1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 740104 inlägg · 7967 ämnen

« · 2890790 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Silly Season 2025-26
bradberry: Du och Peja kan tagga ner nu.
Det var bara en liten svarspik till munkas, som svar på den "dumstrut"-stämpel han satte på mig. Inget annat.
Dessutom en mer allmän poäng om att man ska vara försiktig med tvärsäkra uttalanden om saker man kanske inte vet så mkt om....

Sv: Silly Season 2025-26
Huge: Masked Singer-nivå på hemlighetsmakeriet...

Sv: Silly Season 2025-26
Jonjo: Jag tror att om man är någorlunda säkra på att Bäckis kan gradvis varva upp under säsongen (kanske skippa vissa matcher under hösten) för att vara i form efter årsskiftet - eller nåt sånt - så värvar man inte en ytterligare center i nuläget.
Vi skulle ju ha Bäckis, Larsson, Pettersson, Vesel, Ölund och Scott => 6 centrar redan plus Hillström.

Sv: Silly Season 2025-26
Peja: Jag håller med, att vi behöver mer spets (för att vinna SM-guld) men även en bredare trupp med tanke på CHL känns givet.

Tror du att det finns budget kvar för att ta in både en spetsig back och center nu då?

Sv: Silly Season 2025-26
Jonjo: Powerplay var inte tillräckligt bra för att vinna SM-guld förra säsongen och en playmaker var den pusselbiten som saknades där. Självklart kan inte den pusselbiten stå och falla med en (förvisso magisk) spelare som inte har spelat regelbundet på flera år. Det säger sig självt. Att inte ta in en till center skulle dessutom skapa en hets och press att matcha Bäckis hårdare, och det finns ingenting gynnsamt med att skapa de omständigheterna.

Att man har en till etablerad ytterforward i truppen (Indrasis vs Kieffer och Fjällby) är helt rimligt sett till att truppen var lite för tunn 24/25 och att man ska spela fler matcher nu med CHL.

Sv: Silly Season 2025-26
Huge: När Alcén tillträdde var vi många som påpekade att det var en korkad rekrytering på kort sikt eftersom han saknade erfarenhet men att det kunde bli en bra rekrytering på lång sikt när han lärt sig jobbet.

På kort sikt fick vi ett lagbygge där tränaren tilläts handplocka överbetalda och medelmåttiga landsmän, vilket inte hade skett med en erfaren sportchef och vilket ledde till degradering. Vart var din dumstrut då?

Lyckligtvis slöt sig alla bakom föreningen efter degraderingen och gav såväl många av spelarna som Alcén nya chanser - som de har tagit.

Sv: Silly Season 2025-26
Huge: Samma dumma kommentarer återkommer…

Alcén gör ett grymt jobb. Han är 100% rätt sportchef för Brynäs IF 2025. Men var han det 2021…? Absolut inte… Ung, oerfaren och utan kontaktnät bland agenter etc. var det ett märkligt vågspel att rekrytera Johan som Sportchef . Det började ju i ärlighetens namn heller inte särskilt bra… Med åren har han fått lära sig den hårda vägen och nu är klubben på en bra plats med en sportchef som undan för undan bygger den nödvändiga erfarenhet han behöver för att komplettera sina övriga egenskaper med..

Men jag stör mig på besserwissrar som bara för Alcén är rätt idag hånar dem som ifrågasatte rekryteringen för 4 år sedan..

Det är som att prata äpplen å päron…

Sluta mästra!!!

Sv: Silly Season 2025-26
honken21: Jag håller med dig på alla punkter här och det mesta talar ju för att Bäckis kommer göra ett försök. Han borde ju då känna sin kropp så pass väl att han tycker att det är värt att göra det annars hade vi nog hört ett tack och hej och karriären är över.

Sen är jag inte lika övertygad om att Bäckis eller Alcén för den delen känner sig helt trygg med att det kommer gå smärtfritt och att det inte finns vissa risker med att Bäckis kan få bakslag när han utsätter kroppen för hård fysisk belastning under en längre tid.

