrakt i lön under nästa säsong och Nubben vill har fler än bättre för det ville han ifjol.
Och vi tappade två grymma spelare förra året som inte Nubben tyckte vi behövde täcka upp för. Nu har vi tappat två stycken ÄNNU viktigare och då kommer Nubben inte vilja täcka upp dom heller och vi ska vara glad om vi gör hälften av det antalet vi gjorde i gångna säsongen.
I sann Timråanda landar vi säkert mitt emellan…
Kanske sparar man lite utrymme för en förstärkning under nästa säsong med…
Ja ingen vet eftersom ryktesspridningen är sjukt seg utöver några spelare som vittnat om att katastrofalarmisterna har rätt..
Vi kan ju inte påverka detta så det är väl bara vackert skruva ner förväntningarna och vänta.
Blir det breddgäng och kval så får vi leva med det nästa år.
Då kan vi diskutera den saken. Det är ganska långt kvar dit än…
Inte naiva men lite kallare kan vi vara med att måla fan på väggen väl?
Gathlopp: jag tror ju att Gath är lite samma typ av tränare som Jokinen. Samuelsson räknar jag som ett hack i skivan. Och det är som du skriver, SAIK har en spelide över tid så det är nästan bara för nya tränaren att anpassa sig, och det är dit Timrå också måste komma!
Tom Topp: Skellefteå är imponerande för dom har inte haft kontinuitet på tränarsidan men lyckas bra ändå. För deras organisation är tillräckligt stark och står för en spelidé själva, vem som än tränar dom. Våt dröm för en tikare.
RYGG HANS: jag tycker det är jäkligt svårt att jämföra dem…
Walli spelar med en helt annat driv i spelet än Barre. Han har fattat att man bli uppäten av att stå stilla.
Jag tycker Barre varit intensiv och fysiskt på ett helt annat sätt innan årets säsong. Nu tycker jag han försöker ta mer av Dahléns spel i fysiken.
Det gynnar inte Timrå. Sedan kommer Barre in i stim där han ser het ut och vill massor och gör lite poäng, sedan checkar han ut och försvinner.
När Barre är i sina stim tycker jag han är klart bättre än Walli främst på sin speluppfattning men Wallis spel ger mer till övriga laget och är stabilare (om än trubbigare).
Walli kan spela PP framför kassen men annars ska han gnugga i tredje och fjärdekedja, tacklas, åka mycket, utmana centralt och röra om. Lämna tekningar i offensiv zon. Jag har inget emot en taggad Hartmann i topp 2-formation men när han dippar ska han bort. Mjuk och fin, undangömd och alibispelande ska inte ha massa istid!
Maktankan: Nog har klubben koll på de pengar man har att tillgå och jag vill på inget sätt tro att vår klubbchef Helene Ersson ljuger när hon säger att pengar finns för att på sikt ha förmågan att lösa de spelarkontrakt klubben ligger ute med och som man en grå och trist dag kommer behöva ta itu med.
Gathlopp: Detta kan ju bli ett intressant avsnitt om inte annat. Ni som har ST kan ju gå in i chatten och ställa frågor. Så kanske vi får lite svar på hur kommande trupp lär formas.
"Nedsläpp Timrå-podden har gått ner på lägre frekvens sedan Timrås säsong tog slut, men fler avsnitt kommer!
Senare i veckan ska jag spela in ett avsnitt med Kent Norberg. Har ni någon fråga ni önskar att ställa till sportchefen?"
X-Län: det absolut viktigaste är att vi får kontinuitet på tränarsidan. Tittar på SAIK mot Luleå och det är många spelare i dom lagen som har blivit mycket bättre sedan dom har kommit dit!
RYGG HANS: Dom är väl bra på olika saker. Kan dock tycka Walli är mer konsekvent i det han är bra på. Det fysiska jobbet. Nyttigare i en 4:e än vad Hartmann skulle vara. Hartmann har lite mer skills och ett bättre skott, men samtidigt skiljer det inte mycket i poäng trots att Hartmann under alla år har spelat med absoluta toppspelare. Sen mäts allt inte i poäng. Men Hartmann skulle behöva vara bättre sett till den roll har har haft, i mitt tycke.
