JanneH: Vad hände med Nubben och han typ lät övertygad om att det kommer vara utländskt inslag till nästa säsong, till att det skall bli helsvenskt?
En "rutinerad" och en "lovande" forward låter det som att det landar i dom 2 värvningarna som skall fylla Dahléns skor.
En av dom måste finnas på en högre hylla än vad som nu finns tillgängligt i HA eller i SHL.
Jag tänker då som är svensk och finns tillgänglig i nån av våra 2 högst serier.
För nu får det vara slut med Westfälts, Heikkinens och Liljas. Absolut att de jobbar bra och hårt och hela den biten. Men nu måste det in ren och skär spets till nästa säsong.
Kan absolut leva med att vi försöker hitta en "Genborg" i den utvecklingsbara unga spelaren.
Men vi måste ju ta in nån som levererat på minst SHL-nivå innan, helt seriöst.
Hoppas att man blickar mot AHL i så fall, alternativt att det kommer loss nån svensk från Schweiz till nästa säsong.
Eugen Sandberg: rögle klarade av att ha den gamle malmö spelaren hansson i båset utan att gå i konkurs. björklöven fixade att ha skellefteå profilen wallson utan att de va tomt på läktarna.
ja tror nog vi fixar detta om de skulle bli så. kommer som vanligt döma efter resultaten. de enda ja vet är att ja vill ha en yngre taktiker nästa säsong. någon som är mer framtid. tommy har gjort de jättebra men ja är faktiskt frågande om han hade varit rätt man nästa säsong. utan dahlen i år så vette sjutton var vi varit i tabellen. nästa säsong vet vi att dalle inte finns där. tommy är trygg o var rätt person denna säsong, nästa vill ja ha någon som är lite mer otrygg o ”vågande”. tror tyvär det är de vi kommer behöva när truppen riskerar tappa spets
Nu kommer jag att svära i kyrkan men sjuk som jag är har jag alltid gillat Karlin (på riktigt). Tycker han kändes listig och jävlig i Västervik, som att han ändå fick ut maximalt under förutsättningarna och lite samma sak i Modo. Modo hade ju skräptrupper denna SHL-sejour.
Min kärlek till Timrå avgörs inte av detta tränarval, i alla fall inte innan vi börjat förlora matcher som förr i tiden. Jag kommer fortsätta lägga mer pengar än rimligt och, jag kommer läsa allt jag kommer åt och läsa in mig på den nya tränaren oavsett vem det blir. Till och med Karlin. Absolut ligger det honom i fatet att han älskar Modo, men om han lägga det åt sidan, vem är jag att neka honom ljuset? Litar helt på att Nubben gör sitt absolut yttersta i att hitta rätt tränare till oss, och han gör ett extremt mycket bättre jobb än jag skulle kunna göra.
Ska det vara helsvenskt med en mer etablerad som ersättare till Dahlén så kanske Fagemo kan vara på tapeten. Verkar ha fastnat i AHL, taktar mot lägre poäng än föregående säsong och har inför denna säsongen bytt lag. Kontraktet går ut denna säsong.
JanneH: tror inte man ska ta Nubben 100% på orden heller. Varför skulle han visa alla kort just nu? Både spelare och tränare kan vara klara i detta nu. Han har ju vetat att T.S ville sluta redan i november.
Pyrret: Håller helt med dig. Dahlen måste självklart ersättas på rimligt sätt, det mesta övriga materialet känns som det kan utvecklas eller i sämsta fall vara kvar på samma nivå. Det som lite oroar mig är att Nubben slår fast att Dahlens ersättare med all säkerhet blir svensk.
DrCox: Nej, skrev jag redan i morse. Det går skitbra, han har flyttat ner hela familjen, etc. Han kan mycket väl vara det drömnamn som Norberg fått nej ifrån.
Stridh borde vara drömnamnet! Sedan så sätter jag en liten slant på Östman, trots att han är i Schweiz! Känns lugn och trygg och borde kunna vara bra för yngre killar!
