Tre Kronor

Nationellt · 17963 inlägg · 810 ämnen
« · 414068 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Aftonbladet slår till igen.
Dream Team och Deas:
Ja, det är rätt kul att läsa experternas analyser. Stackars Wennerholm tar i så han spricker i dagens Sportblad. Nu börjar argumenten tryta och då tar han till det ultimata: "Hardy kan ingenting om hockey"
Tycker det börjar likna den engelska tabloidpressen där man hudflänger Svennis och spelarna så fort England inte vinner. Vi är inte där ännu men på god väg. Någon drog upp spelarnas löner i förhållande till vad dom presterar. Den diskussionen tycker jag i stället borde handla om journalisternas förhållande vad gäller lön kontra prestation.

Sv: Vem Tar Över???
Mattias - 74: Aldrig Wikegård.....Han skämmer ut sig för ofta i media!
Plus att han ville ha med Nisse Ekman från början i World Cup.....mannen som är expert på att köra över målvakter....nä...ALDRIG (SKRIKE)(W)ikegård som förbundskapten...

Vem Tar Över???
Jag lägger min röst på Wikegård, hans kunnande och auktoritet behövs i Tre Kronor!!!

Deas: Hehe.. i den artikeln belyste han ju precis det som Kanada i hans ögon saknade, och som istället fanns hos Tre Kronor, i framför allt Forsberg, Sundin och Näslund, väl... Kappvändare, någon?? ;)

Nu skriver Wennman att Lemieux gjorde mål, sen nämner han att Iginla var sist på pucken men att Lemieux ändå fick målet. Hur kan han ha missat att Lemieux inte fick det? Det ändrades, helt korrekt, under matchen och alla matchrapporter skriver också att det var Iginla. Ja, alla utom expressen och Aftonbladet då =)

Sen skriver han att Kanada är en väloljad maskin med en mycket bättre bredd än Sverige. För ca 4-5 dar sen skrev han att Sverige på pappret var "betydligt bättre" än Kanada och även att kanada inte hade några storstjärnor. Underbar sportjournalist denne Wennman....

Jag blir otroligt frustrerad av sånt där, synd att karln inte svarar på de mail som han får :/

Sv: Lönetak
maria29: Han sa att de skulle ha lägre lön i NHL efter denna turnering. Jag tror att deras klubbägare skiter i vad de uträttade i World Cup. Foppa får såklart ett drömkontrakt igen i Colorado om han vill.

Nu vände du på våran diskussion och sa att man borde förvänta sig mer av de högavlönade (dvs de bra spelarna) i NHL då de kommer till landslaget. Men det är en helt annan fråga =)

maria29: Ja, det är ju inte Tre Kronor som betalar ut lönen, ja förutom vid ev. bonusar om man tar guld då, kanske. Men att ansvaret för vad man presterar på isen i första hand riktas därifrån man får sina pengar står väl klart. I landslaget är det väl "bara" hjärtat som styr...

Deas: Självklart spelar det roll vilka löner dom har i NHL och vad dom presterar i landlslaget. Det säge sig själv t att har man bra lön i NHL då är man ruggigt bra. Men det bevisas ju aldrig i landslaget, hur bra dom "skall" vara. Sundin och Alfredsson är 2 som sticker ut ifrån mängden och gör ofta "bra" matcher oavsett lön eller landslag.

Sv: Hobbyanalytiker
Huge: Det är ju det jag menar, jag vill byta ut laget också. Det är spelarna som har dåligt psyke, inte Hardy.

Nu har denna så fantastiska generartion stått för tre raka misslyckanden, nu måste vi börja satsa på nästa generation som vi knappast kan ställa samma krav på.

Länkar till en krönika i AB om löner.

Lovegun: Vad har deras prestation i landslaget att göra med deras löner i NHL?

