Huge: Väldigt vad du försvarar Hardy. Alla har iofs rätt att misslyckas men i Hardys fall har han inte gjort det vid enstaka tillfällen utan i nästan alla sina turneringar. Resultatet ljuger inte. Det är dags för nya tag.
Snacka om att göra det enkelt för sig genom att skylla allt på Hardy. Är det ingen som ser ett antal spelare på väg utför i karriären och efter dom kommer Z och tvillingarna, sen då ? INGENTING. Vi är inte bara passerade utan totalt frånåkta på juniorsidan
Hockeyförbundet rår för det här då man sålde ut rättigheterna till VM, där tappade vi nästan en hel generation. Hardy kan inte trolla
magoo70: "Vilken turnerings match tror du svenska foket kommer ihåg?"
Det är väl ungefär det jag försöker säga. Man kommer bara ihåg dom trots allt enstaka sämre insatserna. Resten glöms fort, även de gånger man spelat riktigt bra men ändå inte nått ända fram.
Hardy är nog snäppet under fågel för min del. Kalkonen ger jag till alla förståsigpåare (främst inom media) som har dålig koll. Jag har lyssnat på många efterdebatter både i radio och TV. Så gott som alla som seriöst sysslar eller har sysslat med hockey (Putte Carlsson, L-G Jansson, Boorken osv) anser att Hardy bör vara kvar. Man kan dra en liknelse: Du sitter i ett flygplan där motorerna stannat och det börjar bli kris. I kabinen finns piloten (Hardy) och övrig besättning. Det blir diskussion mellan passagerarna och dom därframme om vad som behöver göras? Vem/vilka skulle du lyssna på?
Huge: Själv så är jag inte nöjd om man gör en bragd match mot Finland ena matchen och sen tappar en 2-0 ledning i nästa fajt mot Canada. Räknar helheten när en turnering summeras och då är det en turnerings vinst som jag rankar högst. Inte om vi lyckas spöa finnarna. Enkelt , javisst.
Hur skulle du summera Hardys 6 år som coach? Fågel, fisk eller kalkon (är ju förvisso en fågel det med)? Vilken turnerings match tror du svenska foket kommer ihåg? Hardy har suttit på sin post nu i 6 år vad är det för fel med att prova nåt nytt?
magoo70: Ja, kan du själv komma på ngn match där det spelmässigt såg ut som igår? Man har säkert flera gånger spelat lite under sin kapacitet men ändå lyckats vinna tack vare mkt jävlar anamma och bra moral. I de lägena får man alltid beröm av kappvändarna bara för att man lyckas vinna. Gör man samma sak men förlorar då är man genast värdelösa. Om du tycker att det sett ut som igår i alla matcher sedan Hardy tog befälet, då har vi nog inte sett samma matcher...
Poffa: Håller med dig Poffa till punkt och prick ang Hardy, Problemet är ju det att han inte fattat Big Icehockey inte håller i internationell hockey mer! Han verkar vara fridlyst av Hockeyförbundet med ett 8års kontrakt som han med en dåres envishet klammara sig fast vid,Något måste ske inom svensk ishockey och framförallt Tre Kronor och Juniorlandslaget för som det är nu så är vi inte bättre än vad vi visade upp igår. Istället för Tellqvist så skulle Hardy chansat med Henke i kassen mot Tjeckien kunde inte gått sämre än det gjorde men si icke, Han har ju inte lirat i NHL och det diskar han från att stå under World Cup sicket skit snack Hardy har en stor förkärlek för DIF spelare och annat löst folk. Samma men Näslund han skulle ha bänkat han direkt efter matchen mot Tjeckien och gett Nisse Ekman chansen, Men varför plocka bort NHL:s bäste skytt fast han utalat att han tappat självförtoendet och inte känner sig motiverad antingen är Hardy inkompetent att se sådant eller så blundar han och tänker jaja det är tillfälligt. Nej jag skulle gärna se Pelle Bäckman och Wikegård i som tränare i Tre Kronor, Båda manar på sina spelare hela tiden och Wikegård törs coacha i trängda lägen han törs även bänka spelare som INTE är bra men de dessa 2 har som adelsmärken inom coachning det har inte Hardy och han vet förmodligen inte vad det är heller!