Pyrret: Dahlen har just tangerat klubbrekordet i antal gjorda mål under en säsong, ett rekord som Hållander satt förra säsongen. Med tanke på hur lite mål övriga i laget gör så har vi inte råd att tappa sådana spelare. Nubben måste visa jävligt mkt fingerspitzgefuhl i värvningen av Dahlens ersättare. Om vi kan ersätta Dahlen med BÅDE Jonathan Ang och Herman Träff då skulle jag känna mig tryggare.
Stridh lär vi inte få. Filander kan va dyr. Tror vi behöver rutin, speciellt utan 54:n Jag röstar på Östman, rutinerad och sympatisk herre som dessutom vunnit tv-pucken
JanneH: Varför skulle vi ramla ur nästa år det där snacket är så överdrivet. J20-killarna ett år äldre och en stabil kärna. Visst Dahlén drar men han kommer ersättas med kompetent spets inte snack om annat.
Montén Python: Unga lovande tränare i all ära men det läget vi kommer befinna oss i trupp mässigt nästa säsong så ser jag helst en äldre rutinerad tränare. Gärna en som mestadels haft framgång men huvudsaken tränaren inte blir skvätträdd om det ramlar in en 6-7 förluster och börjar ändra i allt möjligt helt på måfå. Tommy gjorde säker en analys att det finns risk för det nästa säsong och att han hellre avslutar med flaggan i topp istället för att ramla ur.
Montén Python: Ska vi spekulera utifrån Rödovit 's lista så står följande kvar om man inte pratat med Filander och Karlin
Östman Stråhle Tuurala
Tuurala hade onekligen varit spännande, men risk till att han inte kommer in i ett bra läge med Dahlén på utgång och efterfrågan på resultat. Hans namn och Östmans dök ju upp i Expressens snack, även om de mestadels lät som gissningar eller vilka som geografiskt passar och är utan jobb (läs Karlin)
Niikeliito: Nubbens drömnamn är nog Anton Blomkvist som han tog till oss, även om han har kontrakt tom 2028 så skall vi inte vara knussliga, ni får honom free of charge och en rejäl summa utöver det.
Niikeliito: Positivt att man bantar ned tränarsidan med en gubbe. Antar det blir Marklund som slutar och att man väljer att inte ersätta honom. Även om assisterande tränare inte har monsterlöner gör ju det att man kan lägga lite extra krut på ersättare till Dahlén.
Niikeliito: När 4 av 5 individer rakt av nämner namnet Karlin, även då Sanny, bör vi nog höja tonarten än mer just nu. Det får helt enkelt inte bli så.
Vi kan inte ha ett lag som ska vara ett resultatgivande och vinstdrivande företag som konstant ser sämst ut på pappret säsong in och säsong ut, och som redan nu hänger på repen sett till det spelarmaterial vi hittils vet att vi har/blir av med inför nästkommande säsong och ta hit en främst misslyckad, modosympatisk huvudtränare från en lägre liga. Det krävs mer tänk och mer pengar här. Från liiga, schweiz eller AHL kan jag tänka mig om vi ska ta från andra ligor, men att ständigt värva spelare och ledare som ingen annan vill ha i SHL, från HA, för att det är billigt eller att man fantiserar om utvecklingsmöjligheter, det tror jag inte en sekund på.
Ska vi ha en bil byggd av bly behöver vi en extremt kapabel motor att dra bygget med. Karlin är inte den motorn, och skadan en sådan värvning skulle göra på relationen mellan supportrar och klubben kan försätta klubben i fullkomlig konkurs när ingen av oss förlänger medlemsskapen och förnyar säsongskorten och bryter vårat stöd till klubben för att dom skiter i vår åsikt ändå.
Nä, såhär får det inte bli. Ring då hellre upp lillkenta nu när han är pensionerad från schweiz och fråga om han vill ta en säsong i Timrå för nostalgins skull. Hellre det.
Nisse på Mon or: Känns sorgligt att jag ska behöva fira inlägg 1000 med att prata om Freddan & Karlin....
Men om vi får Karlin är det som många andra skrivit, noll chans att jag förlänger årskortet, köper fler matchtröjor eller annan merch. Att man ens nämner Freddan i det här läget borde belönas med att man går i clownmask veckan ut på sitt jobb.