Sv: World Cup
pasi: Ja det är klart. Hejduk serverar alltid Foppa :P Bortaskämda pajaser är precis de spelare man vill göra till kaptener dessutom. Gör lite research eller basera iaf ditt inlägg på något annat än din egna åsikt om, som i det här fallet, är helt fel och du knappast har nåt att grunda den på.

Huge:

Nej men du tycks det?

"Jag anser att resultaten under Hardy´s år är helt Ok."

Men äsch. Står så långt ifrån varann i den här frågan så det är lönlöst att ens försöka komma överens.

Danne_L: Tror du att Hardy och grabbarna är nöjda?

JimmyH: Jag är principiellt inte emot ett byte, men jag tycker inte att det finns någon riktigt bra motivering.
Det läggs för mkt fokus på Hardy. Övriga lag är mkt bra och det är stenhårt i fighten om guldet.
Spelaransvaret har nästan kommit helt i skymundan. Hockey är ett lagspel med mkt psykologi och ibland blir det fel. Är motståndaren för dagen mkt bättre, då är det kört.
Med hjälp av f.d nöjesjournalister som leker hockeykunniga har man målat upp en bild av "sista chansen" för den gyllene generationen.
Vad är det som säger att denna generation automatiskt skall ta guld så fort dom ställer upp i Tre Kronor? Det är ju tyvärr den bilden media lyckats prångla ut till alla....

Huge:

Hur kan man vara nöjd med att vara tvåa? En förlorare?

Danne_L:

"Lika naturligt som att ett företag byter chef när resultaten uteblir."

Precis. När styrelsen i ett företag inte är nöjd med chefen, då får denne gå.
Lika naturligt som när styrelsen ÄR nöjd med chefen. Då får denne stanna.

Våra definitioner om "resultat" går tydligen isär.
Jag anser att resultaten under Hardy´s år är helt Ok. Med lite tur i ngn av suddenfinalerna hade Hardy inte varit ifrågasatt öht...

Danne_L: Jag tror det beror på att stockoholmo stilen Dominerar. Vi på vischan är bönner som inte vet ett dyft om hockey men det är väl en tillfällighet att SM gulden har hamnat i Karlstad, Götet och Jönköping de tre senaste åren.

Huge: Hardy Nilsson är en utmärkt förbundskapten.

Men nu måste det till en förändring. En nytändning, vore jag Hardy Nilsson så skulle jag svälja stoltheten och avgå.

Efter tre raka kvartsfinalförluster i turneringar av denna kaliber så måste något ske inom svensk hockey. Hardy har dessutom varit kapten för de två senaste.

Nu måste vi börja satsa på att bygga om nytt, både i båset och på planen.

Jag håller med de som hittils röstat i omröstningen. Niklas Wikegård vore ett riktigt bra namn som sätta i samman ett nytt och hungrigt Tre Kronor.

Niklas Wikegård och ta bara ut NHL-proffs som är under 30 år till VM-turneringarna. Vi måste börja ta vara på nästa generation nu.

Huge:

Alla vill se resultat. Resultaten har uteblivit. Det har gått sex år med samma chef. En ny röst skulle inte skada. Sen får du och alla som kan hockey säga vad ni vill. Vi vill ha resultat, med Hardy kvar blir det inga.
Lika naturligt som att ett företag byter chef när resultaten uteblir.

Alla på hockeyförbundet tycks resonera som du, det är därför detta har gått åt helvete för längesedan.

Poffa: Skall försöka bena ut de olika felaktigheterna i ditt svar.

Först spelet i de olika för-VM-turneringarna du talar om. Det är möjligt att det inte alltid sett bra ut, men det kanske har undgått dig att dessa turneringar främst har som syfte att spela in nytt folk. Då får Hardy kritik för att han inte toppar laget inför varje turnering. När han nu toppat laget med dina "magiska spelare" får han också kritik.
Det är spelarna som gjort en plattmatch och inget visade på detta inför gårdagens fight. Jag anser fortfarande, som Deas var inne på, att vi gjort 2 dåliga insatser: Vitryssland och igår. Mot Vitryssland var det inget fel på inställningen, det var det däremot i går.