Huge: Dessa två undantag kan beskrivas med det klassiska utrycket "liket lever" men ändå är dessa spelare enligt min åsikt "döda" i Tre Kronor. Det behövs lite jäklar anamma i Tre Kronor. Fram för unga spelare med hunger i blicken varvat med lite ES veteraner.
Poffa: Ditt "magiska spelarmaterial" gjorde en plattmatch igår. Enligt min mening den första riktigt dåliga matchen med alla stjärnor på plats. Att sparka tränaren för att man gör en enstaka dålig insats verkar inte särskilt övertänkt. Hade det varit missnöje bland spelarna, missnöje från förbundet eller jätteproblem med spelsystemet hade det varit en annan sak. Nu bottnar det hela till 99% i att medias kunskaper i hockey har ifrågasatts av Hardy. Detta har Wennerholm och andra tomtar tagit personligt. Du själv och många övriga besvikna supportrar hänger på av bara farten utan att tänka efter. Sätter man ribban skyhögt i alla lägen och tror att det bara är att hämta guldet, då blir naturligtvis allt annat att betrakta som fiasko.
Nu är svensk hockey kraftigt på ner gång, och det är hela hockey sveriges fel. Vi bedriver nog hockeyn på fel vis. när vi inte får fram större bredd än så här. Jag skulle gärna vilja se att man körde lite nhl variant på elitserien, med fyra högsta divitioner med typ sex/ sju lag i varje högsta serie, och att inget av dom lagen kan åka ur sportsligt, men ekonomiskt ska dom kunna det, " har dom skrall ekonomi ska dom flyttas ner" och minska antalet utlänska spelare, "kommer att göra sig självt " om dom låser elitseien för då vågar lagen satsa på yngere svenska spelare. Och värna även om lagen i lägere serierna, det är där som dom föds våra hockey talanger, jag vet för ta exempel medelpad som har timrå i elitserien, sundsvall i alsvenskan, kovland i ettan, och njurunda och ånge i tvåan, aldeles för lite lag för ett hocky distrikt, även om det är "norrland" nä ska det göras något åt svensk hockey så ska det göras om helt.
Jag var besviken efter ett antal VM turneringar, otröstlig efter Vitryssland. Nu är jag bara uppgiven och upprörd. Kan ingen med makt inom förbundet ge dessa överbetalda fjollor spelförbud för all framtid. Jag skrev efter Vitryssland att vi borde satsa på ES spelare med hunger istället för dessa deghögar. Jag tycker synd om alla ES lag som eventuellt tar in dessa primadonnor i sina lag vid en lock out i NHL.
Poffa: Jag är med på din linje. Alltså någon måste ställas som ansvarig när resultaten uteblir. Vårt kanske käraste landslag, som haft oerhöreda framgångar före Hardys entré, lyckas inte nå hela vägen fram. Jag vill se en förändring, ett trendbrott, och där ser jag som den naturliga väg att gå, att Hardy lämnar över till någon annan.
Någon som återinför ett grundspel i vårt kära landslag igen!
Hittade en insändare på STs nätupplaga som jag lägger med som länk. Kanske är vi svenskar helt enkelt oerhört gnälliga, eller så har vi vissa krav, vad vet jag..
