1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 607348 inlägg · 6213 ämnen

Silly Season 11/12

Sv: Silly Season 11/12
hubbenorlen: Hur du får in Tomas Skogs i den där ekvationen är för mig en gåta då det var Nubben som värvade honom.

Inte heller kan jag skriva under på att Nate Dicasmirro var en flopp! Jag hade överhuvudtaget inga förväntningarna på den karln och han var knappast värvad som någon stjärna heller utan som en komplementspelare när vi fick skador för en relativt billig peng,

Åh jag kan definitivt inte hålla med dig om att Alexander Larsson varit ett misslyckande. I sådana fall huserar du på en främmande planet om du begär att en fjärdelineare skall gå rakt in och tokdominera. Ponera dessutom att han en längre tid gick handledsskadad. Det kan verka futtigt men sådana skador tenderar att ha en alldeles åt helvete onödigt lång konvalescens.

Jokela och Lundmark var floppar helt klart. Även Mattias Karlsson. Håkan Bogg misslyckades i LHC också. Han har bara varit bra i Mora. Överhuvudtaget skall man vara jävligt försiktig med att värva spelare från Dalarna. De tenderar ofta att kosta lite mer än vad det smakar. Skall man ta något därifrån skall det vara exceptionella talanger i sådana fall. Som Mattias Ekholm eller laglojale och småfule Jonathan Granström. Spelare som ligger mig varmt om hjärtat.

Dennis Persson var ju bara ett lån. Men okej du får med honom också då på floppkontot som en bonus.

Men jag tycker vi skall vara försiktiga med att sätta upp medelmåttor på floppkontona. Man måste se till vilken kostnad de värvats och vilken roll de har i laget också.

Jag har svårt att hetsa upp mig över en sån som Kiril Starkov t ex. De var en chansning och en billig lösning. Ibland roterar spelare mellan klubbarna för att försöka finna en identitet. Sådana spelare kommer vi alltid att få se i Timrå IK som utfyllnad.

Vad beträffar Peter Nylander så är det bara konstatera att han inte kom upp i normal standard under sin andra vända. Hans karriär dog i höjd med den kinesiska gränsen. Han skulle ha stannat kvar förra gången och aldrig flyttat. Istället blev lockbetet om rubel, vodka och ryska glädjeflickor allt för stort.

Men att "halshugga" Linkan är att dra ytterligheterna till sin yttersta spets.

Redigerad kommentar

T T: Dyra värvningar och Nubben. En kombo man känner till alltförväl.

hubbenorlen: Till att börja med så var Skogs Nubbens värvning. En mycket dyr sådan. Bogg kom in för skador mitt i säsongen och gjorde det okej. Karjalainen? En match, nödlösning för skador, är det något att dra fram? Alexander Larsson kanske Nubben ville förlänga med, det är ju han som styr nu sägs det.

Magnus Rövarn :

Dennis Persson
Thomas Skogs
Toumo Karjalainen
Håkan Bogg
Nate DiCasmirro
Toni Mäkiaho
Jesper Samuelsson
Mattias Karlsson
Fedrig Sonntag
Peter Nylander
Kiril Starkov
Miko Jokela
Alexander Larsson
Jamie Lundmark

Detta misslyckades Linkan med på tre säsonger. Nästan ett helt lag.
Nubben jobbade med Timrå i sju säsonger.

Imorgon vill jag verkligen se några nyförvärv presenteras.
Dom som tycker tvärtom kan trycka minus, ni övriga kan trycka plus.

Vore intressant att se vad folk tycker i minus plus statistiken.

