1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 599410 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season 07/08

Sv: Silly Season 07/08
Tvåtallar: Undrar om det finns någon omsättningshistorik att få tag på? Det skulle vara intressant att se när en klubb som inte var på den övre halvan omsättningsvis senast vann SM-guld.

När det gäller Linköping så undrar jag om de betalar hyra per säsong eller per match. Betalar man per match skulle det kunna förklara att en del av sluspelsvinsten blivit uppäten i form av hyra.

När det gäller MoDo som en dagslända så tolkar jag det som önsketänkande från herr Bragd-Birger, jag tror att det var rätt uppenbart redan under den gångna säsongen att vi numera också har en ytterst kompetent herre på sportchefspositionen.

För Timrå ser framtiden ljus ut. Snart kanske ni till och med lyckas fostra några egna spelare (ni har ju några lovande talanger) så ni slipper fylla ut era offensiva formationer med importer.

Bragd-Birger: I slutändan är de reslutatet som räknas . En hög omsättnig utan resultat gör ingen glad.
Sen kan en hög omsättnig vara en förutsättnig för ett bra resultat så klart
Men pengar är ju som tur är inte allt i denna sport.
Det har ju bevisats av lag som Malmö, som år efter år köpt in starka spelare ,Kanske utan den rätta fingertoppskänslan Och även av Timrå som med små medel gjorde helt otroliga resultat när vi gick upp i ES

Bragd-Birger: Nu tycker jag att det börjar gå överstyr när det gäller ekonomi.Jag tycker att det är ganska enkelt,en klubb måste visa plusresultat för att få behålla licensen,o då vill man nog inte chansa,man vill nog vara ganska säker.

Wayne Gresky: Omsättningen är av stor betydelse, givetvis. Men vinsten är självklart också någonting att fästa vikt vid. Vad hade hänt om Modo inte haft en välfylld kassakista att ösa ur när det gick tungt? Hur hade LHC:s bokslut sett ut om man gjort en frölundaitisk säsong? Och råkar göra det även nästa och nästnästa säsong?

De flesta - oavsett lönebudget/omsättning - har som mål att gå plus/minusnoll eller göra en liten vinst även vid missat slutspel. Om en SM-final genererar 3,5 millar i överskott hajar jag till en smula. I mina ekonomiskt lekmannamässiga ögon ter sig denna vinst som anmärkningsvärt liten. Och får mig att fundera över vilka marginaler man egentligen har när det börjar vina snålblåst runt Cloetta Center.

Sen ditt sista stycke om att göra som Timrå, åka ur i kvarten, maximera vinsten osv. Smålöjligt. Om det hade blivit så som det borde i en värld där logiken och estetiken råder - hur maximerad hade Modos vinst blivit då? Eller menar du att Timrå på förhand sett till att ha en så låg omsättning så att något annat scenario än det som faktiskt inträffade var en otänkbarhet? Rensa korttidsminnet. Extrapolera inte enbart senaste säsongen till att gälla en oändlig framtid. För två år sen - och så långt tillbaka de flesta här i cyberrymden kan minnas - lirade Modo inför publiksiffror som t o m SSK rodnat inför. Lite kräftgång, 0-4 smiskar i kvarten mot Timrå två år i rad, och din härliga modoitiska hockeykultur kan vara här igen. Då tror jag att det där med vinst/pengar i kassan inte är helt ointressant längre.

Wayne Gresky: På tal om att läsa på lite bättre så finner vi en artikel hos [url=www.hockeyligan.se/nyheter.php?nid=11606]Hockeyligan.se[/url] som påtalar det här med omsättningen hos Timrå IK och hur man valt att fokusera på en ökning av denna snarare än att nå en hög vinst. Vad Tomas Johansson däremot är nöjd med är att klubben gick så pass mycket plus trots att man med tanke på skadeläget tvingades lägga ut mer pengar för extraspelare under i stort sett hela säsongen.

I [url=www.st.nu/sport/index.php?action=visa_artikel&id=650495]Sundsvalls Tidning[/url] står det att läsa att skadorna under den gångna säsongen kostade klubben 3 miljoner. Återigen är det klubbdirektör Johansson som uttalar sig, och denna gången lite tydligare i pengamått mätt.

Wayne Gresky: Grattis, du förstod tydligen det där med omsättning o vinst. Jag behövde inte upprepa mig i tid o otid fast du är Modoit.