"Trots stora stjärnor som trots allt lyckats väldigt bra i NHL så kommer man inte speciellt långt i någon utav de större turneringarna? "

Nä det är klart. Tycker man att det ALLTID är bara guldet som gör att en turnering är lyckad, och allt annat är ett fiasko, då kan jag förstå ditt resonemang. Man jag accepterar inte resonemanget.
Nu är det ju inte bara Sverige som trummar ihop sitt absolut bästa inför dessa turneringar. Kanske vore på sin plats att inse att övriga lag också vill vara med i leken.

Intressant att du tar upp den osannolika upphämtningen mot finnarna.
Där tycker jag egentligen att det mer är finnarnas plötsliga genomklappning som gör att vi vänder. En likadan genomklappning som våra killar fick igår. Vi är således inte ensamma, tycker jag.
Observerar också att du gått på skrönan om att spelarna själva skulle ha tagit över coachningen själva. Du är inte ensam på denna punkt.

Jag tycker att avgå-debatten är överdriven och onyanserad. Den beror som jag tidigare sagt mest på att "mediaexperterna" har fått sig en och annan näsbränna av Hardy.
Att det skulle ligga ngn form av prestige i det hela från min sida är helt fel. Min åsikt stämmer i stort överens med vad de flesta tycker, och då menar jag folk som sysslar professionellt med hockey. Visst finns det delade meningar även här, men övervägande delen verkar tycka att Hardy skall vara kvar.
Om du tycker att dessa personer här käpprätt fel, får du gärna tycka det.
Jag anser iaf att DET är käpprätt fel....

Sverige är inte bättre, svenska stjärnorna är bortskämda pajasar. Det är klart att Sverige är bra på pappret, i NHL blir dom serverade allting på planen. Vilken spelare som helst blir bra om man har bra kedjekamrater. När det inte längre finns någon som levererar puckarna blir det genast svårare.

Finlad mot World Cup final.

YaQoP: haha okej.. jag blev lite sur där tvärt. men okej. :) jag säger bara bort med Hardy. vi behöver förändringar.

maria29:

Snacka om att dra alla över en kamm, "ingen skulle ens ha ställt upp".
Då får du motivera vad t.ex Tomas Holmström gjorde som du anser gör att han inte borde ställt upp.

Deas: Tycker bara att man ska ha betalt i förhållande till prestation ;)

Lovegun: Vad har deras insats i landslaget med deras lön i NHL att göra?

Maria29: Ja, lägg ner allt och måla fan på väggen.

maria29: Ja, lägg ner allt och måla fan på väggen.

Angående det jag nämnde om Skellefteåspelare så känns en förtydling överflödig.

Lönetak
Nu bör alla spelare i WC-laget åka till sina respektive klubbar och KRÄVA ett eget lönetak... I nivå med vad en allsvensk spelare tjänar, typ.
Skäms på er!

Jaha, jag har inte läsat alla inlägg och orkar inte heller. Så det som sägs nu har ni nog redan hört.
Tänk att så välbetalda spelare kan spela så in i htlv omotiverat. Ingen skulle ens ha ställt upp. Kanske är det inte spelarnas fel kanske är det Hardys fel, nåns jäkla fel är det. ett helt lag kan bara inte spela så uselt. Jag hoppas verkligen att spelare som i fortsättningen ska ställa upp i nåt landslaguppdrag gör det för landet. Svensk landslags hockey är slut......

GulSvartaMalin:

Han syftade nog på att ett Tre Kronor där knappt någon elitserie spelare platsade fick stryk av ett lag där en som spelade i skellefteå (som inte ens spelar i ES) fanns med.

Deas: är det skelefteåspelarens fel då eller?? är det Jonte vi pratar om? jag BARA undrar! förlåt men jag hakade upp mig på deeet..

