Tre Kronor

Nationellt · 18024 inlägg · 811 ämnen

« · 80143 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: VM Urvattnat
Att kunna få våra bästa hockeyspelare att mötas i ett mästerskap inte lätt, det vet vi.

Det är kanske inte en så bra jämförelse, men jag kommer inte på någon bättre just nu: Fotbollen har kunnat enas. Deras modell med OS och VM vart fjärde år har blivit en stor succé - Om jag minns rätt tävlar nu fotbolls-VM bara med OS om titeln "Världens största idrottsevenemang".

Men visst, fotbollen har inte en totalt dominerande liga, likt NHL,
som styr och ställer som de vill. Det är det som är
hockeyns stora problem när mästerskap planeras. Nu får den europeiska hockeyn allt högre status, så man borde kunna sätta lite större press på NHL.

Satsa på VM som "Det Stora Mästerskapet":
Vart fjärde år möts världens bästa hockeyspelare i detta VM. Naturligtvis gör man allt för att möta NHLs önskemål om tid och plats. För mig får VM gärna arrangeras i Nordamerika flera gånger i rad, bara så många stjärnor som möjligt kan vara med.

Mellan dessa VM anordnas OS, som kommer att skifta i kvalitet som förut, beroende på var OS arrangeras.

Et tu Brute: "Vilken tid på året VM anser du då att VM skulle spelas?"
Det har jag ingen åsikt om - Det viktiga är ett VM med de bästa spelarna...

KentaK: Jag medger att du har en poäng om de europeiska lagen under toppskiktet. Det borde man kunna lösa, genom att istället för dagens VM varje år, ha EM-turneringar de ĺr inte OS och VM arrangeras.

Sv: VM Urvattnat
KentaK: Precis.

Som utvecklingsfaktor så står VM i en klass för sig själv om vi pratar modern tid.

För att ta ett exempel. 1981 spelades VM i Göteborg och då innehöll A-gruppen 8 lag. Idag handlar det om 16 nationer i A-gruppen, alltså dubbelt så många. Ändå skulle jag vilja påstå att ca 5-6 lag ur B-VM är klart mycket bättre än det åttonde laget i A-VM 1981. Så vi har egentligen haft en fantastisk utveckling här i Europa tack vare VM.

Levente Szuper, Calgarys fjärde val, 116:e totalt i draften 2000 är bara ett exempel på alla möjliga exotiska européer som blivit intressanta de senaste åren. Frågan är om de ens tittat åt en puck om inte VM hade varit sååå "stort".

Sv: Sverige-Finland idag!
KentaK:Har tänkt på den kedjan jag också och den verkar helt okej.Fast vad jag har hört så kan Zätas Vm vara i fara för hans skada.

Sv: VM Urvattnat
Et tu Brute:

Personligen tycker jag att det är lika intressant varje gång NHL-proffsen kommer hem till europa för att spela VM..

Det är dessutom ett bra sätt att hålla ishockey i europa på någorlunda hög nivå, vad hade tex hockeyn varit i Schweiz och övriga mellaneuropa om inte VM hade varit varje år, hade det gått bara vart fjärde år så hade VM bara spelats i Sverige, Finland, Ryssland, Tjeckien och Nordamerika..

Hade man haft det systemet hade antagligen inte Schweiz, Frankrike och Italien tex haft något lag alls i ishockey...

Sv: Sverige-Finland idag!
Vad tror ni om en supertalang-kedja i VM?

Tänkte att Zetterberg, Huselius och Weinhandel kunde vara helt perfekta ihop, lite dåligt med tyngd, men dom är ju excellenta skridskoåkare hela gänget, och vilka tekniker!!!

Sverige-Finland idag!
Tror Sverige vinner med 3-1 iaf!

Kom gärna med egna tips!

