Olli Nomadinen : jag blir faktiskt mest förbannad på Timrå IK. Vad är det för jävla sätt att ta hand om sina egna spelare? Först hanteringen av Salomonsson när han åkt på en huvudsmäll, sen anmäler man inte ens packet till disciplinnämnden? Vad sänder det ut för signaler? Inte en enda spelare försökte plocka oskarshamnsspelaren när det hände? Jag kan lova att om någon hade kastat sig över spelaren så hade domarna kollat på situationen i efterhand. Men när ledare och spelare står som fån, både under match och efter match, klart som fan alla låter det hela passera obemärkt förbi.
Den flathet man uppvisar gör mig så jävla förbannad. Var är känslorna och lagandan?
{8671}: Det är jävligt handlingsförlamat. Klart aset gör det medvetet, idioter som Pantzare ska inte få finnas på en hockeyis. Ikväll är det visselstorm och hata som gäller
Rytter: så rytter. Om du erkänner att du har en bättre speluppfattningsförmåga än både Dahlén och Salomonsson, som åkte på smällen, då ska jag erkänna att jag saknar förmåga till logiskt tänkande. Håll dig till korphockeyn du.
OlliJanne: Är det inte bätrre om laget flyger dagen innan matchen istället? Så man skaka av sig ev jetlag... Tycker det var ganska dumt av ledningen att ta det beslutet att flyga ner samma dag innan matchen...
Puckat: Åka buss från Oskarshamn till Timrå låter jobbigt. Hoppas vi kan utnyttja detta och kasta oss över dom som hungriga utsvultna vargar. Högsta fart från början alltså med aggresivitet. Tror att bussresan hem kan bli jobbig den också!
Hassan: det har vi ju gjort hela säsongen lång och det har inte funka så bra. Nej vi har allt i egna händer. Om vi kommer upp i normal nivå så ska vi slå Oskarshamn. Det är upp till spelarna att ta sig i kragen nu. Fansen gör sitt, spelarna sviker.
Vettefan hur jag ska göra ikväll. Har biljett, men mår så sjukt dåligt. Både förkyld och ont i magen (inte magsjuka dock). Kanske blir bättre till ikväll men tror inte personerna bredvid mig hade uppskattat att jag sitter där och hostar som en jävla idiot. Samtidigt är det betydligt roligare att se matcherna på plats än på tvn. Jobbigt läge, sist härdade jag igenom och fick betala för det dagen efter, värt att göra en repris?
Kerstin_k: Vi får väl helt enkelt lägga oss ner och dö då. Lämna W.O.
Kom igen nu! Upp med hakan ner med axlarna. Det behövs en seger mindre än när den här serien började. Om vi börjar tvivla redan nu, när vi är en seger närmare målet.....
Jag ser positivt på fortsättningen av denna matchserie. Oskarshamn spelar på toppen av sin kapacitet, vi spelar riktigt dåligt. Ändå har vi 1-1 i matcher, ju de lika gärna varit 2-0 till vår fördel.
Vi kan bara bli bättre, Oskarshamn kan bara bli sämre. Nu tar vi detta och fixar nytt kontrakt för SHL!
Sputnik: överlever vi nu, och har Freddan kvar som tränare nästa säsong vill, eller ännu tydligare, KRÄVER jag att han sätter femmorna. Hur fan ska någon få kemi om dom har nya partners varje vecka. Hade vi haft en första sylvass 5a med Wedin, palmberg, Salmonsson, Larsson och kinnvall som är där ute för att göra mål så gör det inget om dom är lite svaga bakåt, dom ska ha pucken ändå. Laget tar inte skada av att ha en kedja helt utan spets heller. Använd den kedjan för att grisa och åka och bråka och stöka.
Freddan verkar tro att det är någon bisarr version av memory eller något han spelar. Eller åtminstone så tycker han att det är jävligt roligt att sitta och pilla i kedjorna lite titt som tätt. Förutom då det behövs dvs. Var det t.ex någon som var missnöjd med kedjan bestående av Wedin, Rensfeldt, Salmonsson?
En förstakedjan huvudansvar ska vara offensiven. Börjar man balansera kedjorna blir det bara 5 spelare som inte på något sätt spelar fel eller dåligt individuellt, men som drar åt helt olika håll.
Spika kedjorna, ge dom matcher, funkar det inte så byt det i kedjan som inte funkar istället för hela jävla uppställningen.
