1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 739970 inlägg · 7967 ämnen
« · 2355263 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Pettisbif: Ta det lugnt. Låt dig inte provoceras.

Svensson_62:
En spelare jag gillade mycket sist han var i SHL var Borna Rendolic. Någon som vet vart han lirar, klubblös..?
Påminner rätt mycket om Palushaj.
Apropå Aaron Palushaj. Har han plötsligt lagt ner ishockeyn?? Fick för mig att han inte spelade nånting alls med nån klubb ifjol.
Konstigt kan jag tycka. Men suget kanske helt enkelt bara försvann.
Minns att Bill Sweatt också la av i rätt tidig ålder.
Trist. Bägge dom 2 spelarna var mina favoriter när dom lirade i Brynäs.

De två platser vi har flaggat för som spetsvärvningar ska INTE komma från HA, juniorligan, Tyskland eller dyl..
Slut med det chanstramset nu. De ska vara självklara SPETSAR. Inga lovande spelare som ska ”växa in i det” under säsongen. Slut med det nu. Etablerad SPETS x 2. Nu har det gått några månader som visparat in löner för dessa. Använd det till att vinna budgivningen.

Peja: Linus Lindblom kanske kan va nåt

Peja: Jo men det finns väl fler säsongen än så

Svensson_62: Ja, men de ska rimligtvis leverera i J20 innan de tar klivet till A-laget. Steget från J18 till J20 är också ganska stort. Dessvärre fick deras mycket uppskattade J18-huvudtränare sparken och någon målvaktstränare finns väl inte på plats varken där eller i A-laget. Det är inte direkt upplagt för smidig övergång från J18 till J20...

Peja: Får ha tålamod med att J18 växer upp

{8399}: Färjestad och Malmö var de enda SHL-klubbarna som hade sämre J20-lag än Brynäs 21/22. Till och med lag som Oskarshamn och Södertälje kom före Brynäs i tabellen.

Pettisbif: Båda dom 2 skulle ju inte vara så dumt

Pettisbif: Läste att Manner också vill att ett par juniorer skall få vara med och kämpa om speltid fast du kanske vet bättre? Lag med ännu sämre juniorlag än Brynäs förra säsongen brukar matcha juniorer. Spelare kan växa med förtroende och att få lira med bra spelare också.

Silfverkroken: Samtidigt är det här en bättre situation än att signa upp massa medelmåttor tidigt som man gjort föregående år. Det ska bli intressant att se vad som händer med KHL-kontrakterade importspelare som vägrar återvända till Ryssland. De ryska klubbarna har säkert internationell lag på sin sida när spelarna är under kontrakt, men samtidigt vill ju ingen klubb - varken i Ryssland eller någon annanstans - ha spelare som absolut inte vill vara där.

ellis: Rödin är väl fortfarande ändå spets. Scott däremot blir mer och mer en gnuggare för varje år.

Svensson_62: Jag väljer att förhålla mig till det Manner sa för någon månad sedan:

"Utan omsvep redogör han för hur Brynäs tänker, och det handlar om att ha is i magen.

— Vi kan vänta till augusti, då vet vi mer om hur vi ligger till.

— Har vi pengar? Hur har vi det med killarna som har Brynäsbakgrund och varit i Nordamerika? Hur gör dom? Det är många datum med NHL att förhålla sig till."

Drar försäsongen igång och vi fortfarande inte fått in någon forward till börjar jag oroa mig också men än håller jag mig lugn.

Sportnisse: Nu kan det ju vara så att det Pettis har hört, inte gick i lås. Alcen har säkert inte fått det han önskat heller.
Skulle JA ljuga då om han sagt att man ör ute efter den eller den spelaren då?
Därför det kallas silly..

Sportnisse: Du verkar vara jätteledsen. Låter tråkigt. Tror dock inte vi har värvar färdigt ännu. Håll ut. Kan hända mycket än.

Pettisbif:
Du har helt rätt ang Birger, Kvist och Ljungkrantz. Ingen av dessa 3 håller SHL nivå just nu utan skulle må bra av att lira regelbundet i ett bra HA lag kommande säsong.
J20 förra säsongen var ju fan klappkassa så där finns inget att hämta.
Jag trodde ärligt att de skulle behålla Pettersson och Sallinen med reducerade löner och spela dem i en 4 e lina med Ölund.
Sen får Scott kampera ihop med ngn av #95 el #34 plus ett nyförvärv i en 3 e lina.

Just nu så är det väldigt skakigt hos Brynäs SC(TROR jag) iom att alla tilltänkta räddningsplankor i form av NHL Brynäsare återigen får nya kontrakt....

