1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 600002 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season 05/06

Sv: Silly Season 05/06
Poffa: Frans Nielsen är en KLAR look-alike till Mr Bean!!!

Se till att han får med sig nallen m.a.o. ;)

Hmm, de tre sista öppnar sig i denna ram, så högerklicka och välj öppna i nytt fönster.

knaskamilla: För att han stavas med z!!! Om du nu inte visste det!

Patrick Polly: Jag håller med dig. Det finns inte så många att värva NU !!!
för alla klubbar håller nog på sina spelare , för vad blir det av NHL till hösten vet ingen ,kommer NHL inte igång så får vi ett SUPER LAG ELLER HUR ,om vi kan Behålla våra spelare

ernie eagle:

Varför envisas du med att stava Frans Nielsen Franz Nielsen?

ChriZt3r: Varför måste man automatiskt vara pessimist bara för att man är kritisk? Har aldrig förstått det där Lallande Fånar-levernet. Ger bara ett ointelligent intryck.

Dock så är jag personligen ganska så tillfreds med sillyn. Oksa kan mycket väl vara en mycket bättre målvakt än Kapanen, går det bra från start så. Hade vi värvat Kapanen under sommaren 2001 så vet jag väl inte om jag hade grinat av lycka heller. När han senare värvades under säsongen så sket man egentligen i vilket, vi var ju i princip avsågade i mitten av oktober.

ChriZt3r: Nja jag tror att Nubben resonerat på detta vis.

Om det är rätt eller fel vet jag inte. Men det finns ingen klubb i världen som kan satsa på guld år efter år med TIK's budget. Det kändes som det var i år som gällde. Nu bygger man för framtiden. Så länge vi håller oss kvar kan man inte säga att det är en dålig ide.

Patrick Polly: Pessimist?

Jag har en egen ide bakom Nubbens värvar strategi. Han vill helt enkelt bygga upp en lag för framtiden. Säg 2-3 år. Då har de killar vi värvat nu förhoppningsvis slagit ut till etablerade stjärnor. Och han lär ju ha värvat dessa nämnda killar relativt billigt. Om man skulle jämföra med mer etablerade namn. Det gör att Timrå kan lägga pengar på hög, alt. satsa pengar på annat än spelare, i 2-3 år. Dvs, när det gäller för TIK del, om 2-3 år har vi både pengarna och matrerialet att gå långt.

Det är det enda jag kan tänka mig ligger bakom Nubbens agerande för med den här truppen kommer vi inte slåss om SM-guldet de närmsta åren.

RocknRolf2: Det är usla skoterförhållanden i Anaheim

RocknRolf2: Manderville räknar jag inte till "stjärn"-gänget. Hagos är det ju redan sagt att man ersätter om han drar. Och eftersom man ska ha 13 forwards i årets trupp så ersätter man antagligen Hedström också om nu han skulle dra.

Frella: Visst går det inte att bara fylla på med stjärnor år efter år. Men om nu stjärnorna försvinner, vilket många kan göra (då tänker jag inte på lockoutspelarna), så är det viktigt att försöka fylla på med spelare med i alla fall någotsånär liknande meriter och kapaciteter. Trots allt är det stor chans att Hagos, Hedström och Manderville drar. Vad händer då? Warg i första fem?

TD:

Aha..fick liksom inte riktigt ihop det där :-)

TIKbiff: Stod i Timåklacken i Leksand borta för 2 år, då snubbe bryter på danska bakom mig, som sade att har en bror i LIF det var för 2 år sen, det måste vara han? tiden går fort LIF var ju i allsvenskan i år

Frella: Instämmer till fullo Frella.

RocknRolf2: Nu vet ju ingen vad Regin, Nielsen eller för den delen Warg kan åstadkomma nästa säsong. Men jag skulle nog kunna tänka mig att släppa Hagos för en dokumenterat skicklig playmaker.

Med Timrås budget kan man knappast fylla på ett lag med fler välbetalda spelare bara sådär. Inte ens Frölunda eller FBK har ett lag med 4 femmor med stjärnor i.

Nu stannar kanske alla dessa "stjärnor" som värvades ifjol, samt att man kryddar med en till Playmaker i Laakkonen, i övrigt fyller man en från fjolåret tunn trupp med talanger och spelare som kört fast i dåvarande klubb.

Jag har svårt att tro att Anaheim kommer erbjuda en 28-årig Hedström kontrakt då lockouten är fortsätt osäker. Och erbjuder de kontrakt så är det knappast med någon större löneökning än den han erbjöds förra året. Trivseln verkar vara allt för viktig för Jonte för att han ska acceptera ett NHL kontrakt som inte är alltför lukrativt.

