1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 598633 inlägg · 6213 ämnen

Sanningen om Timrå IK anno 2001-2002...

Sanningen om Timrå IK anno 2001-2002...
Orsakerna till VARFÖR det har gått så dåligt för Timrå IK är säkert många. Här kommer (enligt undertecknad) de viktigaste sanningarna:

MÅLVAKTEN är den solklart viktigaste lagdelen, hur kan man då chansa på en kanadensisk målvakt ifrån den skotska ligan???
Hade vi haft Kapanen från början hade vi legat på en säker slutspelsplats nu!

TRÄNING och därav kondition kan skilja lagen åt i många täta och tuffa matcher. Här fick spelarna sköta träningen helt själv utan återkommande kontroller.
Tack Lars Molin för att du kom till Timrå IK med lite disciplin!

SKADOR på nyckelspelare, då tänker jag framför allt på Hautamaa, som skulle avlasta "Z".

Sv: Sanningen om Timrå IK anno 2001-2002...
Laken:Håller med dej,med Kapanen i laget från början har vi varit på slutspelsplats.Sommar träningen helt själv fungerade inte.Det har man sätt i många 3:e perioder,när orken är slut,förlorar man matcherna.

Laken:

Ja du är kul du,,,,,,tror du på fullaste allvar det du skrev då blir jag rädd,,,,,,

Ta det om Målvakterna, Vad var det för fel på de förra??? inte ett smack, felet låg i spelet och hade vi haft Kapanen från början då hade han med fått samma problem som De Rouville fick,,,,plus en sak till nu kan jag gå ut med min teori om vad som var fel med han,,och det kan fler intyga,,,, Bla att spela i sverige och ha frun i Hawai är inte psykologist lätt, och dessutom bli tråkad i sju veckor av sina egna fans för ett misstag, två saker som gör att en målvakt börjar fundera, och bli osäker,,,,

Och nu har vi läst det att Kapanen har samma problem, han tycker det är jobbigt med familjen så långt bort, och det tär på psyket, och ett ryckte säger att den är påväg till Timrå,,,,,,,,

Det du skrev om träning är bara en parodi på din okunskap, är väll för f-n inte pojklags hockey det handlar om, det är elit idrottsmän som vet sitt annsvar och att dom måsste träna för att ta platts i laget,, och föresten träna själv, dom stod under Bengt på Hällsostudion, och han är inte att leka med det lovar jag,,,Dom hade chemalgd träning Spinning styrke, och qi-gong, och det var inga lätta program, kan gämföras med en kroppsbyggares,,,,

Skadorna Hautoma har inte med saken att göra,,, vad det hela beror på är att vi saknar en ledare i laget som kunde ta över efter Huss, där har du problemet sedan kan du sluta leta fel,,,,För en coach kan inte göra mycket på en match okey ändra i femmorna men sedan är det stopp, en bra ledare/kapten, får fart på killarna det kan inte tränaren få,,,,

HH: Jag står för vart enda ord som jag skrev nedan!

De Rouville höll inte måttet i elitserien. Sorgligt (för oss TIK'are) men sant. Om målvakten agerar osäkert så sprider det sig så småningom till hela laget. Du verkar inte förstå hur viktig målvakten är för ett lag (se på Färjestad).

När det gäller den s.k. träningen så kanske jag vet mer än vad du gör!?

Har inte Hautamaas skada med saken att göra? Det var det absolut mest korkade jag läst på väldigt, väldigt länge. Tanken var ju att han skulle avlasta den viktigaste spelaren i laget - "Z".

Men, men, fortsätt lev i fablernas värld du...

Laken: Du har nog ganska rätt i sak. Men nu gäller det nog att hitta snabba lösningar. Att ilsket föröka utpeka syndabockar och någon att lägga i giljotinen för halshuggning är väl inte så kreativt och lär knappast lösa TIK:s läge...

Och visst borde man väl kunna kräva av välbetalda hockeyspelare att dom självständigt sköter sin grundträning?

Smokey: Tack! Jag är INTE ute efter att hitta syndabockar, dock är det alltid nyttigt att titta tillbaka och försöka lära sig av misstagen. Det gäller såväl för Timrå IK som livet i allmänhet.

"Inte så kreativt och lär knappast lösa TIK:s läge..."
Nej, dock gjorde jag också mitt bästa på läktaren i Gavlerinken igår.

Snabba lösningar tror jag inte på, låt istället "Molla" arbeta i lugn och ro. Ta en match i taget och var beredd om det blir kvalserien.

Laken: Men du kan ge dig fan på att jag inte tänker börja analysera eller citera dina inlägg bara för att Timrå förlorade i Gävle.
Givetvis så tror jag alltid att du jobbar för TIK:s bästa.
Själv så var jag med och hejade fram TIK till en seger i Linköping.

HH: Du kan inte mena allvar, ser du inte att Kapanen är klasser bättre än vad De Rouville var? Han spred ju puckarna som en gödselspridare. Det var bara att raka in returerna för motståndarna. Försvaret har blivit mycket bättre sedan Kimmo kom hit. Kapanen släpper inte många returer.

klart vi saknar Hautamaa!!!

Förövrigt så har Laken rätt angående träningen. Timrå var nog det mest otränade laget inför seriestarten. Det är tur att Molin har ställt in resan till Kanarieöarna...

