1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

582406 inlägg · 6215 ämnen

Kris i klacken?

« · 414714 · » Till forumet


Sv: Kris i klacken?
Huge: NEJ TACK till Percy, JA TACK till Wikegård.

Percy och Wikegård har redan samarbetat i MIF och där vet vi alla hur det gick.

Nubben skall vara sportchef, därmed basta.

MER PROFILER I SVENSK HOCKEY!!!

Våga slicka uppåt och sparka nedåt :-)
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
ernie eagle: Wikegård är femstjärnig i allt han gör och säger ;) Dock blir det väl lite för svårt att använda sig av flera trummor. Åtminstone hos oss.

Ser fram emot att läsa hela intervjun sedan! =)
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
Åke the myth: Håller med. Wikegård i båset och Percy på kontoret...
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
gud: Jo jo! Åke the man, Idol åt gud?!
Nu är man på topp :0)
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
Åke the myth:
Härligt...du är min idol...;0)
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
ernie eagle: Många har åsikter om Wikegård, många hatar karln.
Själv gillar jag honom stenskarpt, han har åsikter o känslor som han förmedlar utan att bry sig om vad folk tycker o tänker om det, sånt gillar jag.
Han är engagerad, vill röra om i grytan o engagera om än provokativt o till fördel för det egna laget.
Sånt gillar jag, skenmanövrar som folk engagerar sig o så attacken från ett helt annat håll.

Efter Kenta, om han nu slutar i TIK vilket jag inte hoppas, så ser jag mer än gärna Wikegård i vårt bås.
Vicken skön lirarare!
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
GuRRa: Satt på Hotel Delfino i Lugano vid swimingpoolen med självaste Wikgård och ombad honom ge sin syn på tifon, Timråklacken, trummor, Skarin m.m.

Och Wikegård som alltid är lika engagerad i det han förtar sig svarade livligt och inlevelsefullt på mina frågor. Och naturligtvis kom vi även in på långfingret och en massa annat smått och gott som jag kommer att lägga upp på supportersidan i en nära framtid.

Vad jag vill komma till är att Wikegårds kommentar angående Skarins vara eller icke vara: "Vad hette han sa du? Skarin? Just precis. Fan vilken skön snubbe, han är för jävlig på att banka, synd om han verkligen lägger av, hoppas han kommer tillbaka. Det är fanimej mig för lite trummor och tifosi på läktarna i Sverige. Det borde vara lag på 5 trummor minst i varje hall. Det skall vara öronbedövande dunka dunka som i Schweiz och Tyskland och kaos på läktarna. Helt enkelt ett rent helvete att komma till bortamatch. Det vore fräckt med 10 trummor uppe i Sundsvall, vilken kick jag skulle få. Timråklacken gillar jag skarpt.

Så Skarin, tänk om, tänk till, gör om, gör rätt :-)

Nu har även Wikegård talat: Djupt tragiskt får sammanfatta detta inlägg och det var Djurgårdarn som sa det.

ALLTID RÖTT, ALLTID RÄTT ;)
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
GuRRa: om du överhuvudtaget hängt med i klack diskussionerna, så borde du hört Helg Ernests JÄTTE smarta förslag på flera trummor.... Det är idiotiskt, så är det bara....
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
Mange: Jag tycker man kan dumförklara den som dumförklarar en sådan lysande ide.
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
GuRRa: Bara tanken på 4 trummor borde bli dumförklarad. shieses
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
Mange: Då får du ta och förklara vad som är ironi i ditt inlägg.
Glöm inte bort att det låter annorlunda när du tänker än när vi läser.
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
GuRRa: Se ironin i mitt inlägg. Är emot allt som har med fler än en trumma att göra. Går inte att lira i samtakt, ljudvågerna etc ställer till det.
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
Mange: Hmmm... en trumma i varje hörn... hmmm.
En bra idé, men jag är lite skeptisk. Det är nog svårt att få något sånt att funka såvida det inte är fyra personer som är väldigt samspelta och som har tränat på synkroniserad takthållning ett längre tag.
En fördel är att dessa fyra känner varandra väl.

