1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 599481 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season 05/06

Sv: Silly Season 05/06
ernie eagle: Mm, möjligt att jag missförstår dig. Jag uppfattar det som mycket känslor och tyckande i det du skriver och jag får inte det riktigt till en homogen ståndpunkt. Men det är ju lurigt att resonera via detta forum.

Rent konkret är den intressanta frågan för mig denna.
Är det rätt at en klubb(alt anna arbetsgivare) sparkar spelare/medarbetare av moraliska/etiska/PR-mässiga grunder och inte bara har detta vapen mot tjänstefel/försummelser och brott kopplat till arbetsplatsen/arbetsgivaren?

Jag har inte sanningen i den frågan eller vet till 100% vart jag själv vill ha gränsen. Men jag noterar att de kraftiga reaktioner och det resultat som kommit av dvs insidenter det senast året. MIF spelare som körde packad fick behålla jobbet och blev ostraffad(namn nämdes aldrig i media) Husse/lilja/tallinder gick gatlopp i pressen, sparkades från klubbarna efter händelserna i sweden hockey games. Men olikt Hinz dömdes inte för brott. Och sedan Hinz då som nämndes vid namn i media,sparkades och sedan dömdes för brott.

Är det fel att påstå att brott eller inte verkar ha mindre betydelse än om du nämns vid namn i media och arbetsgivaren får PR-problem. Eller hur ser du på det? Jag skrev ovan vilken konkreta fråga jag finner intressant i ämnet.

Ulf: Nu har du nog bestämt att du missuppfattat mig rätt rejält på några grundläggande punkter.

Till viss del får jag väl skylla mig själv då jag skrev industriarbetare och inte verkstadsmekaniker. Naturligtvis är det fullständigt oacceptabelt och otänkbart att det skall vara förenligt att supa på arbetstid i det fall man befinner sig på en massarbetsplats med kollegor runt omkring sig, där det finns en uppenbar risk att man utsätter andra för fara.

Jag vill på inget sätt legitimera alkohol på arbetstid. Jag menade nog bara att ingen skulle bry sig ifall XX stod och tog sig en jävel melllan oljefiltersbytena eller mekandet med mekaniska maskiner så till vida han inte repar lackeringen då eller förstör maskinerna till obrukbart skick om det kan sättas i samband med hans supande.

Vad beträffar hockeyspelarna har jag aldrig förordat att man helt skall stänga av en hockeyspelare. De får gärna fortsätta sin karriär utomlands där man trots allt har en liberalare syn på det här med alkohol och tobak.

Men det vore okristligt av en svensk ishockeyklubb att anställa en spelare som har grava alkoholproblem och sätta honom på ett piedstal som ett föredöme för dagens ungdomar och nästa generation. Det skulle ju vara dubbelmoral så det sjunger om det om man å ena sidan ställde upp med A-lagsspelare på föreläsningar och aktiviteter i ett drogförebyggande syfte och där spelarna skulle tala inför hundratals ja rent av tusentals ungdomar i det närliggande området om vikten av en drogfri miljö och hur skadligt det verkar på våra kroppar om det sedan fullständigt och godtyckligt skiter i etik och moral.

Jag skulle personligen bojkotta Timrå IK och dess hemmamatcher samt helt lägga ner mitt arbete inom SK och åka på bortamatcher och allra minst inte köpa några nya souvenirer om ens Nubben andades tanken på att värva "problembarn" till Timrå IK. Det har varit alltför många skandaler i förskingringen och begynnelsen historiskt sett för Timrå IK.

Och nu får det förbanne mej vara slut på dessa tider. Vad beträffar spelarnas privatliv så skiter jag fullständigt i om spelarna väljer att förlägga en helg ute i stadens nattliv och krökar till ibland så till vida det inte går utöver det arbetsuppgifter och åtaganden det har inskrivit i sina kontrakt och underförstått att det inte figurerar på ett negativt sätt rent massmedialt och håller Timrå IK skadeslösa!

ALLTID RÖTT, ALLTID RÄTT ;)

ernie eagle: Men nu blev detta till en annan debatt i mina ögon. Från att handla om Hinz(alt annan idrottsprofil) inte skulle få spela hockey mer i sverige pg dom för rattfylla som privatperson, till att handla om att vi skall få ställa högre moraliska krav på våra idrottsprofiler än oss själva.

