1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 601844 inlägg · 6213 ämnen

Räddningstråden - nu ger vi järnet!

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
Skönt om det är klart men om kommunen köper arenan själva som ST spekulerar i är det bara att hålla i sig och invänta den mediala skitstormen.

El Maco: "blicka framåt och fukusera på hockey"

låter i mina ögon som att allt är klart :)

alternativt som du sa, skiter i eon och hyr in sig i ånäshallen. 

jag tror på det första :)

El Maco: en timme till presskonferens.... Det är aldrig för sent att ge upp som Ronny Eriksson brukar säga!!!

Hoppas dock på annat scenario...

KÄMPA NOLLAN!!

SuperMupster: det positiva är väl "blicka framåt"? Jag tror att vi meddelar att vi skiter i det, ger nycklarna till banken och hyr in oss i Ånäshallen.

SuperMupster: Inte jag heller men jag tänker nog köra ut det via högtalarsystemet på jobbet så alla får ta del av den goda nyheten hehe

157620:

jävligt positiva tongångar i artikeln, det gillas! 

157620: jävligt intressesant...

men såkllart har jag inga hörlurar med mig till jobbet.... den jävla timingen alltså...

T-bone viker in hovarna och man fortsätter att tröska på med arenaförsäljningen, man har några intressenter men inget verkar vara på gång snarast om man läser mellan raderna. Alla utbetalningar för april är färdiga så man har väl ytterligare några veckor på sig nu tänker jag.

Undra vem som blir ny ordförande. Tommy är ju gammal föreningsmänniska som rullat runt i hockeymedelpad i väldigt många år. Vore det klokt med någon från näringslivet kanske? En Stig Svedberg-figur månne. Färgstark profil, stort nätverk. En person som luktar nytryckta sedlar.

Kongo: Har du fått svar från SVT?

Herminator: Jag skrev mejlade följande till Lunneborg och SVT V-norrs ansvarige utgivare:

"Hej

Läs denna artikel: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=6149397

Artikeln redogör sakligt för en nyhet och en politiker ställs mot ett antal frågor.

Läs sedan denna artikel: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasternorrland/baddat-for-snabb-arenaaffar

Här får jag istället intrycket av en agenda-drivande text.

”Det jäser i de politiska leden i Timrå”, ” bäddar för en snabb uppgörelse”, ” ett extraärende som dök upp”, ” kan komma väl till pass för att påskynda en affär”. Det sistnämnda avslutas med ”menar kritikerna” – vilket kan uppfattas som ett knep för att i smyg föra fram ett budskap.

”Bland flera oppositionspolitiker i Timrå som SVT Västernorrland pratat med beskrivs kommunledningens förfarande som en "kupp" för att kunna genomföra en arenaaffär utan att först behöva fråga politikerna i kommunfullmäktige.” Ett antal kritiska påståenden förs enligt artikeln fram av förtroendevalda politiker som väljer att vara anonyma(!). Varför har inte de politiker som anklagas getts möjlighet att bemöta detta? Det är åtminstone inget som framgår av artikeln.

Ser SVT Västernorrland något problem i att förtroendevalda politiker uttalar sig och bedriver politik bakom anonymitetsskyddet? Är det ett problem att en förtroendevald politiker kan bedriva politik anonymt via media och sedan hävda motsatt ståndpunkt utåt?  Har SVT Västernorrland något ansvar? ”Du är förtroendevald och bedriver politik, vi publicerar gärna men du får stå för det”.

I ”Regler för SVT, SR och UR” hittar jag följande:

Opartiskhet

Programverksamheten ska bedrivas opartiskt, vilket innebär att

· en klart utpekad part som utsätts för kritik ska få möjlighet att bemöta kritiken

· kontroversiella ämnen eller händelser inte får behandlas på ett ensidigt sätt

· en representant för programföretaget inte får ta ställning i en kontroversiell fråga.

Uppfyller aktuell artikel dessa krav?"

Kongo: För att man är för feg för att stå för sitt agerande. Sandlådepolitiker!

S+V tycks ha förnuftet i behåll. Någon/några från övriga partier bedriver politik genom att använda sig av anonymitetsskydd och media som verktyg. Varför går man som förtroendevald politiker istället inte ut öppet med sin kritik?

Nätverk Timrå står i maskopi med bland annat Sundsvall Fans. På deras forum frodas sannerligen illviljan gentemot allt som anstår Timrå IK. Hatkampanj kanske är att ta i, det är trots allt bara det gamla vanliga käbblet. Men jag har valt att hålla en låg profil därinne och överlåter därmed äran till El Maco att få stå på barrikaderna och försvara våra färger.

dr dängroth: Ett hyresavtal kan sättas i följande perspektiv:

- 2002 (sista året innan överlåtelsen) var kommunens totala kostnad för Timrå isstadion 6,8 mkr.
- Kommunens totala kostnad för Timrå simhall var 2014 7,7 mkr.
- Kommunens totala kostnad för (klustret) Timrå IP var 2014 12,8 mkr.