Pettisbif: fast du har ju sagt att Alecn kommer att överraska / har mycket på G bla , bla. Som vanligt bullshit. Bör serien är på gång kommer du att falla tillbaka i dina sedvanliga pågopo.

Charles: Första egentliga utmaningen för Alcen. So far har han ju gått på Manners rekommendationer.
Ni måste det bli nått bättre än Wandell.

Pettisbif: vet att Luleå var ute efter den finnen, och fanns ett rykte om att han skulle vara klar för Schweiz men det laget kanske har hunnit få fullt med importer sedan det ryktet kom. annars hade det varit en toppvärvning

ellis: Spelar knappt någon roll då deras backar och framförallt målvakter är mindre bra. Deras målvaktspar är sämst i serien utan konkurrens, man bygger lag bakifrån.

Pettisbif: då skulle Brynäs bli extremt unikt att gå in i en säsong med 12 forwards om man bara skulle ta in en. hoppar verkligen inte att sitter i skiten, men

"Känns som Alcén inte riktigt hängde med när Järnkrok och förmodligen också Larsson samt Boqvist valde att krita på nytt där borta"

där tror jag inte Alcén, grahm eller någon annan kan göra så mycket om de får alternativ i NHL. så den kan du inte lasta på Brynäs

folk har blivit väldigt frustrerade på att det drar ut på tiden, men Luleå, Brynäs Färjestad. Örebro, Växjö, Rögle, säkert någon mer, letar toppspelare och många har uttryckt sig över att hålla sig kyliga pga KHL situationen, När free agency har lugnat ner sig och spelarna märker att platserna over there tar slut så kommer de titta på Sverige eftersom Schweiz nästan är fullt nu.
ska vi då ta in någon finne som gör 30poäng i Liiga och få fullt lag eller vänta?

målvaktstränarsituationen är jag helt enig med iaf

Davydkin:
Kan bara hålla med!
Bättre att satsa på minst 3 nya. Helst 4.
Alcén snackar om att det måste finnas plats för juniorer att kunna kampa om den/dom 2 sista forwards platserna.
Då ställer jag mig frågan.. om ingen av Birger, Kvist och Ljungkrantz hittills visat nått som är bättre än Solem vad ska dessa nu tillföra?? Ingen av dom borde lira med Brynäs och inte heller i SHL.
Att vi ska släppa upp fler junisar från J20..

Hm vi har inte den kvalitén ännu i J20. Kanske nästa år endå. Men inte nu på långa vägar.

Näe kommer säkert bli så att Alcén snålar och bara värvar 1 ynka spelare och sen står vi där runt jul och letar ytterligare forwards värvningar.

Hoppas han lärt sig av förra året och av sin föregångare.
För alla vet att det finns fan så mer att hitta i säcken nu innan alla lag värvat klart än att sitta och hoppas fynda nått kring jul.
Vill inte ha en säsong där vi förlitar oss på målvakter och backar. Vi måste ha in minst 3 bra forwards!

Annars kommer vi harva kring strecken i år igen.
För alla lag har rustat upp sig ordentligt.
Känns som Alcén inte riktigt hängde med när Järnkrok och förmodligen också Larsson samt Boqvist valde att krita på nytt där borta. Att han sen gick bet på Björninens radarkompis gör ju inte saken bättre.
Näe fram med lite namn. Några rykten. Riktig död silly just nu.

Tyvärr hör jag ingenting. Kanske tyder det på att Alcén står som ett frågetecken efter alla nej tack. Och ligger skönt och solar sig i sommarvärmen... och hoppas Manner och BOOM BOOM kan ordna biffen.

Ruggigt seg silly just nu. Nån påminde mig om att det liksom bara är kvar 1 månad tills vi möter vårt första lag på isen.

GE OSS NÅNTING NUUUU, Johan!

Dessutom har vi heller ingen målvaktstränare än... Vilket också oroar mig litegrann.

Timrå har forwardsvärvat klart mycket bättre än Brynäs så här långt. De kommer bli bra mycket bättre än 21/22. Det är jag sportsligheten själv att se.

Jugge: Okey då. TYDLIGT bättre försvar. Nöjd nu? Även fast du inte sett hur det kommer funka praktiskt än. Men visst. Nu var det främst anfallet som jag la tonvikten på min åsikt på. Den ser i det här skedet INTE givet bättre ut än säsongen som gick. Det tycker inte jag.

