Karlsson74: Jo men Linköping och Örebro kan man ju hata litegrann! I Växjö vet jag knappt namnet på några spelare. Jo jag såg faktiskt att Erik Andersson spelar där, och så han Elvenes. Men han har väl snart spelat i alla klubbar.
Bragd-Birger: Ska bli spännande att se om vi löser den här biten med skotteffektiviteten. Sist i serien var vi denna säsong, och har legat i botten även med Hållander, Kapanen i laget. En rätt viktig del att bli bättre på.
Bragd-Birger: ja och om man vill spela en defensiv spelidé så får man nog se till att ha snabba kontringar och ett vasst PP att förlita sig på. Oavsett om det är offensivt eller defensivt som gäller så måste man "ta betalt"... å hela den biten
The great one: exakt så. Det räcker med att kolla på slutspelet och se hur lagen jobbar. Tar man succélagen - så här långt - Skellet och Rögle har jag svårt att se hur Timrå skulle kunna bli ett hårdare jobbande lag. Helvete, så dom trampar och stångas i varje situation. Detta med betydligt spetsigare spelare än den jämngrå massa Timrå tyvärr består av.
Så: Timrå har två steg att klara av om vi ska vara en SHL-förening om två säsonger. 1) få in mer offensivt skickliga spelare, och 2) utveckla spelsystemet och öka kravställan.
Steg 2 kan (och ska) givetvis göras oavsett uppfyllande av steg 1, men det blir jävligt svårt att göra något radikalt om man har så begränsad offensivt material. Risken är uppenbar att man "inte tar betalt", blir sårbara bakåt och därför tvingas spela en mer defensiv gnethockey i syfte att reducera antalet offensivt farliga situationer (lex TS).
Det positiva är att vi har haft två diametralt skilda skolor de två senaste säsongerna. Ollonets naiva in-your-face kontra TS hängslen/livrem-sök-visum-om-du-ska-befinna-dig-ovanför-röda-när-motståndarna-har-pucken. En offensiv hockey utan naivitet bör således vara riktlinjen.
DIFFEN: Ja folk som inte kan så mkt som hockey brukar välja att hålla på Leksand. Ungefär som att folk som inte fattar nåt om fotboll oftast brukar välja att hålla på Hammarby, bara för att vara lite skön.
Nej seriöst så bor det ju mkt hockeyintresserade masar i Stockholm. Skulle inte förvåna om Leksand har mer fans i Stockholm än i Dalarna... men nu kill-gissar jag deluxe känner jag.
Är det något mer lag än Leksand ni väljer att möta i Globen? Frölunda va?
Problemet är att det inte är i början av 2000 talet längre. Alla klubbar jobbar redan stenhårt i varje match i SHL. Längesedan serien var en transportsträcka. Det räcker inte med brunkare bara, man måste även ha spets.
Bragd-Birger: Att Timrå blivit "gnettråkiga" tror jag beror mest på Samuelssons uppfattning om hur hockey ska spelas, dvs. gör minst mistag och öka chansen att plocka poäng. Det gör ju också att det blir en himla tråkig hockey att titta på.
Gath spelidé tror jag kommer göra Timrå mer attraktiva att titta på då han tror stenhårt på hög fart och en jädra kampvilja hos varje spelare. Jag hör också på Nubben i podden att de kommer ordna laget utefter detta också. Jag tror också på det Nubben pratar om när det kommer till att få fler producerande kedjor istället för att satsa allt på första kedjan eller första PP-kedjan. Detta gör att speltiden fördelas på flera spelare och fler får möjlighet och förtroende att producera.
Jag är helt säker på att en klubb i SHL kan placera sig på en topp 6 plats utan en mängd "stjärnor" om de har fått ihop ett lag som jobbar hårt varje match och har fart under skridskorna, dvs. ett mycket jobbigt lag att möta. Work ethics beats talants every time. Its only when talented people also put in work ethics that they beat others.