Smörgåsen : Jag tror att vi har en som kommer att bli riktigt bra o det är Barkemo inte en pangback men en som kommer att växa i SHL o under Gath helt övertygad när han får förtroende då ni kommer han att lyfta för de jag sett i hans spel är riktigt bra finns många sämre i SHL!!!!😎🤣🇱🇸🇱🇸
Montén Python: Jag börjar tro att avsaknaden av offensiv är för att vi fan sitter mer i skiten än vad dom vill skylta med. Känns som Leksands grej fick Timrå att vakna till och kanske dra i handbromsen innan man gör en Leksand 100% ekonomiskt.
Tyvärr tror jag att vi är på väg att göra en Leksand sportsligt. Där var det också att alla skulle ta kliv, ”kör bara!” Blir skitbra! Höll i 5 omgångar. Tjomme var också ute och berättade hur sjuuuukt bra Leksand var. Träningarna var fan NHL-klass. Alla skulle ta kliv och det skulle bli spännande att slippa överbetalda stjärnor och få se klubbhjärta ist. Klubben budgeterade med 7000 men supportrarna stannade hemma.
Gathlopp: Jag håller inte alls med. Hartmann är rakt igenom en bättre hockeyspelare än vad Walli är. En bättre Walli. Trots att Barre är 31 och Walli i sin prime med sina 27. Tycker 94 har hittat ett helt annat lugn i sitt spel och blivit kyligare med puck. 72 letar fortfarande vägar som kan göra honom rakare i spelet. Båda två har svårt att hålla nivån uppe och vara konsekventa över tid. Det är deras stora brister.
Gathlopp: Nej så är det ju. Men då får vi ju det svart på vitt vart vi är på väg i alla fall.
Han är ju så självsäker på att vi skall motbevisa alla experter denna säsong?
Så jag utgår krasst ifrån att han har kort på handen som vi inte känner till än.
Eller jag väljer att vara så naiv för att man inte redan nu mentalt skall stålsätta sig för att vi blir det nya Leksand. Grejen är bara den att vi kommer få sviktande publiksiffror på köpet.
Montén Python: om tydligheten mynnar ut i att Nubben i princip bekräftar vad folk här spekulerar om. Ja då kommer tyvärr inte tydligheten att öka säsongskortsförsäljningen. Det finns bara ett sätt och det är offensiv. Allt annat kmr sluta med frustration och tvivel hur dom ska lyckas med den bedriften. Mål och utfall går liksom inte ihop just nu.
Nisse på Mon or: 4 nya på topp6 vore ju trevligt, men det kan vi total glömma. Dom pengarna finns inte. Wedin KOMMER räknas in på topp6. Men han lär såklart bli skadad igen. Då är det fan krav på 3 st nya på topp6.
Genborg - NY - Otto Wedin - Lander/Eriksson - NY
Det blir nog ingen pangback på backsidan. Men kanske en ”stabil” back som åtminstone ska kunna slå sig in på 3 backpar utan ”bekymmer”. Lundqvist från Leksand? Typ.
Ska Eriksson vara en topp2 center måste han trippla sin poängskörd. Känns tveksamt. Men ett måste att han tar tydliga kliv iaf.
Knylan: Vet inte om det var mig du riktade till att växa upp. Jag säger inte att det är rätt att bojkotta som sagt. Bara vill förtydliga den krassa sanningen att det är så här folk resonerar.
Det här är ytterligare en kommentar som är riktat till säsongskort inne på ST:s chatt.
"Be Nubben om en förklaring av alla dessa spelare som inte platsar i andra lag, vi har ju redan ett halvt lag för 4:e linan. Är man ute efter några färdiga spetsspelare? Vet inte om Nubben förstår att rätt komunikation är viktigare än någonsin? Vem ska investera i säsongskort om det ska se ut så här? Be om ett förtydligande tack!"
Som sagt, Tydlighet skulle nog inte skada om man vill sälja sina säsongskort och förbättra likviditeten över sommarn.
Jag är en sån där som åker oavsett hur det ser ut och hade jag bott i närområde så hade man ju varit på alla hemmatcher man kunnat.