Poffa: Enligt intervjuerna igår så tänker han hålla sitt avtal som han slutit med Hockeyförbundet. Sen om han själv tycker att han presterat eller inte presterat spelar visst ingen roll. Nej, det är dags för lite nytänkande, andra röster ja vad som helst för att få fart på detta Tre Kronor till vårens VM-turnering. Själv så kan jag inte tänka mig ett bättre läge för Hardy att just avgå. Tjeckerna sade efter gruppmatchen mot Sverige att den matchen inte räknades så blodigt utan man skulle satsa allt på kvartsfinalen och den taktiken gick ju hem som sagt. Skall bli spännande att se vem nästa Djurgårds profil är som kliver in i båset efter Hardy..
Vad jag inte förstår är hur man kan försvara Hardy Nilsson efter år utan framgång. Pajasen har trots ett i det närmaste magiskt spelarmaterial inte lyckats med någonting. Han har varit handlingsförlamad då det verkligen behövt coachas, och han har gjort uttagningar som fått även den mest ointresserade att höja på ögonbrynen.
Inom lagidrott i allmänhet är det ofta snack om att det behövs nya röster, ett nytt tankesätt osv, men inom Tre Kronor så skall vi trots uteblivna framgångar fortsätta mala på med samma person som ansvarig coach.
Vilken annan svensk tränare hade fått sitta kvar efter så här lång tid utan några större framgångar? Ingen, om du frågar mig. Utom Hardy... Mannen som inte anser att han själv gör något fel, någonsin.
USA är ytterligare ett lag som visar sig vara bäst när det gäller. Trots tappad ledning från 2-0 till 2-2 slutar matchen med en ändå relativt säker seger, 5-2. Kieth Katchuk fyra mål och ett ass!! Sista i öppen kasse.
USA vinner tack vare en grym effektivitet! Ledningen med 2-0 uppstod ur egentligen ingenting. Två halvchanser som man omsätter skoningslöst! Dessutom spelade USA på "typisk Tjeckiskt" vis i mittzon, d.v.s extremt tillknäppt och de ryska fick inte de fria ytor dom behöver utan körde ideligen fast. Man utnyttjade dock sina chanser i power play, där deras underbara teknik fick det spelrum man behöver... Efter att min favorit till segern (och min personliga huvudutmanare till Canada) jobbat sig tillbaka till 2-2 i mitten av tredje, kändes det som det var Rysslands match. Men dessvärre svarade man väl för det klassiska syndromet att man istället för att köra på som man gjort slappnar av och ger bort iaf minst ett mål. Slarvigt!!
Semifinalerna enl. följande:
USA - Finland Canada/Slovakien - Tjeckien
Känns nu tyvärr som upplagt för en nordamerikansk uppgörelse detta, igen...
Deas: OS och World Cup är som det sett ut nu de stora turneringarna och de vi måste satsa mest mot anser jag. Då kan det vara bra att bygga upp en yngre stomme och ge fler spelare internationell rutin via VM annars blir det jobbigt då de nuvarande stjärnorna lägger av.
Det är väl mer så jag menar.
Men jag blir så himla knäckt av att vi med så många duktiga världsspelare i de lag vi har nu går och blir utklassade i en kvartsfinal på hemmaplan, först Nagano sedan Vitryssland och nu det här från samma generation.
Nästa World Cup är de flesta för gamla så varför satsa mer på dessa som tydligen inte pallar för trycket.
Jag brukar vara sansad ja, men man kan inte få hur många chanser som helst.
Lasse Kinch kör en klassiker: Vid ett friläge för Keith Katchuk med en halvfarlig backhand som avslut görs jämförelsen från ungefär tidigt 1900-tal: "Backhandskott är alltid svåra med dom här vinklade klubborna.."
Hur okunniga tror han vi tittare är? Eller är det bara att det just är Lasse Kinch (som är okunnig?)..??
Hardy Nilsson har gjort ett mycket bra jobb men haft mycket otur men nu kan han inte vara kvar längre. Det finns inget förtroende kvar.
1-6 ien kvartsfinal på hemmaplan med det bästa lag vi någonsin haft, det håller inte. Nu kan inte ens jag vilja ha kvar honom, lika bra att börja leta ersättare.