Jag blev också förvånad att man gick så hårt på en ytterforward men jag blir även förvånad om man inte tittar på en till center. Jag tror likt Peja att man ser Bäckis som en bonus och det har väl Alcén uttryckt också i tidigare intervjuer.

Nu så väl Abris i sista artikeln att han även hade hört att juniorerna hade visat så mycket på försäsongen så att det kunde få en påverkan på vad man kommer plocka in. Det är väl möjligtvis om man har stora förhoppningar på Lucas Pettersson och att han kan axla en centerroll även om det känns lite skakigt.

Sen känns det kanske inte rimligt att det finns budget för både en vass back och en spetsig center nu så det blir spännande att se vad som händer med dom sista platserna.

Sv: Silly Season 2025-26
Huge: Abris skrev väl ungefär att Bäckis enligt uppgifter är alldeles för vältränad för att inte spela mer hockey. D v s han verkar ha hållit igång utanför isen i allafall.

Sv: Silly Season 2025-26
munkas: Den värsta dumstruten sitter väl på dig och ALLA som totalsågade Alcen när han tillträdde.
Trevlig sommar på dig själv, av med struten i värmen så blir du inte så uppjagad och het när säsongen drar igång! ;-)

Sv: Silly Season 2025-26
honken21: "* Skadeläge: Fysiskt vet han själv bäst vad som krävs på hög nivå och hur han känner sig, om han åtminstone kan ge det ett försök"

Ja, den punkten är nog det centrala för beslutet.
Vilket är anledningen till att det är helt tyst från både honom själv och Brynäs.

"* Sportbladet/Abris (som haft rätt om annat denna silly) skriver att det är klart"

Tja, exakt VAD skulle isf vara klart? Troligtvis bara att Alcen skrivit kontrakt "för säkerhets skull", inget mer.

"varför skulle man lägga så mkt krut på ytterforwarden om det inte redan är klart med något annat"

Därför att Alcen vill ha in ytterligare en ytterforward, oavsett om man räknar med att Bäckis kommer att spela eller inte.

Som sagt: många av punkterna går ju att tolka åt båda håll sas.
En konkret frågeställning idag är väl: har ngn som mer officiell källa sett Bäckis träna, oavsett om det är på is eller inte?
Om svaret är ja, ja då finns det iaf en chans att vi får se honom ngn gång under säsongen...

Sv: Silly Season 2025-26
Huge: ” och då får jag väl stå där med dumstruten på för första gången härinne... :-))”

Haha! Den var bra.

Aldrig förr har en enskild hockeysnackare samlat på sig så många dumstrutar på så kort tid. :)
Trevlig sommar Huge!

Sv: Silly Season 2025-26
Huge: En antijinx skadar inte

Sv: Silly Season 2025-26
honken21: Många av dom där punkterna går ju att övertolka åt båda håll sas.
Jag menar typ: "Flyttar hem till Sverige". Säger inte nånting om att det skulle bero på att han flyttar hem för att spela hockey.

Sammantaget kan jag dock sträcka mig till scenariot att Bäckis får känna sig för och att Alcen inte har nåt att förlora genom att skriva kontrakt "för säkerhets skull".
Personligen tror jag att han inte kommer att spela, får jag fel så är det bara en bonus för alla.

Sv: Silly Season 2025-26
honken21: Plus is i B-hallen i juli

Sv: Silly Season 2025-26
Peja: Håller med dig, men tycker att de kedjorna jag satte redan är en tydlig uppgradering. 👍

Sv: Silly Season 2025-26
Huge: Kan rabbla upp ett gäng punkter, mer eller mindre tunga. Vissa bara små indicier och knappt det. Men sammantaget... om man vänder på det, vad talar för att han INTE ska spela?

