1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 607409 inlägg · 6213 ämnen
« · 2972488 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Apropå nånting...
Rallarn: men det lät ju hoppfullt iaf! Jag var övertygad om att det skulle bli som med Wedda, operation och borta i ett halvår!

Sv: Silly Season 2026-27
Citat
””Intressant med Frederik Dichow.
Bäst underliggande siffror i ligan, samtidigt som han ligger i absoluta toppen av arbetsbelastning, både i volym och kvalitet.
Slår man ihop 3 senaste säsongerna så ser det stabilt ut också där han ligger på drygt -4 insläppta per60 på 132 matcher (topp3).
Enda frågetecknet som finns är antalet matcher spelade per säsong.
Bra parhäst till JJ.””

bar mofftak: Dichow har ju haft en turbulent tid i HV. Gissar att de hellre behåller Sandström och Liv är ju redan klar (men kanske lånas ut). Säkert fanns ett utlandsintresse för Dichow, han var ju riktigt bra i förra VM och det gör att man blir känd för en bredare hockeypublik.

JanneH: Exakt. Varför är det bara vår match mot Malmö som inte spelas på torsdagen? Inget av lagen är ju t.ex "drabbade" av spel i CHL eller liknande som annars skulle kunna motivera ett par dagars extra vila.

Optimisten i mig önskar inget annat än att en veckas vila för Jonte räcker. Pessimisten talar ett helt annat, för att vara övertydlig, vuxet väldigt irriterat (läs: negativt) språk...

Rallarn: Vore ju max flyt i s f att Dalle åker på en lättare skada och vi inte har match förrän lördag så han hinner repa sig. Vilket jävla konstigt spelschema förresten

Smörgåsen : Ja är inte Dahlen med så är denna uppställning den rätta👍

Pääjärvi måste ner i fjärde nu och där tror jag han fyller klart mer funktion med att checka o trasa sönder motståndarnas spel än att försöka vara producerande med Lander.

Men bara hoppas på att Dahlen är återställd till helgen men är frågan om.

EXPLORERSMÅLAND:
Jennifer Engström från twitter:
Timrå har återhämtning/frivillig träning idag (inte match förrän lördag).
Hör att Dahlén mår okej och att man är hoppfull för att det inte ska vara allvarligt. Men han ska fortfarande undersökas/utvärderas närmsta dagarna. Så inte mycket mer nytt att komma med där just nu. #timraik

Hu gå dä för DALLAS mä arma???

JanneH: något sådant skulle jag spekulera i, förhoppningsvis har Nubben förhandlat bra.

Kollar man på andra klubbar så tycker jag Dichow och Jacke för den summan är bra kvalité utifrån vad vi betalar. Gör det tydligt att om Juel vill ha en topplön så snackar vi ju typ 200-250, vilken inte är helt orimligt att nån skulle kunna pröjsa upp med tanke på vad han KAN prestera.

Dichow känns som en bättre affär än Myrenberg eller han från Leksand jag tappar namnet på, de hade väl legat i 95-120 spannet också.

Rico01: någonstans hoppas man ju att Dahléns frånvaro ska bli som en väckarklocka för de andra och att någon inspireras att kliva fram... eller så får det bli som du säger att JJ/Juel får spika igen och vi får vinna med 1-0 eller 2-1

Smörgåsen : Nu håller jag självklart med om att det är ett rejält avbräck med Dahlén, men var faktiskt mer oroad inför JVM och då gick det ändå hyffsat bra tycker jag. Får hoppas att Juel eller JJ steppar upp ordentligt och att defensiven sätts på ett bra sätt. Vi får helt enkelt spela mer som Växjö än vad Växjö själva gör och hoppas på 1-0 vinster (eller 2-1)...

Smörgåsen : Både JJ och Dichow har pallat med att spela negativt kvalspel.

Alltid nått att trösta sig med inför vad som ser ut att vänta till nästa säsong..

