Tre Kronor

Nationellt · 17963 inlägg · 810 ämnen
« · 472678 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Rosno Cup
Kickan: Varför kommer jag osökt att tänka på Fagemo ?

Kickan: Om han nu var så mycket Gläfsare så skulle han ha stannat oavsett pengar!!!

Kickan:
Och??

JimmyH: Fast poängmässigt gjorde han ju bättre ifrån sig hos oss, så på vilket sätt skulle han ha blivit bättre menar du?

Mange hade stannat om han hade fått 7 500 mer i månaden av de 15 000 mer i månaden han får av er. Inbilla dig inte att han valde er för att han är Gläfsare i hjärtat - det var enbart pga att ni bjöd så mycket mer att han inte kunde säga nej.

Kickan: Kanske var det dem slantarna som gjort honom mer motiverad och en bättre hockeyspelare än i Luleå. Där fick han aldrig någon chans i Rysslandscupen minsann.

JimmyH: Se där, nästan en lulingkedja. Mange är ju mer lulingsk än gläfsingsk fortfarande, trots att ni pröjsar honom 180 000 mer om året än LHF:s maxbud. Ledda får alltså i landlaget ersätta Fabbe i fjolårets bästa LHF-kedja.

gidgid: Tycker det var starkt att ta poäng mot ett betydligt mer namnkunnigt Tjeckiskt lag. Straffar är straffar.

Honken var godkänd i målet, andra målet var en tavla de övriga var inte mycket att snacka om.

Bäst spelmässigt i laget idag var Timråfemman, synd bara att de är för ineffektiva framåt. En regel angående Lars Jonsson verkar vara att de få gånger han gör mål så är det ruskigt snygga sådana.

Jag är dock ganska säker över att vi kommer få minst en seger av de två återstående matcherna. Finns mycket hjärta i detta laget. Kedjan med Rönnqvist, Ledin och Nilsson bufflade på bra.

Linköpingsbackarna och centern Johan Franzén var stundtals lysande.

Johan Davidsson kanske skulle passa bättre mellan Hedström-Nordgren än i nuvarande kedja. Den kedjan skulle jag vilja se mot Finland för övrigt och ge Hagos en centerroll i en mer bufflande kedja.

gidgid: Måste ha varit jobbigt för dig att se matchen med cyklopet på.
Kan hålla med om att 2-1 såg lite billigt ut.
Å andra sidan: hur mkt hjälp hade Honken av försvaret? Om man nu kunde tala om försvar i första perioden.
Straffar är lotteri. Ibland tjuvar målisen och blir hjälte (Salo 1994 i Lillehammer). Nästa gång funkar det inte med den taktiken.
Gläds istället åt att "medelmåttorna" hämtade in 1-3 inför sista.
Tyder på bra moral bland spelarna.

gidgid: Varför denna positivism? Eller är det mer brist på förståelse? Jag är benägen att tro det.

Tacka den värdelösa sopan Johan Holmqvist för det. Ligger på isen och simmar för simborgarmärket innan de tjeckiska spelarna ens kommit över röd linjen. Det andra målet gjorde han ju också en strålande insats på *ironisk*. Det sista tjeckiska straffmålet var ju patetiskt. Holmqvist låg ju ute i sarghörnan innan tjecken ens börjat sin dragning. Skicka hem honom idag redan och ta upp en P15 målis istället.

Allt annat än en sista plats är bra för Sverige, med medelmåttor som Hagos, som är en mästare på att passa stenhårt till sarghörnet och Sanny Lindström som inte kan stå på ett par skridskor kan man inte förvänta sig mer.

Jag tyckte Sveriges Tre Kronor gjorde en godkänd insatts i dagens Tjeckmatch.

Att Tjeckerna vann på straffar är ju mer en slump, spelmässigt var Sverige bättre.

Timrå IK ärdom bästa, även i Tre Kronor.

Knylan:
Stenmarksfrossa är när hela landet - och då menar jag precis alla - upphör med sin verksamhet för att söka upp en tv.

Skulle inte bli förvånad om jag fick höra om en inbrottstjuv som var jagad av en polis hade stannat vid ett skyltfönster för att tillsammans avnjuta andra åket i Adelboden...

Dream Team: Egentligen pratar du sanning, jag har bara hört allt det där via ryktesvägen. Det närmaste jag upplevt som frossa är J-O Waldner under Sydney OS tror jag.

rbn:

Orkar inte engagera mig i de här tureneringarna, visst man kan kolla, men jag tvivlar på att många av spelarna i den här turneringen blir med i Vm!!

Knylan: Ähum.. du upplevde väl aldrig nån Stenmark-frossa på allvar? Eller hur, din spoling..! ;)
Vi snackar alltså när musiklektionerna i typ sjätte klass VARJE onsdag morgon, eller nåt, blev inställda för det var andra åket i storslalom med Stenis, Bröderna Stevofil, m.fl...