En sak kan vi vara överrens om och det är att försvarsspelet har blivit mycket stabilare den sista tiden. Sen om det beror på Målvakten eller Mollas sätt att bedriva ishockey eller bägge delarna, det går att disskutera i all oändlighet.

Det största problemet anser jag vara att vi gör för lite mål och det var precis vad Freddan sa när vi tog hit Kapanen,"Hoppas att han är duktig på att göra mål också".......

Smokey: Ok, sorry om jag gjorde dig upprörd? Det var inte min mening.
Som sagt, vi har ju det gemensamma målet att det ska gå så bra som möjligt för vårat älskade Timrå IK! ;-)

Sanningen är att målvakterna och backarna är för dålig.Förstår inte vad man har tänkt med när man tar hit spelare som Halvardsson, Walin, Rajamäki och Derovill

Håller med Laken och The great one om att träningen har varit alldeles för dålig. Det finns säkert många som tror att Timrå har kört stenhård försäsongs träning men så är inte fallet. Jag tror nog att Timrå var det elitserie lag som började serien sämst förbered.

Mike66: Bådadera tror jag...

Disskusionen om vem av Kapanen och Rouville som stod för den bästa prestationen kan nog hålla på i evighet...
Detsamma hur pass mkt dem tränade eller inte...
HH, har faktiskt delvis rätt i sin teori om DeRoo... Han mådde inte så psykiskt bra... Någonting mer tänker jag inte yttra mig om...
En som tyvärr vet...
Hockeyspelare är FAKTISKT också "bara" människor...

DMF: Jag skulle vilja påstå att Rajamäki är vår 3e bästa back, visst han började säsongen dåligt, men har sedan dess varit en av Timrås bästa backar varje match...

Halvardsson å Wallin kan jag däremot hålla med om, Tror att Halvard är en bättre spelare än Wallin oxå...

Halvarsson har spelat upp säg betydligt efter nyår!!! däremot värkar Walling aningen vilsen!!!
Årets utropstäcken, det som utväklats mest är iaf Hallin!!! han kämpar o har säg i varje match!!!!

Jag hoppas att vi byter så få spelare som möjligt nästa år. Det är lite det som varit haken i år. Inte fullt fungerande grundspel. Om våra småttingar på backen Styf-Källarsson-Wallin-Halvardsson får växa på sig kan det bli något bra. Styf och Källarsson har ju gått fram sedan i fjol.

Resonemanget bygger på att vi har förmånen att få spela elitseriespel.

Wallin ska d vah!!! =)

Håller med om Hallin. Han är mer Robert Carlsson än Robert Carlsson själv om ni förstår vad jag menar.

HH: Håller med dig i vart enda ord du skriver förutom det om Hautamaa, klart det är ett avbräck att få en sån viktig spelare skadad... Skadorna är enligt mig den största anledningen...

Ledarbiten har du helt klart rätt i... den blev aldrig ersatt o Peltomaa klarade tydligen inte av det... men nu verkar Åhlund tagit tag i det där bra... det känns skönt...

Ser ingen större skillnad i klass på DeRouville och Kapanen faktiskt... Båda är högklassika målvakter som inte ska beskyllas för någon förlust... det är min åsikt o vill helst inte driva nån vidare diskution om detta eftersom det är en aning uttjatat...

Tyvärr har Laken rätt gällande träningen - jag har varit inne på det tidigare. MoDo tränade 6 ggr i veckan i somras emedan Timråspelarna fick sköta sig själva.
Timrå har vunnit en (1) sista period i år och det var borta mot LHC senast, i övrigt bara förluster i sista perioden ( om vi bortser från några få matcher där Timrå så att säga redan förlorat innan den 3:e började ). Ett bra tränat lag klarar hela matchen men det har inte Timrå gjort. Det kanske med andra ord inte är i huvudet ( "rädd att vinna" osv enl Peo ) det suttit utan i benen.

Bo-Laken:Jamen då beslutar vi att det beror på den dåliga sommarträningen att vi ligger där vi ligger.
Nu behöver vi inte älta det nåt mera.

Jag har fått skäll när jag tagit upp samma sak flera ggr undrar om ni också fått det?????

Friskan. Om du sagt sanningen, dvs att spelarna inte pallat för att sköta sin sommarträning, så kan väl ingen klandra dej för detta. Det är ju rena sanningen.Vem har du fått skäll av, ingen som skrivit i hockeysnack i alla fall. eller hur?

Bölebo: Det kan väl inte du veta, vem jag fått skäll av, du tycks ju vara alldeles ny.

På torsdag tar vi tre färska poäng :))

Friskan; vad då "fått skäll". Om detta nu är "pudelns kärna" är det väl bara att hoppas att Molin hinner träna så killarna får upp flåset så snart som möjligt. Men visst är det konstigt att vi tappat "alla" matcher på slutet.
Sedan har jag hört en massa men det skriver jag inte här eftersom det bara är hörsägen.

Kämpa på grabbar!

Friskan. Jag vet inte vem eler vilka du fått skäll av. Det var ju du som berättade detta idag.Min fråga var ju: Vem jar du fått skäll av ingen i hockeysnack eller.. Three points vs Luleå, but we need more than that Yes, I´m a rockie

« · 44883