Ovanstående åtaganden var/är obegränsat i tid, medan ett eventuellt hyresavtal är begränsat.

Det är också intressant att jämföra med andra liknande anläggningar. Exempelvis är den kommunala stödet till Gärdehov sannolikt minst lika stor (exakt siffra saknas eftersom ishallskomplexet inte bokförs separat, total kommunal kostnad för Gärdehovs-klustret är 34,9 mkr) som vad som kan bli aktuellt för E.ON Arena.

söder över: demoniseringen av TIKs offentliga anslag har väl ändå haft sin storhetstid. Senast ville nötverket påkalla att rättsligt fel begåtts, detta slutade med avvisande i domstol. Solklar smäll på fingrarna. Som en allmänna debattens hotellfyllo kommer de in sent, skriker och ondgör sig så att det hörs vida omkring men man bankar på fel dörr och blir utkastade. Man försöker bygga upp en halmdocka att attackera som framställs som icke ansvarstagande och de själva står för ansvar. Denna retorik liksom att driva politik i media är genomskinlig för en normalbegåvad. Kommuner betalar överallt ut stöd till föreningslivet, politiska stormar uppstår då klubbar handskats oansvarigt med ekonomin. Björklöven fick sin existens ifrågasatt ur genusperspektiv tidigare när ekonomiska kräftgången bara börjat. Jämför man vad olika kommuner bidrar med i förhållande till budget och krona per capita så är knappast Timrå värst i Sverige. Är bifrag unikt? Kommuner betalar även insatser för näringslivet likväl som företag får statligt stöd med skattepengar i vissa fall. Bankväsendet har räddats flera gånger och exportbefrämjande insatser finns. Hoppas nu att det blir en lösning av Arenaaffären!

jå1: Vibbarna genom media säger att man inte verkar vilja kränga proppskåpet till stig ja. det håller jag med om men samtidigt... vilken bild ger media av stig? 

En hyvelns kille som vill rädda timrå mer än att göra en bra affär...

En kille som helt plötsligt kastar in 10 mille till i budet för att klubben behöver det?

När någonting låter för bra för att vara sant så är det oftast så...

alla potentiella köpare vill ge så lite som möjligt samtidigt som man vill ha så stora garantier från kommunen som möjligt.

Jag hävdar att bollen fortfarande ligger i knäna på kommunen. precis som i vintras.

det är upp till dom att satsa på ett redigt hyreskontrakt om dom vill ha timrå ik kvar.

simple as that...

söder över: Utåt sett ser det inte ut som att det går reparera något. Vad händer nu då? Tvättbjörnen som fallskärm? Verkar onekligen som att Timrå inte vill sälja till the Stig.

Hörni...

nu kommer bara massa upprepningar av argument...

är det någon här innen som har insyn och som har lust att dela med sig av den?

annars kan vi väl konstatera att någon glappade och det var satans oproffsigt. Man får hoppas att man kan internt reda ut hurvida någon behöver en smäll på fingrarna?

jag hoppas att man reparerar skadan och fortsätter affären.

alltför mycket detasljer har juh inte läckt ut eller? 

JobbaPuck: Jag tycker att det här med medialäckaget luktar svepskäl lång väg. Varför skulle man inte kunna slutföra en affär  bara för att fakta kommit ut? Nej det känns mera som att köparen fått kalla fötter och försökt hitta ett sätt att dra sig ur uppgörelsen.

Redigerad kommentar

bar mofftak: Mhmm, du har missat att de var heeelt eniga med S i frågan? Förutom moderaten som jag beskrev lite luddigt nedan så finns en viss Robert Thunfors (NT) med i kulisserna. Jag väljer att outa honom för att det de bedriver är en sekt.

Lindstrand är besviken för att någon hon berättat för har pratat med pressen. Det är så klart bara (V) hon menar.

Ingen är förvånad om oppositionen går till pressen.

Simmalugnt: NT stod utanför senast och drev sitt eget utan insyn. Lågoddsaren är att läckan varken spelar eller klär i rött, om man säg. Han kan vara tunnhårig, tänk Lasse Kroner, och blå i skruden. Mer skriver jag inte.

El Maco:

Jag vet inte om jag skulle kalla kommunens fjärde största parti för "marginaliserat" tyvärr. Det har väl pratats om en bred uppgörelse i den här frågan?

Redigerad kommentar

bobrov: Jag kan inte tänka mig att man ens blandar in nätverket i diskussionerna. De är ett marginaliserat parti som jag skulle strunta i att förankra några beslut hos. V+S har majoritet. Sen tror jag att allianspartierna informerades för förankring.

Simmalugnt: Tillhör Nätverk Timrå  "Bobcats" ??

