Tre Kronor

Nationellt · 17963 inlägg · 810 ämnen

Hockey VM, Ryssland

Sv: Hockey VM, Ryssland
65selander: Det kommer aldrig, aldrig att hända att jag hejar på Finland oavsett vad det gäller. (förutom om de av någon anledning skulle möta Modo)

65selander: Näver bejby...

Oh Canada...

[bild]www.enchantedlearning.com/school/Canada/flagbig.GIF[/bild]

arnio: Ja, det är väl isåfall det enda tänkbara skälet, även för min del.

arnio: Ja de är väl på den nivån MODO är nu, att lira mot VM finalister är nog en lämplig utmaning för Sveriges bästa lag.

spud: ?

Modoante: Första var skymning och touch, andra var mjäkigt försvarsspel, tredje var ett friläge, fjärde var en av många två mot en...

Modoante/Arnio: till skillnad mot er så följer jag inte strömmen.
Canada i hockey är de som jag har minst sympatier från. Fast då har jag även upplevyt Canada cup ett par gånger. Därav mitt otycke till Canada.

Ambroo: Jag är nog på din sida denna gång. Det är inte Backlunds FEL att vi förlorar. Dock så gjorde han ingen bra match (han heller...).

Mycket rutinerat av JJ att inte ta avslut i anfallet som föranledde 4-1.

Salle: Äntligen! Han gjorde det han skulle, men skulle ha behövt göra det lilla extra som han visade mot Finland. Den största besvikelsen var ändå de etablerade namnen med JJ (främst offensivt) och Bremberg i spetsen.

Ambroo: Bremberg, var han ombytt?

Dream Team: Jo men han behöver nog inte duscha...

Dream Team: Japp det var han

ÄlskarTIK: Jaså?

Modoante: "Finnarna håller ju aldrig på oss när vi är i final varför i hela friden ska vi hålla på dom?"

Att inte göra samma sak som finnarna, är en hederssak som visar att vi inte sänker oss till deras låga och ngt barnsliga nivå.

Bara att glömma detta nu och kolla på melodifestivalen.
Brons eller inte skiter jag blankt i.

Rubriken sammanfattar matchen väl...

Huge: jag håller aldrig på finnarna inte en chans

Huge: Det är 67 år sedan Finlands sak var vår. Nu hoppas jag att Kanada formligen pulvriserar finnarna.

70 Rodrigues: Canada må vara bättre nu än förr men som de har spelat förr och ingen domare har vågat gått emot dom. Alan Eagleson var en "Fusse" som gjorde så att man hatade dom ännu mera.

Fast en flertal utav er minns väl bara 1980 ;-)

70 Rodrigues: Finnarna har ju ett lillebrorskomplex gentemot oss vad gäller det mesta, och i synnerhet när det gäller idrott öht.
Det är historiskt betingat iom att vi varit 1 nation en gång i tiden, och när dom sedan bröt sig loss så kom behovet att hävda sig och visa att man kan stå på egna ben.
Och där passar idrotten utmärkt in som en ventil sas, där man får ge utlopp för alla "nynationalistiska" känslor.
Med tanke på att dom även haft det tungt och djävligt via inbördeskrig och krig mot ryssarna så måste man änåd beundra deras tuffhet.

Jag säger: hyyvä Suomi.
Sänk kanadickerna.
Orkar inte se tönten Glenn Murray stå och flina i båset efter en seger till...

Huge: "Orkar inte se tönten Glenn Murray stå och flina i båset efter en seger till..."

Det behöver du nog inte göra heller,däremot så kanske Andy Murray står där o flinar efter slutsignalen;)

Huge: Glenn Murray är en utmärkt tränare, har all rätt och stå och flina. Han läste sönder Sverige och B-Å hade ingenting att komma med. Undrar vad du skulle säga om Murray skulle ta över efter Boorken, då skulle han väl vara ett geni :-)

Bissett19: Andy heter han ja, skrev Glenn när jag tittade på Huges inlägg :-)

70 Rodrigues: Månsson går in från start mot Ryssarna. Spelar med Steen och Bäckis. Ingen Kenny heller.

65selander: Härligt! Skönt att dom bänkar Bremberg, vilken mes!

Zappar över till hockeyn i en raklampaus under F1. Det första man hör är "tröga fötter på Åkerman i egen zon"... Känns alltför väl igen.

Lutar åt en hedersam 4-plats för Gul&Blå.

TIKarna slipper oroa sig över nhl för backe iaf.