* Vill inte göra intervjuer
* Vill på direkt fråga inte kommentera om det blir spel
* Har inte sagt att karriären är över
* Haft all anledning att säga att karriären är över/säga att det inte blir spel nästa säsong, för att inte äventyra försäkringsärendet, särskilt när det kom ut uppgifter om att han är klar för BIF nästa säsong och som spred sig till NA
* Sagt genom åren att han gärna skulle avsluta i BIF om det blir läge, typ
* Flyttar hem till Sverige
* BIF är hett nu, chans att vinna guld
* Har levt hockey hela livet men nu inte spelat på ett par år, troligtvis spelsugen, fortfarande i en ålder där det är möjligt, snart är det inte en möjlighet
* Är han osäker motivationsmässigt så har han haft mkt gott om tid på sig att fundera, borde i nuläget inte vara osäker längre
* Skadeläge: Fysiskt vet han själv bäst vad som krävs på hög nivå och hur han känner sig, om han åtminstone kan ge det ett försök
* Sportbladet/Abris (som haft rätt om annat denna silly) skriver att det är klart
* Flera polare från Capitals nu i BIF, Kempny säger att han hade hört om att Bäckis ev kunde gå till BIF
* Slump eller medvetet, nedräknaren i livesändningen stannade på #19
* Brynäs ska uttalat ha in en center till nu, men presenterar först en dyr ytterforward, trots att behovet av en back och en center kanske är större, varför skulle man lägga så mkt krut på ytterforwarden om det inte redan är klart med något annat (Bäckis lär inte kräva mkt i lön)

Sv: Silly Season 2025-26
Huge: Hade du lite bråttom där på sista raden, ja? Tusende första gången menade du förstås...

Sv: Silly Season 2025-26
Gavve: Vad har har läst så spelade han en del center som junior men inte efter det. Tror han är tänkt som en målfarlig powerforward i Brynäs baserat på Alcens uttalande.

Sv: Silly Season 2025-26
Peja: För alla er som har mer koll på Kieffer. Har han spelat center tidigare? Tänkte om det är så att han är tänkt att ha en centerroll i Brynäs ändå.

Jag ser ju att han står som LW på EP. Men han står (stod) som Center/Left Wing inför draften 2016. Men står efter det mer eller mindre överallt (jag har så klart inte kollat överallt) bara som vinge.

Här är dock en till källa som säger att han pendlat mellan vinge och center (från 2022):
zonecoverage.com/2022/wild/should-the-wild-try-to-claim-kieffer-bellows-off-waivers/
"Bellows is a player who’s shown some versatility by playing between center and winger"

Sv: Silly Season 2025-26
DNo: Tror man ska vara lite försiktig med att hoppas på Scott som en spelare i en av toppkedjorna. Han blixtrade till i slutspelet, men sett över hela säsongen var hans roll som ”farsa” till yngre i fjärdekedjan. Det är nog den rollen han ska ha nu också, men med möjligheter att spela högre upp vid skador.

Brynäs behöver en spelskicklig center som löser upp knutar i powerplay. Schroeder blev aldrig riktigt den spelaren. Givetvis skulle en frisk Bäckis vara det, men jag tror att man kommer ta in en annan center och se Bäckis som en bonus. Den där Jan Jenik vore nog perfekt men vet inte hur troligt det är att han lämnar Nordamerika.

Sv: Silly Season 2025-26
mk: Har inte hört honom prata så mycket under alla hans säsonger i Brynäs sammanlagt :)

Sv: Silly Season 2025-26
Vad tror ni om den här uppställningen? Ser bra ut även om inte Bäckis kommer och Srvcek lämnar. Ölund som fw. Tycker det finns smartness, tyngd, fart och målskytte i varje kedja.

Silver-Larsson-AJF
Rödin-Scott-Bellows
Ölund-Pettersson-Lindblom
Trivigno-Vesel-Kopacka

Hägg-Norlinder
Kampny-Djoos
Andersson-Kinnvall

Delia

Sv: Silly Season 2025-26
IronKrook: Borta då? 😉
Underbart att få så bra värvningsnyheter i medelhavsvärmen. Precis som flera tidigare varit inne på, bra att få in någon som går på insidan och även har målsinne. Parkerad framför mål i pp låter det som.
Sen får vi se om skridskoåkningen räcker till.

Sv: Silly Season 2025-26
Brynäsgubbe: "Kommer Bäckis in i laget känns det "Cup or bust" över det här."