Vikten av extra moraliskt uppförande hos våra idrottsprofiler har jag inte funderat allt för mycket på. Men jag tror att det är familjen(mor, far syskon) som präglar barn till stor del ända upp till runt 15 års ålder. Som 12åring kommer jag inte ihåg mig läsa kvällsblaskor för att ta del av dvs snaskigheter som utspelas bland "kändisar" Men dåligt uppförande av stora profiler på fotbollsplan eller i hockeyrink tog man nog åt sig och där tycker jag det borde vara tydligare markeringar från idrottsleden. Fotbolls skallar spottloskor och psykopatiska fingar i ögonen på medspelare m.m. skall straffas hårt för att visa att detta tolereras. Jag ser vikten av signaler starkare här än om att ganska deras privatliv. De är idrottsprofilen och i deras yrke skall de föregå med gått exempel det kräver jag mer än gärna.

Sedan håller jag inte alls med dig gällande industriarbetarens skåpsup. Super han på jobbet så är det avsked om jag får råda. Tänk om han slår igång en maskin som håller på att underhållas av personal eller en ett tons pappersbal på någon kollega, detta är en minst lika allvarlig förseelse som rattfylla. Utför han skåpsupen hemma och det inte påverkar arbetet så är det väl familjen och inte kollegor och arbetsgivare som lider. För jag tror att en supande föränder påverkar barnen 100ggr mer än om hockeyprofilen får sparen för rattfylla eller inte. För fängelsestraffet för rattfylla ser jag som den starka signalen från samhället i denna fråga, den underordnade signalen i alla fall för mig är att det är färdigspelat i klubblaget.

Sedan skulle jag själv inte vilja ha en okontrollerbart supande spelare/medarbetare i mitt lag om jag styrde. Men jag skulle inte exludera personen från svenska arbetsmarknaden för det, men nytt kontrakt? Nä aldrig!

Ulf: Jag köper ditt resonemang i stora delar. Men då får man väl införa en policy rent generellt då på arbetsplatserna baserat på etiska/moraliska skäl.

Skillnaden är väl att XX som står i en skitig och oljig overall i en sunkig industrilokal i norra Västerbotten inte tillnärmelsevis skapar lika feta rubriker som XXX i SAIK. Varför? Jo XX är ingen kändis och syns inte media överhuvudtaget så länge han sköter sina arbetsuppgifter och åtaganden klanderfritt. Det är först om mjölet i påsarna blir maskangripna som XX blir känd för en större allmänhet.

Medans XXX ständigt är i blickfånget och syns i TV, tidningar, radio om och om och om igen och är en förebild för nästa generations ungdomar. Då kommer saker och ting i ett helt annat läge!

Vem f-n bryr sig om XX tar sig en skåpsup i all sin hemlighet? Jag törs nog påstå att gemene man skiter fullständigt i XX:s förehavanden.

Men XXX har en helt annan position. Han är en elitidrottsman och har helt andra normer och spelregler att rätta sig efter. Lagboken är densamma men reaktionerna, synpunkterna och åsikter om riktigheten i att XX och XXX dricker sprrit går isär.

Det är skillnad på folk och folk!

mr big: Hmm.. Det var ju det jag ville ha sagt, dvs alla skall vara lika inför lagen även hockeyspelare. Du har missförstått mig helt. Men om du då vet juridisk om hur svensk anställning fungerar så är jag tacksam för mer info i denna tråd. Menar du att rattfylla är automatisk grund till avsked för alla verksamma i sveriges arbetsliv? Jag frågar då jag inte vet, men visst misstänker jag att så inte är fallet.

Så för mig har du ett motsägande i ditt inlägg. Jag tolkar det som om du tycker hockeyspelare är samhällets moraliska förebilder och då skall sparkas på hårdare grunder än övriga arbetare. Men sedan vill att alla skall vara lika inför lagen även stjärnor inom hockeyn, i det antyds väl då att de skulle ha privelegier som vi andra inte har. Det får inte jag ihop, det blir motsägelse fullt.