Bragd-Birger: håller med om de. därför hänvisar ja till den här objektiva o vetenskapligt förankrade listan jag skrev ihop några inlägg ner :-)
” 1. lagets säsong prestations mässigt. -ligger man i botten eller toppen? 2. veckodag/tid på året -lördagar drar alltid mer folk. januari är en sämre månad. tex 3. individer/event -har de egna laget någon spelare som är hypad? har motståndarna det? har man annonserat nån autograf skrivning? tror tex dahlen är en sån som kan locka nån mariginalare snarare än sampo raanta 4. hemmalagets spelsätt. -spelar man roligt/fartfyllt, eller tråkigt o defensivt? 5. motstånd på isen -såklart att derby/rivalmöten trycker på extra. men de är ju bara så många matcher per år. är de sen sån skillnad från lag till lag? gör hv/rögle/malmö/brynäs/färjestad sån otrolig skillnad i tex luleå/skellefteå kontra om timrå/växjö/örebro står där? förutsatt att de är samma veckodag osv.”
hur laget spelar trumfar vilket klubbmärke det är. timrå hade en riktigt riktigt grå säsong. men det är ju som sagt tränar/säsongs-betonat. att som wennerholm tro att allt publik kommer flockas för att aik eller lövens tröjor står som motstånd tror ja inte ett skit på. ligger aik sist o spelar defensiv dumpa/jaga kommer de ha strax över 4000 själva på hovet
SKRIDSKOSKENAN: Jag tror att det spelar roll vilket som är bortalaget. I DIF:s fall kan man lätt se det i vilka lag vi väljer att spela mot på Globen då vi helt plötsligt har nästan 6000 extra stolar att fylla. Mellandagsmatcher fyller man nog mer eller mindre oavsett motstånd men i år valde vi t.ex. att möta Leksand i slutet av Februari på Globen och jag tvivlar på att det är en slump. Vilket lag som drar mest folk kan nog vara väldigt olika runt om i landet men Leksand drar t.ex. alltid mycket folk i Stockholm.
SKRIDSKOSKENAN: den här säsongen har knappast varit någon superreklam för Timrå, sett till underhållning. Jag har själv suttit och ristat mig i armarna (alternativt sonika stängt av matchen), i synnerhet på bortaplan. Bland lösket på jobbet (leksingar, brynäsare, luleiter t ex) har det också frågats varför Timrå plötsligt är ännu gnettråkigare än sedvanliga gäspobjekt som Öret och Plasters.
Så, även om folk givetvis har fel i det stora perspektivet (= Timrå är bästaste och mest estetiska föreningen i svensk hockey) får man ge dom rätt i det lilla. Förhoppningsvis kommer Gath in och styr upp skeppet mot något som liknar old time timråhockey. En profil eller två, gärna på temat hatobjekt, får gärna adderas också. Vi bör kunna höja ribban från att Hartmann rör upp känslor genom att sitta på sargen och se skön ut.
” Spelare i SHL brukar också placera Timrå IK i botten när det kommer till klubbstatus och vad som väcker någon typ av reaktion.”
de har ja noterat med, o även om ja tyvärr märkt att trycket hos oss blivit sämre bara senaste åren , med betoning på i år, så har vi historiskt haft ett jävla tryck i arenan. detta har vi inte fått tillräckligt med uppmärksamhet för förutom de som faktiskt vittnar om sin upplevelse snarare än den bild av timrå som stockholms-fokuserad media målar upp.
sen tror ja det vittnar om att många spelare blivit jävla primadonnor med där man tycker de är coolt att spela i klubbar med mest hårvax i omklädningsrummet o skönast bubbelpool i relaxen. de spelare som är lite mer old school, som är klubbtrogna, brukar kunna imponeras av timrå o engagemanget här. typ magnus nygren här, som kommenterar varför timrås arena var den som flest spelare ogillade mest: ”Kommentar från Magnus Nygren, back i Färjestad: – Jag tycker att Timrås arena är helt okej. Det finns nog fem arenor som är sämre facilitetsmässigt. Sen är ju Timrå jobbiga att möta, så det kanske spelar in.”
nyanserat. att personligheter som bromé o axelsson blir vanligare o konstant spottar mot landsbygden är ju trist.
Montén Python: Vilka som var på återsamligen skulle jag inte fästa så stor vikt vid i denna kontext. Spelare kan av olika anledningar inte alltid vara med där men ansluter sedan. Likaså att spelare som är under kontrakt dyker upp, inte heller konstigt.