Stridhsyxa: Laguppställning utan Dahlén? + övriga skador

Genborg - Pettersson - Heikkinen
Hartmann - Lander - Lundmark
Lilja - Eriksson - Walli
Pääjärvi - Westfält - Junior

Gud hjälp oss.

JanneH: Han räddade kvar HV två gånger. Först mot Oskarshamn och sen Modo.

Cobbel: så någonstans mellan 120-150K/mån för Dichow då kanske?
Var inte Dichow lite av en räddande ängel för HV i kvalet mot IKO eller var det Modo, eller kanske båda kvalen? Kan ju verkligen behövas här i Timrå nästa säsong

Cobbel: En liten löneökning blir det väl, för denna säsong är det ju i samma 95-120k spann som Juel.

Juel siktar väl på iaf samma peng som Jacke, dvs 150-200k så detta känns spontant som en bra affär tycker jag. Han har väl haft ganska fina stats iår (låg sample size I guess iom skada) trots de debaclet som är HV71.

Cobbel: Dichow har ändå varit en av de bästa i ett uselt HV så det är faktiskt inte ett dåligt namn. Risken är väl att vi fått överbetala lite men att HV71 knappt har någon sportchef underlättade kanske för oss.

Han har varit rätt hyllad av HV-supportrarna stundtals, kan bli bra.

JanneH: Enl expressen så ser lönen ut såhär:

95 – 119.999 kronor i månaden
Frederik Dichow, målvakt

Så vi får väl gissa att han minst kommer fortsätta i det lönespannet, kanske något högre.

Peja: Undrar vad prislappen är på Dichow? Just nu har vi ju som sagt Juel till bra mkt under marknadsmässig lön. Spontant känns kanske Dichow lite mer spännande än Myrenberg

Peja: Dichow är väl inget namn som får det att kittla jättemycket i magen. Men förhoppningsvis blir det mkt tävling mellan honom och JJ.

Danskar har väl överlag lyckats rätt bra i Täämrå?
Tänker på Regin, Nielsen, Mädzen :D

Rallarn: Ja, enligt Mrmadhawk var ju Dichow, Hellsten och Myrenberg på Timrås lista. Dichow är helt klart bäst av de tre.

DenRöda: Juels nuvarande avtal är ju ett väldigt prisvärt avtal få man väl ändå säga. Problemet är väl att han har möjlighet att kräva lön för en förstaspade

Rallarn: Mycket bra ersättare för Juel, kan bara hoppas att kontraktet inte tar för mycket av de nödvändiga värvningarna som ska ersätta Dahlen.

Peja: Känns ju jävligt mycket bättre än Myrenberg vill jag lova! Har redan en hög högstanivå!

Puckat: Men samma löneanspråk som Juel.

Peja: Högre uppsida än Myrenberg, helt klart.

Dichow klar för Timrå på tvåårskontrakt till nästa säsong enligt Mrmadhawk. Bra värvning!

Sv: Linköping HC - Timrå IK 2026-01-17
DickenAxelsDickPick: Hållander gjorde avtryck i Penguins och placerades i 1a linan med Crosby…

Kapanen går som tåget i Canadiens…

Hållander med hjärtat i föreningen och en önskan att hitta rötterna igen efter en lite tyngre period utomlands kommer tillbaka till Timrå.

Kapanen sportchefens son som är superlöfte och får mellansteget hos oss…

Fjolåret var sjukt speciellt.

Kanske kan vi vara på den nivån en dag men det är mycket annat som måste upp om vi ska ha råd med det som standard framöver.

Bra med höga mål men verkligheten är en bit ifrån…

Med truppen vi idag har lyckades vi likt förbannat sätta oss hos fogden på nivå likt en sportig Audi…

JonteD: mm…

Den har väl varit ett sorgebarn för Jonte senaste åren?

Får en att minnas en av mina absoluta favoriter i Timrå.

Timo Pärssinen.

Fan vad han led av sina skador!
Minns jag inte en intervju i ST, innan betalväggarna dök upp, där han öppnade upp kring sorgen att inte kunna leka och umgås med sin familj på grund av smärtan från ryggen.