El Aka Ali: Du kanske ska tänka efter lite istället för att upprepa dig. Svenska idrottsklubbar är i första hand inte tänkte som vinstdrivande företag utan huvudmålet är att uppnå sportslig framgång. Därför plöjs en stor del av överskottet ner i värvningar av nya spelare. Det finns inget egenvärde i att gå 30 miljoner i vinst varje säsong om man aldrig vinner några titlar.

I det långa perspektivet är omsättningen det som räknas. I ett kortsiktigt perspektiv så är det givetvis trevligt med en stor vinst. Vi modoiter har väldigt bra koll på det här med vinst och omsättning. När vi exporterade som flest spelare samtidigt till NHL så fick vi nämligen ett antal miljoner för detta som gav ett par säsonger med riktigt bra vinst. Men i det långa loppet så var omsättningen på tok för låg när de konkurrerande klubbarna byggde nytt och drog ifrån. Det egna kapitalet rasade och hade inte MoDo fått sin nya arena hade klubben varit riktigt illa ute. Nu fick vi en arena, en ökad omsättning och möjligheter att använda en del av vinsten till att förstärka laget under säsongen. Hade vi bara varit ute efter att göra så stor vinst som möjligt hade vi kanske valt att göra som Timrå istället, maximera vinsten och åka ut i kvarten.

Wayne Gresky: Du skall inte dra några förutfattade meningar utifrån vad omsättningen säger. Det blir en helt annan sak om du pratar vinst. Man kan för att korrigera dig lite, ha en omsättning på över 100 mille men trots detta ha en betydligt mindre vinst än ett företag som bara omsatte kanske 80 mille. Är du med i galoppen eller skall jag behöva upprepa?

Bragd-Birger: En sak som kan vara värd att beakta är det faktum att MoDo och Timrå möttes i kvartsfinalen. Gissningsvis så tjänade Timrå ungefär en miljon på att kunna åka buss till bortamatcherna istället för att flyga.

Fem-sex hängläktare till så är ni där uppe bland de stora elefanterna. Brynäs får för övrigt också räknas in i tätgruppen, iaf sett till omsättning.

I nuläget har jag för övrigt tre guldkandidater för nästa säsong: HV71, MoDo och Timrå.

Ska bli intressant hur stor del av Timrås framgångar som bestod av Nubbens förmåga att hitta billiga guldkorn och hur stor del av framgången som bestod av Kentas förmåga att förädla dem.

Noterar att SM-tvåorna LHC gjorde en vinst på 3,5 millar. Anmärkningsvärt, med tanke på att Timrå gjorde en vinst på 2,6 millar - trots att man åkte ur redan i kvarten, och trots att man drabbades av en absurd skadelista som framtvingade värvningar för ett antal millar. Väldigt intressant. Det säger en del om skillnader i lönebudget, men också en del om i vilket ljus man ändå ska betrakta en av elitseriens s k 'fyra stora' (som nu för stunden torde vara fem, med tanke på våra dagsländor till länsgrannar och deras tillfälliga hockeyintresse-boost). Med låga lån, eget ägande och en grym sportchef kan man konkurrera jävligt bra med en klubb som har nybyggd, stor arena (som man hyr för sjutton millar/år!) och typ 1000 företag i sponsorsäcken. Respect.

Märkligt trådval kanske, men silly är silly, även om det gäller konkurrentklubbars ekonomi.

Stenkarn: Ja man har inte smeknamnet psyko for inte...

Förresten, jäkligt skoj att Tenkrat äntligen skrivit på! Det har varit en riktig följetong.

Kapten Lindow: Ok, får erkänna att jag inte läst så mycket om ärendet med Hynning och vad han verkligen gjort och inte gjort. Det är väldigt lätt att luras av hur media vinklar sina artiklar i fall där ord står mot ord, men Månsson har faktiskt erkänt att han hotat en polis. Då är man ute på MYCKET hal is.

Det verkar vara lungt med Tenkrat för tillfället. Hoppas det löser sig snart. Då skulle det se ganska bra ut.

Stenkarn: Om man tänker på det viset så har ju redan ett av årets nyförvärv "ställt till det" för sig (Hynning). Hoppas att han har gjort ifrån sig klart uppe i Luleå då...

Stenkarn: "I normala fall är jag inte så stor i käften" - Nähä, och den som sade de ska vara samma Månsson som jag lirade hockey med?! Tillåt mig att småle :)

Han lär ju endast få böter och inget annat, det är vad jag tror.

Oj, oj! Timrå hade tydligen ett mycket ljummet intresse för denne man när det begav sig. Kanske hade dom på känn att han förr eller senare skulle ställa till det rejält för sig?