Rosno Cup har en klar potential, absolut...

Frella: Skulle tippa på att det blir Stenmark-frossa på torsdag. Allt bara stannar av.

JimmyH har t.o.m bokat om sin semester har jag hört för den här cupen.

Frella: Ja, det hade inte varit fel...

Hälge: Sköna tider...man skulle varit ledig =)

Flashy:

To 16/12, 12.55, SVT 1:
Tre Kronor-Tjeckien.
Lö 18/12, 11.00, SVT 1:
Ryssland-Tre Kronor. Sändningen börjar 10.55 i SVT 2.
Lö 18/12, 14.55. SVT 24:
Finland-Tjeckien
Sö 19/12, 14.55, SVT 1:
Tre Kronor-Finland.

Sänds matcherna i tv... typ 1,2,3,4:an...

Sv: damhockey vm
Roberth: Arenan tar ju 8500 i Linköping så risken att bli utan biljett bör vara liten även om man väntar till mars.

Timrå IKs Sanny Lindström kommer att spela i Rosno Cup !!

Måste säga att jag är tveksam till hela grejen med att ha turnering i Juletider =)

Men om vi nu lik förbannat ska åka på den så kan vi väl lika gärna vinna den, eller? Känns som det är läge för en seger nu... var en stund sen =)

Sv: damhockey vm
danne85:

Är risken att bli utan biljett stor om man inte bokar iförväg?.
Om inte förlorar man ju en tio på det.....

rbn: ganska bra trupp, tror jag håller men som alltid nu för tiden så förlorar vi väll mot finland så dom tar hem segern, men man får hoppas på en tunerings vinnst

damhockey vm
hej ni alla som gillar hockey får ej missa hockey vm i linköping- norrköping beställ på ticnet.se komigen nuu

rbn: Truppen tycker jag är lite svag. Men tror på en stark sida av tre kroner:)

Rosno Cup
Hur tror ni det går då? Blir det första turnerings vinsten för sverige utomlands på många år?

Truppen. Vad tycker ni? Är det en slagkraftig uppställning?

Sv: SHG
håckla:
Visste du att...
...när man skulle sy sveriges "makt" märke, med de tre kronorna på, på riddardräkter och fanor, skulle själva kronorna sys fast med guldtråd. Det hade man inte råd med, då fick man istället "fejka" guldfärgen med gul tråd istället...

När man skulle utforma de svenska-landslagets tog man försvarsmärket("maktmärket") och dess färger till hjälp. Det betyder att om svenskarna som levde förr inte varit så "snåla" så skulle de svenska-landslaget ha guldfärgade tröjor på sig...
Inte illa va..??

håckla:
Det ska jag komma ihåg.....

Sannes:

Jag kan allt :-)

Sverige Sverige Sverige

håckla:
I vilken bok hittade du detta? För inte kunde du det utantill......

Sannes:
Jag tycker du har rätt men jag tror även att Albrekt av Mecklenburg, född ca 1338, död i mars 1412, kung av Sverige 1363-1389, hertig av Mecklenburg från 1384. Son till hertig Albrekt II av Mecklenburg och Eufemia Eriksdotter, syster till kung Magnus Eriksson. Gift första gången med Richardis, dotter till greve Otto av Schwerin, d. 1377 och begraven i dominikanernas klosterkyrka i Stockholm, andra gången (från 1396) med Agnes, dotter till hertig Magnus av Braunschweig.

Ja du vet, det var i alla fall han som hade Tre Kronor i sin vapensköld.
Han skapade även den Svenska Hockeyn och det är därför våra landslagströjor ser ut som dom gör. Det var också han som Startade Sweden Hockey Games år 1380.

Sverige Sverige Sverige

håckla:
Jag har bestämt för mig att Albrekt av Mecklenburg var kung mellan år 1364 - 1389.

slashpuppie:
Tre kronor är en uråldrig symbol för den svenska kungatronen. Enligt myten har det svenska kungariket uppkommit genom sammanslagningen av tre kungariken och den svenske kungen kallades länge Svea, Göta och Vendes konung. Det finns emellertid fler länder som gör anspråk på vendernas rike, vilket den svenske kungen faktiskt aldrig varit herre över.
En troligare förklaring är att de tre kronorna syftar på [de tre vise männen]?. Flera tyska stater hade under medeltiden de tre kronorna i sina vapen, så även Mecklenburg. Albrekt av Mecklenburg var förvisso en ganska kortvarig kung av Sverige, men de tre kronorna överlevde honom, och kom med tiden att stå som symbol för Sverige.

Älska hockey !

Vi syns i Stockholm.

Sverige Sverige Sverige

håckla: ledmotivet till skilda världar sjungs av Göteborgssonen Stefan Andersson )

och JA, självklart ska man med till SHG så man kan få klä sig i den fina blågula stassen och heja fran svensk ishockeys framtid!! :)

Frisco:
Å f-n, skilda världar, det hade jag ingen aning om.

