Montén Python: En D'astous hade inte varit fel. Problemet är att det inte existerar någon sådan i finska ligan denna säsong. Hela Liiga skriker "Mellansäsong" när det gäller artister och stjärnor. De som sticker ut poängmässigt är Huovila, Rautiainen och Blichfeld. De förstnämnda två kommer av allt att döma lira i Nordamerika kommande säsong och Blichfeld vet vi är ingen stjärna på SHL-nivå. Bland backar är det helt dött och visst kan man se ett par stycken ta steget till SHL och göra sig bra här, men jag tror det inte är så många som kan gå rakt in på ett första backpar.
JanneH: Lär väl bli succe för den nye amerikanen i FBK bara för det. Hattrick på lördag. Du kunde inte hållit dig lite till ändå?... 😉😅(om han nu blir spelklar ens vill säga?)
Nej men skämt åsido. Känns som en Abbotvärvning som han säkert fastnat för när han varit över pölen.
JanneH: Njae. Tänker en spelare som snarare är närmare NHL än ECHL i så fall! Även om lag från SHL hittat lirare från hyllan som är mot ECHL också förstås. Vi är ju inte ensamma om de som gränsar till AHL heller precis. Utan de går oftast till schweiziska ligan.
Men måste ju inte vara en back som spelar i AHL heller.
Jag tar gärna en Dastous med...
Hur som helst så hoppas jag att man sonderar terrängen även på backsidan, och inte bara låser in sig på svenska spelare alltså! Och kollar brett!
Montén Python: Jag hoppas inte du menar typ som FBKs senaste värvning Nick Leivermann. Killen är på gränsen till AHL, alltså inte en ledande spelare i AHL utan nån som åker lite jojo mellan AHL och ECHL... och han ska nu alltså spela SHL. Faan Hallquisth och Barkemo känns ju klockrena i jämförelse
Smörgåsen : förstår inte vad vi ska med Hallquisth till. Platsar knappt i Södertälje i Hockeyallsvenskan. Hur ska han vara med och konkurrera i Timrå jag menar det är inte bara ett hack upp. Nej låt killen spela kontinuerligt på lägre nivå först. Förstår inte denna enorma hets att ta upp killar så snabbt. Liksom, han är bevisligen inte redo för SHL ännu. Nej jag är verkligen inte övertygad alltså
Cobbel: Jag tänker att vi redan har backar i laget med mer offensiv prägel, där Freij givetvis är den mest intressanta. När Winnipeg-fansen EP-scoutar sina prospects så lär de tänka att han är en monumental flopp här dock, hur killen kan stå på 0+2 är inte annat än obegripligt. Det är upp till honom att konkurrera ut Hardegård från PP1, fältet ligger halvöppet just nu när Harde inte riktigt får det att lira men troligt är väl att det är nästa säsong det kan smälla till rejält. Lite mer acklimatisering och kalibrering så.
Barkemo tror jag kan bli ett fynd. Frågan har ställts här vad det där sportrådet egentligen sysslar med, jag tänker att han kan visa sig bli ett gott exempel. Spelar i särklass flest minuter i BIK, snittar över 21 minuter vilket är mer än två minuter mer än tvåan Björka. Detta utan att vara förstavalet i special teams på något sätt, han lyfter sina minuter främst i lika styrka. Dennis Hall verkar ge honom ett stort förtroende och som sagt: hade vi inte varit tidiga på bollen så hade vi nog konkurrensen om honom hårdnat allt mer. Hall hade nog, likt Jokinen gjorde med Nässén, gärna plockat med Barkemo till Luleå t.ex.
Om Hallquisth varit aktuell redan inför den här säsongen så hade det nog låtit annorlunda än det gör nu när en halvdan utlåning till SSK solkar ner mycket. Då hade vi bara snackat om att han fick lira JVM och fick lira kontinuerligt i HV under säsongen. Sen är det ju som det är med HV som fullständigt skiter ur sig talanger som bara passerar eller blir utlånade. Både Hallquisth och Viggo Gustafsson spelade JVM ifjol men de har liksom inte ens plats för någon av dem den här säsongen. Herman Träff rann bara igenom också, han är inte ens utlånad till IKO. Hade vi haft den utdelningen på juniorsidan så hade vi behandlat dem som den sista droppe vatten. Hos HV märks det knappt, sen kommer Malte Gustafsson bakom som är ännu bättre.
Montén Python: Känns som om vi kommer släppa Kapanen. Synd ändå, för där finns det extrem potential att kunna bli en "Didde" fast klart mer teknisk. Gillar hans psyke. Backsidan har just nu officiellt sett 5 backar på kontrakt. Barkemo och Hallquisth är done deal enligt Johan Svensson. Freij vill vara kvar och agenten jobbar på det också.
Vi kommer förmodligen gå in i säsongen med 10 backar ändå, varav 2 kanske blir utlånade under säsong. Ett nytt kontrakt med Kapanen då och sedan en utpräglad 26-27 åring som är på gränsen till Tre Kronor, hade det kunnat vara något?
Karlsson74: Milosevic har 42 500 i Leksand. Officiellt på grund av böter tidigare under säsongen. Barkemo lär väl ha ungefär samma lön som honom, kanske något högre om flera SHL-klubbar var intresserade.
Om jag förstår rätt betalar alla SHL-klubbar en klumpsumma som de allsvenska spelarna tar del av när spelade byter mellan ligorna, så det är inte en särskild summa som SHL-klubben betalar ut per spelare. Så var det förut, och då blev det genast ganska dyrt att värva från HA istället för billiga importer.
Smörgåsen :ja knappt. vad har barkemo för meriter som gör att han t ex skulle ha mer än 40k? Hallquisth har väl ändå några shl matcher.. så 45-50k kanske? Andas väldigt mycket budget om just dessa bara värvningar.
Smörgåsen : Känns inte riktigt som att det kanske är vad vi behöver just nu. Hade ju varit trevligt och få tillbaka Lasagnen, även om han hade det körigt med det defensiva när han var här senast. Men då spelade han ju också med Zajac 😂
Montén Python: Hallquisth är inte en omodern back dock, hans styrkor i grunden ligger i hans skridskoåkning och spelskicklighet. Skulle inte säga att Barkemo är omodern heller. Lite lik Nässén, ingen tydlig defensiv back och ingen tydlig offensiv.