Alla pratar om ändringar i systemen redan nera på låg juniornivå. Jaha? Så vi får alltså inte fram bra hockeyspelar? Har vi inte fått fram ett flertal världspelare under de senaste 15 åren?

Visst, ser man till spelare under 30 år har Sverige inga storstjärnor, men det kommer komma nya, även om det tar några år. Det är bara slumpen som avgör, och det faktum att färre börjar spela hockey nu jämfört med tidigare? (är det inte så? pga kostnaderna?)

Sen att Tre Kronor inte har lyckats i de stora turneringarna de senaste 18 åren är ju också tillfälligheter. De 7 bästa lagen i världen kan slå varandra, så är det bara. 96 spelade vi jämnt med Kanada och 98 med Finland. 02 och 04 däremot är betydligt tråkigare historier. Förlust mot en b-nation med Skellefteåspelare i laget och nu då storstryk av en annan A-nation.

Det är egentligen bara två matcher. Två matcher som skapar rubriker som att svensk hockey är död osv :P

Tro inte att jag inte är kritisk nu, dessa två matcher är verkligen fruktansvärda och ska inte hända. Det lag Sverige ställde på isen igår är det bästa Tre Kronor någonsin haft, även om Foppa var halvskadad och Näslund inte spelade på rätt sätt.

Men ändock: Bara TVÅ matcher. De betyder inte att svensk hockey är död =) Det är bara två matcher där vårat landslag kraftigt underpresterat.

Däremot tycker även jag att Hardy ska avgå. Det är så det funkar, förlorar man krävs förändringar. Vi kan ju inte direkt sparka våra bästa spelare, eller hur?

Petey21: Det du skriver stämmer inte överens med Forsberg's spelstil. Däremot stämmer det nog rätt bra på Näslund. Han fick inte alls utnyttja sin spelstil eller sina styrkor.

Just nu sänder Viasat 1 en repris från gårdagens tragedi. Smaklöst. En tyst minut följt av sändningsuppehåll lika länge som matchen varade hade varit mer passande.

Det frestar på att vara ett Svenskt Fan

[bild]www.bildskaparebollner.com/bilder/HockeyVM.JPG[/bild]

Jag tror att kanadensarna som (enligt Aftonbladet) påstår att grunden till fiaskot är det gamla 1-3-1 systemet, de har nog rätt. Svenska spelare fostras att vara en del av en maskin, men inte att ta egna beslut om maskineriet inte fungerar. Är det nån svensk som mot förmodan gör något på egen hand får ju coachen ett utbrott och bänkar dem, sen att dessa egna initiativ är både effektiva samt även publikfriande verkar inte spela nån roll, de har brutit mot coachens direktiv. Sen att svenska coacher ofta hellre "satsar på att inte förlora" än satsar järnet på att vinna och krossa sina motståndare gör ju inte saken bättre...

Dessutom tror jag att den svenska mesattityden inom hockeyn har gjort att vi tappat internationellt, och värre kommer det att bli. Disciplinnämnden och de löjligt låga domarnivåerna gör ju att de unga spelarna spelar nåt slags innebandy på is, och blir sedan helt överkörda både tekniskt men framförallt fysiskt när de spelar mot internationellt motstånd. Det är väl bland annat därför som vi inte vunnit en medalj i JVM på åtskilliga år, svenska spelare har varken individuell teknik, tar inga egna initiativ, och är alldeles för veka och mesiga. Men detta är inte spelarnas eget fel utan ledarnas, domarnas, och förbundets fel. Hockey ska spelas med hjärta och smärta, inte nån mesig "non-contact hockey bockey" där man blir avstängd i fem matcher för att ha gett någon ett blåmärke...

Deas: De som har det bästa laget på pappret vinner ofta turneringar, utom när laget ifråga är svenskt. Meriter på pappret spelar ingen roll om man inte har hjärta och vilja att prestera... men kanadensare och andra verkar inte ha samma problem. Måste vara den mesiga jantelagsmentaliteten hos oss svenskar...