Detta är iofs långt bort att vara relevant i dagsläget men behövde få det ur mig, även fast många har sagt liknande saker som mig tidigare.
Sjukt hur mitt förtroende för Freddan kan skifta så radikalt från en säsong till en annan. Ifjol älskade jag honom....
Kerstin_k: Man får ändå lite, liiite förhoppningar från Från Freddan om man läst ST idag. Han snackar att en möjlighet kan vara att lyfta in Kaijser som ersättare för Laxen. Sen pratar han om att kanske plocka in Jansson som center och Rensfeldt ut på kant. Snälla låt det ske. Tror tex vi skulle kunna få igång Rensfeldt om vi satte han med Wedda. Samtidigt som man vill se han ordentligt på sin position som vinge som han är naturligt. Jansson och Kaijser tror jag kan kolma in med energi och liksom bara köra, inget att förlora liksom.
Puckat: IKO skulle kunna promenera baklänges hela vägen till Timrå och vi skulle förlora ändå om vi inte snäpper upp spelet minst ett par nivåer jämfört med igår.
Nu tar vi dom i morgon och visar var skåpet ska stå.
Modano: För en gångs skull håller jag med dig. Vi lär se samma lag imorgon plus ersättare för Salomonsson och Jallasvara. Vi lär se samma spel imorgon också.
Freddan är ingen man av stora förändringar. Inte före match, definitivt inte under heller.
Står man inte upp utan glider som rädda kärringar i närkamperna nästan ber om ursäkt om man stöter till en motspelare är det helt kört. Måste vara det mesigaste laget i SHLs historia när det gäller att stå upp i närkamper fortsätter det imorgon så är den här matchserien snart över. Ändra inte Freddan i laget då ALLA ser att Wedin spelar med totalt fel spelare då måste han omyndighetsförklaras. Vill se Kaijser Jansson imorgon istället för menlösa Collberg och Boyes som inte tillför ett piss men freddan lär rullapå rulla på rulla på ända ner i Allsvenskan allt talar för det som spelet ser ut och hans svammel i interjuver efter matcher.
Olli Nomadinen : sen din observation av mora är intressant. Nu är det mycket kvar att spela men vi har 1-1, dom kan ligga under med 2-0 mot leksand om någon timme. Mora är ändå ett lag som många ansåg vara lite för bra för att behöva kvala. Leksand var inte ens topp 2 i allsvenskan. Faktum är att Mora var ganska mycket bättre än Timrå i grundserien av SHL.
Det blir en intressant dynamik i svensk hockey om både mora och Timrå skulle åka ur. Det är ju snudd på att det då huserar fler klassiska klubbar i allsvenskan än SHL.
Att Timrå skulle behöva kvala, det var ju ganska logiskt. Men om man sätter sig in i moras situation så måste det kännas lite hopplöst. Om mora, med sitt spel, kan åka ur...hur stora chanser har då Oskarshamn i SHL? Vilka förutsättningar har dom att hänga kvar? Är det rimligt att belasta kommunen och skattebetalare (om det nu skulle bli så) för en satsning som är dömd att misslyckas? Samma gäller ju oss. Vi gick upp, det fanns inget att värva, vi fick skänka pengar till fallskärm och vi blev stryklag och fick det tufft redan första året. Hur är chanserna för en liten klubb att lyckas, på lång sikt?
Jag har min bild klar. Att gå upp i SHL som liten klubb i dagens hockeysverige är som ett fett blancolån med hög ränta. Det blir varmt och härligt när man pissar ner sig men jävligt kallt när det fryser på. Och det fryser alltid på för småklubbarna första året. Är det rimligt att priset ska vara så högt?
Många klubbar med goda ekonomiska förutsättningar har ju redan tagit klivet upp. Malmö, Rögle, Skellefteå, Örebro osv. Är dom sista två platserna reserverade och riggade för evigt åkterkommande ”lucky losers” som Leksand, Timrå, Mora osv?
Olli Nomadinen : men om det är så att Oskarshamn har anmält Timrå för crosscheckingen (vilket vore något av ett etikettsbrott) så är det ju sanslöst om inte Timrå anmäler Oskarshamn för huvudtacklingen. Det är på liv och död det här och disciplinnämnden är ett stort skämt. Det vore dumt att inte ta chansen.