Simmalugnt: Precis, och i dessa I-pad tider kan man ju fortfarande läsa den på muggen, så det är inget argument för papperstidning längre heller ;)

ersson: Jag sa också upp tidningen - och bor kvar fortfarande :)

Jag avskyr såna där rykten. Det känns som deras enda syfte är att skapa oro. :(

ersson: kan ju också vara ett tecken på att Lander är missnöjd med den tidning han haft och vill byta till den andra. Eller så är han bara less på tidningen.

ersson: Eller så är han helt enkelt bara less på skräpet de skriver. =o)

Simmalugnt: Vilken tabbe, ska jag vara ärlig tycker jag att de bör byta slogan snarast för att sluta skämma ut sig :(

# jorå Skriver:
12 april 2011 klockan 18:06

anton lander har sagt upp tidningen, ett tecken på en flytt någonstans?

Kommentar på Jimmys blogg. Man ska aldrig lita på kommentarer, men det kan ju trots allt vara sant. :(

Modos nya målvaktstränare har gått på myten om "Heart of Hockey"

"Jag ser verkligen fram emot att få jobba för Modo. Tabelläget säger kanske annat, men jag anser att organisationen tillhör toppen i Sverige och jag vet att jag kommer att få jättefina förutsättningar."

Kostiainen: Jo, får väl ta och hålla med dig. Men man kan ju alltid hoppas. :)

ersson: Jo, det känns som det för den som inte vet något, men tror faktiskt ingen vet mer än någon annan.. Det är ett rykte och kommer nog förbli..

Varför skulle de veta mer än oss liksom? ;)

Kostiainen: Det känns som att man borde vara pessimist istället. Men det känns som att det ligger något bakom det här som alla tisslar och tasslar. ;)

mattias - 74: I ett elitserielag tycker jag att Gabbe är en okej spelare med sitt spel i BP som sitt främsta vapen. Men han är absolut inte oersättlig. Han har fått ett gäng år på sig att visa sina färdigheter och har gjort det okej. Men inte mer.

Dock skulle jag vara överlycklig om Timrå spelat i allsvenskan och värvat en sån som Gabbe. Jag är rätt säker på att han kommer tillföra en hel del i Leksand och att det kommer bli en spelare ni kommer att ha stor nytta av i er jakt på ett elitseriekontrakt. Personligen tycker jag att det är en klockren spelare i Leksandslaget. Troligtvis en dyr sådan också.

ersson: Tänd ett ljus... och låt det brinna.

Inget är klart förren han signat med någon annan, man är optimistisk, men man borde bli pessimist istället ;D

mikenomad: Haha, du håller lågan tänd ändå. ;)

Cartman: Du har nog inte missat nåt.....men man vet aldrig vad framtiden har i sitt sköte..:)

mikenomad: käner till ryktet om hannu men har jag missat nått nu när du säger sådär?

Ambroo: Håller med dig till tusen när det gäller diskussionen kring Gabbe.

Handlar nog mycket om trygghet, trivsel, nära till sitt riktiga hem så att säga. Dessutom tror jag att Gabbe känner sig mer hemma på den allsvenska nivån. Nu kan han "varva" ner till en bra slant. Vad han skulle bidragit med i HV har jag svårt att förstå.

mattias - 74: Nej.

mikenomad: Vad är det för fel på HP o IP? :)

KniveN: Man tackar.

Olle: Nä, nu öppnar jag en Baron Trenk och låtsas att det är helg. Samt inväntar att Hannu presenteras. Jag tycker vi vänjer oss vid att använda förnamnet i hans fall så att vi undviker sammanblandningar med vår andra Pikk....

T T: Absolut inte. I min värld är det svårt att lyckas sämre med värvningarna än vad linkan gjorde förra året och se var det nästan tog oss. Om linkan får sparken idag och nubben värvar oss ner i allsvenskan så har man iaf satsat på ett erfaret kort. Det är ett aktivt beslut.

T T: Jag sökte febrilt men hittade ingen, tyvärr. ;)

Magnus Rövarn : +1 på dagens inlägg.

Olle: Är du säker på att du inte vill vänta tills vi vet vilka som har flippat och vilka som har floppat innan du delar upp värvningarna mellan Linkan och Nubben?

T T: Nu skjuter jag från höften men tror du att det Timrå IK kommer att värva en enda spelare i år som nubben inte har varit med och scoutat/bestämt?