Jensen_12: aa okej, jo de är den 15 juli för den 1 juli blir han free agent så.

Snoop: Vad jag har förstått så har han skrivit på för timrå. Anledningen till att det inte gjorts offentligt är nog pga att han kan skriva på för NHL-klubbar fram tills den 1 eller 15 juli, är inte riktigt säker på datumet i Tenkrats fall.

undra om Tenkrat skrivit på eller ej, man blir lite nyfiken och orolig på samma gång, för han har sagt att han hoppas de ska bli klart, och då borde han ju gå ut med de när de blir klart, men nu är man lite orolig.Nån som har nån information kring Tenkrat ?

Kerstin_k:

34 år är väl ingen ålder i dagens ishockey. Bara man håller sig i bra form och får vara skadefri är det väl inga problem. Manderville är väl ett tydligt exempel på att det går att vara bra vid 36-37 år. Sedan tror jag iof att det är lättare att hålla på längre och samtidigt vara bra om man är back. Men det är en annan femma...

Huge: Att vi gärna ser Sjödda i Timrå-tröjan igen har mest att göra med att han kommer från Timrå, men Tommy håller än. Se på Chelios 45 bast och håller fortfarande hög klass.

Kerstin_k: jodå han är gammal, men han är fortfarande en kille som står upp för sitt lag och bidrar med poäng, så en säsong i svenska andra divisionen skadar inte hans karriär :)

Kerstin_k: Och ni som var så sugna på Sjödda? :-)

Snoop: Är inte Eloranta i det äldsta laget? Han är väl 34 va?

T T: dom 2 värvningar Malmö nu gjort gör att man måste gå upp, men Ville Nieminen och Eloranta är 2st spelare jag gärna sett i Timrå.

Percy ger inte upp...

Paddan: Han kan vänta hur länge han vill, alternativt det datum som skrivs i ett ev kontrakt med Timrå... För sen hamnar han juh på Waivierlistan till sista datum för nyförvärv i typ februari...

Kerstin_k: Tenkrat är väl free agent, har jag för mig, och NHL:s free agent period börjar 1 juli. Vilket datum som är den bortre gränsen känner jag dock inte till.

Tycho: Gjorde inte Tenkrat det när han lirade i Finland? Har för mig att jag läste att han brukade måtta skott från blå i PP.

I dag är det den 15:e, visst är det väl ett av de datum som NHL har att rätta sig efter? Vad exakt gäller idag? Kan vi förvänta oss att Tenkrat blir klar ikväll eller i morgon? Eller är det fortfarande något annat datum som gäller för honom?

Kerstin_k: Hynning gjorde juh en del mål för Lule men jag har inget minne hur bra skott han har... Men har han en lite bättre bössa kan man juh krydda PP-formationerna med Hynning på en av backplatserna. Ev går det även att flytta upp någon av de andra forwards på blå och spela Hynning som en av yttrarna...

rödovithockeydy: Fast Hedström borde kanske få plats i första kedjan? Känns lite bättre med i alla fall en svensk spelare i den linen :P

Fast å andra sidan ser jag gärna att succékedjan från i fjol (Hedström, Hahl och Pärssinen) får fortsatt förtroende i år igen. Dom var ju ganska så bra i fjol. Tenkrat och Pyörälä kan bli vingar åt Regin. Vilken som är första respektive andra spelar ju egentligen ingen roll. Två bra, producerande femmor borde det bli i alla fall.

Om man tänker på Hynnings och Sundhs förra säsong så ser den tredje kedjan också intressant ut. Fast jag vill nog hellre ha storebror Andersson där.

Frågan är också om Challe kommer att köra med kompishockey i år. Det vill säga att låta samtliga formationer spela PP och matchas lika mycket. Ungefär som Kenta gjorde. Vi har ju onekligen material för att ha två stycken PP-formationer med lite spets.

Leroy: såhär ska det såklart se ut.

1: Femman
Kimmo Lotvonen - Jyrri Marttinen
Mika Pyörälä- Riku Hahl - Petr Tenkrat

2: Femman
Robin Jonsson - Sanny Lindström
Jonathan Hedström - Peter Regin - Timo Pärssinen

3: Femman
Petri Kokko - Per Styf
Fredrik Hynning - Erik Andersson - Oscar Sundh

4: Femman

Kalle Koskinen - Erik Moe
Anton Axelsson - Johan Andersson - Robert Carlsson

Extra:
Björn Svensson
Sebastian Erixon
Oscar Johansson

Leroy:
Ganska bra men , Johan Andersson är ju mkt bätttre än Erik , de vet ju alla , så Johan i 3. och Kokko istället för Koskinen i 3 .

lungan:
Du hade en fantasilös laguppställning i din profil tycker jag.
Här har du min, lite mera eggande uppställning.