Axeln är inte ryggen men den begränsar absolut vardagslivet hårt utöver hockeyn.

Hoppas att Wedda kan smitta Dalle med lite rallyrehab!

Sedan får vi se om inte det börjar bli dags för operation eller om den skulle begränsa han så pass att det inte är samma Dalle längre.

Något måste han göra för det här måste suga hårt för honom alltså!

Vargher85: Ska kolla Dam Juniorvm finalen nu och se om man kan scouta fram nå gratisbrudar som kan ersätta generalsopor som Lilja, Lundmark, Pääjärvi, Westfält, Pilö och sedan lägga krut på att få in 2-3 världsspelare som verkligen gör skillnad. Vi hade Hållander och Kapanen två av seriens absolut bästa spelare med än högre potential, och ersatte med David Lilja och Marcus Westfält våra konkurrenters överflöd. Så får det inte gå till!

Montén Python: Ja alltså Skellefteå har ju ingen jättebra trupp på papperet egentligen för att vara tvåa i serien. Många billiga breddspelare och halvbra juniorer. Men de lever ju ändå rätt mycket på att förstalinan levererar, då Johnson bröderna varit sådär. Så deras truppstruktur påminner ändå rätt mycket om vår, speciellt om man jämför med Frölunda, Luleå som har mer jämn och hög standard i alla kedjor. Men då är det väl en annan truppbudget med.....

Stridhsyxa: Gratis reklam sitter alltid gött på kontot!

Andersson: ja det kan man fan undra, lite som att Timrå fick ta det som blev över när Luleå fixa nya stjärnforwards. Vad håller sportledningen på med tror man Lander, Pettersson, Wedin ska vara stjärnspelare i SHL i hur många säsonger som helst? Hitta spelare som gör skillnad istället som exempelvis Innala och Kuokkanen och inga mer breddspelare som inte platsar i andra lag.

William Poromaa fixar tvtid åt Timrå IK. Bra grabb!

Puckat: Han är inte någon ersättare till Dahlen. Långt därifrån faktiskt, kanske till Lilja möjligen om man skulle bli av med honom .. Tror iof inte ens att han är aktuell då.

Maktankan: Jag är inte heller orolig för kval, men risken är nog stor att det inte blir en enda slutspelsmatch.

Hypocrisy: Det där är onödig hysteri. Det FINNS inte att HV tar 12 poäng mer än vi med 15 kvar. Vi har 51 p dom har 40 och usel målskillnad. Även utan Dahlén tar vi nödvändiga ca 60 poäng. Då ska HV ta 21 poäng av 45 för att passera. Händer inte. Däremot kan jag vara med på dystopin att utan #54 talar en hel del för ingenmansland.

Cobbel: I det stora håller jag med dig, varför t.ex dumpar man puck helt ohotad och åker och byter och utan någon som som går på den, ja där tappar man pucken. Antingen gå själv så länge du orkar och de andra kan byta, man kan byta själv efter man etablerat spel i anfallszon. Tappar man pucken måste de andra täcka upp så man själv kan byta. Hur svårt ska det vara.

JonteD: jag är inte brydd om säsongen är över för vår ikon.

Andersson: Och 8 poäng säsongen innan det i Luleå.
Nej nån topp 6 spelare kommer han aldrig bli. Inte tillräckligt edge för en 3:e kedja heller i min bok.

Visst han har gjort ett gäng hyfsade matcher spelmässigt på slutet. Men njae. Totalt sett så känns det sådär att vi har 2 säsonger till med honom.

Smörgåsen : Lilja gjorde som sagt 10 poäng förra grundserien med Luleå. Undra hur Timrå scoutade när dom värvade honom

Cobbel: Fast, vad har Lilja, 5-6 matcher där han varit bra? Resten medioker och ej SHL klass. Visst att han har kunnat petat in några fler poäng, kanske hade han varit uppe på 10 poäng då. Långt ifrån någon bärande spelare med en sån produktion. Nu har han 1+4. Ser heller inte någon större utveckling komma. Tror allsvenskan är rätt plats för honom om han vill vara en producerande spelare.