Jag skulle gärna ha velat följa linkan och nubben en vecka under den mest intensiva värvningsperioden. Av ren nyfikenhet.

Sen är det klart att det finns andra arbetsuppgifter för en sportchef. Dom som är synliga utåt tycker jag talar till linkans nackdel. han kommer med idiotiska uttalanden i media och han har bevisligen ingen bra relation till fansen.

Redigerad kommentar

ersson: Du råkade inte se om faxen var påslagen?

T T: Om inte annat så händer det väldigt mycket i barracken. Jag var där idag och intervjuade Bengt Sahlen till en uppsats. Jäklar, alla bara ränner runt och skriker i luren. Snacka om stressad arbetsmiljö, fick lite rövsvett bara av att sitta där och kolla på.

mattias - 74: Var i mitt inlägg kan man ens ana en gnutta bitterhet? Jag ser inte Gabbe som nån förlust nu när Bagarn återvänt. Tycker egentligen att Gabbe är rätt så omodern i sin spelstil och därför anser jag även att man kunde ha låtit bli Bagarn.

Olle: Finns det något elitserielag som har en tajtare organisation än TIK? Jag tror inte att någon i baracken är överflödig. Det ingår väldigt mycket mer i att vara sportchef än att bara värva spelare. Jag tvivlar på att Nubben skulle vilja ha tillbaka sin gamla soloroll.

hubbenorlen: Hur var det egentligen med Caslava? Även Nubben har några beprövade floppar på sitt samvete. Mikael Simons, Vladimir Machulda, Viktor Wallin, Blake Sloan, Mika Oksa m fl. Jag skriver detta för att jag vill ge en aningen mer nyanserad bild av det hela. Alla vet att jag är en stor anhängare av Nubben, Men bara för det så blundar jag inte för verkligheten.

Edit: För att inte tala om Peter Ström och Jesper Jäger!

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Olle: bra med dubbla pass och passar väl bra in tycker jag iaf ;)

Magnus Rövarn : Får väl göra ett tillägg till ett av mina inlägg avseende ordet livegen, Retuschera det ordet. Det passar inte in i sammanhanget. Mental hjärnblödning kallas det. Jag åsyftade att spelarna är enskilda individer. Ingenting annat. Utan bortse helt från detta.

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Magnus Rövarn : Men det är väl självklart att Linkan är ansvarig för om en spelare inte är bra i Timrå? Fattar inte hur du kan påstå nåt annat.
Att scouta en spelare är inte bara att titta på enstaka matcher. Bara för att en spelare är sjukt bra i finska ligan eller AHL, behöver det inte betyda att hans spelsätt passar in i Sverige. Det är just det Linkan är dålig på. Han verkar inte kunna bedöma om spelstilen funkar i Elitserien.

Olle: Jag kan tänka mig raggarmuschen Warg på en C-plats. Vi har ingen raggarmusche i laget.

mattias - 74: Bitter är väl att ta i. Däremot beklagligt. Gabbe är som en hederlig Volvo i standardvagnsklassen. En ledargestalt som kan göra det lilla extra ibland men som även periodvis kan försvinna helt ur matcherna och varit totalt osynlig. Däremot har han goda ledaregenskaper och har varit en pådrivare i omklädningsrummet. En laglojal kille som alltid ger järnet. En spelare som jag tycker varje lagbygge skall drista sig med. Sedan är det väl lite irriterande att han växlar ner just nu när han förmodligen skulle ha några år till att ge på toppnivå. Allsvenskan är inte rätt forum för Gabbe enligt min åsikt. Men accepterar man inte en lönesänkning så är det inte mycket att göra åt saken. Vi måste ju även fylla truppen med andra spelare och då händer det ibland att man får offra en viss sorts kompetens till förmån för någonting annat.