Hassan: Släpp det där med helgon och att jag hyllar honom, det har jag aldrig sagt, jag säger bara det jag tror, att det var en olyckshändelse. "det är för att få fler träffpunkter", "
"sker det vid sargen kommer man oftast undan med det, sker det open ice så är det en solklar knätackling"
snacka om att överanalysera, men kul för dig att du vet att det var ett "Misslyckat försök till en knätackling mot sarg som man oftast kommer undan med" som istället träffade kolan på Salle, ja nu börjar det bli tjatigt, släpper det här, jag står fast vid min åsikt, trevlig helg på dig och heja Timrå.
Synct: Snaska kotte? Nu blir du bara löjlig själv.
Gör ett tifo till Pantzare du och hylla honom för att han är den störste gentleman i den här sporten.
Det jag menar är att han vill tackla och han vill gärna tackla så hårt han kan. Att Laxen trillar är inte Pantzares fel. Att hans knä är vinklat är hans fel och det vinklar han inte efter att Laxen trillat, den rörelsen börjar han innan Laxen trillar. Det är för att få fler träffpunkter, sker det vid sargen kommer man oftast undan med det, sker det open ice så är det en solklar knätackling. Det vet Pantzare om.
Känns meningslöst att fortsätta när du börjar prata som du gör. Men berätta gärna mer om dina 14 säsonger i NHL, det skulle vara intressant för mig som aldrig ens sett ett par skridskor.
Synct: bara för att det är/var svårt för dig så betyder ju inte att det är lika svårt för professionella hockeyspelare eller individer med bättre reaktionsförmåga och/eller självkontroll än vad du har/hade. Pantzare kanske bara hade dålig reaktionsförmåga? Frågan är om det ursäktar honom från en 5+20 i det läget. Pikkarainen fick femtioelva matcher för en ofrivillig knuff. Joel Lundqvist blev just avstängd för en tackling som han, enligt experterna, omöjligen kunde undvika på grund av motståndarens plötsliga sväng.
Jag skiter i om oskarshamnsspelaren försöker mörda laxen eller ej, resultatet av hans rörelsemönster i det här läget är att timråspelaren inte kan spela mer. Om andra spelare kan bli avstängda för ofrivilliga tacklingar så kan den här tomten bli det med.
Nä som SMÅLAND anvisar, glöm och gå vidare. Freddan aviserar, självklart, förändringar i truppen. Kajan kan ev ta Salles plats, de liknar varandra spelmässigt. Jansson verkar vara på tapeten i laget också.
Vad gäller överklagningar och anmälningar så misstänker jag, rätt eller fel, att klubben resonerar som så att man inte vill lägga energi och fokus på sånt.
Synct: För det första? Hur säger jag emot mig själv? Han vinklar sitt knä, det gör han inte för att vara mr Niceguy, det gör han inte för att bromsa, det gör han för att smälla på lite extra. Det är inget han gör för att undvika kollisionen för den rörelsen har han påbörjat redan innan han har uppfattat att Laxen trillat, det är alltså inte med avsikt att knäa huvudet utan mer att få mer kroppskontakt, alltså fler träffpunkter på sin motståndare, på en som han uppfattar det stående spelare.
För det andra, du utgår från att ingen förutom du här inne har spelat hockey. Skulle ju vara intressant att höra vad du grundar det på? Det låter ju på dig som att du gjort 14 säsonger i NHL och ingen annan har knutit ett par skridskor.
Att du vill utmåla Pantzare som ett helgon som gör allt i sin makt för att undvika en kollision får stå för dig, jag köper det ingenstans.
Min egen personliga favorit var att komma in lite snett för att kunna ställa mig på skär precis innan tacklingen, det är då en naturlig rörelse att knäet vinklas, benen kommer lite bredare isär och det gav mig fler träffpunkter på min motståndare. Lyckligtvis träffade jag aldrig någon i huvudet med mitt knä, hade det dock varit en situation som igår så hade det mycket möjligt blivit så. Nej jag var definitivt inget helgon.
covfefe: Nu lämnar vi det här meningslösa snacket ifall det var avsiktligt eller ej och fokuserar på det faktum att morgondagens match spelas utan Salle. Vi får hoppas höstlövet och övriga backar kan spela upp sig och att forwards kan lyckas göra ett hockeymål utan att behöva ha studsarna med sig!
Den flathet man uppvisar gör mig så jävla förbannad. Var är känslorna och lagandan?