1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 601120 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season 09/10

Sv: Silly Season 09/10
T T: Varför inte titta österut och tala med Lehtonen som går ledig ?

Jussi Pesonen klar för Leksand enligt Aftonbladet. 4 i SM Liigas poängliga men Leksand slantar upp för att nå ES.

Säger bara en sak, hoppas att vi inte hamnar i kvalserien.

T T: Ursäkta men är inte Willaume forward? Då känns det ju onödigt att ersatta Karlsson med en fw.
Och btw, du har inte svarat på min fråga till dig.

Redigerad kommentar

Då måste vi ha in en back snabbt. Demén-Willaume är väl ungefär vad vi mäktar med ekonomiskt kan jag tänka mig. P3? Kommer Nevalainen tillbaka kastar jag in handduken.

Knylan: Lill-Kent har en årslön på ca 2,2 mille...efter skatt.

PEAP: Min kvalificerade gissning är att Lill-Kent, i dagens marknadsläge, inte är skitbillig. Men det är vad jag tror. Jag ser nog hellre lite dyrare nyförvärv på spelarsidan än att värva tillbaks en tränare vars absolut största meriter sitter i Timrå IK-supportrarnas, i många fall, selektiva minne. Hans SM-guld med HV kan ibland framstå som blekt i jämförelse.

Han gjorde ett gediget arbete med Timrå IK och ville förmodligen få en rejävulsk löneförhöjning när det skulle förhandlas om vilket gjorde att TIK valde att satsa nytt, det känns som den mest logiska orsaken till att man inte förlängde med honom. Andra faktorer kan också väga in, så som att spelarna ville ha en ny tränare, hur fantastiskt osannolikt det än kan låta för vissa. Jag skulle vilja se honom här igen, men efter ett SM-guld, lite Sweitzscz, samt förbundskaptensspekulationer så tror inte jag att Timrå IK, en klubb med allt mer tilltagande ekonomiska begränsningar, kan erbjuda honom ett tillräckligt attraktivt kontrakt. Om vi inte vill sätta Starkov och Samuelsson som förste- samt andrecenter.

Det här ser jag nästintill som en sanning, därför känns spekulationer kring honom väldigt meningslösa, åtminstone för mig. Har vi inte några andra, nya, namn att spekulera kring? Det blir lätt så onyanserat och selektivt när man ska sitta och slakrunka kring tider/spelare/tränare som svunnit.

Knylan: Vette fan om jag vill se BÅG i Timrå.

Gorkyman: Jo så är det. Han var ju tillfrågad om att ersätta BÅG före Mårts, men fick tacka nej p.g.a. kontraktsbindning.

Per HApps:

Gärna Lill-Kenta, men han har väl kontrakt ett par år till ?

Per HApps: Vore trevligt, men Kenta har väl kontrakt nästa säsong oxå

Gorkyman:
Varför inte favorit i repris??
Lillkenta och Eldebrink, eller Lillkenta och Tommy Sjödin?

Ser gärna Särkijärvi leda styrkorna nästa år

Knylan: Bluff?

RocknRolf2: Håller med dig. Jag har också mycket svårt att förstå vad han menar. Han tar upp slutspelet ifjol med skridskoskena i spetsen. Javisst, där kan jag hålla med honom litegrann. Men grundserien då, osv osv osv...?

250kg kärlek: Hoppas du fått sova gott för det lär du ha behövt till i eftermiddag.
Glöm inte öronproppar för jag pratar på inandning oxå.

Det blir en låååååååång bilfärd för dig.

250kg kärlek: Ditt sista stycke är helt obegripligt. Trollar du?

"Challe har gjort ett fantastiskt jobb i organisationen"

? Vi har blivit sämre och sämre. Ett "fantastiskt" jobb hade varit att hålla standarden trots att pengarna inte har strömmar in i floder.

"Han har sett till att Timrå varit ett topplag i elitserien under hela hans tid i föreningen"

Topplag första säsongen ok, resten av tiden är det helt omöjligt att få Timrå till ett topplag. Årets säsong ska vi inte ens prata om och hur hur mycket topplag är det att komma 8 och åka i kvarten? Eller var vi alltså ett topplag för att vi var nära att slå ut HV? "Hela hans tid" ?! Hahaha!