TD:

Fattar ingenting, stod du i MIF båset i vinter?

:-)

RocknRolf2: Stämmer att han har gjort en kanonsäsong i år, men som jag fattat det så går åker han inte över om han inte för ett riktigt bra kontrakt. Skulle han vart så pennigkåt som du vill få det till hade han nog åkt över förra året. Tänk på att han har familj och det ska mycket till innan han bryter upp från Sverige.

RocknRolf2: Helt klart ett snäpp ner mot förra året, men Nubben var ju tidigt ute och sa mycket nytt i år. Det är de ju men ingen första eller andra lineare som man värvat. Spets gick till Brynäs vilket var synd hoppas nu på Nilsen som jag för övrigt stod bredvid i matchen mot Leksand borta i vinter

ChriZt3r: Ja, Hedström har gjort en riktigt bra säsong i Timrå. Plus att han antagligen kommer göra ett bra VM. Plus att NHL förmodligen kommer sukta efter spelare som inte nödvändigtvis behöver tjäna jättepengar.

RocknRolf2: Hedsröm fick ju ett kontraktsförslag från NHL förra året som han tackade nej till för det var inte tillräckligt bra. Finns det något som tyder på att han tar ett sånt kontrakt i år?

Ice Tea: äsch, i jämförelse med årets värvningar är Hedström, Nilsson och Aalto rejält mycket mer namnkunniga.

Frella: Men även om Hagos stannar så har vi Hagos/Frans Nielsen som förste-andre center. Jag tror du undervärderar betydelsen av Zetterberg och Krykovs centerspel. Hagos och Frans Nielsen är väl okej, men inga hänförare direkt.

Hedström stannar INTE, det har jag väldigt svårt att tänka mig. Money talks

RocknRolf2: Värvningarna ifjol förutom Hedström då kan väl inte klassas som "namnspelare" av typen Jörgen Jönsson, Peter Nordström, Nicklas Andersson, Jonas Johnsson, Johan Davidsson Per Svartvadet Salomonsson m fl. Det har nog att göra med lönekuverets storlek. Magnus Nilsson tog man istället för Mattiasson.
Sen var väl inte Aalto så där jättekänd heller. Lars Jonsson en talangfull back men inte i samma klass som Olausson m fl.

Jag saknar en riktig klasscenter och en bra back sen är i alla fall jag nöjd med årets trupp. Möjligen ett frågetecken för Målvakterna men så har man ju sett DeRouville och inte hade man ju hört talas om en målvakt vid namn Kapanen heller fär några år sedan.... om nu Jonte blir kvar förståss!!

RocknRolf2: Stannar Hedström och Hagos/Ny center så har vi ett bättre lag än ifjol. De vi tappat är knappast oersättliga. Sundin är förmodligen oerhört mycket sämre än Warg och Wennerberg. Manderville krigade bra, hade skadeproblem och kom inte upp i samma nivå som året innan. Så jag anser man inte tappat något, utan fortsatt bygga på något bra. Dessutom kommer man iår ha en full trupp från säsongsstart.

Man kommer precis som ifjol ha två producerande femmor och två till som knappast gör bort sig i ES.

Jag läste nyss Nubbens kommentarer i ST angående namnhysterin. Eftersom jag själv var en av dem som direkt kritiserade värvningarna så får jag väl försvara mina åsikter något.

Nubben säger: "Vi har ett koncept vi jobbar efter och det kommer vi att fortsätta med. Vi bygger på det sätt vi själva tycker är riktigt. Vi kommer aldrig att värva de värsta namnen, för vi jobbar inte så, säger Kent Norberg"

?!

Hur kan det då vara så stor skillnad på årets värvningar i jämförelse med fjolårets nyförvärv? (även innan lockouten)

Vad tog Timrå hit då?
1. Jonathan Hedström, etablerad landslagsforward. Till och med VM-forward
2. Magnus Nilsson, rising star som också fått spela flera landskamper samma säsong. På gränsen till VM
3. Teemu Aalto. Finsk etablerad back i bättre finsk klubb. Fina meriter
4. Lars Jonsson, spelade också flera landskamper samma säsong. Valde Timrå i dragkamp med Frölunda (va?).
5. Johan Svedberg, inga större meriter
6. Jimmy Danielsson, inga större meriter

Summa: ifjolvärvade 3 landslagsspelare, en finsk klassback och 2 nonames. Av de två mindre meriterade spelarna har en fått kicken.