70 Rodrigues: Heja Kanada !!!!

70 Rodrigues: Sett ur en svensk supporters synvinkel så är ALLA coacher i vilket motståndarlag det än må vara att betrakta som töntar, när dom ex försöker påverka domaren genom att gapa och skrika i båset.
Som igår när deras keeper slog pucken direkt över plexiglaset på tennis, och tönten Murray började argumentera och ifrågasätta tvåan som målvakten fick.

Hade Murray tagit över efter Boorken så är det mkt möjligt att jag ansett honom vara en utmärkt tränare.
Det har dock öht inget med hans töntiga uppträdande som KANADAcoach att göra....

Huge: Vad tycker du då om när Boorken gick ut på isen :-)

70 Rodrigues: Kanon.... :-)

spud: Ja för jag har aldrig sett en sämre målvakt.

Canada: Jävla Canada som får hemmamatch i kvart, semi och final. Ställer upp i rött mot Schweiz och Finland, men mot Sverige spelar de i vitt. Klart att Sverige förlorar semifinalen i helblått.

7Intressant att se ändå hur Boork formligen körde över BÅG och hans sätt att matcha laget idag (i den intervju som var direkt efter matchen med BÅG i studion). Bengt-Åke verkade inte ha något artelleri mot Boorkens offensiv. Är det så Brynäsfans menar när man kritiserar ledarskapet hos Boork. Eller är det andra saker som gör att människor inte gillar Boorks ledarstil?

250kg kärlek: Boork är en besserwisser som gått på myten om sig själv. Vad har han egentligen åstadkommit under sina 30-35 år som tränare. Vad beror det på att han inte hade tränat ett ES lag på så länge innan Brynäs värvade honom som ett 2:a alternativ?

Sverige gjorde en godkänd turnering med tanke på att vi placerade oss före lag som usa tjeckien och slovakien.Spelarmaterialet och framförallt våra målvakter var ju i princip utdömt innan turneringen började.

70 Rodrigues: Det första (och enda?) jag vet med mig är väl SM-guldet med Djurgården säsongen 1982/83. Men när man då knäckte FBK med Håkan Loob i spetsen så rörde det väl sig knappast om en coachseger.

70 Rodrigues: Alltså, för en utomstående tycker jag att Boork förvaltade sitt ledarkap väl. Han har knappast misslyckats i Brynäs. Hade Brynäs bredden, djupet, längden bla bla bla för att egentligen gått längre än ni nu gjorde? En del kontroversioella beslut har Boorken tagit, men utan honom? Vad hade hänt då?

Jag har ingen aning utan vill mer veta vad det är hos Boork som gör så många upprörda. Idag såg jag en del av Bork som säkert kan uppröra, och är det den delen så har jag mer förståelse. Är det något annat vill jag gärna att någon delger mig det.

Jag har heller aldrig gillat Boork men jag blir mer och mer övertygad att karln besitter en hel del kunskap. Om det sedan leder till ett SM-guld som tränare i ett elitserielag är en annan femma. Men jag respekterar Boork mer och mer.

250kg kärlek:Är övertygad om att en annan tränare hade lyckats få samma resultat eller bättre. Boork är enligt mig en diktator. Att sparka spelare kan vem som helst göra, det är den lätta vägen.

70 Rodrigues: Boork krossade BÅG, BÅG satt och trodde att han skulle få ryggdunkar för att de ändå fått ut max av spelarna. Och visst är det väl att få ut mkt av det laget att komma 4a i VM. Men hade han inte kunnat ta ut ett bättre lag och därmed ha bättre läge?

Tellström hade vi behövt, Backlund släppte in några vällätta, och om man bortser finlands matchen så tog han inte de riktigt svåra lägena. Sen känns det som att vi skulle ha hittat en vass förstafemma i NHL.
Bäckström åkte mest och trodde han var foppa och la en massa svåra småpassningar som inte gick hem. Inte alls en spelare som ska vara i en poängproducerande line.
Enström och Hållberg är båda skridskoskickliga och offensiva, de ska spela med en defensivt skicklig back och inte med varandra. De hade ju problem med rollerna hela VMet.

Slutsats, BÅG tog ut ett mindre namnkunnigt lag för att kunna torska och ändå kunna falla med flaggan i topp. I en turnering som man har glömt om 2 veckor.

70 Rodrigues: Idag var Boork klasser bättre än BÅG. Boorken hade till och med förmågan att se när det var läge att plocka målvakten. BÅG coachar Sverges tre Kronor...