Alltså seriöst! Vad är det för amatörer som får sköta en hel kommun??? Den där kommunen toppar sig själva gång på gång men hur amatörmässig man får vara!! Skrämmande!!

Rip Kirby: Hon säger ju i princip att det är Nätverk Timrå som återigen försöker sänka Timrå IK. Det är i alla fall min tolkning.

(Bort)förklaringar, dåliga ursäkter eller gömmer man huvet i sanden på ST?

Ewa Lindstrand försöker också förklara varför saker inte gick som alla parter(???) ville. 

Kongo: Börjar på N och slutar på ätverk.....???

Kongo: Va! I Timrå kommun? Du måste skoja.

157620: Nära till hands är annars att någon i det här fallet driver politik med media som primärt verktyg.

Simmalugnt: Konspirationsteori: IFSH-infiltratör på kommunen ringer dolt samtal till ST för att stjälpa affären.....

Johan J: Jo, det är ju svårt att klandra ST för att de gör sitt jobb. 

Simmalugnt: Håller med och grundfrågan är ju egentligen inte den journalistiska aspekten utan hur det kommer sig att någon med insyn i förhandlingarna har valt att dela information till tredje part.

Vederbörande bör naturligtvis uteslutas från fortsatta förhandlingar tills en överenskommelse är nådd då man diskvalificerat sig själv.

I mina ögon måste det vara en person som saknar vana av affärsuppgörelser av denna storlek.

Applåden till ST var naturligtvis ironisk.

Redigerad kommentar

Johan J: Jag har fortfarande svårt att se hur media i allmänhet och ST i synnerhet är boven i det här dramat. 

Om det inte rapporteras något går folk bananas över att det är tyst och inte händer något. När det sedan rapporteras något sprids länkarna med ljusets hastighet och diskuterar det till förbannelse. 

Nu blev det ett synnerligen olyckligt utfall denna gång. Med Timråögon sett. 

För det är ju så, för oss är det självklart att vi inte vill att något ska bli negativt för Timrå IK. Men ST:s chefredaktör har ju andra parametrar att rätta sig efter. 

Sedan går det givetvis att diskutera pressetik etc hur länge som helst. Publiceringen av dessa känsliga uppgifter har nog inte gjorts lättvindigt heller.

Det är lätt att skylla på Aftonbladet, Expressen och liknande. "De publicerar ju bara skit!" Men i slutänden får vi den journalistik vi förtjänar.  

Får gratulera "läckan" och passa på att applådera ST för fantastiskt journalistarbete.

Flera som kanske kan ha en framtid på Aftonbladet och Expressen med lite tur. Eller The Sun om man önskar en karriär utomlands.

Botten är nådd.

jå1:

Se det som ett test av Timrås politiker från köparen.

Kan man inte lita på att (V) håller käft i 2-3 dagar så kan man inte lita på att de kommer betala hyran i X år.

Affärer bygger på förtroende eller högvis av jurister. Den här affären är för liten för högvis av jurister..

El Maco:

En sådan är redan anlagd i centrala Sundsvall. På ett helt idiotiskt ställe. Där man skulle vilja ha en riktig park och inte ännu ett kalt helvete kring ån. Tack Gode Gud för att man inte bor kvar i det där helvetet längre...

Hahl Bundy:

Du ha're bra'ru! : )))

JobbaPuck: konkar TIK kan man ju bygga om arenan till en skateboardpark

JobbaPuck: Visst är det fantastiskt att man blev Timråit? Av alla klubbar blev man fast i den ultimata ångestklubben. Finns ingen nyans av brunt som vi inte varit med om eller upplevt. Otroligt!

NoMercy: Det är heller inte en skateboard de ska köpa och äga. Är du med? Alla siffror, alla uppgifter, ute i media. Proffsigt. Större affärer än så här har vält pga brist på diskretion.

Simmalugnt: "Vi hänger me', vi häger me'. Av någon anledning så gör vi faktiskt det."

Redigerad kommentar

NoMercy: Vad är det som säger att det inte är köparen som har insett vilket hopplöst jävla projekt detta är och läckt för att ha en anledning att dra sig ur?

Man frågar ju sej om det är för sent eller om affären fortfarande lever..??

NoMercy: Förstår inte det jag heller. Skylls det på läckande info när det körde ihop sig pga nått annat..? Är det en rökridå för att få lugn och ro? Övergår mitt lilla förstånd vilket som.

Men snälla, kan någon med kunskaper/utbildning i företagsstrategiskt tänkande förklara för mig varför det är så jämrans känsligt att det slinker ut info? Det är ju för böveln inte vapen ni ska sälja. Alltså - jag kan begripa att det inte är ROLIGT att info slinker ut, men att tjura ihop som en förfördelad 7-åring och bara dra....näe det övergår mitt begränsade sinne.

Hahl Bundy: Nej, vi är Alexander Lindgren-klubben. 

« · 1683847 · »