Jämför med tränare och sportchefer, de är alltid "fullt med" fram till dagen de sparkas.
SKRIDSKOSKENAN: Nu menade jag inte bortastå när jag skrev uppslutningen från lokala Timrå IK fans. Utan bosatta lokalt och som dyker upp på platserna bland hemmafansen. Bortastå kommer oftast med buss från Timrå och dessa människor gör ett helt otroligt jobb - vilka fans! När jag besökte Hovet så fanns det timråiter utplacerade över hela arenan. Kanske svårt att se på bilden jag laddade upp.
Spelare i SHL brukar också placera Timrå IK i botten när det kommer till klubbstatus och vad som väcker någon typ av reaktion.
Håller med om att spelartyper kan också höja Timrå IK. Senaste åren har Timrå IK varit mycket mellanmjölk. Hade gärna fått in någon eller några spelare som väcker reaktioner.
Smörgåsen : ja o kolla resor vi haft tex mot malmö/rögle/färjestad, vecko dagar o så långt bort från timrå de går nästan. väldigt imponerande rödvit uppslutning ofta. lag som är betydligt närmare geografiskt har inte alltid lika mycket folk som vi.
men folk älskar ju att bara säga saker utan att de behöver va minsta sant, för att de läst det nånstans. ”timrå har dåligt borta följe utöver stockholm”. okej, är de verkligheten eller tyckare som dick du refererar till nu ?
SKRIDSKOSKENAN: När det kommer till resor och fylla bortastå så är vi långt ifrån sämst. På rak arm är lag som Örebro, Linköping, Växjö, Malmö, Frölunda klart sämre att resa runt i Sveriges olika arenor.
Tom Topp: man ha ju sig själv närmast så ja kan va helt ute o cykla men vill tro att de handlar om marginella skillnader vilka som står för motstånd. talar vi mariginal åskådare tror ja snarare de är: 1. lagets säsong prestations mässigt. -ligger man i botten eller toppen? 2. veckodag/tid på året -lördagar drar alltid mer folk. januari är en sämre månad. tex 3. individer/event -har de egna laget någon spelare som är hypad? har motståndarna det? har man annonserat nån autograf skrivning? tror tex dahlen är en sån som kan locka nån mariginalare snarare än sampo raanta 4. hemmalagets spelsätt. -spelar man roligt/fartfyllt, eller tråkigt o defensivt? 5. motstånd på isen -såklart att derby/rivalmöten trycker på extra. men de är ju bara så många matcher per år. är de sen sån skillnad från lag till lag? gör hv/rögle/malmö/brynäs/färjestad sån otrolig skillnad i tex luleå/skellefteå kontra om timrå/växjö/örebro står där? förutsatt att de är samma veckodag osv.
vill tro att ifall timrå legat topp 3 med häng på serieledning så hade du skitit i om det är växjö eller färjestad som står för motståndet
Joslan00: ” Men i övrigt är det väldigt blekt när Timrå kommer på besök. Det är som det är. De är ett lag som inte drar folk direkt.”
de här är ett argument man stöter på titt som tätt. tror folk att de spelar nån större roll vilket som är borta laget för att andra lag ska fylla sina arenor? tänk efter själva, har motståndarna på isen varit en stor faktor för beslutet om ni ska åka o se timrå? är nog löjligt att tro att tex aik eller björklöven skulle ha speciellt stor inverkan på tex luleås eller rögles publik en torsdag mitt i serie lunk.
tycker också vi brukar ha rätt okej uppslutning på borta stå oavsett var vi är. 031 gänget styr ju upp saker i hela södra sverige o inte bara göteborg. har ingen data på detta men skulle va intressant att jämföra tex hur stor skillnad de är mellan oss o tex våra norrländska kollegor i en match i småland o neråt.
för ja tror de är skitsnack att vi sticker ut å de sämre. sen att folk skapat sig denna bilden är ju mycket tack vare medias bevakning av timrå som är smal, samt att tyckare som tex dick mfl konstant talar om för läsare att vi ska vara tråkiga.
