Nisse på Mon or: Det känns spännande när man inte riktigt kan bestämma sig för hur man önskar att laget ska formeras nästa säsong, för det känns som det finns betydligt fler alternativ som skulle funka med varandra än förra året.
Tror 16 forwards kan vara ett smart drag av Nubben. Nu får de verkligen tävla om det innan säsong för de vet att några kommer ryka.
Hoppas Gath kan hitta ett sätt att sprida ut spetsen och hitta kemi över alla kedjor och backpar.
Wedin-Lander-Genborg lockar på förhand för att de hade en mkt fin start ifjol innan man satte Genborg med Jonte.
Men samtidigt så tror jag Wedin skulle behöva några helt nya lekkamrater.
Spännande att se hur man kommer använda Otto och Gardiner i 5 v 5 spelet . De lär säkerligen få pröva tillsammans i PP iaf.
För övrigt, sjukt att Wennerholm tippar löven 9 baserat på en värvning. Kul att Sanny nämnde i podden idag att lövenfansens hybris var helt sjuk.
Kul att dom helt seriöst tror att Skellefteå är lillebror.
Om/när man bryter med några forwards, vad händer då med deras löneposter? Finns det läge för en ytterligare spetsvärvning då? Kanske en back från högre hyllan
Sakic: Precis, det var lite sisådär med den biten nu med TS. Hoppas Gath kommer in med lite ny frisk energi, både i gruppen och klubben i stort!
Egentligen så är det väl bara föregående säsong under TS som Lander dippat lite mer än vanligt.
Jag tyckte han var ett monster i kvarten mot Frölunda under Jokinen. Där kan vi snacka vinnarskalle och att borra ner och köra. Får han bara hålla sig nåt sånär hel så tror jag han kommer vara den härförare vi behöver som sagt. 🙏
Labban: Jag tror Gath är en sån tränartyp som Lander älskar att spela under i allafall. En som kan mäta upp tjurskallen hans även på bänken.👊
Absolut att Lander kanske inte varit den han var när han kom hem som en "återvändare". Men både Jokinen och TS har ju lovordat honom för den ledare han är.
Känslan är att vi får en lite pånyttfödd Lander kommande säsong, speciellt när han vet att han behöver steppa upp mer än nånsin nu när Dahlén och EP lämnar.
Red Bulls: Gör ont att läsa detta på X om Annerstedt… Men det ljusa i det är att han är fostrad Timråit och förhoppningsvis får en lyckad utveckling. Helst inte när dem möter oss dock..
Extra (i ordning): Lundmark, Westfält, Lilja och MPS
Första tänker man att McLovin och Gardiner har fått en säsong ihop i Växjö där Wedda kommer komplettera på ett fint sätt.
Poängprojektion: 45+30+35 (110 totalt)
Andra så har vi ungtupparna tillsammans med Kivenmäki, där Eriksson kan balansera två ganska offensiva spelare bra tänker jag.
Poängprojektion: 30+20+35 (85 totalt)
Tredje så har vi också lite spets enligt mig. Lander kan förhoppningsvis få lite mer fart på grejerna med Gath skrikandes på honom (känns som att dom är ganska lik varandra?). Barre och Heikkinen får ännu en chans av mig, men det är ganska mycket upp till bevis där.
Poängprojektion: 25+25+25 (75 totalt)
Fjärde så har vi en mix på brunkare och lirare. Walli får stå för tyngden och så har förhoppningsvis Levi med ett år under bältet hittat in i serien på ett bättre sätt. Forsell har jag ingen riktig bild av, ser han som en Levi fast rightare (typ).
Poängprojektion: 15+10+15 (40 totalt)
På läktaren så hittar vi fyra stackare tyvärr. Jag hade förhoppningar på Lundmark när han kom hem ifjol, men jag vet inte Amerika knäckte han för han gick inte att känna igen tyvärr. Visade upp ett alldeles för mjukt spel. Sjukt nog så är han dock före tripp, trapp och trull där bakom. Då kanske ni förstår vilka lågt ställda förväntningar jag har på dessa fyra spelare. Westfält har väl ändå något i form av shutdown förmåga, men inte mycket mer än så. Risken finns dock att han kommer före Levi just på grund av den här delen.
Poängprojektion: 8+5+5+2 (20 totalt)
Poäng över alla forwards 26/27: 330 Poäng över alla forwards 25/26: 251
Jag kan säkert ha räknat galet på någon. Vet att många kommer gnälla över Weddas poäng, men dessa förutsätter att han är hel och frisk över säsongen. Genborgs poängen är inte omöjligt heller, trots en förmodad kortare säsong på honom. Fjärdes poäng kanske är kaxig och ska ner till 30 totalt istället, men då har vi ändå 320 poäng över alla forwards.
Jag ser ändå med lite tillförsikt på säsongen 26/27, vindarna blåser åt rätt håll (om än lite snålt).