Sv: VM Urvattnat
Huge: "En sann HS:are ser ALLT i hockeyväg....... :)"

Naturligtvis så är det så man får se på det. Det mediala intresset i först och främst Kanada är minst lika stort som i Europa. Att det sedan inte når upp till SC eller CC-nivåer, är en helt annan sak.

En annan sak är att i stort alla världsstjärnor har spelat VM, med några få undantag. En del som väldigt unga, en del som redan etablerat stora namn i NHL.

Det är bara att hålla tillgodo och njuta av de godbitar som erbjuds. Även fast vi "initierade" är väl medvetna om skillnaden mellan ett VM och ett...VM.

Sv: VM Urvattnat
westerlind: "Kan vi inte göra som fotbollen och ha OS vart 4:e år och VM vart 4:e däremellan? På så vis får vi ett stort hockeymästerskap vartannat år."

Naturligtvis skulle vi kunna göra det. Sedan återstår att övertyga NHL om att det skall vara så också. 30 års tjafsande har ju inte lett till mer än en handfull CC, två OS och ett WC. Helt på NHL:s vilkor. Vilket oftast betyder hemmaplansfavör a la Nordamerika.

Om "vi" nu skulle få till ett upplägg enligt ovan. Vilken tid på året anser du då att VM skulle spelas?

Sv: Räkna med Zäta i vm 2002
BJ: "I OS hade alla lag tillgång till sina bästa spelare..."

Du skulle ju alltid kunna fråga Slovakien eller Lettlands lagledning, om sanningshalten i ditt påstående.

Sv: VM Urvattnat
Frisco:

Håller med.
En sann HS:are ser ALLT i hockeyväg....... :)

Det är ju också en myt att t.ex kanadensarna inte skulle bry sig,
ngt som vi européer alltid tar som intäkt för att statusen skulle
vara låg. Firandet efter VM-gulden -94 och -97 visade ju att
man nog var allt annat än ointresserade...

Sv: VM Urvattnat
westerlind:

Om sanningen ska fram så kommer jag oxå att titta, men jag tycker det blir patetiskt att fira i fontäner osv. Jag tittar för att jag gillar spelet, och för att hitta eventuella killar för Brynäs räkning.

Sv: VM Urvattnat
claesw:

Håller med dig om att det är för ofta - Som någon sagt tidigare: Varför inte bara ha OS som mästerskap? Njae, jag tror det blir för sällan.

Kan vi inte göra som fotbollen och ha OS vart 4:e år och VM vart 4:e däremellan? På så vis får vi ett stort hockeymästerskap vartannat år.

Men jag ska naturligtvis titta på VM i år...

Sv: VM Urvattnat
Frisco:

Det accepterar jag; att flertalet tycker det ska bli kul! Dock tycker inte jag det, och det måste jag väl få tycka ; )

När det gäller ÖSK och BIF, så har de sina bästa spelare med, om inte skador föreligger. Ett världsmästerskap borde dock ståta med de bästa spelarna i världen. Att NHL nu sitter på dem är ju inte VM.s "fel", men faktum kvarstår; de som vinner VM har varken ställt upp med, eller mött de bästa möjliga lagen för resp nation.

Sv: VM Urvattnat
claesw:
Det verkar som det är ganska många soom inte tycker som du när det gäller hockey-VM. Stort biljettintresse, stort sponsorintresse och stort intresse bland spelare att vara med. Det du säger att de bästa inte är med tycker jag inte hör dit då jag kan se hockey utan att de bästa spelarna är med. Var och såg ÖSK spela till sig en plats i Allsvenskan i söndags. Inte direkt toppklass på spelet, och du som håller på Brynäs borde väl veta;-)
Självklart var OS större än vad VM kommer att vara men varför gnälla?

VM Urvattnat
VM i ishockey är en totalt urvattnad (dvs ointressant) historia. Precis som simmästerskapen devalverar värdet av medaljerna (eftersom de allra bästa sällan är på plats och i form samtidigt), skapar hockeyn pajasturneringar, som VM, efter ett OS med alla på plats...Jag ska inte titta i alla fall!