Nisse på Mon or: Ja lite oroväckande att pizza Karlin och va-Freddan nämns som högaktuella namn. Lite högre ambitioner än så måste vi väl ändå ha. Speciellt med tanke på att nästa säsong kan bli en tuff säsong utan Dahlén.
Tommy Samuelsson lämnar Timrå efter den här säsongen. Hur ser du på beskedet och hur bör Timrå agera i tränarfrågan för nästa säsong?
JOHAN SVENSSON – Det var väntat, med tanke på hur Tommys familjesituation ser ut. Signalerna har allt mer lutat dit. Jag är fullständigt övertygad om att man redan nu sitter på en lista av namn, och har så gjort länge, för det är inte så att ”Nubben” inte sett att det här ska komma. Men i sanningens namn så är det lite av ett dödsuppdrag att ta det här jobbet i det här läget. Timrå tappar Jonathan Dahlén, har massor av spelare uppbundna till nästa säsong, och ser ganska trubbiga ut. Sedan är Timrå ofta en sådan förening som lyckas hitta sätt att komma ur den här typen av situationer ändå, men då är det mycket upp till tränaren. Så det kommer bli tufft, alldeles oavsett vem det blir. Men jag är inne på något av de allsvenska spåren. Karlin, Tuurala eller rentav Mikael Holmqvist i Östersund. Sedan har en sådan som Martin Filander nyligen blivit ledig, men han ska vara sugen på ett sådant uppdrag också, med betalt till 2027 ändå, och det är jag väl lite skeptisk till.
ADAM JOHANSSON – Extremt väntat när man vet om Samuelssons sociala situation där han bott ensam i Timrå och haft familjen kvar i Värmland. Han gav Timrå den här säsongen och det ska klubben vara oerhört tacksam för med tanke på Olli Jokinens sorti ifjol.
Nubben har givetvis scannat av marknaden i flera månader. Martin Filander är drömnamnet, men han lär inte vilja flytta till Medelpad. Nära till hands finns annars både Mattias Karlin och Fredrik Andersson, jag tror att båda två är sugna på jobbet, men det vore en känslig flytt för Karlin med tanke på den starka Modokopplingen.
Det hade varit spännande om Nubben vågade gå på ett namn som Nicklas Grossmann. Extremt uppskattad i Södertälje och har gjort bra saker i både HA och Juniorkronorna senaste åren. Det hade varit något att se tre rakade skallar - Madsen, Karlunden och Grossmann - på Timrå bänk nästa säsong. SHL:s mest skräckinjagande tränarstab!
JENNIFER ENGSTRÖM – Först och främst kommer inte det här som någon överraskning för ”Nubben”. Varken han eller klubben har blivit tagna på sängen, utan har hela tiden haft parallella spår som de jobbat på. Jag är tämligen övertygad över att man kommit relativt långt i processen redan nu och att det finns ett par namn som man jobbar på för nästa säsong. Tommy Samuelsson har däremot varit den perfekta tränaren för Timrå den här säsongen, med tanke på att man varit i ett läge där man behövt hitta ett lugn, efter den omtumlande våren med Jokinens sorti. Han har sett till att Timrå hittat en stabil nivå och satt defensiven. Jag hade gärna sett en fortsättning med honom.
Nu när det inte blir så finns det ändå flera namn på marknaden som man kan titta på. I hockeyallsvenskan finns det många – men ett drömnamn vore annars Klas Östman. Jag ser det inte som möjligti det här läget med tanke på att han har ett drömjobb i Schweiz i dagsläget, men man vet aldrig. Thomas Paananen som i dag har en roll på förbundet skulle annars vara ett intressant namn att se i ett klubblag igen.
SANNY LINDSTRÖM – Det var inte direkt oväntat. Tommy Samuelsson har gjort det väldigt bra under säsongen och framför allt gav han Timrå ett lugn i ett skede när det var rätt turbulent efter Olli Jokinens sorti från klubben.