Men om detta skulle bli verklighet så kan säkert det där med kommunikationen lösas på ett ännu smartare sätt än walkie-talkies.
Ett headset t.ex.
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
tjobba: Tycker de låter bra!!, men man ska väl kanske bara sjunga den när man e i ledning:P men den e kung
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
man kan byta ut alla lag mot typ, färjestad,frölunda,SSK,LU LE Å så blir de kanon!!

Botten eller toppen? ni bestämmer;-)
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
Ny ramsa kanske? "Vi är Timrå Vi krossar alla lag bambam Vi krossar alla lag bambam vi krossar alla lag bambam, Vi är Timrå vi krossar alla lag bambam"

//Tjobba
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
Mange: Snusfull?
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
Frella: Mm, sitter och filurar på det. Hade tänk en trumma i varje hölrn satt säga. Ljudvågen etc är inga problem. Vi kan kommunicera med klara,färdiga,gå med hjälp av walkie - talkies.
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
Mange: 4 trummor? :P
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
Helg Ernest: Moll är kraft och styrka och demoraliserande för "fienden". Se bara på "Apocalypse now". Inte fasen spelade de glada toner a la glassbilen när de anföll... Mer Wagner och ångest åt folket..!
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
Helg Ernest: Förslag? Gärna konkreta.
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
hockey*flickan: Vad som hällst som inte går i moll måste ju va ett lyft
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
Helg Ernest: Jag skulle vilja se DIG skriva en bättre....
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
Hälge: Stämmer den kördes några rundor under den gångna säsongen. I vissa fall har den varit riktigt skön. Mer sånt i höst!
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
Helg Ernest: Någon särskill du syftar på? Ramsan fyller kriterierna enligt mig iaf.
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
Mange: Den skulle kunna bli riktigt häftig, tror jag. Den har väl inte kommit riktigt så långt ännu...
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
Mange: Ja, är man 14 och gillar fotboll.
En Affro amrikans begravnings tåg "Svänger" mera.
Vill man deppa kan man väll göra det hemma själv.
Inte någon mass psykos av manodepresiva Fjårtisar
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
Helg Ernest: Begravningsramsan, är en av våra ramsor då det blir ett riktigt doft o starkjt ljud. Störtskönt!
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
OKW: Tror ramsan du försöker förklara är begravningsramsan.
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
OKW: Nått dravel som får laget att deppa och förlora ( c :
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
Förslag:
"Tiiiiiimrååå"-ramsan är en klassiker som enligt mig körs allt för sällan. Och UTAN handklapp!

Varför inte köra "Östra/västra/södra sittplats är ni klara", för att få igång varje sektion?

En ramsa där det är "tyst" i typ 10-40 sekunder och sen bara ett unisont TIM-RÅ tror jag skulle vara mäktigt. Någon som kan utveckla detta?
(Föreställ er en "vågen", västra, norra, östra och södra går runt)

Heja, heja, heja Timrå - röda vita är dom bästa. Kan vara en enkel förnyelse av den ramsan.

