1150x200-tiken-1123131_tz4N8mRqd8Wf0t8.png

Timrå IK

SHL · 614992 inlägg · 6214 ämnen

Inlägg: 2713086

Sv: Apropå nånting...
ante08: Vore synd på en klassisk klubb, även om det var länge sedan man kunde glänsa med några framgångar. På 60- och 70-talet gjorde man sammalagt sju säsonger i dåvarande högsta serien. Inga slutspel eller så men man far iallafall med bland toppklubbarna och tävlade.

När seriesystemet sedan görs om finns TAIF med bland lagen i den södra division-1 serien där man fajtas främst i playoffspelet, utan att kunna utmana om platser i kval och liknande. I slutet av 80-talet åker TAIF så ur division 1 södra, men återkommer efter några säsonger. Säsongen 1995-96 gör TAIF sin första säsong i dåvarande Hocekyallsvenskan. Detta gör man sedan om i Superallsvenskan säsongen 2000-01 där man slutar fyra, bakom Linköping som på den tiden var elitseriejojo.
Man har sedan lyckats vara ett relativt stabilt Hockeyallsvenskt lag under de flesta säsongerna hittills under 2000-talet, där TAIF´s allra bästa säsong hittills i HA var säsongen 2014-15 när man tog sig till spel i den hockeyallsvenska finalen där AIK var för starka.

Kända spelare i TAIF är en ganska imponerande skara spelare: Des Moroney, Anders Broström (senare Västra Frölunda), Kjell Samuelssom (senare Leksand, plus ett gäng NHL-klubbar där han lyckades bäst i Pittsburgh där han vinner Stanley Cup). Sist men inte minst Oliver Ekman Larsson som är nybliven Stanley Cup-mästare.

Svarskommentarer

Sv: Apropå nånting...
Rip Kirby: Man tycker ju att OEL skulle kunnat gå in med en summa till sin moderförening

Sv: Silly Season 2026-27
Niklas Edin: nu när du ändå är här! Först och främst, kanonbra det alla ni gör just nu och framtidsvisionerna! Man älskar drivet som byggs på hela tiden.

Nu till den tråkiga punkten. Som blir ganska komisk med tanke på hur mycket ... | Läs mer