I år?

2 finska etablerade spelare (Laakkonen och Oksa)
1 målvakt (Asplund)
1 talangfull back (Strålman)
2 forwards med meriter från spel i 3:e-4:e femman. nån enstaka landskamp för 3 år sen hos den ena
1 talangfull Dansk forward

Hade Timrå varit elitserienykomling eller allsvenskt storsatsande topplag hade jag förstått årets satsning. Men nu? inte i närheten av ambitionerna ifjol.
Okej, jag har full förståelse för den här satsningen om Hedström, Manderville, Hagos och Jonsson stannar. Men det kommer knappast ske, max två av dem 4 kan vi räkna med. Om ens det

Poffa:

För övrigt så får jag släta över,,,något du inte får din lilla modoit ;-)

Laken: Varför inte Juha Lind som center - kontraktet med Jokerit går ut i år men han verkar på g till Tyskland eller nåt alpland. han skulle passa perfekt i Timrå

TIKbiff:

Du vet? Det var något nytt. Nu försöker du bara släta över det misstag du gjorde.

TIKbiff: Joooo, men det är alltid skönt att trycka till en biffig en...

TIKbiff: Du är ett missförstått gen...eh...du är missförstådd. ;)

Jonsson känns för min del helt okej att byta ut. Tycker inte alls att han levererat.

Swordster/Frella/Poffa:

Jag vet, det var därför jag la till en liten ;-) i slutet :-) 

Frella: skriver Jonsson på så är ju backsidan så gott som identisk mot ifjol, så när som på Aki-Petteri Bergs bortfall. Backsidan känns med andra ord rätt stabil i alla fall

RocknRolf2: Det blir nog bara en back till iom att man tänker avvakta Lars Jonssons beslut, och enligt Nubben i ST idag(som jag länkade till tidigare) så kommer man ligga lågt med backsidan ett tag då Jonsson vill vänta med att skriva. Som 9e back bör Moe få chansen.

Peter Casparsson kanske skulle kunna funka som utfyllnadsback. Han plus någon "stjärna" så ser backsidan bra ut

TIKbiff:

Spelare som faller för maxregeln skall komma från länder utanför EU/ESS. Norge är med i ESS och därför så kan du ha 100 norska spelare i Timrå om du vill. Och jag vet ju att du vill...:-)

TIKbiff: Men Norska spelare räknas ju som EU medborgare i vilket fall...

TIKbiff: Norska spelare räknas som EU-spelare.

Frella:

Om man tolkar artikeln rätt så har han ju i allafall inte varit intressant nog för att varken TIK eller DIF skulle gett honom ett kontraktsförslag. Kan det vara för att Norge inte är med i EU ;-) 

TIKbiff: Spets hade jag gärna sett istället för tex Warg, men där får väl framtiden utvisa hur Spets klarar sig i ES.

rupert: Jag håller med dig jag tycker och tror och vet att Nubben jobbar åt rätt håll med att värva unga och äregiriga spelare till TIK så alla som håller på de nostaligiska namnen som fortfarande surrar i luften skall nog ta och tänka om. Om vissa spelare väljer att flytta så "thats it", världen är föränderlig så också hockeyspelare 1 eller 2 år i ett lag sedan till något annat så jobbar vissa det är bara att inse Tik har haft turen och fått ha lojala spelare som varit med många år så vi har väl blivit lite bortskämda.

ernie eagle:

Spets har skrivit på två år med BIF

Laken: Varför envisas du med att att stava Mika Oksa, Mika Oska???

"Timrå har inlett Silly season makalöst. Klubben har redan värvat sju spelare till truppen. Malmös dansk Frans Nielsen är på väg."
Saxat ur dagens AB....

RocknRolf2: Visst jag håller med om det du säger. Men nu är han mer viktig som "person" och inte som hockey spelare anser jag. Jag framhäver trots din invänding att han blev mer bekväm efter sina landslagsuppdrag.

Patrick Polly: Halva laget avskyr? Inte hört, du kan väl maila över en hint...