Johnny Bravo: Vi behöver ju en C som är bättre defensivt och definitivt en C som är bättre offensivt. Vi fick Andersson på den första platsen, får vi bara en hygglig offensiv C nu så finns det absolut ingen anledning att sakna gabbe som enbart är ett halvhyfsat mellanting?

mattias - 74: Nej, inte jag iallafall :)

mattias - 74: Inte från min sida. Jag antar Han får mer betalt hos er än hos oss.
Vill han sticka så får han, jag tror vi kan få en minst lika bra center billigare än vad han skulle kosta oss nu.

Magnus Rövarn : Min grundläggande ståndpunkt är att linkan är inkompetent i förhållande till sin arbetsroll. Jag tycker egentligen inte att det bara är linkans fel att vi har kastat pengar i sjön, jag tycker att det är förenings fel att man beslutade sig för att "nöja sig" med linkan på en position som är så extremt viktig för en liten förening som Timrå IK.

Vad gäller linkans uttalande i media så tycker jag att det är fritt fram att hugga på det han säger, många kommentarer har varit helt verklighetsfrämmande och det provocerar uppenbarligen fans. Sen vet jag inte vad jag ska säga ang. "solariesnacket". Det är enbart hans insatser som sportchef som jag kritiserar, har jag uttryckt mig ironiskt över hans thailandbesök eller hans solande så vill jag minnas att det alltid varit med glimten i ögat.

Vi värvar en skadad hirscho som förstacenter, vi värvar dyra killar som kolan och jokela som är absolut sämst i laget. Redan där tycker jag att det finns goda grunder att sparka linkan. Det är kanske inte bara hans fel att dom två spelarna floppar men det är tamefan han som står som ytterst ansvarig och borde därför få ta konsekvenserna av misslyckandet också (vilket han iofs verkar få göra nu).

Jag fattar också att det inte är linkan som drar i trådarna men nu när vi har nubben så ser jag verkligen ingen anledning till att vi ska behålla honom. Jag har 100% förtroende för nubben och just nu 0% för linkan. Jag sågar inte upplägget, jag är bara övertygad om att linkan är överflödig.

Ambroo:

Bara en stilla undran från min sida och absolut inte provokation men ni verkar bittra över att ha förlorat Karlsson? Rätt eller fel?

hubbenorlen: Man skall väl ändå försöka lägga fokus på det man kan påverka och lämna resten därhän - inte sant? Linkan är väl inte ute på isen och spelar?

Vem kunde på förhand förutspå att Mikko Jokela och Mattias Karlsson skulle tokfloppa? Inte jag i vartfall. Tvärtom hade jag skyhöga förväntningar på dessa herrar när de anslöt. Att de sedan gick åt helvete är ju en annan femma. Men Linkan bär väl inte ensamt ansvaret för detta misslyckande. Han kan väl inte med hot om våld kräva någonting utav spelarna. De är ju livegna individer. Åh mår inte dessa bra eller har tränat fel så ligger problemet på ett annat plan och inte ensklit hos sportchefen!

Redigerad kommentar

Olle: Jag säger absolut ingenting om denna synpunkt. Men blir det mera tydligt om man kastar skit på honom? Låt oss fokusera på yrkesrollen och ingenting annat. Linkan har gjort en del misstag men även lyckade värvningar inte tu tal om någonting annat. Men det är hånandet utav honom om solariebrännor och Thailandsresor tycker jag bara är patetiskt. Jag tycker vi skall ge det nya upplägget en chans innan vi totalsågar det fullständigt. Det är väl nyktert att Linkan inte behåller prestigen att stå ensam på barrikaderna när det blåser snålt om han nu känner att det är för betungande.
Så fruktansvärt usel är han faktiskt inte. Däremot kan jag väl hålla med om han brister i kommunikationen med supportrarna. Då man sällan eller aldrig får något svar på sina skrivelser via e-post utan oftast får ta honom direkt om man vill få någonting vettigt ur det hela.

