1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 610365 inlägg · 6214 ämnen
« · 3018883 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Silly Season 2026-27
Knylan: hyfsad skarvning ändå. Vi hade nyss OJ tex. Klart det fortf ingår slump, annars vore scoutingyrket otroligt mycket mer välbetalt.

JanneH: Det var nog längesedan man fasade in junisar på det viset, att man först i händelse av seniorspel kan avgöra om en spelare fixar nivån eller ej. Hade allt varit så slumpmässigt så vore scoutyrket rätt meningslöst.

Det är minst 50% chans att vi får ett lag till från norrland nästa år i SHL

Rip Kirby: Sörbrand kmr blomma ut och vips så sitter Lilja/Pääjärvi/Forsell/eller annan överbetald på läktaren.
Det blir dyrare och oroligare i gruppen. Som sagt, dumsnål.

JanneH: Exakt det jag menade!

Knylan: ja de egna juniorerna måste förtjäna sin plats men om man inte ger dem chansen blir det ju svårt att visa det

bar mofftak: jag tror och hoppas att det blir en återgång till en mer framåtlutad hockey.

Rip Kirby: ja om man fyller ut 4:e kedjan med rejects från andra lag som kostar 80-100K/mån så är det svårt att slussa in egna juniorer

Rip Kirby: Det kommer beredas plats för egna gubbar så fort de egna gubbarna är tillräckligt bra, klubben vill så klart ingenting annat. Kan ske redan till vintern med framförallt Sörbrand.

Smörgåsen : Saik vinner troligtvis finalen oavsett.

JanneH: Vill helst inte att dom vinner, då blir vi snart rätt ensam om att inte ha vunnit något guld bland lagen i serien.

Smörgåsen : Nu verkar vi ju ha förmågan att bygga a-truppen så att juniorerna inte ser någon framtid och hellre väljer spel annorstädes. Något av en tragik i sig.

Gathlopp: Det har blivit lite krångligare för oss sedan Stockholmslagen upptäckte att vi dammsög hela Huddinge under några år.

JanneH: Jag är norrland och Schälläftä all day long.

Montén Python: ja otippat nog håller jag nog på RBK i resten av detta slutspel

Smörgåsen : det är Växjö. Finns ej. Dom dammsuger tidigt likt Örebro.

Gathlopp: Ah. Tolkade det som att han var egen produkt.

Men alltså, har dom några skador på centersidan? Denna 08:a och Erik Andersson 2 av 4 centrar. Hjälp mig förstå.

JanneH: Hoppas. Det känns som att RBK är mer redo för att att utmana denna gång i så fall.

Smörgåsen : han är 07:a och från Värmdö. 3p på 39 i grundserien.

Genborg är också 07:a, 25p där.

Ingen av dessa är egna talanger.

Maktankan: Hatten av till dom. Aldrig hört talas om killen. Tänk om vi kunde börja få fram egna juniorer så där.

Tom Topp: Kanske, men det är en helt rimlig taktik med tanke på vilka backar vi har. Men det är väl en del av grundproblemet, vi måste lista ut vilken typ av hockey Timrå IK ska spela. Jokinen hade en bra tanke där att ett spelsystem ska genomsyra hela föreningen, jag ser gärna att det inte är tråk-defensiv, sånt kan Växjö få syssla med.

Montén Python: kanske blir repris på finalen mellan Saik å RBK från 2024

Tom Topp: Fast nog var backsidan vår akilleshäl även under Jokinen. Då om nåt ville vi ju spela en totalhockey. Men vi fick ju typ bättre utväxling av backarna förra säsongen det till trots.

Njae, jag kvarstår vid att det är kvalitén på våra backar som är det största bekymret.

Smörgåsen : Anderberg är iofs säsongens skräll i Lakers. 08-kille som dom plockat upp i sin smarta junissatsning.

bar mofftak: dom kan ju ha backat på grund av Samuelssons riskminimeringspel.

Charliejfz: Tror ni tar denna serie med 4-2 i matcher. Kötta ändå in i kaklet! Vill ha lite känslor i finalen, vilket ni kommer stå för mer än Växjö. Mer er "grisighet" och finess i en bra mix!