Vad är begravningsramsan?
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
Faran med alla dessa diskussioner om klacken kan vara att folk tappar sugen! Känslan av att det skall vara så förbannat fint, unikt och att "jag klarar nog inte av det" är ett fantastiskt effektivt sätt att INTE få folk att hänga på!
Gränsen är hårfin mellan ambition och pretantion.
Vi snackar faktist hockeysupportrar här! Inte Madrigalkören. Hur är tanken att man skall "få igång" alla dessa unika ramsor i klacken? Skall man samlas och repetera?
Personligen tror jag på det som Knylan är inne på! att det viktiga är att skapa ljudmattan av taktfast påhejande. Inte kvaliten. Då jag ofta har ungarna med mig i SA så sitter vi ofta mitt emot ståplatsläktarn. Det är en härlig känsla att sitta där och hänga med i "heja heja heja Timrå! Timrå IK är dom bästa" Eller Tjalalala! Eller "Timrå- klapp-klapp-klapp"
Kevin O Shea är också inne på det. Att just igenkännandet är en styrka! Det ramlar ju in nya supportrar hela tiden!
Självklart är det kul med "egna" ramsor också. Men Man skall väl för sjutton inte behöva gå på kurs för att hänga på ramsorna? Den enklaste ramsan av all är ju faktist "hela hallen!" Den kan alla haka på, och då blir det härligt. Taket lyfter ju nästan ibland.
Sista matchen i kvalserien när TIK gick upp. Då gick vågen trettio varv runt isladan... Stämningen var nästan magisk! Tack för att vi inte hade utarbetat en egen typ av vågen utan alla... Ja ALLA kunde hänga på! Vem uppfann vågen???? (Är den bajtad)
Jobba gärna fram nya ramsor! Men ta det inte som ett krav.
Bajta friskt! men med god smak och slopa inte dom gamla goda ramsorna!
Jag bodde i Södertälje några år på 80- talet! Jag var och såg SSK mot något annat Stockholmslag i Scaniarinken. Jag minns inte vilket... men det var derby i alla fall. Då ropade bortaklacken! "Hemmaklacken är ni klara?" Det blev käpptyst i hallen. Då ropade dom igen.... "Hemmaklacken är ni klara????" så svarade SSK:arna "Jajamensan fattas bara"... Det var lite kul... Liksom två boxare som artigt hälsar på varandra före matchen.

"Heja Timrå friskt humör- Det är det som gör susen!"
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
GuRRa: Och vilka ramsor skulle det vara då? Jag skulle snarare säga tvärtom.........
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
Knylan: Bra inlägg, Knyllet! Jag instämmer.
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
Angående "Bajengospeln" så är det väl inte själva texten, utan mer den visuella biten (sydamerikaklappen) som gör den så mäktig, tycker jag i alla fall.
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
Ojojoj då. Intressant tråd. Kul.

Det finns väl egentligen inte några riktiga lagar när det gäller ramsor osv, utan nästan bara principer. Är det en enkel ramsa som inte går att koppla till något annat lag konkret så bryr sig sällan någon om man skulle sno den, eller "baita" som många kallar det.

Många vill se den så kallade "Bajengospeln" i klacken, en riktig bra sång som skapar ett ofantligt tryck och röj. Men problemet sitter då i just namnet, "Bajengospeln". Det säger det mesta. Den är så pass hårt förknippad med Bajen Fans så att det vore ett helgerån att införa den i våran klack.

"Tjalalalala"-ramsans "skapare" är Hassebo och Willysson, som tog den direkt från endera spansk eller engelsk fotboll. Vi är en av de få som använder oss av den. En av mina absoluta personliga favoriter, den känns så icke-Timrå på något sätt. Mäktig som fan, skapar ös.

Det är egentligen bara "begravningsramsan" som är helt unik av våra ramsor. Den är, som många nog känner till, inte ens tagen från en annan klack utan från en marschlåt. Den och "Vi är Timrå och vi ger aldrig upp" är väl de enda ramsor som är nya de senaste 4-5 åren. "Forza Timrå allez allez allez" försökte man införa redan för flera år sen, men det är först nu som vi lyckats med den fullt ut.

Mycket härstammar som sagt från Stockholm av våra ramsor, vilket är väldigt vanligt. Supporterkulturen är störst, och bäst, i Stockholm så det har fallit sig naturligt. Dock så vill jag helst se att vi försöker köra på ett eget spår, det går att hitta guldklimpar som är unika i åtminstone Sverige. Bajen lyckas ju. Men det måste finnas ett intresse.

Men givetvis, det som räknas i slutändan är att det överhuvudtaget sjunger. Ska man gräva ner sig totalt och inte ens vågar skapa ramsor som har två toner gemensamt med en annan så kommer hela kulturen dö ut efter ett tag. Man kan sno lite, men inte göra det för uppenbart.
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
Kevin O Shea: Precis min tankegång också. Under derbyt i SCA cupen så hörde jag minst 3 ramsor från S(ur)-vallsklacken som jag vet att vi var före med.
Det är väl en liten del av tjusningen också att olika klackar använder samma melodier i ramsorna men att göra om dom till sin egna fördel.
Allt för att retas med varandra lite och få upp stämmningen *he he he*.

