1150x200-tiken-1123131_tz4N8mRqd8Wf0t8.png

Timrå IK

SHL · 614995 inlägg · 6214 ämnen

Inlägg: 2541701

Sv: Apropå nånting...
Andersson: Sverige - Ungern 13-1. Ungrarna får tidigt 1-0 och ser ut att stjäla matchen. Men tillslut lossnar det och Sverige gör 13-0 sista fem.

Svarskommentarer

Sv: Apropå nånting...
Rip Kirby: För er som inte har koll: En gång i tiden så hade Sovjetunionen v ä r l d e n s bästa ishockeylag - alla kategorier. CCCP. Ett unikum som världen aldrig skådat såväl före som efter.

Man totaldominerade världsscenen från 1951 i en förvisso ganska smal sport som ishockey fullständigt. Sovjets spelare var dock hela tiden professionella och mötte mest amatörer i VM och OS. Men även när Kanada kunde ha alla sina bästa spelare med vann Kanada bara ett par turneringar mot Sovjet i Canada Cup. Även Sverige och Tjeckoslovakien hade med sina bästa professionella spelare med minusstatistik mot Sovjet.

13-1 då? Ja, när Sverige arrangerade VM 1981 i Göteborg spelades matcherna om medaljerna i serieform där alla mötte alla 2 gånger. Sovjetunionen tappade poäng genom att spela oavgjort i två av matcherna, men vann resten skoningslöst. Däribland 13-1 mot stackars Sverige, som ändå hade 0-0 efter en period.

Sv: Silly Season 2026-27
Niklas Edin: nu när du ändå är här! Först och främst, kanonbra det alla ni gör just nu och framtidsvisionerna! Man älskar drivet som byggs på hela tiden.

Nu till den tråkiga punkten. Som blir ganska komisk med tanke på hur mycket ... | Läs mer