JonteD: Grilla gädda senare. Bästa fisken är Växjö-torsk

Charliejfz: grattis CHARLIE-LEIF GÖTT

Smörgåsen : Vi har väl fått ett rätt bra exempel på vad som händer när man knappt har en back som kan spela upp pucken och bara en back som fixar att hålla kvar en puck på offensiv blå den här säsongen. När man bara har backar som direkt backar hem vid minsta risk att de sätts under press för att de inte kan åka bakåt så blir det nästan omöjligt att etablera spel i offensiv zon.

Andersson: 3-5 boys!

JonteD: COOOOOOOOOOOOOOLMAN

JanneH: Faan blev ju tvungen o dela TVn i flera rutor för jag vill se hockey o matlagning samtidigt jo ja vet ja e knäpp!!!🤣🤣🤣🇱🇸

Montén Python: Skummar igenom Växjös backsida.

Samtliga 3 backpar hade varit vårt bästa backpar, förmodligen. Sen kollar jag forwarsidan, spelare som Erik Andersson, Kalle Kratz, Morgan Anderberg (VEM FAN ÄR DET???), Hugo Gustavsson, Karl Henriksson osv. Inte direkt så att man höjer på ögonbrynen över kvaliteten, eller så är det bara jag som är för dåligt insatt. Men poäng gör dessa spelare inte iaf.

En bra målvaktssida och en riktigt bra backsida är nog deras nyckel, kryddat med 2-3 riktigt bra forwards. Inte direkt dyraste laget i serien. Man behöver inte ha den största pengapåsen för att nå framgång.

Rip Kirby: wow RBK har ju nio liv minst

Rip Kirby: Håller verkligen mina fem tummar på RÖGLE!!!!!!🤣🤣🤣😎🇱🇸🇱🇸

Rip Kirby: 🥳🥳!

Rip Kirby: HC Plast

Montén Python: Vee-äll-håå har tappat 3-0 till underläge 3-4.

ti-hi

Montén Python: Ja man bygger väl bakifrån, typ grunden först. Fattar inte filosofin med medelmåttiga backar och hyfsat vass forwardssida.

Modano: Klart det spelar roll med bra backar.
Riktigt bra backar kan väga upp en lite bristande forwardssidan.

Där är ju Växjö ett urexempel.
Inte att de haft dåliga forwards, men de vann ju guld på att faktiskt ha en bättre backsida än forwards för ett gäng år sen.

Spelet i SHL kräver backar som klara att spela konstruktivt från egen zon. Just där är vi bland de sämsta i ligan där vi byggt alldeles för omodernt med backar som mest skall spela 0-0 och mer minimera risker än att ta några offensivt.

Montén Python: Spela väl inge roll då våra Forwards sida är allsvensk klass värvas inte 3 topp Forwards poäng maskiner inte några jävla bredspelare som andra lag vill göra sig av med så är de kört. Just nu ett solklart negativt kval lag

Charliejfz: Jag tror utgången av denna match kan vara "matchavgörande".

Vinner ni så tror jag att ni sätter ni lite griller i skallen på Växjö. Annars sitter de förmodligen i förarsätet och behöver inte stressa fram nåt och kan fortsätta sitt spel med att försöka dra ner farten på er.

Fortsätt med det fysiska spelet, särskilt på deras backar. Det gillar de inte!

Montén Python: Ser bättre ut nu men är fortsatt lite fundersam om det går att vinna mot Lakers över sju matcher.

Andersson: Hoppas Nubben och sportgruppen sitter och kollar alla semifinaler.

Centersida i all ära.

Men undrar om inte backsidan är lika viktig, om inte viktigare..

I princip alla semifinallag har en eller ett par dominanta backar som hänger med upp i offensiven mest hela tiden.

En totalhockey som vi aldrig kommer bemästra utan ytterligare nåt backförvärv utöver de som redan nämnts.

Rögle leder skotten nu

Montén Python: absolut. Är inte förtjust i Växjös mummel-tränare heller om vi ändå ska hålla sågen igång. Kämpa Grönvitt

Andersson: Ös på bara, ös på!

De går fort i hockey

Montén Python: mera mera

roger_sundsvall: Lets go Mögel Lets go! 👏

« · 3018883 · »