JimmyH: Satt precis och läste om honom och där har vi iaf en spelare som känns väldigt intressant. Även om det såklart är lite grisen i säcken då det gäller nordamerikaner så skulle inte jag vara alltför skeptisk till en sån kille.
McCarton: Och den 35-årige Peter Ferraro, som man väl inte kan säga gjorde dundersuccé i SSK, gjorde 73 poäng denna säsong i ECHL och var med det elfte bäste poängplockare.
JimmyH: Sundh, Svensson x2, Lander med flera skulle säkert producera enormt med poäng i ECHL. Eller? Killen är 21 år och skrapade ihop 106 poäng som ingen annan ens var i närheten av... skräp?
epa: Jag må ju säga att det var väldigt lite ur hans statistik som imponerade i form av nivå, lag och poäng. Ser knappt ut att vara något för Sundsvall Hockey.
McCarton: Varför skulle inte Timrå hitta honom? En spelare som uppenbarligen dessutom är för dålig för AHL är väl kanske inte vad klubben direkt letar efter.
epa:Varför hittar aldrig Timrå sådana här spelare. Kan vara en lyckad värvning som Herlev gjort här! Dessutom kostar han säkert inte mycket att kontraktera.
Jag tror mycket handlar om, helt naturligt, huruvida Hahl kommer att finnas kvar i Timrå säsongen som kommer. Föreningen väntar på ett besked från Riku, vad han har bestämt sig för innan man tar vidare beslut. Enligt initierade personer i föreningen har Hahl meddelat att han bestämmer sig efter VM (hoppas han misslyckas kapitalt om han blir uttagen. Den enda sanna glädjen...)
Däremot har det uppstått en situation som inte är helt enkel. Föreningen har säkert gjort allt de kan och lite till för att behålla Hahl. Det innebär antagligen att man erbjudit honom mycket, mycket bra förutsättningar för att stanna. Helt rätt enligt mitt sätt att se på saken. Men det skapar förstås lite bekymmer. Väljer Hahl att lämna klubben finns säkert utrymme att kontraktera både en och två riktigt bra backar, säkra kort.
Timrå har en strategi för sitt handlande. Antingen blir det kattskit eller så blir det bra. Mitt tips är i alla fall: Om Hahl drar = 2 andra klassspelare, Hahl kvar = 1 klassback + 1 junior ytterligare. Skönt dock att Timrå är med och budar om Hahl även om man lär få betala ett skyhögt pris. Jag tycker att han bevisade säsongen som var - mer än väl - hur mycket han betyder för laget.
McCarton: Om man kollar på hans statestik så ser man till poäng att han gjort sin bästa säsong i A-lags sammanhang och att han provat på A- Landslaget, har Hansson de kanske?
McCarton: Jag tycker som jag gör om det hela. Jag kommer stå fast vid det också. Visst han bör ha hjärta för klubben, men jag tycker inte han är bra nog för ES!
Mathias: Konstigt? Enligt vissa högt insatta i klubben så var han den genomgående bästa backen sett över hela säsongen. Och i KS kvalet så kunde jag knappt se ett enda misstag av den Timrå fostrande backen. Dessutom så har han ett hjärta för klubben.. Det räcker långt!!
McCarton: Men vad håller dom 2 lagen för klass då? Inte jätte hög, visst Borås va med och kvalde till KS men det räcker inte för mig. Han sågs ju inte som en back bland dom 4 bästa så vitt jag tolkade det hela.
Jag länkar till en som skulle kännas mer intressant jag, sen om han har kontrakt med någon klubb nästa säsong det vet jag inte!
Jensen_12: Som Tycho skrev, det var viktningen mellan summorna som var det viktiga. Och de anser jag vara mycket rimliga. Skogs, ung svensk eftertraktad back på en trög marknad, fick säkert lika mycket som Sanny eller Kokko.
Tycho: Jag är rätt övertygad om att det bara kommer bli en till etablerad backvärvning och jag tror att Timrå har råd med en toppback för två tidigare backlöner, sedan gäller det ju att vara på tårna innan alla bra backar försvinner, läget på marknaden blir nog inte bättre.
Theo: Räkneexempel, om vi säger att Sanny, Kokko och Koskinen låg på en lön kring 175000 var. Det ger ett löneutrymme på 525000... Eftersom Skogs var efterfrågad av andra lag än Timrå och har landslagserfarenhet så kommer inte hans lön vara mindre. 520-175=350000
Vad vill vi då värva? Vad finns på marknaden? Vi vill ha en offensiv toppback för första backpar. En sån får man kanske normalt betala 200-250000 i månaden för. Men nu är det dessutom extremt dåligt utbud på toppbackar. Vill vi ha den toppspelaren lär lönen hamna runt 250-300000. Det ger ett köputrymme på 50-100000 för en etablerad back. Vilken knappast är speciellt troligt.