Nu återstår att gå igenom backarna och poängen där för att jämföra.
Nisse på Mon or: Den uppställningen känns bra. Wedin är frisk och kry en toppspelare med 35 poäng i bagen. Kniven och Gardiner kan bli poängsucce. Tredje ok. Fjärde kan man byta som man vill. Lilja och MP sist in för mig.
Jag tror att alla fel och rätt uttagningar kommer bli sanning den här säsongen. Maj och folk sitter på riktigt och säger vad som är rätt och fel haha.
Först ska ni ta ut lag utan Genborg/kanske Freij/kanske Eriksson. Sen ska ni ta ut lag när dom är tillbaka och veta nu i maj vilka som tog steg och inte.
RYGG HANS: Håller med, därav kommentaren att de de med en rejäl skopa salt! Gillar podden men då låter jag Sanny stå för hockeykunnandet och Madhawk för allt runtomkring
jk: De där linorna hamnar i kategorin blunda och skjut. Madhawks hockeykunskaper sätter jag in mellan speldum och blicklös. Så länge han håller sig till transfers och silly season är det bra.
Tom Topp: Jäkligt bra. Jag fixade så sonens lag och blandningar med andra lag hade spontanhocky där i lördags. Riktigt roligt med hockey när det är varmt ute.
JanneH: Det kanske låter klyschigt men jag tror det handlar mycket om hur kollektivet presterar. Sådana som Lander, Hartmann, Pääjärvi och Wedin etc. Hur kommer de prestera i ett ombyggt lag, kommer de få en nytändning eller blir det lika illa som förra säsongen? Jag är inte lika pessimistisk som Wennerholm som tror allt rasar med att vi tappar Dahlén och Pettersson, men det kan ju bli så om vi inte får igång kärntruppen. Slutspel ska vi nog se som en stor bonus, men en realistisk placering är väl i ingenmansland.
JanneH: Jo men det får man vara. Med lite kontinuitet på tränarsidan och hur laget vill spela så tror jag att vi är klart mycket högre upp om 2-3 år! Men det kommer bli jäkligt intressant att följa dom här unga killarna den här säsongen! Jag tror absolut att Gath kan lyfta många av dom!
Tom Topp: På sikt tycker jag vi har något spännande på gång men jag är ju lite orolig för kommande säsong för nog känns vi mer bottom six and top six, 26/27? Tänkbara bottenlag förutom oss är HV, LHC, Röven. Sedan känns det som DIF tappar lite och så impad av Örebros värvningar är jag inte heller. Så där har ni mina bottom six kandidater. Om vi slutar 10:a eller bättre nästa säsong så kommer jag vara supernöjd
JanneH: jag har ju knappt sett dom spela, men det kommer bli en riktigt intressant försäsong. Det är väl åtminstone en 5-6 stycken som behöver visa att dom förtjänar istid!
Tom Topp: Du menar Lilja 2.0 och Stadin 2.0? F'låt men jag kunde inte låta bli att vara lite elak. Jag tror så klart inte det är så illa men jag håller med dig att nog känns det som rena chansningar. Ser man Forsell som Bojjans ersättare så fine men att tro att han ska ta nästa steg återstår verkligen att se. Hallquisth var lovande som junior men från bänken i HA till att platsa i SHL???
Forsell är väl en ren chansning, inte gjort mer poäng än någon än våra bottom 6 fws, lilja mps borde ryka men sen borde det vara tävling om speltid och inte som under Tommy där nubbens släktingar fick spela…
Starostenko: Ja precis. Levinsson var ju center när han gick som bäst där under JVM. Så att ”satsa” på honom som ytter ser jag ingen poäng i. Ser honom gärna som 4:e center i nuläget.
SKRIDSKOSKENAN: jag tror att truppen kommer att bantas ner till 14 forwards en bit in på hösten. Det är nog en del som har en "provanställning" och nu är det upp till bevis om dom är så revanschsugna som dom säger.
Maktankan: Haha ingen intention att såga ditt inlägg, mer bara en fundering kring just Hartmann och hans ”potential”. Men visst hade han ett bra poängsnitt förra säsongen. Men jag förväntar mig kring 20 poäng iaf.
Smörgåsen : Eftersom din sågning av mitt inlägg blev rena like-raketen, haha, måste jag förtydliga: mitt minne är att Hartmann såg rätt vass ut när säsongen avslutades efter 43 matcher vid 20 poäng, men det är troligen jag som är överoptimist. Heikkinen borde jag däremot nämnt.
Smörgåsen : jag ser gärna att man börjar med heikkinen rätt högt. han har mer uppsidor än många andra även om han hade de tufft stora delar av förra. lägg till också att han redan har en framgångsrik historik med gath.
går det inte så går det inte o då har han fått chansen under 2 tränare. men av de jag hört från tommys coaching så känns det inte heller som han användes på rätt sätt.