Ulf:

Snälla du, om en hockey spelare på den nivån kör rattfull så anser då jag att det ger fel signaler till allmänheten.
Inte skulle då jag bli glad om folk börjar köra rattfulla bara för att deras idol gjorde det, då kommer många små barn att få sätta livet till bara för att han ska få göra som han vill.

Alla ska vara lika inför lagen även berömda hockeyspelare.

ernie eagle: Först deklarerar jag att rattfylla bör straffas hårdare än idag för att markera samhällets ståndpunk gällande den brist på hänyn till andras liv medför.

Men sedan käns det konstigt för mig att ge en hockeyspelare, tidningsskribent eller varför inte en kontorsråtta som jag själv sparken pg rattfylla. Jobbar du med taxi/buss eller annan verkamhet och kör där rattfull är det definitivt påkallat. hypotetisk som kontorsråtta handlar det och olika tjänstefel som borde vara grunden för avsked inte en rattfylla under fritid. Kopplingen varför en arbetsgivare skall sparka en person bör vara mer verkamhets relaterad lutarjag åt. Men skulle trenden bli att arbetgivare sparkar medarbetare på mer etiska/moraliska skäl och detta innefattas som en policy på alla sveriges arbetsplatser skulle jag se det som mer okej. För varför skall hockeyspelare sparkas på andra grunder än en journalist, verkstads arbetare eller företagsledare. Tre-kronor skandalen är också en sak som gjort att jag funderar på vilka rättigheter spelarna har i sina kontrakt egentligen? Har de ett sämre anställningsskydd?

Så att Hinz får skaka galler är bara rätt och köra bil skall han då inte få göra mer. Och om SAIK inte vill skriva kontrakt md honom mer är ders val, men sparken och typ näringsförbud som hockeyspelare vet jag inte om det käns rättvist rent generellt, om nu inte kontraktet tex. har klausuler om avsked för olika ej arbetsrelaterade saker.

tjobba: Ändå diskuterar man med en forward till som förmodligen placeras i Sundsvall sedan? Vad snopna Sundsvalls fan skulle bli, dom som är så anti TIK. ;)

Är det någon som vet hru det har gått med försäljningen av säsongskort?

Anders i Budum: Mika Oksa kommer briljera mellan stolparna i vinter. Jag har enligt säkra källor fått klart för mig att det är en klassmålvakt vi värvat.

Om han blir lika stor som Kapanen låter jag vara osvuret men vi kommer klara hyggligt i vinter.

Vi kommer helt klart vara topp 4 när vi summerar serien.....pyyyyysssssch sprätt en pilsner och nynna på lite sommarlåtar vetja, ladda upp inför Gatufesten istället, det är grislugnt!!!!

Anders i Budum: det ska nog gå serru

tjobba: ..hur ska ni klara er utan Kapanen?

Tjing i sommarvärmen!! (?)

ernie eagle: Tycker ändå att man måste kunna låta en spelare få en andra chans. Händer det igen kan han uppriktigt sagt fara & flyga. Dock har vi 13 forwards och tillräckligt många centrar.. Tror inte Nubben har tagit kontakt med Chad, icke.

Nubben unnar sig nog en välbehövlig semester för tillfället =)

orion: Jag menar det. Ändå blir vissa aldrig nöjda. Själv är jag alldeles till mig av glädje, nu när jag vet vad som lär figurera på interna dokument, brevpapper och de diplom som framgent kommer att delas ut vid speciella utmärkelser. Faktum är att jag enbart genom att skriva dessa rader rörs till tårar.

Bragd-Birger: Javisst, nu är det bara små larviga detaljer kvar, matchställen, souvenirerna...

orion: Gå dit! För tallarnas skull! Att man lovade att tallarna skulle få framträda och sedan använder dem på kontrakt och brevpapper är inget annat än ett hån.

orion: Dispyten är väl löst, nu när vi äntligen har tallar i st f örn på spelarkontrakten?

orion: det är nu eller aldrig angående hur tallarna bör användas, så gå dit och se till att det händer något!

Hur är läget inför kvällens möte?
Bör jag gå dit för tallarnas skull eller är den frågan löst på Timråvis, dvs till hälften?
Nån som vet nåt?