Har fortfarande inte fattat den här hajpen kring Bäckis och tron på att han kommer att spela i Brynäs den här säsongen.
Finns det öht NÅNTING som ens antyder att han är fri från sin skada?
Att han öht tränar och isf var och hur?
Jag menar, med dagens tillgång till alla möjliga källor som både måste ha sett eller hört nåt om vad han gör om dagarna, så borde väl nånting ha läckt ut nånstans, eller?
För mig känns det mest som att det är otåliga, längtande och drömmande supportrar som kör med den klassiska grejen: om vi bara tror och hoppas tillräckligt mkt på att det ska hända, ja då MÅSTE det ju också ske. Typ...

Och bara för det så kommer han väl att dyka upp i laget nån gång under säsongen, och då får jag väl stå där med dumstruten på för första gången härinne... :-))

Sv: Silly Season 2025-26
SaggeBoy: Bertil med i nya Uppe på Sätraåsen👍

Sv: Silly Season 2025-26
Vi kommer ha ett grymt lag igen =) mot sm guld 😀

Sv: Silly Season 2025-26
IronKrook:
Alcens 3 senaste värvningar imponerar på mig.
Han sätter värvningarna även denna säsong!
Vill minnas att det inte var några glädjetjut över namner när han tillträdde som sportchef?
Tvärt om att det var lite livat 😉
Bra jobbat Brynäs i alla fall!👍

Sv: Silly Season 2025-26
Brynäsgubbe: Som boende i huvudstadens skärgård (Saltsjö-Boo) börjar jag snarare bli orolig över hur jag ska få tag på biljetter till lördagsmatcher i ERPen efter Alcéns silly, so far!

Alltså, de senaste värvningarna (Kempny, Delia och Bellows) och med Bäckström i antågande, är så spetsiga att jag nog får nöja mig med hemmamatcher mot Örebro, etc. Nej vänta, Örebro möter vi ju redan hemma den 20 september i den andra lördagsmatchen, kan bli svårt att knipa biljett där med 😆

Får nog rikta in mig på matcher i november mot Linköping eller Rögle…

Sv: Silly Season 2025-26
Kommer Bäckis in i laget känns det "Cup or bust" över det här. Så kände jag iofs i höstas också.

Kan inte säga att jag känner till Bellows men det är bra ålder och bra erfarenhet på honom.

Jag hoppas innerligt att att Gävle-publiken fortfarande har suget av hockey kvar efter två bra år.

Sv: Silly Season 2025-26
Gillar inte alldeles för långa kontrakt. Ser inte riktigt poängen med dom. Däremot ser jag heller helst inte ett truppbygge med för många 1-års kontrakt. Då kontinuiteten blir lidande. Men de känns som man går för det, och det är svårt att ogilla. Skiter det sig så blir det tuffare nästa år med många nya in.

Nedan nyförvärv med kontrakt 1 år
Delia
Hägg
Kempny
Bellows

Spännande tider för oss Brynäsare! Hoppas bara Gälla får till rollacceptansen i truppen.

Sv: Silly Season 2025-26
Gavve: ” Annars ser han ut att ha spelat med både Felix Sandström och Ersson 22/23. Både i AHL och i NHL.”
Rotade lite och fann att han tidigare även spelat med Timashov, Broadhurst, Greiss och Coreau.

Sv: Silly Season 2025-26
En dyr ytterfw alltså. När det större behovet är back och center. Tyder på att centern redan är klar och har 0 kr i lön? 😎

Sv: Silly Season 2025-26
Pigalle: Äsch den grabben helgarderar sig bara efter Trivigno fiaskot han stod för under förra sillyn :D


han tror jag inte ett skit på efter det.

Sv: Silly Season 2025-26
atilla: Det blir nog Lindblom Scott och Vesel i fjärde

Sv: Silly Season 2025-26
Flera som är imponerade av vårt senaste nyförvärv.

Sv: Silly Season 2025-26
Häftig värvning. Har läst runt en del. Bra skridskoåkning var nog i yngre år, på senare tid har han snarare kritiserats för att vara lite långsam. Stark och bra med puck, sämre utan. Inte kanon defensivt.