Sv: Räkna med Zäta i vm 2002
BJ: Sant... men lite upprättelse vore inte fel....
och som sagt... det var en laginsats att förlora mot vitryssland... inte någon enskilds fel....

Sv: Räkna med Zäta i vm 2002
örnie:

Det går inte att ta revansch i VM för ett fiasko i OS. Det är inte samma förutsättningar i VM som det var i OS. I OS hade alla lag tillgång till sina bästa spelare, vilket de inte har i VM.

Räkna med Zäta i vm 2002
Ja nu börjar det dra i hop sig till vm...
man hoppas ju på att zätas finger hinner läka ... hela denna nation vill ju ha en revansh på osfiaksot...
ok lita på att det kommer en revansh jag törs nästan till hundra procent garantera ett vm guld men de som tittar får se

//örnie 20020412

Sv: Revanschsuget Tre Kronor?
westerlind:

Det kommer bli kanon,.. precis som handbolls-em på hemmaplan en publiksuccé!!!

Revanschsuget Tre Kronor?
Ulf Dahlén gjorde idag ett uttalande på P1 Sportradion kl 7:36 - Han tycker att det ska bli roligt att ställa upp för Sverige igen i VM, och han tror även att alla övriga som var med i OS känner likadant. Det var kul att spela en hockey med ett nytt offensivt tänkande, där man också höll i pucken!

Dahlén sa vidare att spelet ju fungerade mycket bra fram till den ödesdigra Vitryssland-matchen: "När jag blev tillfrågad sa jag ja direkt till att ställa upp i VM med Tre Kronor. Det är klart man vill ha revansch! Så tror jag de andra grabbarna i NHL känner också." (Jag reserverar mig för om jag uppfattade de exakta formuleringarna av Dahlén - andemeningen i uttalandet är jag dock säker på...)

Tycker det här låter lovande. Jag håller med Huge, KentaK och Den stora kärleken om att spelarna blivit löjligt mycket sågade efter en enda match - främst då Salo när han "fick pucken i huvudet", och släppte in skitmålet som blev spiken i kistan för OS-drömmarna.

Blev lite uppiggad av att höra Dahléns positiva inställning: Kan Tre kronor komma i närheten av det underbara spel som de hade under de första matcherna i OS, så tror jag VM har chansen att bli en riktig höjdare.

FORZA DAHLÉN! FORZA TRE KRONOR!

Sv: Landsförrädarna
Huge: En sak blir jag orhört irriterad över. Hur kan man hänga en enda spelare i en match som präglades ( från svenskarnas håll) av individuella misstag?? Jag räknade Salos misstag till 2 (högst 3). Jag räknade andra spelare( ingen nämnd ingen glömd) till betydligt fler. Men man lägger skulden på Salo?
Det är oproffsigt!

Huge: Detta har INGET med ditt inlägg att göra, mer att saker runt om Salo i synnerhet och OS i allmänhet inte är helt utredd. Jag känner fortfarande avsky inför smutskastandet av Salo.

Sv: Landsförrädarna
250kg kärlek:

Anledningen till att jag bara nämnde Salo och ingen annan
var väl mest för att ingen annan av "förrädarna" tackat ja till
VM-spel ännu. (eller var Dahlén med i OS? Om ja, närminnet är
inte vad det varit...)
Annars har du helt rätt, alla skall "hängas".....

Sv: Landsförrädarna
Frågan som ska ställas är hellre: Varför utses Salo som syndabock? Månne på grund av sista utpost? Sverige gjorde ett bra OS fram till MATCHEN alla talar om. Därefter snackar man om en (?) syndabock. Det är väl ändå fel?? Ser inga spelare i det blå- gula laget som ska hyllas mer eller mindre efter debaklet. Nu är det VM som gäller!

REVANSCH!

Sv: Landsförrädarna
KentaK:
Lätt att säga att det var ett misstag i efterhand.