Jag vill även att det är slutspelat för många spelare.
Jag vill aldrig mer se...
Tommy Salo Nicklas Lidström Mattias Norström Marcus Ragnarsson Andreas Johansson Daniel Alfredsson Mats Sundin Markus Näslund Peter Forsberg Tomas Holmström mfl
...i en VM-turnering som det känns nu.
Börja om med ny coach och bygg in nya unga spelare och låt de sluta fyra eller femma några turneringar för den gyllene har ändå ingen stor turnering kvar om det inte blir proffs i OS 2006 vill säga då kan de väl få en sista chans i så fall.
Trots dåliga juniorresultat så tror jag om man ger våra yngre stjärnor lite tid plus ett fast grundspel så kan man nog forma ett landslag som tar guld emellanåt igen.
Så känns det nu. Jag kanske anser annat då jag blir mer sansad.
Jag hade tippat att Tjeckien skulle vinna, men en utklassningsseger med 6-1? Näe, verkligen inte. Det är tur att man inte är svensk en sådan här dag...
Blir det landssorg nu igen? Ska bli intressant att se löpsidorna imorgon.
Danne_L: Det hör till att man förlorar ibland. Att man inte vunnit ngt pålänge är knappast ngn måttstock på att man är dålig. Problemet som jag ser det är att man alltid haussar upp Sverige i dessa sammanhang, oavsett om man spelar med de bästa NHL-proffsen eller inte. Jämför man t.ex tjeckernas lag idag med Tre Kronor, spelare för spelare, tycker jag att dom känns vassare överlag på de flesta punkter. När förväntningarna är så stora är det inte undra på att besvikelsen blir enorm när man förlorar. Kanske dags att tagga ner en aning och dämpa förväntningarna inför varje stort evenemang. Visst skall man tro på sitt lag men lite mer ödmjukhet skadar inte..
Nu har inte Sverige bara förlorat en match, Man har dessutom inte vunnit någonting på mycket länge. Ja förutom nån meningslös träningsturnering. Det är det jag reagerar på. Matchen idag är skitsamma. Jag hade bett om hans avgång om de åkt ut i semi också.
Det är rätt roligt att läsa alla förståsigpåares hobbyanalyser här på sidan när Sverige har förlorat en match. Standardsvaret blir alltid: AVGÅ HARDY!!!
Idag förlorade vi mot ett mkt bra Tjeckien som i stort spelade felfritt rent taktiskt. Vi var 3:a på puckarna och kom aldrig in i matchen. När dom dessutom får både 1 och 2-0 då är dom nästan oslagbara i dessa lägen. Då krävs att vi är på topp och det räcker inta att spela på 90%, och definitivt inte på 50% som var fallet idag. Enligt Sudden var det allmänt sega ben idag och tungt överlag. Det är ju inte första gången det händer inom hockeyn och heller inte sista.
Att pajas-Åkesson är igång i vanlig ordning och yrar är inget att bry sig om, i alla fall om man kan lite om hockey. Han försöker bara profilera sig som ngn sorts skjutjärnsjournalist. Synd bara att han skjuter sig i foten så fort han öppnar munnen. Resten av journalistintelligentian kommer nog att vässa pennorna i vanlig ordning och det är heller inget att förvånas över. Det som irriterar är dock att de flesta av dessa murvlar säkert har minst 40.000/månad för att skrika "Avgå Hardy" efter varje förlust.
Vi gör en slätstruken insats idag och förlorar mot ett FÖR DAGEN mkt bättre lag. Att av detta automatiskt dra slutsatsen att Hardy bör avgå, ger inget speciellt seriöst intryck av den slutsatsdragande.....