"Den oförskämt höga målbild föreningen satt upp har Challe nästan nått upp till"

När man satte målsättningen med SM-guld hade vi varit på stabil slutspelsplats några år. Varför skulle man inte sikta på guldet? Det är ju den självklara målsättningen. Och nej, vi har inte varit nära SM-guld. Bara pinsamt att påstå det.

"Timrå IK snålsatsade, hoppades att Challe kunde göra underverk"

Det är väl först i år som spelarbudgeten har sänkts? Innan så har man ju ökat omsättning och lönebudget från år till år. Redovisa gärna siffrorna som bekräftar att man har "snålsatsat".

Själv har jag fortfarande svårt att begripa varför man tog hit Challe överhuvudtaget, alltså vad var egentligen argumenten? "En mer aktiv tränare i båset?" "Offensivare hockey?" "man kan inte ha samma tränare för länge?" "Ett ungt och fräscht tränarnamn?" Eftersom meriter och erfarenhet inte spelar ett dugg roll i Timrås organisation så kan vi lika gärna ta in en fjunis igen, enda kravet är att killen kan snacka för sig själv. TV-meriter, där man verkligen hör vilket hockeykunnande det finns, är såklart ett stort plus.

250kg kärlek:

Du skrev:

"Challe har gjort ett fantastiskt jobb i organisationen. Han har sett till att Timrå varit ett topplag i elitserien under hela hans tid i föreningen"

?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

250kg kärlek: ja vi kom väl åtta va . är de toppen för dej .

T T: Om det nu är så, så skulle det förklara att så mycket av gnabbet kommer ut i media.

Ambroo: det finns också en tredje sida av Elitseriemyntet
och det är själva kanten runt, just där dansar Timrå IK sin dödsdans, på kanten av allt...

T T: Det finns som bekant två sidor av myntet. Sen kan ju inte alla hålla med alla och det finns även vissa som får med sig andra. Så är det överallt.

Ambroo: Lite lustigt då att det finns de som anser att föreningen i princip styrs av en diktator. Det du beskriver är ju precis motsatsen.

Redigerad kommentar

Ambroo:
"Några säger si, andra säger så
Några säger stopp när andra säger gå
Några säger slutspel
när andra säger no,
själv säger jag dom andra
är dom jag litar på"

JimmyH: Nu har visserligen debatten slumrat in, men det jag vill få fram är att det är för mycket talande i tungor och velande från olika parter inom föreningen och så har det varit i princip hela säsongen, och det är även det som genomsyrar det här. Det är på sin plats med lite hård och ful kritik.

För att citera Stig Vig:

"Några säger si, andra säger så
Några säger stopp när andra säger gå
Några säger här, andra säger där
Några säger hit, andra säger dit
Några säger lätt när andra säger svårt
Några säger mjukt när andra säger hårt
Några säger två, andra säger tre
Några säger blunda när andra säger se" Edit: Jag skulle önska att man vågade, stod enade bakom handlingar och gjorde saker mer helhjärtade. Sen om det handlar om visioner, värvningar eller att säga upp personal är inte grejen utan det är hur man gör det när man väl kommer till ett beslut.

Redigerad kommentar

Berglund: Nä...jag var lite snabb där...ler.

250kg kärlek: Å fy fan....hoppas på en lyckosam resa då! I´m with you....om än inte på plats i arenan. :-)

mikenomad: mmm se eliteprospects länk nedan. Jag skulle inte ha något imot han :P

Berglund: Ok...den andre Mikko Lehtonen alltså?

mikenomad: Fel av mig. Läste ditt inlägg som f-n läser bibeln. Dags att sova. Natti natti. I morrn ska jag ha med mig Hahl Bundy till Övik. Bara det...

mikenomad: Tror inte Mackelito menar den Lello som du menar.

mikenomad:

"Andra Kedja
Pääjärvi - G. Karlsson - Ny ex Mikko Lehtonen"

Det är ju inte backen Lehtonen..... :P

250kg kärlek: Timrå hade fått mött Färjestad(som vann SM guld) i semi ifall dom slagit HV om Lehtonens skena hållit.