Sv: Svensk Hockey
Svanru: "Hockey är blod, svett, tårar, kämpa, vilja, lirare, slit, teknik, kraft, styrka, jävlar anamma, lidelse etc etc etc inte någon taktik freaks drömmar om den ideala defensiva uppställning."

Där har du väl svaret på varför det har blivit som det har blivit. Ända sedan vi fick vissa framgångar med Djurgårds/Huddinge hockeyn på slutet av 80-talet så har vi glömt bort vad hockey egentligen ska innehålla.

Det gör mig orolig att icing taktikens mästare Boustedt leder framtidsarbetet inom hockeyn.
Hockey är blod, svett, tårar, kämpa, vilja, lirare, slit, teknik, kraft, styrka, jävlar anamma, lidelse etc etc etc inte någon taktik freaks drömmar om den ideala defensiva uppställning.

Huge:

"En enstaka dålig insats"? Spelet i alla dessa inför-VM-turneringar har varit under all kritik. OS 2002 var ju en upplyftande turnering. Nu i World Cup där man förutom två perioder i gruppspelsmatchen mot Tjeckien och några minuter mot Finland faktiskt varit allt annat än bra.

Sedan skriver du att det varit en sak om det varit "jätteproblem med spelsystemet". Är det inte just det det är? Trots stora stjärnor som trots allt lyckats väldigt bra i NHL så kommer man inte speciellt långt i någon utav de större turneringarna? Hardys jobb är att ta ut ett lag som kan vinna och att pusha det laget till framgång. Att få dem att vilja vinna och kämpa in till sista blodsdroppen. En gång har det skett, upphämtningen mot Finland i VM i Helsingfors. Då stod Hardy bakom bänken och lät spelarna sköta taktiken och snacket.

I går med 13 minuter kvar av matchen står han som ett fån bakom bänken och gör ingenting. I det läget skall han ju springa som en flåbuse runt i båset, coacha och skrika och få igång dem. Inte stå och se ut som om det är ett självspelande piano han leder.

För övrigt skiter jag i allt vad media säger. De har ingenting att göra med min personliga åsikt. Att jag skulle hänga på av bara farten utan att tänka efter är faktiskt riktigt lågt av dig att skriva. Det säger bara att du anser att alla som anser att Hardy borde avgå är drönare utan egen tankeförmåga. Betyder det att du är av samma skrot och korn som Hardy, du har aldrig fel men alla andra har det?

Jag tror det här är någon form av prestige från din sida. Om alla tycker si så skall jag tycka så, oavsett hur käpprätt åt H-E det är.

Huge: Om planet har störtat ett antal ggr. och då rejäla krasch landningar då skulle ju i alla fall jag byta pilot..

difzi: Utvecklingschefen Tommy Boustedt vet nog. [email protected]

65Selander: Vad handlar den grejen om? Om det är någon som vet?

difzi: Boustedt sa på TV att Förbundet har en grej på gång nu som heter Hockeyns ABC eller om det var tvärtom.

Sv: Hardy Nilssons sista match?
JimmyH: Tror tyvärr fär spänningens skull att USA är utan chans mot Canada i en ev. final. Iofs lyckades dom lyfta spelet inatt, men deras tröga backar snart färdiga för ålderspension tror jag får svårt mot forwards som St. Louis, Lecavallier och Thornton m. fl. Man har visserligen ett sparkapital offensivt i Brett Hull, som borde vara rätt utvilad efter att ha varit bänkad två matcher på raken. Det vore ju en riktig team-player att plocka in, menar jag..

På det fullkomligt lysande sätt som Ryssarna uppträtt tidigare i turneringen, iofs i gruppspel där alla gick vidare, kändes dom som det enda laget med egentlig potential att utmana Canada. Nu gjorde man ju tyvärr "en Sverige", iom att man vek ner sig när allvaret började. Ska det vara så svårt att vara som bäst när det gäller??