Men alla är inte hardcore som oss härinne. Och risken är att det finns ett gäng sådana här supportrar som sitter i valet och kvalet att lägga dyrbara tusenlappar på kommande säsong. Och där Nubben kan vara lite svävande i sina uttalanden mellanåt där det är svårt att tyda vart vi är på väg kommande säsong.
Cobbel: 51 sjunger på sista versen. Kroppen har börjat sätta stopp. Och då blir även knoppen lidande. Känner man att man inte riktigt är den man har varit så är det svårt att brinna fullt ut. Lätt att det blir till frustration istället. Skulle inte förvåna om det här är hans sista säsong. I min bok är han max tredjecenter numera. Ser honom heller inte i playmakerroll i 5v4.
Smörgåsen : Kanske jag som är nostalgisk i tankarna kring Lander. Vi får avvakta och se helt enkelt, tror inte Lander är vårt största problem nästa säsong i alla fall.
1. Timrå sket i att närmelsevis ens försökta ersätta Kapanen och Hållander. 2. Det skulle breddas så att fler skulle göra poäng. Gick ju inte alls. Ren tur att det inte blev kval. 3. Inför 26/27 ska man ha samma spelarbudget som föregående säsong. 4. Det innebär med alla spelare ut, ca 1 miljon per månad brutto att värva nytt för. 5. Det betyder att det inräknat Dichow, Hallquisth, Barkemo, Kivenmäki och Danielsson hittills, borde finnas pengar över för minst 2 ytterligare spetsfrwds. Hallquisth, Barkemo och Danielsson kan inte var dyra. 6. Timrå måste ha ett vassare lag än senast, speciellt när närmsta konkurrenterna värvar friskt. Det räcker inte med att kompensera för Dahlén och Pettersson (som inte går). Är man nöjd med det vi vet just nu blir Timrå sämre än Löven. Då bär det ner i HA. 7. På medlemsmötet verkade det inte som att Timrå tänkte bli 12:a ens enligt Nubben. Han lät väldigt positiv. 8. Varför ett sportråd om resultatet blir sämre än Nubben/Kapanen ensamma?
Red Bulls: Var väl andra spelare än Lander som drog det största lasset under dom åren. Hållander, Dahlén, Juel, exempelvis. Lander var som bäst år 1. Då var han den spelare som gick som nr 1. Sen har har så klart sina stunder varje säsong. Men inte alls lika ofta.
RYGG HANS: ”Lika självklart som att 94 ska vara där och nosa. Vissa nämner liksom 72 i en framskjuten roll...”
Walli är 27 och Hartmann är 31. Förra säsongen gjorde Walli 14p och Hartmann 17p. Den här säsongen gjorde Walli 16p och Hartmann 20p.
Då har det gullats betydligt mer med Hartmann. PP-förtroende och chanser med Dahlén. Krävdes en skada innan Walli fick ställa sig framför mål i PP. Walli har fått dra mycket skit där i botten, Hartmann har åkt räkmacka uppe i topproller för vi har betalat han alldeles för mycket pengar.
Säger inte att någon av dessa är givna där uppe. Men Walli kan iaf hålla en lägstanivå som inte är hänga med huvudet och dra på sig 2-3 hookings i samma match eller slå 10 indianare i mittzon med ett dåligt kroppsspråk. Det är Hartmann för mig. Det räcker inte att se fräck ut i 10 omgångar per säsong, att han är känd för sin kampvilja är tidernas största bluff, antagligen alla konstiga skador som förstört den skallen men det är inte gamla Hartmann längre. Den har vi inte sett på flera säsonger.
Smörgåsen : Jag hoppas att stabiliteten i form av Gath kan göra så att Lander kan slappna av lite. Han har ju fått bära väldigt mycket de senaste åren med först att pappa Ante fick lämna för en galen finne i form av Jokinen. När sen TS vek in årorna i november redan så blev det bara kattpiss av allt den gångna säsongen.
Hoppas verkligen att Gath inte vill lämna skeppet också på grund av frun som är kvar i Ängelholm bara..
Cobbel: Sååå illa blir det nog inte. Den där centersidan hade inte en nubben varit nöjd med. Med tanke på att han i domustrappan klargjorde att just centersidan är den viktigaste delen. Bara en senior som extraspelare är såklart alldeles för tunt. Finns inget lag som går in med enbart 13 seniorforwards.