Jag har sett Salo i VIK dela på målvaktsjobbet en hel säsong med bra framgångar.

Sv: Landsförrädarna
thobbe:

Om man tar hela Vitrysslands-matchen som ett misstag så..

För där gjorde han i ärlighetens namn inte mycket rätt..
Men jag håller med, men jag vill slå ett slag för att det var ett grovt misstag att spela Hedberg mot Tyskarna..

Med tanke på att Salo alltid när han gått bra har spelat ALLA matcher.. Likadant i Edmonton, när MacTavish prövade Markkanen ett par matcher så kollapsade ju Salos spel totalt..

Hoppas inte dom gör samma misstag i VM..

Sv: Landsförrädarna
Salo gjorde Kanon os enligt mej och han gjorde ett litet misstag sen så får han skulden för att sverige åkte ut. Hela Svenskalandslaget ska stå i skamvrån förut salo för det var han som gjorde bra ifrån sig i den matchen.

Sv: Landsförrädarna
Skulle inte jag vart en snäll person så skulle jag rå håna att som har hånat Salo..Hoppas Salo gör ett kanon-VM så han kan visa domsom tvivlar!

Sv: Landsförrädarna
Huge:
De har väl insett hur otroligt fel dom hade... Salo är en världsmålvakt, men det är konstigt hur man kan såga en målvakt så snabbt inpå dom matcherna han gjorde mot Tjeckien och Kanada där han var totalt suverän..

Sen hade han ju svackan efter OS, klart förståeligt.. Och mot slutet i NHL var han ju helt klart den vassaste målvakten i ligan...

Landsförrädarna
Tommy Salo, stor syndabock i slutet på februari.
Idag prisad och efterlängtad av samma journalister som då ville
skicka honom till saltgruvorna.
Wennerholm & Co anser tydligen att 2 månader var ett lagomt
straff för landsförräderi......
Finns det inget straff för brist på konsekvens?

Sv: VM TIPS!
1. Tre Kronor

2. Finland

3. Tjeckien

4. Ryssland

VM TIPS!
1.Tjeckien

2.Finland

3.TRE KRONOR

4.Ryssland

5.USA

Kom gärna med egna tips!

Sv: matcher
difzi:
Matchen 24/4 spelas inte i Globen utan i Rosenl, f´låt, Kinnarps Arena.

Sv: Viste ni?
Nike89:

Borde vara självklart att de visade U-VM i TV! Just nu sitter ju många av oss hockeyälskare och rullar tummarna fram till VM, så det skulle nog bli bra publiksiffror - säkert t o m bättre än Boktornets och riksdagsdebattens tittarsuccéer...

Viste ni?
Att U-18 Vm går just nu..Sverige vann med 8-3 igår mot Ukraina.

matcher
16 april sverige-finland 19:00 i globens arena på tv svt
18 april sverige-tjecken 19:00 i globens arena på tv tv4
24 april sverige-canada 19:00 i globens arena på tv4

det kommer att gå bra
Det kommer att gå bra Stefan Liv é målis och det kommer att vara 6 stycken dif spelare och själva truppen é bra. Det är bara hoppas att vi vinner ett vm guld.

Klara spelare i....
Finland:Olli Jokinen, Florida, Niklas Hagman, Florida, Tom Kallio, Atlanta, Jukka Hentunen, Nashville, Timo Pärsinen, Anaheim, Kimmo Timonen, Nashville, Janne Ninimaa, Edmonton

Ryssland:Sergei Gonchar, Washington, Alexei Nikolishin, Washington

Tjeckien: Milan Hnilicka, Atlanta, Rostislav Klesla, Columbus, Jaroslav Spacek, Columbus, Pavel Kubina, Tampa, Frantisek Kaberle, Atlanta, Filip Kuba, Minnesota, Jaromir Jagr, Washington, Jan Hrdina, Pittsburgh, David Vyborny, Columbus, Vaclav Prospal, Tampa.