Stigsson: OK, kanske du har rätt vad vet jag.
Men vi måste verkligen börja satsa på ungdomen, få klubbarna till att göra det, hur vi ska göra det? Ja, de får experterna lösa..

difzi: Och hur tror ni att en stängd liga skulle bli bättre för juniorerna, det är ju lika mycket skitsnack som att man satsar redan nu.

Ett fåtal klubbar bryr sig om det idag och jag kan lova att det är samma fåtal klubbar som kommer göra det också efter en stängning.

falo:
Håller med dig. Svensk hockey måste börja sata på ungdomen, för att kanske få fram en ny generation. Vi kanske har redan några på gång, namn som t.ex; Loui Eriksson, Robert Nilson, Johannes Salomonsson, Stefan Liv, Henrik Lundqvist mm som redan har vissat "talang" vid ung ålder. Att låsa serien som falo sa, skulle någ vara en stark åtgärd för Svensk ishockey. Vad är orsaken till att Svensk hockey har börjat krascha? Det gick åt helvete (ursäkta uttrycket) i WCH. Där ska man inte lägga hela tyngden. Matchen mot Tjeckien, var den mest uslaste matchen jag någonsin har sett, som Sverige har spelat. Vi måste inse att vi är sämst när det verkligen gäller, och det måste vi göra något åt!
En annan orsak är att vi satsar för lite på ungdomen. Alla klubbar går visserligen ut med att säga: "Vi satsar på ungdomen!" Men hur mycket satsar de egentligen? Som det ser ut nu, tycker jag att de satsar alldeles för lite. Kosekvenserna blir ju nedgång, för Svensk ishockey. Och det skulle vara en STOR nedgång för de svenskafolket, skulle jag tro. Jag ser ingen annan åtgärd än att stänga elitserien och resten som falo sa och framför allt satsa på ungdomen!!!!

Bragd-Birger: Ett väldigt fint inlägg av dig som värmer ett sargat hockeyhjärta :-)

Bragd-Birger:
Tack för ett MYCKET bra inlägg!
Klart det bästa jag sett här.

Huge: Om man inte ska sparka en tränare som aldrig vinner, när ska man då göra det? Självklart är det inte Hardy som spelat vitrysslandsmatcher, VM-finaler eller gårdagsdebacle, men det är som bekant icke en coachs uppgift. Han ska istället ta ut ett lag, forma det och få dem att agera och prestera. Och, inte minst, vara som bäst i de matcher som betyder något. Låter detta som Hardy? Knappast.

Svensk hockey har fått nog av käftsmällar. Gårdagens förnedring var den slutgiltiga knocken, och potentiellt förödande för svensk hockey. Nu krävs hårda tag. In med nytt blod i ledningen, börja om från början. Inse att spelare som Lidström, Näslund m fl bara är stjärnor i NHL. Bannlys dom från allt vad landslagsspel heter. In med spelare som har rätt karaktär och skit i vad dom påstås prestera over there. Är du het och tillför energi till laget - spela. Är du iskall och inte visar ett skit av ditt kunnande - ut genom dörren.

Dessutom: agera för fan och köpt loss allt vad hockey heter från TV3, kosta vad det kosta vill. Inte nog med att det är en skitkanal rent generellt som knappt halva folket har tillgång till, den är rent förödande för folkhälsan. Jag ger mig fan på att om det gick att bevisa rent statistiskt så skulle man upptäcka att IQ-nivån hos svenska folket är högre innan, och betydligt lägre efter, ett hockey-VM. Ungers malande dammsugarförsäljarsnack. Den evinnerliga reklamupprepningen. Vem-Är-Det, Matchens lirare, Snart-börjar-Robinson...Man riktigt känner hur hjärncellerna förtvinar framför TV:n.

Men, snart blir det riktig hockey igen. Förhoppningsvis utan lockout, vilket i dagsläget känns som en kvalitetshöjning.

« · 414068 · »