Minst två spetsspelare kommer komma in. Otto inräknat. Skulle behövas ytterligare en till, alternativt en riktigt bra back.
The great one: Ja det jag har skrivit 17 ggr. Förstår inte varför vi ska in med massa 3:e/4:e kedje spelare, vi behöver spets. Ny - Ny - Genborg Otto - Eriksson/Lander - Wedin
Hoppas verkligen att kontrakt ska brytas för annars ser det fan inte ljust ut. Ska vi ställa upp med 5 st breddkedjor eller? Eller 4 breddkedjor och 3-4 st breddspelare på läktaren? Det känns som ett gnuggargäng som knäpper iväg 30-40 alibiskott varje match och har svårt att "ta betalt" för det finns ingen spets som kan göra mål...
Det bör ju till och med loser-nubben fatta att det inte kommer bli bra? Men han kanske är sugen på HA, inte lika mycket press och mera myspys.
Red Bulls: "Så länge vi har Lander så är jag inte särskilt nervös över att åka ur, finns inte en chans att han skulle låta oss åka ur."
Jag önskar att det var som du skriver här, men ärligt talat. 7 raka förluster på slutet och det som gör att vi slipper kvala är att rätt lag vinner och rätt lag förlorar. Hade han varit den härförare vi vill måla upp honom som här, så hade vi aldrig haft 7 raka förluster. Sorry om jag är party pooper, men vi behöver ju vara ärliga med oss själva.
Självklart är 57 en forward som ska räknas in bland topp 6. Lika självklart som att 94 ska vara där och nosa. Vissa nämner liksom 72 i en framskjuten roll...
Förstår att en del pekar på Weddas skadebenägenhet, men det har inget med kvaliteten att göra eller hans plats i hierarkin. En annan sak; nåt jag reagerat på är det utbredda agget mot Barre. Vet inte om det var fler än tre stycken på forwardssidan som var bättre än honom sett över hela säsongen. Härinne ses han dock som gjuten botten 6, ja helst botten 3.
Alla måste nu tänka att det enbart är rykten vi pratar om. Jag tror inte att varken Forsell, Danielsson eller Hallquisth kommer in. OM nu Forsell eller Danielsson kommer in så måste det vara på bekostnad av att någon lämnar.
Jag tror inte vi kommer få se så mycket mer än en bra första center. Om nu inte Lilja, Westfält eller Pääjärvi lämnar så tror jag inte vi kommer få se så mycket nytt.
Man hoppas nog mycket på:
En nytändning för Heikkinen Att Hartmann äntligen ska lära sig spela en hel säsong Att Wedda håller sig hel Att Genborg stänker dit en 35-40 poäng Att Kivenmäki är lika stor trollkarl som det låter på många
Jävligt mycket om och men dock ska tilläggas, men jag målar då inte fan på väggen än. Kanske 15-20 matcher in i serien.
Backsidan då? Där tycker jag verkligen att man ska lägga krut på en ny Caslava.
Det blir inte den sexigaste backsidan, så mycket kan man säga. Tyckte ändå att man kunde se positivt (ibland) på Sundin, blandat med valpiga misstag. Forsmark vet man ändå har något. Svensson är väl den som jag kan tänka mig byta mot en yngre mer spelande tvåvägsback isåfall, kanske är det man tänker med Hallquisth..
Annars får vi nog leva med att det blir en slitsam säsong för oss tyvärr, där vi primärt får satsa på att undvika kvalplatserna. Så länge vi har Lander så är jag inte särskilt nervös över att åka ur, finns inte en chans att han skulle låta oss åka ur.
Montén Python: Att ”bojkotta” att köpa säsongskort för att man inte förstår sig på ett lagbygge i början på april är givetvis rakt av patetiskt. Inte minst när inte ett enda spelarkontrakt är presenterat. Någon jävla måtta får det ... | Läs mer
I den här säsongen och även under Jokinen tycker jag att dom verkade ha dålig kondis, en spelidé som ej gick hem framför allt under Tommy.
Tror det blir helt annat nu med Gath.