Sweden Hockey Games 2005
Vill du tillhöra de supportrar som är med och skriker/hejar fram svensk Ishockeys framtid?

Häng med, du också…

Sverige Sverige Sverige

håckla: >>>-Kvarnindustri i Nacka utanför Stockholm.

Där spelades såpan Skilda Världar in.

SHG
Det är kris på slottet år 1336. Magnus Eriksson ska bli krönt till kung och hålla fest på slottet i Stockholm i tre dagar, och mästerkocken blir biten av en råtta och dör! Syltakonan Sketna Gertrud får rycka in på kort varsel,

Nu kommer andra Syltakoner till stan och vi tänker hålla med fest hela helgen, hänger ni på ?.

Sverige Sverige Sverige.

Tre kronor har flera betydelser:

-Sveriges heraldiska nationalsymbol sedan 1330-talet.

-Fram till branden 1697 benämning på Stockholms slott.

-Benämning på det svenska A-landslaget i ishockey för herrar.

-Kvarnindustri i Nacka utanför Stockholm.

-TV-serie (såpopera) som gick i TV4 under 1990-talet.

-Ett America's Cup-syndikat.

Kenta Johansson coachar Tre Kronor?
Enligt tv 4 så kommer Kenta Johansson bli huvudcoach i Tre Kronor tillsammans med Luleås Mikael Andersson. De kommer att coacha Tre Kronor under Rosno Cup i Moskva från 16-19 december.

Sv: Jonathan Hedström
Nu är det SM i ordklyverier iallafall:)

[f]begåv/ad[/f] adj. [k]-at[/k] - som har gott förstånd eller stor talang (i allmänhet el. på antytt delområde)

Dream Team: vi har en en uppsjö av anre exempel;) hehe

willysson: Alternativt den minst lämpade för sporten boxning...

JimmyH: om det kräv intelligens att boxas, så var "Lillen" Eklund världens dummaste människa...

Kickan: Det kräver även intelligens att vara bra i boxning, det är bara förutfattade meningar och avundsjuka som säger annat.

De som är högutbildade via skola är också intelligenta fast på ett annat sätt.

Vad du nu skriver är någon form av teknisk mumbojumbo, duktig och begåvad är inte samma sak nej. Men däremot behöver du intelligens för att vara riktigt duktig på en sak.

De människor som är intelligentast är de som klarar av att vara grymt duktig på många olika områden.

Kickan: Jag håller inte med dig kickan, men det kommer ju knappast som någon överraskning antar jag. Att vara begåvad med goda anlag till något är ju ett sätt att beskriva att man är duktig på något.

JimmyH: Jaja, och alla Gläfsers J 20-spelare borde spela i landslaget vad jag har förstått.

"Begåvad" är fortfarande något som är kopplat till intellektet. Är man bra på något som inte kräver intellekt så är man "duktig", inte "begåvad".

Rönken har utbildad lärare i naturvetenskapliga ämnen - alltså har han en form av begåvning. Hans logiska förmåga gör att han är en tillgång och begåvning även på isen.

Jonte kör på vilja. Inget ont om det. Han är duktig på grillorna och har en vilja som få andra lyckas uppbåda hur mycket de än försöker. Han är duktig, och jag gillar honom.

Begåvad och duktig är inte synonymt. Språket har nyansskillnader som man kanske inte förstår om man inte är tränad i det.

Kickan: Du har fortfarande helt fel.

För att spä det vidare så var Hardy Nilsson coach under Rönkens enda VM också. Då kom Sverige 7:a, när Jonte spelade blev det silver.

Är du en såpass duktig hockeyspelare som Jonte så är man begåvad. Likväl som du är begåvad om du är en av Sveriges bästa bilmekaniker också.

Att vara duktig praktiskt i så som att i hård konkurrens kunna ta sig så långt och utnyttja det man är bäst på till att idag kunna tjäna en slant i klass med vad man får för en ministerpost i Sverige ungefär tycker iaf jag är väldigt begåvat.

Såg du förresten passning4n till Timrås 1-0 mål i Cloetta i torsdags? Det var ett begåvat passningsgeni som gjorde sin 12:e assist för säsongen där, idag kom den 13:e för övrigt.

JimmyH: Anser du att Hardys uttagningar till 0,33 euro är helt avgörande för om en hockeyspelare är begåvad eller inte så är det synd om dig.

Jag har inte sagt något negativt om Jonte som hockeyspelare. Jag gillar Jonte, oavsett vilket lag han för tillfället spelar för, och jag gillar honom både som spelare och som person.

Jag säger bara att han inte är särskilt begåvad, och då sett till den innebörd begåvning har rent allmänt sett.

Jonte är djävulskt bra på att åka skridskor och har en oerhörd vilja. Med det kan man komma långt - ända till 0,33 euro om man har tillräckligt mycket av det - men smart är han fortfarande inte.

« · 472678 · »