Timrå IK anno 2005/2006:

-------------------------------------------------------------------------------
MÅLVAKTER:
Mika Oska
Johan Asplund
FÖRSTA FEMMAN:
Sanny Lindström - Teemu Aalto
Janne Laakkonen - XXXXX - Jonathan Hedström alt. Kent Manderville
ANDRA FEMMAN:
Kalle Koskinen - Johan Svedberg
Mattias Wennerberg - Fredrik Warg - Niklas Nordgren
TREDJE FEMMAN:
Pär Styf - Mats Hansson
Per Hallin - Kristian Gahn - Christian Söderström alt. Robert Carlsson
FJÄRDE FEMMAN:
XXXXX - Anton Strålman
Magnus Nilsson - Frans Nielsen - Peter Regin

LÄMNAR:
Henrik Zetterberg? (Om NHL kommer igång)
Miika Kiprusoff? (Om NHL kommer igång)
Aki-Petteri Berg? (Om NHL kommer igång)
Fredrik Modin? (Om NHL kommer igång)
Jonathan Hedström? (Om NHL kommer igång?)
Kent Manderville? (Kommer han tillbaka?)
Yared Hagos? (Drar över Atlanten oavsett om NHL kommer igång?)
Lars Jonsson? (Drar över Atlanten oavsett om NHL kommer igång?/Leksand?)
Kimmo Kapanen (Hem till Finland)
Valeri Krykov (Hem till Finland)
Tommi Rajamäki (Hem till Finland)
Fredrik Sundin (Kommer inte tillbaka)
Jimmy Danielsson (Lämnar)

Summasumarum, således är det detta vi ska satsa på:
1 center av hög elitserieklass/landslagsklass.
1 back av hög elitserieklass/landslagsklass.

Patrick Polly: Har du glömt att Robban var lagkapten förra säsongen? Förutom att han vid det här laget säkert har stort klubbhjärta så har han rutin och kommunikationsförmåga. Han har varit med förr både i med och motgång. Såna spelare behövs!
Sedan är Robban alltid Robban. Gör ett jävla skitjobb framför motståndarkassen bland annat. Tror du på allvar att några få landskamper skulle minska Robbans motivation?

Jag kan vara utan både Manderville och Hagos. Däremot känns det viktigt att Jonte stannar. Robban.... ja han är lite mer lurig.

Om vi börjar med att titta på Manderville. 12 p efter grundserien som var något kort för hans del pga skador. Av det jag såg av honom kan jag inte säga att det är en spelare som man måste behålla. Att han spelar tufft och fysiskt tycker jag är en liten överdrift. Visst, han spelar mer fysiskt än Crippe. Men mer fysiskt än Styf, Sanny, Pelle eller Jonte? Absolut inte enligt mig. Jag vill på intet sätt förringa Mandervilles insatser i Timrå kostymen. Han har varit oerhört nyttig i boxplay. Men jag anser att hans rykte är bättre än bakomliggande kvalitet.

Robban stannade på 19 pinnar vid grundseriens slut. Ett ok facit tycker jag. Men det som Robban gjort sig "känd" för, att vara en hårt jobbande hockeykrigare som aldrig ger upp. Ja den stämpeln tycker jag bleknar för vart år nu. Jag anser att Robban var som bäst för 3 säsonger sedan. Ifjol var han ok, men inte lika bra som tidigare. I år tycker jag han fallit tillbaka ytterligare. Det känns lite som att den landslagsplats han fick en gång gjorde honom mer bekväm och inte lika sugen på att jobba hårt. Jag tror Robban fortfarande kan mer än han visar. Frågan är bara hur man ska får ur det ur honom?

Om vi sen tittar på Hagos. 21 pinnar efter grundserien som han gjorde bra anser jag. Jobbar hårt över hela banan och tar ett bra "helhetsansvar". I slutspelet tycker jag dock inte han övertygade lika mkt men han var långt ifrån sämst på den punkten! Jag ser gärna att Hagos stannar men anser inte heller att han är en "måste man" för Timrå. Speciellt eftersom jag från initierade källor hört att mer eller mindre halva Timrå's trupp avskyr Hagos av anledningar jag inte bör gå in på här. Dålig stämning i truppen är inte bra och god stämning har ju alltid varit TIK's signum. Så bara pga den anledningen kan jag tänka mig att släppa honom.

Jonte på sina 35 pinnar är såklart en viktig kugge i laget. Tror ingen kan säga nått annat. Jobbar, sliter och vräker dessutom in mål. En "perfekt" spelare för Timrå anser jag. Tja, känns inte som man behöver säga mer om honom. Han är viktigast för TIK av de 4 jag nämnt anser jag.
Som tvåa sätter jag Robban p.g.a hans Timråhjärta och för att han är en del av TIK. Hagos landar på tredje plats och Manderville ohjälpligt sist.

« · 537440 · »