1: Femman
Kimmo Lotvonen - Robin Jonsson
Jonathan Hedström- Peter Regin - Petr Tenkrat

2: Femman
Sanny Lindström - Jyrri Marttinen
Mika Pyörälä - Riku Hahl - Timo Pärssinen

3: Femman
Kalle Koskinen - Per Styf
Fredrik Hynning - Erik Andersson - Oscar Sundh

4: Femman

Petri Kokko - Erik Moe
Björn Svensson - Johan Andersson - Robert Carlsson

Extra:
Anton Axelsson
Sebastian Erixon
Oscar Johansson

Dream Team: "Bulla" värvades till HV71 som center. Tror att f.d. Timråliraren Göte Wiklund låg bakom värvningen. Undrar om inte Göte var tränare i HV. Det var under tiden i HV som "Bulla" blev back. När han kom tillbaka till Timrå efter åren i Jönköping så var han en mycket offensiv back. Personligen så tycker jag att han var mycket bättre som center. Hans aviga dragningar med en väldigt knepig klubbfattning kunde lura vem som helst upp på läktarn.
När han kom tillbaka till Timrå IK så var han mycket dominant som offensiv back. Han gjorde massvis med mål. Han hade inget märkvärdigt skott men han hade en fantastisk blick för spelet och det var orsaken till att det blev så mycket mål.

87bth01: Hedlund har varit back tills han en säsong i Modo fick spela center. Där har han fastnat ett par säsonger och numera är han väl back igen i Leksand. De första säsongerna så var han väl center i Leksand också.

T T: Där stod det att läsa, tack! Det hade varit intressant att känna till varför detta skedde. Bulla var ju, som forward, en flitig poänggörare i både Timrå IK och i landslaget på den här tiden. Det borde ju alltså inte varit några skäl som t.ex ålderstecken eller att han inte längre klarade av tempot som gjorde att han bytte. Att tempot saknades skulle ju med eftertryck bevisas långt senare under Bullas karriär, men det var då det.

lungan: Är det detta ni läst?

Dream Team: Se 73/74.

Dream Team: Hm, var det inte Eje som skolade om honom?

Ännu ovanligare är det att målvakter blir backar...

T T: Bulla blev ju back under tiden i HV71, under säsongerna 1975/76 till 1979/80. Vilken säsong mer exakt det hände ska jag forska vidare i.

Länken nedan anger HV's interna poängliga från elitseriesäsongen 1979/80 - året innan Bulla skulle återvända till Timrå.

Uppgifterna på Elite Prospects stämmer inte med vår historik...

När blev Bulla back (och varför saknas det två säsonger i hans statistik)?

actionleif:
Var väl den gångna säsongen. Han har gjort det tidigare om åren också vet jag men inte permanent.

87bth01: Hur långt fram i karriären skedde det?

T T:
Nä. Magnus Hedlund i LIF är väl en, men inte finns det många.

Det är väl inte många som har skolat om sig till back sedan "Bulla"?

Snoop: Jag kan bara hålla med i ditt påstående om att det känns lite oroväckande att inget sker på fronten kring Tenkrat. Men vad spelar de för roll, jag lovar att om det kommer ett pressmeddelande där de säger att han är klar så kommer han förmodligen att åka över till NHL.

Jag tror nubben gör rätt i att vänta med att presentera Hr Tenkrat då han är 100 procent klar.

Jag tror med största sannolikhet att han kommer att spela med oss Timrå om det inte blir NHL.

Tre argument till detta.

1. Nubben har gått ut och sagt detta i media.
2. Han var redan klar under den gångna säsongen.
3. Han har gamla kelkamrater i form av Lotvonen, Pärssinen, Pyörälä.

Som sagt vad skulle silly season vara om truppen redan var klar en gobit till kan vi hålla på, Minns att Hedström affären förra året tog lång tid.

Dock tycker jag att ett pressmeddelande kan komma t.ex. att vi har nu gjort klart med backsidan och den sista mannen som tog sista platsen är Sebastian Erixon.

känns inge vidare att nubben gått ut och hoppats på att Tenkrat ska blir klar i 3 dagar i rad, undrar vad som tar sån tid!?

« · 889598 · »