Vidare blir jag brydd hur Leif Boork, en medioker tränare utan större titlar, kan köra över BÅG på det sätt han gjorde. För mig visar det på en viss respekt.

Hur glad skulle du vara om Boork lyfte Brynäs till ett SM-guld? Skulle du känna någon glädje öht?

För mig är en fjärdeplats ett fiasko. Vi har varit bortskämda med medaljer i världsmästerskap. Nya fräscha människor in, BÅG med medarbetare kan säkert finna andra, mer innehållsrika arbetsuppgifter.

250kg kärlek: "Hur glad skulle du vara om Boork lyfte Brynäs till ett SM-guld? Skulle du känna någon glädje öht?"

Klart jag skulle bli glad, men Boorken kommer inte att vinna något guld till Brynäs. Man kan inte tycka om alla människor, jag gillar inte Boork, varken som person eller tränare.

250kg kärlek: Om inte Boork får se BIF lyfta pokalen så har han bäddat bra för sin efterträdare, vi i MODO hade aldrig haft samma framgångar under bäckis ledning om inte Boork hade varit innan och lärt vissa att det krävs stenhårt jobb för att vinna.

70 Rodrigues: Sen är det knappast den enklaste vägen att kicka lirare som inte presterar trots att de är s.k stjärnor. Det är många som lirar med "stjärnorna" trots att de inte kämpar allt de kan eller presterar 100% av deras kapacitet.

spud: Vi har olika uppfattningar om Boork, svårare än så är det inte.

70 Rodrigues: Jag spinner vidare på det som spud är inne på.

Tycker du att Boork har gjort ett bra jobb, sett till det han primärt anställdes för, nämligen att få klubben på fötter så att vi har en stabil grund att bygga vidare på, både ekonomiskt och spelmässigt?

Försök bortse från dina personliga relationer till Boork och koncentrera dig på det rent professionella och svara sen ärligt.

70 Rodrigues: Boork är stark i sitt ledarskap. Jag tror att han med sitt ledarskap satt ribban i de föreningar han representerat. Han är chef över laget, han bestämmer och står upp för det.

Hans beslut gillas inte alla gånger av alla. Däremot är hans konsekvens nära övertydlig. Det är en charmlös person som aldrig söker vänner i sitt ledarskap. Han är en person som tror på sig själv och de tankar han har.
Det ogillas av många. Men gillas av andra.

Din känsla om Boork tror jag mer grundar sig på högst personliga åsikter. Ge Leif Boork en chans så ska du se att han inte kommer göra dig besviken.

Han är en av de mest skickliga i sitt gebit.

250kg kärlek: Personligen tycker jag att Boork är en medelmåtta, utom då det kommer till tyckande. Lite grann som Wikegård, inga direkta framgångar, men väldigt mycket åsikter.

Boork är också märkligt enkelspårig, framför allt i sin kritik. Han väljer väldigt ofta ut ett par hackkycklingar och ger sig på dem hela tiden, medan vissa spelare kommer undan med i princip vad som helst. Jag ser t ex väldigt lite kritik från Boork gentemot Brynäsare och äldre spelare.

Boork är väldigt slipad då det gäller grundtanken kring hockey, men jag tycker att han är tämligen medioker på att lära ut det i de lag han tränar. Boork skulle platsa på Svenska hockeyförbundet, ungefär på samma sätt som Boustedt gör.

Jag anser heller inte som Spud, att det är Boorks förtjänst att Bäckman lyckades i MODO. Bäckman var den som såg till så att alla sommartränade, något som t ex Werner inte gjorde på någon högre nivå innan. När Wernblom inte tyckte om de nya tongångarna blev han bänkad av Bäckman. Werner tog det på rätt sätt och kom tillbaka in i laget efter ungefär 10 omgångar.

250kg kärlek: Amen till ett klokt inlägg.

Sen är det bara att gratulera Kanada till ett mkt välförtjänt guld.
Bra coachning av Murray, som har coachat svenskt i kombination med att ha haft tillgång till riktigt bra spetsspelare.

Ryssarna som vanligt: hög individuellt klass på spelarna men dom lär sig aldrig det här med lagspel. Måste sitta i det ryska kynnet på nåt sätt...

Sverige har gjort det bra, med de förutsättningar som givits.

Huge: Han har inte gjort något som inte någon annan tränare med samma erfarenhet hade klarat av, det är jag övertygad om.

« · 882787 · »