Den ende som faktiskt svarar mig veterligen är Christer Ericsson. Åh det är ett underbetyg till organisationen. När man faktiskt bemödar sig med att göra långa skrivelser som är sakligt uppbyggda så borde man kunna få ett svar ruternerat i vartfall.

Magnus Rövarn : Det spelar väl ingen roll om han har hjärta för Timrå om han inte gör bra värvningar?
När det gällde diskussionen om Mattias Karlsson visade du fan ingen nåd, så varför ska Linkan behandlas annorlunda?
Maken till splittrad retorik får man leta efter.

Magnus Rövarn : Jag tänker absolut inte ställa mig bakom något ryggklappande när det gäller linkan, inte under några omständigheter alls.

Jag skiter fullständigt huruvida linkan har känslor för Timrå IK, han håller inte måttet och nu har vi en erfaren kille i nubben som helt plötsligt ska hålla honom i handen? Dead weight! Klubben har annonserat att man ska spara pengar, jag anser att linkan borde vara först att få gå.

Du vill skriva kontrakt med Jonte, jag vill att linkan lämnar klubben.

mattias - 74: Sväva inte iväg nu. Det är inte världens bästa Karlsson vi talar om här. Gabbe är lite för långsam, lite för stel i handlederna och har lite för mycket tunnelseende för att leverera poäng i stor skala. Han kommer naturligtvis att vara betydelsefull när det kommer till tek och bäpä. Hurvida han är en stor ledare eller ej det vet jag inte. Tycker dock inte att han lyft TIK på det planet precis.

Jag skulle sakna Ollas mer än vad jag skulle glädjas över Gabriel, men det är jag det.

Olle: Det där var väl inte en sån genomtänkt kommentar. Men du får naturligtvis uttrycka ditt hjärtas mening precis som vilken annan som helst. Men personligen tycker jag att det här kampanjandet för att "frysa ut" Linkan är bedrövligt. Folk har all rätt i världen att förmedla sin besvikelse över den gångna säsongen och kritisera karln. Men det finns liksom ingen hejd på dumheterna. Personligen blir jag illa till mods. Vi skall komma ihåg att Nubbens karriär som SC inte startade så jävla lysande heller och att det var på vippen att han skulle få kasta in handduken redan under sitt andra år på posten. Tack och lov blev det inte så. Jag tycker vi skall försöka stödja det vi har istället. Det är rent nonsens att inte Linkan skulle ha ett hjärta för Timrå eller ett uns av känslor för föreningen. Han spelade trots allt 8år i klubben som back även om han har blått blod i ådrorna och är sprungen ur den Tunadalska andan. Periodvis har det sett svajigt ut. Men nu är han fortfarande involverad i organisationen.

Desamma gäller Thomas Johansson. Jag har tänkt om på den punkten. Jag tycker fortfarande att de hade kunnat vara läge att växla över nu. Men det verkar av allt att döma som han förlänger några år till. Då är det bara lyckönska Thomas och acceptera det beslutet.

Linkan har en lidelse och ett engagemang även om han har ett annat upplägg än Nubben. Men Linkan måste få göra misstag för att lära sig någonting. Det är en jäkligt utsatt post och arbete han har som är väldigt beroende utav att allting klickar. Det finns ingen människa som är felfri och skall vi behålla vårt goda renommé i hockey-Sverige och även fortsättningsvis kunna knyta upp talanger och intressanta spetsspelare så gör vi bäst att stå upp för det vi tror på. Som sagt var att kritisera är ett sundhetstecken men man måste även inse när det är läge att hålla igen käften och svälja stoltheten.

Det här eviga malandet om hur jävla usel enskilda individer är tenderar bara göra mig spyfärdig. Kom då gärna med konkreta argument och kasta inte bara ur er hörsägen och andrahandsinformation åt höger och vänster. Det är smaklöst!

Nu vill jag betona att Du inte skall suga åt dig hela inlägget bokstavligt talat. Utan detta inlägg omfattar långt fler skribenter än bara dig!

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

« · 1374690 · »