Bragd-Birger: Att Skellefteå ska avancera till elitserien tror jag först när det är klart. Det verkar nästan som de har retat någon högre makt och fått någon förbannelse över sig.
Men Krykov kan säkert lyfta Skellefteå en hel del. Jag tror inte att det finns en så spelskicklig center i hela Allsvenskan. Sen tycker jag att Krykov är ett bra exempel på hur viktigt det är att vara skadefri. Det är sannolikt därför han fortfarande kan spela på en så hög nivå.

Pätr: Går the mighty Krykov till skell-hell ska jag sätta en tjuga på att det blir avancemang. En härförare av hans dignitet är vad dom verkligen skulle behöva, när det drar ihop sig och agnar skola skiljas från vetet.
Han är i sin karriärs nerförsbacke, men än är lutningen inte värre än att det vore en kanonvärvning.

Angående Chad Hinz undrar jag om han skulle tillföra något. Jag tycker att vi centrar som är lika bra i dagsläget.
Vad det gäller Krykov så hoppas jag att det går bra för honom i Skellefteå. Sen tror jag att Krykov sjunger på sista versen som hockeyspelare, kanske dags att trappa ned lite (som det var någon som skrev).

orion: Det som har vart är historia! Jag kan inget göra åt det som hände före min tid. Men jag anser att om spelare ur dagens A-trupp i Timrå IK skulle brista i sitt omdöme och köra rattfull med omedelbar verkan skall sparkas ut ur klubben.

Då spelare det ingen roll om han heter Jonathan Hedström eller Chrippe Söderström!

Hjälp till rehabilitering bör det få. Men hockeykarriären får det fortsätta med på annat håll.

Man måste all önskvärd tydlighet markera en ståndpunkt och visa på hur avskyvärt det är att utsätta både sig själv och andra oskyldiga människor för onödiga risker genom sin egen godtycklighet!

ALLTID RÖTT, ALLTID RÖTT ;)

ernie eagle: Svårt att döma moderna rattfyllerister och samtidigt hålla sina gamla hjältar högt...

Laken: Dus varade själv i samma inlägg.

Laken: Aldrig i livet. Karln har gjort bort sig för tid och otid. Att köra rattfull är ingen förmildrande omständighet. I Kanada hade straffet blev betydligt hårdare. 1 månads fängelse är ju löjligt. Han hade ju för fan kunnat kört ihjäl oskyldiga människor genom sin omdömeslöshet.

Never more Chad Hinz in Sweden!

Det är fullständigt oacceptabelt att sätta sig bakom en bilratt.

Och apropå fotboll och BK Häcken. Det är skandal att Dulee Johnsons avstängning inom klubben hävs efter blott en vecka. För det första har killen inte ett giltigt svensk körkort och precis som i fallet ovan körde han rattfull.

Skulle jag se någon i min bekantskapskrets ens andas i mina öron att de tänker sätta sig bakom en ratt efter att ha smakat alkohol så nitar jag dem.

ALLTID RÖTT, ALLTID RÄTT ;)

Något för Timrå? (I och för sig har vi redan fem centrar under kontrakt).

Swordster: När du ändå har Leksands laguppställning kan du alltid försöka sätta ihop femmorna. Antagligen kommer en bli rätt bra och resten...

Bragd-Birger: Är det nu så blir det som du säger intressant att se. Paniken kanske tilltar när hela sveriges älskade Leksand ligger sist o panik värvningarna kommer :)

Stigsson: Håller med. Det är inte backbesättningen som riskerar rendera i ytterligare gråtande-snubbe-med-masperuk-på läktaren-bilder. Forwardssidan, däremot. Apan Ola hade fan värvat bättre än så.

AD: Deras backbesättning är dock hyfsat bra. En riktigt bra målis bredvid Backlund så är i alla fall försvaret OK.

Swordster: Det är just det där som gör så att jag tycker att det är konstigt att Leksands fansen är så nöjda. De har bara värvat allsvenska spelare och innan dess så hade de bara allsvenska spelare. Om de inte skaffar en ny målvakt snart så kommer de att få kvala nästa år.

mok: Blir kul att se hur normal sizen på truppen är kring jul. Med tanke på nuvarande laguppställning samt vetskapen om Maskens totala avsaknad av fingertoppskänsla lär det fortsätta strömma in 'förstärkningar' i takt med att dalapaniken tilltar.