Men jag håller med till viss del, tar man Timrå IK till slutspel så har man gjort ett godkänt jobb som tränare.

250kg kärlek: Hmmm....vad menar du nu? Jag kommenterar Mackelitos önskan om att åter se Lehtonen i TIK. Något som känns som en dubbel utopi. För det första lär det inte ske och för det andra är den Lello han och vissa andra tänker på endast en skimär. Trodde de flesta fattat det vid det här laget....

mikenomad: Allvarligt? Jag har sett bättre. För mycket gamla spelare som dessutom tjänar alldeles för bra.

BlackBay: Vi har olika syn på ett topplag. Lehtonens skridskoskena var för mig en avgörande faktor till att inte Timrå tog sig till final. I mitt tycke var det domarens fel, men det är lätt att vara naiv i stridens hetta. Året innan var också det en enorm otur, jag kan inte se det som annat.

Jag "gnäller" inte på Challe mer än att han fått en chans och att föreningen litat på honom. Vad anser du? Skicka Challe och finna en ny. I så fall vilken?

Mackelito: Lello.....suck...say no more.

Laken: Hoppas kan man alltid göra.

250kg kärlek:
Är inte beredd att hålla med riktigt..... för det första har inte Timrå varit ett topplag under hans år, två raka säsonger med bottenstrid o kamp för en eventuell sista slutspelsplats kallar då inte jag att leda ett topplag men du kanske har en annan syn?

Det andra många gnäller på inkl jag är att Challe tagit bort det man i folkmun kallat "Timråhockey".... en snabb, fartfylld o hårt checkande, rolig hockey har bytts ut mot en extremt tråkig, defensivt inriktat styrspel i mittzon hockey utan energi o varken spelare i laget eller publiken verkar trivas med det men du kanske gillar Challes spelsystem bättre än Lill-kentas?

250kg kärlek: BRA SKRIVET

Den senaste dagens skriverier öppnar för en analytiker som jag. Jag undrar: Challe Berglund tränar Timrå IK. Challe har varit ifrågasatt och många (inkluderat mig själv) har krävt hans avgång. Föreningen har trott på Challe och gett honom förtroende att fortsätta säsongen. Nu är säsongen snart över, Challe har en del att fokusera på. Det sista jag hoppas/tror Challe tänker på, är hans framtid. Full fokus på Timrå IK och deras målbild - slutspel.

Men det är löjligt att inte tro och respektera att både Challe och föreningen tittar sig omkring, och sonderar terrängen. Om en tränare skulle fokusera på att få ett jobb efter säsongen, hur seriöst är det, utåt sett? När alla människor mer eller mindre kräver kontinuitet och en planering från styrelsens sida så är det svårt att förstå hur en spelare/tränare skall vara trogen en klubb vars kontrakt löper ut. I hemlighet förhandlar spelare/tränare med andra klubbar (med hjälp av sina agenter).

Challe har gjort ett fantastiskt jobb i organisationen. Han har sett till att Timrå varit ett topplag i elitserien under hela hans tid i föreningen. Den oförskämt höga målbild föreningen satt upp har Challe nästan nått upp till. Vad mer kan vi begära? Den som trodde på SM-guld inför året är tämligen lättlurad. Timrå IK snålsatsade, hoppades att Challe kunde göra underverk. Nu har vi sett. Inte ens Challe förmår vinna ett SM-guld med för få profiler i laget.

sarg ut: :-)

sarg ut: OOOps!! Snacka om "tajmade" inlägg

Dunc: Vi länkar väl.

Laken: Det är upp till Hynning endast.

Två frågor:

Visst skrev Hynning 1+1 kontrakt?
Kan det kontraktet sägas upp av BÅDA parter efter denna säsong?

TD: Kolla Timrå IK:s hemsida.

Challe är inte ktuell för Schweitz.. man går inte bakom ryggen.. expressen..

Tycker dock att Ambroo sammanfattade poängen ganska så bra med orden "Visst finns det en del överdramatiserat i det han skriver, man han vill naturligtvis få med alla tänkbara skeenden".

Nu ska jag hålla käft!

« · 1232200 · »