Jag hade förstått tugget om Lilja om det hade sett likadant ut för honom som det gjorde i första delen av säsongen. Men sedan han fick börja spela med Heikkinen och Levinsson har det sett bra ut.

Sen har de inte fått utdelning absolut, men det är så fruktansvärt så marginaler att om han hade petat in lite chanser så hade han varit en bärande spelare. Där behöver man snarare jobba lite mer med självförtroendet så kommer det lossna.

Vi har däremot en massa andra spelare som jag upplever kostar mer än vad de smakar och bara åker runt å fiser på isen. Och den attityden smittar av sig på många andra.

Hur många gånger av de senaste matcherna har våra backar kastat iväg puckar i egen zon utan att dubbelkolla adressen (obs, de har inte varit pressade heller). Hur många gånger har våra FW:s skickat pucken utan adress i anfallszon och ställt till med en omställning?

Som det ser ut just nu så behöver Timrå jobba med de enkla sakerna. Ta ansvar för din passning, säkra att du har en adress på den, flippa inte pucken för icing om du inte verkligen MÅSTE. Gör något värdefullt i varje byte, bryt en pass/tackla/skott på mål.. etc yada yada.

Och låt Juel spela istället för JJ just nu. Juel ser hetare ut. Och plocka bort MPS från första linan. Sätt en junis eller nåt där istället..

Vargher85: 150k på Lundmark stämmer inte som det lyfts fram innan.

10 procents löneökning skall han ha fått. Så skulle tippa på att Lundmark lyfter max runt 80k eller dylikt.

Men ja, lönerna har ökat på breddspelare. Och det är väl där vi måste få träff helt enkelt. Och inte strö massa överbetalda löner på kontrakt för "medelmåttor".

Tycker Skellefteå och Växjö har varit väldigt bra på just det. Att hålla ner löner och få väldigt mycket bang for the bucks. På bra scouting.

Smörgåsen : Om ryktet från MrMadhawk stämmer så hoppas jag att någon kan få Timrå att tänka om. Ifall jag inte är helt felinformerad har lönerna för spelare i mellanskiktet stigit mycket de senaste åren. 100k för Lilja, 150k för Lundmark - ja, det är vad man får för de pengarna.

Ska man ersätta Dahlén med en lite dyrare spelare och en lite billigare så kan man likaväl skita i den lite billigare. Det kommer ändå landa i en rollspelare som producerar sådär 10 poäng på en säsong, och sådana spelare har vi så det räcker till och blir över.

Saken är att det inte skiljer några enorma summor mellan en rollspelare och en spelare som faktiskt kan bidra med offensiv spets. 200k istället för 150k kan innebära stor skillnad. Jag vet inte hur Timrå ska skaka fram de pengarna. Hoppas att Lilja vill bryta sitt kontrakt? Uppmana Pääjärvi att gå i pension? Ersätta någon back som lämnar med en billigare? Säga upp en av de 793 assisterande tränarna?

Hur som helst: Inte en rollspelare till på forwardsplats. En blind kan se att det inte är vad Timrå behöver. Inte den här säsongen, och definitivt inte nästa.

JonteD: Tråkigt om det är så, då är denna säsong helt körd utan honom. Ett tydligt bevis att det är väldigt farligt att vara så beroende av en spelare. Nu gäller det att överleva bara.

Rip Kirby: Lilja och Pääjärvis löner bör tillsammans ligga på runt 200k per månad. Det skulle vi ju kunna få en rätt bra forward för. Ge nån av juniorerna som spelat på slutet chansen till nästa års trupp, tycker dom har gjort det bra. Vi behöver inte ha en hel trupp med invärvade breddspelare som ska ha 80-100 k per månad.

Smörgåsen : Där finns en liten öppning. Men duon Lilja-Pääjärvi är i nuläget fullständigt meningslös och helt bortom räddning.

Rip Kirby: Lite inside information Jontes axel har stora problem vad ja vet just nu!!😭😭😭🤬

« · 2972488 · »