Självklart är det också en fördel att vara orginell och hitta sin egna stil.
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
Marcus: Man förädlar väl alla ramsor bara genom att sätta in TIMRÅ idem?! : )
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
Kevin O Shea: Kan bara hålla med. Förstår inte snacket om att man inte ska sno ramsor. Det är inte nån tillfällighet att SAMMA ramsor sprids över hela europa. Det är för att folk kan desa och inlärningstiden blir tämligen kort då man bara behöver lägga orden på minnet medans "takten" sitter i ryggmärgen. Självklart ska man sno, och självklart ska man sno med "stil" (som musikbranschen). Kanske förädla redan bra sånger etc. Huvudsaken det är bra tryck på läktaren & att så många som möjligt kan hänga med i ramsorna. Rent fysiskt så är ljudtrycket en funktion av hur mycket luft man kan flytta. Ju fler munnar...
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
Dalan: Angående ramsor, det måste väl för fanken vara tio gånger bättre att sno ramsor, än att det är tyst på läktaren.
Fördelen med en snodd ramsa är ju att de flesta i klacken förmodligen har hört den tidigare och kan den, än att man skall försöka lära sej något helt nytt som ingen har hört tidigare.
Eller hur?
Förstår inte riktigt diskussionen att inte sno från andra klackar, huvudsaken är väl att spelarna upplever att det är ett jävla liv på läktaren.
Sedan är det väl bara att titta på musikbranschen, där alla snor av alla hela tiden, och ändå är orginella...
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
Dalan_: med fler...
varför inte..
Heja timrå friskt humör stjortan hänger utanför, timrå, timrå, timrå !!

Och när det blir mål

Tack ska ni ha det gjorde ni bra timrå, timrå, timrå
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
Redax 2: Inte jag som kommit på ramsan, men den går i italien bla.

Xcool85: De ramsorna är rätt gamla och har gått ett tag här. vad jag menar är att det är onödigt att inrikta sig på att sno ramsor hela tiden, sedan ska jag inte säga att det inte hänt tidigare.
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
Dalan_: Forza är ju italienska men Allez franska... Intressant språkblandning, by jove!
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
Dalan_: Vad jag vet så har Bajen kört en en variant på Forza Timrå allez (Hammarby allez) i rätt många år nu.

Ramsan "Kom igen ****" har Gnaget kört med i flera år.

Och jag väldigt svårt att tro att vi var först i Sverige med "**** är dom bästa! heja heja heja *****"

Spelar det någon roll om man möts eller inte? Då kan vi lika gärna börja ta ramsor från Änglarna, MFF support m.m eftersom chansen att vi möter dem är minimal.
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
En gammal klassiker kan man väl göra om? :0)
" Öka takta sesta kvarta, Tidahölm Tidahölm Tidahölm!"
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
Dalan_:

"Åh Almtuna, tjalalalalalalala"
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
knaskamilla: Ja, då måste de ha gjort det bra =) vart satt de in almtuna? kanske skulle fått in ett timrå i den ;)
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
Dalan_:

Jag undrar kring den där "tjalalalala"-ramsan. Den som inte innehåller ordet Timrå en enda gång, du vet. Jag hörde nämligen Almtunaklacken tralla på den när de var i Kempis, och då innehöll den ordet Almtuna. Har de snott den av er och gjort den till något vettigt, alltså?
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
Xcool85: och vilka lag kom med de före oss i sverige?
Forza timrå allez allez allez är från Italien iaf.. de andra då?

Bättre att ta ramsor från utländska lag eftersom det knappast blir tal om något möte...
Kommentera

Sv: Kris i klacken?
Xcool85:
Heja Timrå friskt humör! Det är det som susen gör!
Sassa brassa mandelmassa Kentas killar äro vassa!
Kommentera

« · 414714 · »