Sv: Spelare man kan plocka in...
Nike89:

Nog är det så nog.

Sv: Spelare man kan plocka in...
Lumber Jack: Jag var lite sen... :)

Expressen hade inte med Huselius, bra att han tackat ja.

Sv: Spelare man kan plocka in...
Lumber Jack: Calle Johansson är väl också skadad?

Spelare som tackat JA...
De här fyra spelarna har tackat JA till oss
Ulf Dahlén (Washington)
Andreas Johansson (NY Rangers)
Tommy Salo (Edmonton)
Daniel Tjärnqvist (Atlanta)

Spelare som tackat NEJ:
Johan Hedberg (Pittsburgh)
Fredrik Modin (Tampa Bay)
Marcus Nilson (Florida)

Sv: Spelare man kan plocka in...
Nike89:

NHL-spelare som tackat ja: Kristian Huselius, Florida, Ulf Dahlén, Washington, Daniel Tjärnqvist, Atlanta, Tommy Salo, Edmonton, Andreas Johansson, NY Rangers. (se länk).

Dessvärre är Hasse Johnsson axelskad och osäker om han kan komma till spel.

Spelare man kan plocka in...
spelare som åkt ur NHL Andreas Johansson,Ulf Dahlén,Daniel Tjärnqvist,Per Svartvadet,Fredrik Modin,Hans Jonsson,Niklas Hävelid,Patrik Kjellberg,Samuel Påhlsson,Kristian Huselius,Mattias Timander...

Sedinarna och Macke
Vancouver får det mycket hårt mot Red Wings och det öppnar ju onekligen dörren för de tre formstarkaste svenskarna i NHL. Bröderna Sedin och Marcus Näslund, hoppas trög-Hardy plockar hem dem och inte bygger laget på en massa mer eller mindre talanglösa DIFare.

Sv: Tippa placering!!!
Lunkster: Kan du berätta vilka lag som är med för en som inte är så insatt?

Tippa placering!!!
Vågar man ens försöka med det?
Är det positivt att vi slipper en del spelare från OS?

Jag tippar brons.... förlust i semi och vunnen bronsmatch...

Sv: Zäta&Salo!!
Jag håller med dig. DU KAN DRA ÅT sexlandets kung var jeltsin serieledarna är manchester united det snöade en min mamma använder Bäcken hc mynnar i svarta glassar.

Sv: Härligt Salo, bra analys, klockren!!!!
Ja, det kanske den gjorde. Var väl lite väl snabb att försvara min gamle hjälte, som jag tycker har fått oförtjänt mycket skit för plattmatchen. Hardy är kung men hade likt övriga en riktigt riktigt dålig dag. Eller så var det bara han som hade en dålig dag, och det spred sig till de andra.

Sv: Härligt Salo, bra analys, klockren!!!!
Gone:

Jag som trodde att den handlade om ren besvikelse i allmänhet och ett uttalande från Salo i synnerhet.

Zäta&Salo!!
Jag tycker verkligen synd att Svergie förlorade...Vi spelade ju så bra dom första matcherna men när vi möte vitryssland så vart laget som förlamat eller hur jag ska uttrycka mig...jag tycker inte vi kan klandra allt över Salo..skottet kom mot Salo och Salo försökte göra någonting...Salo hade väl en dålig dag men man ska inte klandra honom för något han inte kunnde göra någonting åt....Istället för att klandra Svergie mot Vitryssland tycker jag vi kan vara stolta....jag har hört folk på stan snackat skit om Svergie.....Zäta har ju fått en del kommentarer som gör att han inte vill gå på stan och jag tycker vi kan hålla duma kommentrar för oss själv satt våran stjärna ska kunna gå ut på stan...Zäta försvinner ju faktiskt snart......jag tycker han borde hedras i stället för han har varit bästa spelaren som gjort att Timrå faktiskt är där dom är i dag!!!

« · 80143 · »