Tre Kronor

17302 inlägg · 806 ämnen

Karjala Cup 2007

938703 · » Till forumet


Sv: Karjala Cup 2007
Poccnr: Grattis, Ryssland! Ni har nu vunnit Karjala Tournaus 2007. Finland har inte vunnit Karjala Tournaus 2007. Skönt med två segrar i Finland – det är gott att ha med sig inför övriga ¾ av inofficiella europamästerskapen 2008. Som i stort sett bara jag bryr mig om, ja.
Kommentera

Sv: Karjala Cup 2007
JimmyH: Enligt länkarna till höger, har du rätt. Vinner Finland mot Sverige så vinner Finland Karjala Cup och Sverige blir trea. Vinner Sverige matchen blir Sverige tvåa och Ryssland vinner på inbördes möte
Kommentera

Sv: Karjala Cup 2007
20 Lindgren:

Grattis eller nåt
Kommentera

Sv: Karjala Cup 2007
20 Lindgren: Finland borde ju rimligen kunna vinna turneringen vid vinst i eftermiddag eftersom de slog Ryssland igår.
Kommentera

Sv: Karjala Cup 2007
Poccnr: Grattis, Ryssland! Ni har nu vunnit Karjala Tournaus 2007.
Kommentera

Sv: Karjala Cup 2007
Hawerchuk: Träningsturneringar inför B-VM må det vara, men det är samtidigt med de spelare vi följer slaviskt i vardagen och således så borde ju intresset vara större med en genuint hockeyintresse. En match som Finland-Ryssland i eftermiddag ska bli jävligt intressant att följa fast det beror väl på att mina sympatier ligger hos Finlands IK här hemma...
Kommentera

Sv: Karjala Cup 2007
JimmyH: Eller också gillar man hockey när det finns lite nerv, något att spela för. Träningsturneringar inför B-VM känns då kanske lagom ljumma. Att det sen sker på serieschemats bekostnad ger väl ytterliggare minus till ekvationen. Men vad vet jag, det är möjligt att jag bara spelar djävulens advokat i diskussionen och inte har några egna åsikter.
Kommentera

Sv: Karjala Cup 2007
Poffa: Det är få som sätter sig emot om du påstår dig vara hockeyintresserad.

Men ur detta elitiska synsätt så kallas sådana jag beskrivit för MoDo-intresserade eller SSK-intresserade eller vad det nu kan vara för lag som hela intresset byggs kring.

Dock så måste man inte gilla all hockey, däremot så måste man gilla hockeyn i rätt ordning. Det går inte att älska elitserien och hata EHT. Tvärtom är däremot lite mer okej.
Kommentera

Sv: Karjala Cup 2007
Poffa:

Ah, det där är lite som han som älskar ölandskroppkakor, men bestämt hävdar att pitepalt smakar skit :-)
Kommentera

Sv: Karjala Cup 2007
JimmyH: Du fortsätter alltså hävda att de som inte gillar EHT inte är speciellt hockeyintresserade?

Isf är jag inte musikintresserad, trots att jag lyssnar på allt utom dansband. Jag är inte whiskyintresserad för att jag dissar blended whisky och jag är inte intresserad av bilar för att jag inte gillar den nya Volvon.
Kommentera

Sv: Karjala Cup 2007
Poffa: Hade Karjala Cup varit det minsta intressantare om Svartvadet, Sundström och Timander deltagit?

Ser du helst Vancouver då du tittar på NHL?

Jag är lite provokativ så jag förstår reaktionerna men nog ser ni också att det ligger lite i det jag säger. Tesen är från början en konstruktion av hockeysveriges Roberth Pettersson. Det är heller inte MoDo-betingat utan funkar på alla lag och dess fans.

Här visas en turnering i SVT med europas toppspelare i olika landslag, matcher med både högre kvalitet och klass än matcherna i elitserien och en möjlighet att se hur svenska elitseriespelare som på ett eller annat sätt varit framträdande och att få se hur dessa klarar sig på internationell nivå. Men det är alltså totalt ointressant?

"Alla ska med"-snacket är ju lite tamt som anti-argument. Det är bara bra spelare som kommer med, sedan så är det ju väldigt jämt i elitserien så det är bara kul att få se några olika spelare med liknande spelstilar i olika turneringar för att se vem som hävdar sig bäst.
Kommentera

Sv: Karjala Cup 2007
JimmyH:

Du tillhör den bredare skaran. Faktum är att det idag finns ett större intresse för landskamper i Sverige än någonsin, både om man tittar på pubiksiffror som tittarsiffror.