Låter som han inte är fullt anpassad för europeisk rink. Men kan nog bli bra ändå. Tunga meriter!

Forwardsuppsättningen kan inte få annat än 5 av 5. Verkar som man t ex kan få sätta Trivigno i en fjärdelina, om alla är tillgängliga.

Nog känns det som att BIF bestämt sig för att växla upp ytterligare.

Sv: Silly Season 2025-26
Brynäsaren05: Sitter vid poolen utanför Palermo i 30 graders värme precis exakt nu och kommer på mig själv att längta till höstrusk och bilresor till Gävle.

Fy fan vad det här ser bra ut.

Sv: Silly Season 2025-26
atilla: Lyxproblem!

Sv: Silly Season 2025-26
Forsberg 1978: Man går in här och kollar flera gånger varje dag.
Är nått nytt inlägg då och då, typisk julistämning.
Kollade för 1 timme sen, kollade nu och hittade inte senaste inlägget som jag läste..
Jösses vad man blev överraskad 😀

Verkar vara en hyfsad kille..

Nu har jag tagit bort sociala medier som Insta och X.
Har bara kvar denna sidan och FB ( som aldrig används).
Men nu är Sätraåsen tätare än en ubåt. Inget röjs därifrån.
Sånt tycker jag är så viktigt. Det tyder på att det är proffsigt i organisationen.
Har ni förresten hört på intervjuerna från Uppe på Sätraåsen?
Många är riktigt bra.
Nu väntar man bara på 8 augusti och Bäckis..

Sv: Silly Season 2025-26
Forsberg 1978: Blir en kall 🍺 vid grillen för att fira denna värvning. Kör Johan Larssons recept: grillat med tsaziki och färskpotatis.

Sv: Silly Season 2025-26
Berge: En högerfattad back som är duktig i powerplay skulle vara perfekt att få in nu. Undrar hur den här killens skridskoåkning är?

Sv: Silly Season 2025-26
Helvete Gobba å töser, det börjar se bra ut på pappret👍 Alcen❤️

Sv: Silly Season 2025-26
Jisses, bra stats på killen. En supervärvning på papperet…

Sv: Silly Season 2025-26
atilla: Precis så tänker jag också. Plus jag tror på Bäckis i sista tomma rutan

Sv: Silly Season 2025-26
Silver-Bäckis-Bellows
AJF-Larsson-Lindblom
Rödin-Pettersson-Scott
Trivigno-Ölund-Kopacka

Vesel centrar 3:dje när Bäckström inte spelar och Pettersson centrar då första...Srvck kan gå på en kant i vilken som helst vid skada...

Satsa sista krutet på en back!

Sv: Silly Season 2025-26
Gavve: Tror heller inte Fjällby spelar annat än första eller andra. Silfver - Larsson behöver mer speed så ser inget annat där än Bellows eller Fjällby. Scott och Rödin har ju en lång historia av att spela ihop. Kanske möjligt nu också och man har 4 starka jämna kedjor + att man behåller kontinuitet från förra säsongen genom att hålla tredje kedjan intakt.

Silfver - Larsson - Fjällby
Lindblom - Center - Bellows
Trivigno - Ölund - Kopacka
Rödin - Scott - Vesel

Sv: Silly Season 2025-26
Bellows har rekordet i antal mål för USA i JVM. Inget dåligt gäng i den där listan 😂
Uppladdat:

500x0-20250713202123.jpg


Sv: Silly Season 2025-26
Gavve: Kan vi inte köra på liten rink nästa säsong? 🙂

Sv: Silly Season 2025-26
Gavve: Spelar inte så stor roll om fördelningen av istid i 5mot5 är jämn. Det är istiden i special teams som blir avgörande.

Bellows tar nog Indrasis plats där men Fjällby kanske kommer spela BP snarare än PP. Special teams var ett problem i slutspelet och jag tror en den av problematiken låg i att för många spelare spelade i alla spelformer.

« · 2890790 · »