Ja det gick som man trodde,men det var ju som sagt rätt väntat att de skulle bli torsk mot Tjeckien med ett lag som inte har en målvakt av klass alls med i truppen. Och backar som får hjärnsläpp minst en gång under ett byte och dessutom inte kan smälla på i närkamperna. Och Målskyttar och "stjärnor" som har total måltorka som vanligt när de drar på sig de blå och gula färgerna...... Ska dssa spelare vara ett tillskott och något att se i Elitserien om det blir Lockout ??? Nja de vette fan...med undantag av Holmström,Modin och kanske någon mer om de skärper till sig ;)
Frella: Åh.. så oväntat.. ja, av Boork, alltså. Tur att Max Grindals åsikt väger så tungt i sammanhanget så förbundet riktigt känner pressen...
Albert Svanberg, som annars t.o.m är mjukare än backarna i Tre Kronor i sina krönikor tog verkligen i på allvar i SVT ikväll. Blir kul att ta del av tidningarnas fiaskolöp i morgon.. =)
En skammens dag för svensk hockey! Inte att förlora mot Tjeckien i sig, men sättet man förlorar på, och även resultatet 1-6 är inte annat än pinsamt. Inget hjärta, ingen hjärna, ingen tur, ingenting hade man i dag (och knappt under hela turneringen heller). Ett bra lag på pappret, men det har väl aldrig räckt till medaljer när ingenting mer än just pappret finns? Visst, power play var bra, men man kan inte leva igenom en hel turnering på enbart power play, man bör göra åtminstone några mål i fem mot fem med...
Holmström, Påhlsson och Jönsson är väl de enda jag ger godkänt idag.
Mycket snack om Näslund, visst, han var inte bra, men är det bara jag som tycker att Kim Johnsson var minst lika dålig genom hela turneringen? Att inte han blev bänkad en enda gång är för mig en gåta.
Dream Team: Boorken tyckte Hardy skulle vara kvar och att han är en bra coach. Dock verkade inte Max Grindal? som skötte intervjun med Hardy vara inne på den linjen om man säger så =)
Frella: Såg bara slutet på den. Vågade Boorken hänga Hardy och kräva hans avgång, eller tog han honom i försvar i det att han varit där själv och vet hur svårt det kan vara??
Taktisk triumf av Tjeckien och en fruktansvärd utskåpning.
Holmström och Jönsson får nästan godkänt i matchen. Resten är inte ens i närheten.
Godkänt under turneringen får Modin, Sudden, Jönsson, Holmström.
Nästan godkänt till Nilsson, Påhlsson, Alfie, PJ.
Övriga spelare bör skämmas.
Näslund blir turneringens sämsta forward. T.o.m. petade Brett Hull, 100 år gammal, var bättre.
Hmmmmmmm.....får ingen back godkänt? Nej.
Försvarsspelet under hela turneringen var bland det sämsta jag sett. Helt obegripligt att man inte hade förmågan att spela mer rejält i egen zon. Eller över hela banan, rättare sagt.
Målvaktsspelet långt ifrån bra. Men vad kan Tellan göra mot ett Tjeckien som spelar på det här viset, och ett Sverige som agerar helt viljelöst? Inget givetvis. Och att Sverige går bort sig gång efter annan gör ju inte saken lättare.
Bör "hårde" Hardy avgå? Ja. Efter VM. Kan tyckas vara ett något märkligt svar, men så känns det åtminstone just nu.
Per HApps: En tuff intervju att göra i det läget. Men Åkesson (eller vad han nu egentligen heter?) stod ju på sig och vågade ställa den fråga ALLA ville höra! Ett måste att Hardy får lite press på sig med, speciellt i det här läget!
Lustigt. I det lag jag håller på var Jagr bäst i världen men de förlorade ändå efter ett tag. Nu i ett annat lag är han bara ok eller bra i vissa stunder men då förlorar ändå laget jag håller på, vilket då är Jagrs motståndarlag.
Precis, jag säger bara Conny Evensson, mannen med Guldbyxorna, Trollkarlen, Sveriges bästa coach!