Se bara Angell i Brynäs som hade närmare 350000 i månaden(som artistare).
Summorna kanske inte stämmer så bra med viktningen mellan dem tror jag på iaf....
Theo: Ser att Frölunda ska värva Andreas Karlsson och ge honom ca 3 miljoner per år. den värvningen borde väl göra Riku Hahl överflödig för dem i alla fall. De har ju, enligt deras egen sida på Svenskafans, redan Michael Holmqvist, Jonas Nordqvist, Mikael Johansson och Martin Pluss klara som centrar till nästa år.
Kevin O Shea: Angående Lotvonen håller jag med om att han skulle kunna kliva in betydligt hårdare i närkamperna. Däremot har jag faktiskt lite svårt för utstuderade tacklare. Tyvärr har många med den spelstilen en tendens att dra på sig lite onödiga utvisningar ibland. Dock kan en tacklande back ursäktas (eftersom dennes utvisningar oftast kommer i defensiv zon).
Begrim: "Ragge var alldeles för bra för AIS, var på första träningen när han kom, passningarna var som skott för killarna i AIS, hans skridskoåkning höll på att göra slut på isen, ingen har haft ett sånt tryck i grillorna i hallen någonsin, men han fick anpassa sig till den låga nivå för att dom skulle hänga och då funkar det ju inte, där har ju Kenny haft mycket bättre medspelare.
Men man såg ju vad som fanns, det har smällt i sargerna som aldrig förr i sunkladan, han är oerhört vältränad, tränar hårdare själv än vad AIS gör ihop.
En mycket sympatiskt, ödmjuk, fötterna på jorden kille som bor i ett samhälle norr om Uppsala, där han varje sommar hållit hockeyskola och sponsrat pojkhockeyn på olika sätt. Han skulle ha kunnat spelat i DIF från början men ville att familjen skulle få rota sig ordentligt och hans fru skulle få sin tid efter NHL innan ES spel, därför harvade han i AIS några säsonger. Det fanns bara spel i DIF för honom som alternativ.
lungan: Skulle inte Lotvonen/Skogs vara ett utmärkt backpar? Lotvonen - som faktiskt, trots sin långsamhet och sin ofårmåga att tacklas, är en utmärkt defensiv back. Kombinera detta med Skogs snabbhet på skridskorna, och lite bättre offensiva kraft.
Den nya (förhoppningsvis) backen spelar med Robin J. och Styf får kampera ihop med Moe...
Ser att de förs en diskussion om hur vi ska ersätta våra tre förlorade backar.
Kokko var sjukt dålig första året och halva denna säsong, men när han väl fick lira i första formationen så blev han grym, detta innebar att han presterade efter det förtroende han fick från Challe.
Jag ville till en början att man ersatte alla dessa tre med 3 nya dock börjar jag fundera lite och om vi ska lyckas få ut något av Moe och Erixson bör vi endast skaffa 2 stabila backar, där en av dessa är Skogs. vi ska värva två till vilket kommer bli en stabil plus en billigare och yngre och lovande back.
Lite förtroende på Moe och Erixson och den kommer kunna prestera minst lika bra som kokko och Koskinen, om inte bättre.
Nä så här tror jag back besättningen kommer se ut
Skogs - Jonsson Ny back - Styf Lotvonen - Moe/Erixson Moe/Erixson - Ny back
Lite gamlig men den kan ge stor utdelning om Moe och Erixson blommar ut och det är väll dags nu om nått i den kommande säsongen, annars blir det väll att man värvar under säsongen, kan tänka mig att den sista etablerade backen skrivs på artiskkontrakt så han blir billigare för klubben, dels för att se vad Moe och Erixson kan prester tidigt undersäsongen, för att se om de håller måttet.
JimmyH: Bara till att gratulera Djurgårn då. Synd, känns som han kunde ha varit ett substitut till Sanny, åtminstone på kort sikt. Från Philly minns jag främst Ragnarsson som, med svenska mått mätt, en relativt hårdför back som var lite småful. Apropå det så känns det som att vi saknar någon som kan smälla på, köra över motståndarna, någon som är riktigt jobbig att möta. De sista säsongerna har Sanny, Pelle Hallin och tom Magnus Nilsson lämnat tomrum efter sig när det kommer till de karaktärerna. Johan Andersson fyller väl rollen som jobbig motståndare men det skulle inte skada med en till "karaktärspelare". Men det får inte ske på bekostnad av klass.