Förmodligen beroende på att det inte längre spelas så jävla många. Förr var det turneringarna Isvestija och Rude Pravo som kryddades med "dubbelmötena" mot Sovjet, Tjeckoslovakien, Finland och Västtyskland. Ibland även USA.

Lägg därtill att Vikingarna spelade åtminstone fyranationers i Leningrad. Nu finns ju inte Vikingarna längre och inga övriga nationer heller har något B-lag sedan 1998. Mindre matcher och fler spelare på "elitnivå" har gjort Tre Kronor mindre homogent. Antalet omgångar i ES har säkert också spelat in i tänket kring landslagen.

Detta (utvecklingen) är i mina ögon inte alls ointressant, även fast jag också upplever en större nerv av att följa ett visst lag i KA eller C+.

Frågan är ju också vad som skulle kunna vara alternativet till nuvarande upplägg. På en del verkar det som om man skulle lägga ner landslaget istället och det rimmar ju dåligt till något annat än just ett väldigt begränsat hockeyintresse.
Kommentera

Sv: Karjala Cup 2007
JimmyH: Puh, skönt att veta att man inte är hockeyintresserad. Jag har varit orolig under en tid och framför allt har min fru hävdat att jag har haft ett sjukligt intresse.
Kommentera

Sv: Karjala Cup 2007
spud:

Av vad jag läst tidigare i denna tråd skulle mycket av intresset hänga på om Foppa var med eller inte. Då skulle det kunna vara skillnaden som avgör om man är intresserad eller inte?
Kommentera

Sv: Karjala Cup 2007
JimmyH: Men sluta. Det där var nog den sämsta slutsatsen någonsin.

Jag ser i princip alla matcher hemma med MODO, live. Jag ser i princip alla MODO:s bortamatcher på TV. Spelar inte MODO men det är en annan ES-match på TV så nog fasen ser jag den, om nu min tid tillåter det. Jag ser NHL-matcher. Jag ser repriser av NHL-matcher, trots att jag vet slutresultatet,

Men, Karjala Cup och övriga Cuper i EHT är totalt ointressanta. Anledningen? Jo, för att Tre Kronor har blivit en form av allmänhetens åkning. Eller, för att ta Sossarnas valslogan från senaste valet, "Alla ska med".

Men det är klart. Jag är väl inte hockeyintresserad. Jag är väl bara MODO-intresserad, ES-intresserad och NHL-intresserad.
Kommentera

Sv: Karjala Cup 2007
JimmyH: Ååå så tröttsamt argumenterat.

På vilket sätt bestämmer en så gott som betydelselös träningskamp för landslaget om man är intresserad eller inte av hockey?
Kommentera

Sv: Karjala Cup 2007
Salle: Din diss av turneringen tolkar jag som att du i grunden inte är hockeyintresserad utan typ MoDo-intresserad.

Jag tycker om att se europas toppspelare möta varandra i en landslagsturnering. Jag är hockeyintresserad.
Kommentera

Sv: Karjala Cup 2007
Salle: Kanske det... :-)
Har själv zappat lite då och då, och resultatet var väl inte direkt oväntat.
Ryssarna har ett riktigt bra lag och har spelat ihop samma lag under en längre tid.
Siffrorna kunde ha varit större om dom varit lite mer taggade.
Sen märker man att dom här turneringarna inte alls är lika intressanta när ens eget lag sladdar i ES.
Fast dom tankarna behöver inte du ha iaf... :-)
Kommentera

Sv: Karjala Cup 2007
Huge: Ja, och då jag haft TV:n på och småsneglat lite så förtjänas det nog lite gnäll.
Kommentera

Sv: Karjala Cup 2007
Salle: Intressantare att gnälla om den, menar du väl? ;-)
Kommentera

Sv: Karjala Cup 2007
Bissett19: Nja... Det betyder väl att det är intressantare att ev få snacka om än att se på det.  :-)
Kommentera

Sv: Karjala Cup 2007
Salle:

Lite intressant måste det ändå vara eftersom du bemödade dej med att starta en tråd;)
Kommentera

Karjala Cup 2007
Oj vad upphetsande det känns med dessa turneringar. Not!

Dels pga Foppas frånfälle som skulle skruvat upp intresset några snäpp.
Dels pga ett uttalande av Mats Näslund iför sportradion idag då han säger att man kommer att matcha ändå fler spelare i EuroHockey Tour än vad man gjort tidigare år. Detta för att inte "slita ut" spelarna och "stöta sig" med klubbarna. Sen kommer ju den sista turneringen att spelas medans SM-finalerna fortfarande pågår.

Sen är det ju tveksamt hur många ES-spelare som verkligen kommer ta plats inför ett VM på liten rink.
Kommentera

938703 · »