Joslan00: Timrå har ofta bra bortasupport i Gävle. Växjö är ju definitivt laget som ingen vill ha i SHL, de engagerar ingen och lever nästan på det i och med att spelarna slipper all press.
Andersson: inte så konstigt att Wennerholm och övriga betalda tyckare sänker Timrå IK i sådana artiklar. Dick Axelsson hade också Timrå IK i botten när det kom till lag som gav engagemang ute i Sverige.
Jag kan förstå denna negativa syn på Timrå IK. Spelar i en lada som hör hemma i div2 och som ligger ute i ett industriområde 2 mil norr om Sundsvall. Verkar inte heller dra dit några lokala Timrå IK fans när de är på bortaturné. Förutom i Stockholm då hovet täcktes at v Timrå IK halsdukar och matchtröjor (jag var där båda matcher så det kan jag bekräfta). Göteborg verkar också ha några lokala fans. Men i övrigt är det väldigt blekt när Timrå kommer på besök. Det är som det är. De är ett lag som inte drar folk direkt.
Bättre när Timrå spelade rolig anfallshockey. Då var tonerna annorlunda från media och andra lag. Kanske har med det att göra.
Just nu är Timrå IK ett lag som fler inte har något emot om de lämnar över sin plats i SHL till annat lag från allsvenskan. Jag kan förstå hur de tänker iaf. Det är som det är. Långsiktigt tror jag inte Timrå IK kan leva kvar i SHL. De är alldeles för små helt enkelt.
Rico01: bygga och bygge... Han verkar tro att det bara är att börja bygga? Och han vet inte ens veta att en ny arena har stötts och blötts i typ 20-25 år utan att det har hänt någonting alls. Finns inte pengar för sånt. Eller iaf ingen kommun eller finansiär som verkar vara så sugen att lägga ner de pengar de kostar .
Maktankan: Det slutar inte där. Han anser även att Timrå ska slå sig ihop med Sundsvall och bygga en ny arena där... Undrar om han är medveten om att det redan gjordes på 90-talet.
Rallarn: tror inte Nubben är ett dugg intresserad av Westerlund. Inte bra nog för top 4, och han var väldigt hattig med sina eventuella förlängningar och ville vänta ut marknaden och Nubben flera ggr. Varf finns info om att Svensson är på väg bort? Vilka 8 backar tänker Nubben på av;
Nästa lördag, apropå backar, finns kanske möjlighet att kolla in Ilari Kapanen. Kl 18 möter Sverige P19 hans Finland och matchen sänds på svenskhockey.tv.
Smörgåsen : Var bara en spekulation, skulle det ske så är det lite upp till honom, skulle säkert kunna konkurrera högre upp, med en sån som Forsmark t.ex.
Nubben har ju sagt att Timrå ska spela på 6 backar den här säsongen för det är något staben vill köra med.
Den där osäkra spelaren, kan det vara Per Svensson? Han är ju leksing (stått i klacken) och Cirkus Leksand har tjatat om att dom vill ha honom i HA. 1 år kvar i Timrå men kanske får ett 3-års kontrakt i Leksand ist.
Det hade känts lite sorgligt om han lämnar efter den svaga säsongen utan en chans till revansch.
Vore underbart om Luleå med sina "filmstjärnor" och tråkhockeyn, samt Växjö och dess tråkhockey åkte ut. I så fall kommer jag att kolla på finalserien. Hatar skithockeyn som dom står för!
bar mofftak: Jag tolkade det mer som nån som nån ur befintlig trupp vill röra på sig. För det var väl det som diskussionen kretsade kring när Nubben nämnde det.
bar mofftak: Jag tolkade Nubben i podden som att det var någon vi nu hade under kontrakt.
Dessutom sa han att de är nöjda med backsidan, vi kommer ha 8 backar och att ingen värvning enbart sker om "något extraordinärt" dyker upp. Räknar man in Barkemo och Hallquisth så blir det ju 8
Utöver det har Madhawk och Sanny båda nämnt i podden vilket klipp vi gjort, tror de hade nämnt ifall det var fler som jagade (trots att vi har överenskommelse/kontrakt)