Swordster: 15 forrwards - 12st går till 4 kedjor 2st juniorer 1st på bänken 12 backar 8st i 4 kedjor 2 juniorer, 1 lockout + 1 på bänk. Låter hyffsat normalt.

Bragd-Birger: Ja av den blev man ju inte brun i brallan!

Swordster: Man skriver in dom för att kunna nyttja dom sen lär ju inte juniorerna kosta direkt många stålars.

Swordster: Ser ut som att Masken kör på kvantitet i stället för kvalitet. Herre Jesus, sådan miserabel forwardsuppsättning.

mok: Nja men varför i så fall skriver man in dem i truppen?

12 backar och 15 forvards tycker ända jag är mång att avlöna...

Swordster: Juniorern lär väl bara få rycka in vid skador etc så extremt många e dom ju faktiskt inte.

Swordster:

Snacka om att anfalla på bred front:D

Vad skall Leksand göra med alla sina spelare, skall de lira med två lag i år?

"Truppen 05-06

Så här ser truppen ut nu (alla nya utom Zidlicky har fått sina tröjnummer)

Målvakter
26. Johan Backlund
30.Marcus Lundell
VAKANT MÅLVAKT

Backar
3. Ladislav Benysek (kommer i oktober)
4. Elias Granath
5. Magnus Österby
7.Niklas Andersen (Junior)
16.Petter Ullman (Junior)
22. Stefan Bemström
25. Jan Nemecek (kommer i oktober)
28.Jan Srdinko - ny från Novosibirsk Siber
29.Kimmo Lotvonen - ny från Kärpät
41. Örjan Lindmark
61. Patrik Hucko – ny från Nyköping
Marek Zidlicky - ny från Helsingfors IFK (LOCKOUT Kontrakt)

Forwards
6. Patrik Wallenberg – ny från Nyköping
11.Mattias Ritola (Junior)
12. Jens Bergenström
13. Sebastian Meijer - ny från Västerås
14. Jesper Ollas
15.Niklas Bröms (Junior)
19. Magnus Hedlund
20. Oscar Steen – ny från Färjestads BK
21. Jimmie Eriksson – ny från Skellefteå
23. Niklas Persson
24.Jukka Tiilikainen - ny från Ilves
34.Jiri Bicek - ny från Kosice
40. Calle Steen – ny från Färjestad
VAKANT FORWARD 1
VAKANT FORWARD 2

Tränare
Per-Arne "Pirro" Alexandersson
Per-Erik Eklund
Christer Olsson
Db_04 @ Dalarna Idag kl. 11:17 "

Fet-Ecke: Nu har jag fördubblat mitt antal inlägg denna vecka på bara en kvart! Har jag druckit för mycket kaffe??

Fet-Ecke: Okej, jag hade för mig att texten "try out" fanns bredvid namnet tidigare.

Fet-Ecke: ;-)

Hälge: Klickar du på namnet så står det "Try-out konrakt" bredvid bilden.

Laken: Smart drag med både Ström och Regin i samma kedja!
Då kan de kanske dela på center-uppgiften.

Är C-J Johansson klar nu ?

Bragd-Birger: Lugn och fin! Titta inte dig blind på vad som står inne i cirkeln vid en tekning. Kolla runt omkring denne och frukta vad som kliver in i cirkeln när den svarte lille saken "droppas"! Jag personligen skulle bli brun i brallan om jag stod mitt emot Jonte´s nuna vid en tekning!
(Nu är väl inte jag värdens snyggaste heller men ack så snäll!)

Verkar som om vår härförare hamnar i Skellefteå till säsongen, om så är fallet är det bara att säga grattis till Skellefteå. Jag fick för mig att han valde att sluta i Timrå för att flytta hem till Finland igen, var inte det anledningen?

Ok, ändrar (efter kriTIKen) lite i min laguppställning... ;-)

MÅLVAKTER:
Mika Oksa
Johan Asplund
-------------------------------------------------------------------------------
FÖRSTA FEMMAN:
Teemu Aalto - Sanny Lindström
Janne Laakkonen - Frans Nielsen - Niklas Nordgren
ANDRA FEMMAN:
Kalle Koskinen - Johan Svedberg
Christian Söderström - Kristian Gahn - Per Hallin