Sportchefen Kent ”Nubben” Norberg har således kunna köpa sig lite tid för att rekrytera en ny tränare. ”Nubben” har förmodligen haft det här på känn under en längre tid och har säkerligen ett namn mer eller mindre klart. Det hade varit spännande att se vad Mattias Karlin hade kunnat göra med Timrå. Jag tror att det har potential att bli rätt bra även om Timrå står inför en tuff utmaning utan Jonathan Dahlén kommande säsong.
MATTIAS PERSSON – Det är så klart ett tungt besked för Timrå, men samtidigt väldigt väntat med tanke på Tommys familjesituation i Karlstad. Det har legat i luften ett tag och jag tror inte att det kommer som någon större chock internt. Frågan är snarare hur attraktivt det här jobbet egentligen är inför nästa säsong. Timrå står inför ett rejält tapp i Jonathan Dahlén, som lämnar ett enormt tomrum både offensivt och i omklädningsrummet. Lägg därtill att flera av de bärande spelarna blir ett år äldre och att truppen redan nu ser ganska färdig ut. Det finns en rätt uppenbar risk att Timrå dras in i bottenstriden och tvingas slåss för kontraktet nästa säsong.
Därför blir tränarvalet extremt viktigt. Jag tror inte att man kan ta vem som helst här, utan behöver någon som både kan bygga struktur snabbt och hantera ett ganska utsatt läge. Ett namn som jag tycker är intressant är Klas Östman i Davos. Han är från Härnösand, har gjort ett starkt jobb i Sverige tidigare och känns som en typisk ”Nubben”-profil – tydlig, kravställande och trygg i sitt ledarskap. Eller varför inte succétränaren Viktor Tuurala som har en väldigt tydlig spelidé och har gjort under av små resurser?
Sedan vet jag att Mattias Karlin är sugen på ett nytt uppdrag och det är dessutom geografiskt nära hem till Örnsköldsvik. Han har erfarenhet av att bygga lag med begränsade resurser och skulle passa in i den situation Timrå står inför. Vad jag förstått så har han heller inga problem att hoppa på Timrå, trots sin Modobakgrund.
Tom Topp: Jag väntar fortfarande på att vi ska få till spelet på bortaplan. Två skilda lag hemma och borta. För två omgångar sedan såg vi ut som skit borta mot Linköping. Topp 3 på hemmaplan och botten 3 på bortaplan är vi just nu. Tur det inte är tvärtom iaf. Hade varit tråkig att suga på hemmaplan.
Smörgåsen : jag tror att dom kommer gå på en tränare som ligger nära Tommys hockeyfilosofi. Och inte mig emot, jag tycker att spelet börjar sitta, och det ser riktigt bra ut!
Smörgåsen : Mkt bra fråga!!! Istället för att låta tränaren styra spelsättet så kanske man ska värva tränare som kan anamma det spelsätt klubben stakat ut. Jag tror t ex inte tränaren i SAIK kan ändra totalt på det spelsättet klubben har.
Tror klubben man kan spela gladporrshockey och nå framgång så gärna det men krävs det att man kör på tråk-Växjö spåret och når framgång så är det också helt OK, huvudsaken klubben får fira framgång.
Fruktansvärt kukhärlig matchjävel igår! Att få vända från extrem pessimism, gubbtjurighet, "jävla skitlag", "klarar vi oss undan kval är det ett mirakel" osv till nästan överdriven lycka och framtidstro på en jävla perre...helt ... | Läs mer
En "rutinerad" och en "lovande" forward låter det som att det landar i dom 2 värvningarna som skall fylla Dahléns skor.
En av dom måste finnas på en högre hylla än vad som nu finns tillgängligt i HA eller i SHL.
Jag tänker då som är svensk och finns tillgänglig i nån av våra 2 högst serier.
För nu får det vara slut med Westfälts, Heikkinens och Liljas. Absolut att de jobbar bra och hårt och hela den biten. Men nu måste det in ren och skär spets till nästa säsong.
Kan absolut leva med att vi försöker hitta en "Genborg" i den utvecklingsbara unga spelaren.
Men vi måste ju ta in nån som levererat på minst SHL-nivå innan, helt seriöst.
Hoppas att man blickar mot AHL i så fall, alternativt att det kommer loss nån svensk från Schweiz till nästa säsong.