Kommer ni ihåg scenen där Brasse Brännström står i baren och en skitfull kille kommer fram och sluddrar något helt obegripligt. - ?????- Brasse fattar ingenting och säger typ vänta lite - och sveper sedan en bamsegrogg. Varpå bägge efter groggen förstår varandra perfekt!
Ibland känns det lite så härinne. Nåväl nu har jag svept några kalla - nån som har några heta tips? Axle har du fått nån svalkande grogg och är nu redo att dela lite inside om värvningen?
Nån annan som är på lyran nu som jag kan passa på att tolka och förstå? 😀

Jugge: Folk underskattar hur mycket backsidan faktiskt uppgraderats från föregående säsong. Berra-Geno var det enda backparet som kunde hantera pucken någorlunda i offensiv zon. Nu kommer vi få potentiellt 3 stycken jämnstarka backpar med en bra balans mellan offensiv och defensiv spets.

ellis: Har du fått solsting i värmen eller rökt på?? ”Något bättre” defensivt/försvarsmässigt mot föregående säsong…. Då har vi alltså plockat in Lindbäck, Kinnvall, Friman och Sklenicka samt Johannesson. Vad har vi tappat av klass, Genoway?.. Björk verkar dela forumet i 2 läger, själv tyckte jag att han gjorde en habil andra halva av säsongen men NHL kontrakt var ju en sjuk skräll. Mylläri, Cibulskis och Berglund var ju skräp.

Helt enig om att det måste in spets på forwardsidan dock.

Davydkin: två förvärv och förlängning med Sallinen

KulaShaker: Det här med två spelare till tycker jag är lite märkligt. Två spets ok, men nog behövs minst tre forwards till (helst fyra)?
Danielsson, Gunler, Molin, Pettersson och Sallinen(?) ut. Björninen in..,
Varken Ljungkrantz eller Kvist känns väl SHL-mässiga ännu och skulle må bra av en utlåning?

ellis: Men truppen ska ju förstärkas med två spelare till.

mattias - 74: Det hade han varit. Men som brynäsare är man luttrad, att mycket inte går i lås på spelarfronten. Nej så här... Försvarsmässigt/defensivt kan vi få ett något bättre lag kommande säsong, men framåt, offensivt känns truppen i nuläget inte som vi gjort några avgörande "landvinningar" direkt mot 21/22. Många tar lite för givet att Scott och Rödin är fortsatta spetsar och poängplockare, men är det så säkert det, funderar jag. De börjar komma upp i åren och kan ha sett sina bästa dar.

Tigerhjärta: Det är lugnt, du var först 🙂👍men bra nyförvärv våre det

Tigerhjärta:

Tråkigt att ni inte fick honom

Hade varit bra för er och en riktigt bra spelare och han hade kanske blivit en av de bättre i SHL

edit

Hjärter Dam: Och jag skrev om honom den 10:e maj om vi skall vara sånna ;) Vore ruskigt bra värvning!

Luddf: Juho skrev jag om förra veckan. Honom kan vi ta 👍

Berge: Nej, att Saku fick NHL-kontrakt och har producerat i Liiga betyder inte att han hade producerat massa i SHL, men de spelarna som Brynäs till slut tar in kommer inte heller att komma med garantier.

Om Brynäs inte hade varit ute efter Sakus spelartyp så hade man knappast erbjudit honom ett kontrakt. Det är inte säkert att Alcén jagar två högerfattade snipers, som ni verkar vilja ha.

Svensson_62: Vill minnas att Alcen har sagt spets i olika poddar. Men han säger sedan också att spets behöver inte innebära endast en spelare som gör 20-25 mål. Kan även vara en som är spetsig inom ex tekningar (björninen) etc etc. Men gissar jag nu så är det poängspelare som jagas.

ellis: Lammiko är väl typ den spelare som inte skrivit kontakt ännu. Är väl en Saku i spelstilen fast bättre.

Vet nån om BIF specat vilka spelartyper som ska in - förrutom att det ska vara spets till 1/2-linor?

Synd på Saku ändå. Välscoutad o behövd spelstil
Men mest känner man sig lite blåst, och orolig för jag väntar också på de jong till United sedan två månader. ”Klar”……..
Men jag tror nog inte detta avgör kommande säsong för Brynäs… vi hittar nåt annat intressant, gärna snipers förstås

Alfred : Han som skrev det på twitter är ändå sportjournalist för sportsnet och har varit det sen 2014. Det han sagt är att "det låter som Larsson skall till Pittsburgh". inte att något är klart.

Nu undrar man om det inte skulle kunna finnas nån annan forward i det finska världsmästarlaget Manner kan locka till Brynäs. Har alla kontrakt?

Peja:

Jag är mycket väl medveten om att Saku är meriterad, men han är inte spelartypen Brynäs söker. Att han fick ett NHL-kontrakt och producerat i Liiga är på intet sätt garanti för att han lyckas som en offensivt producerande spelare i vad som kommer bli världens näst bästa liga. För det är offensivt producerande spelare vi behöver.

Jag hade inte blivit besviken om Brynäs värvat Saku, men jag hade inte jublat heller. Att Brynäs intresse för honom svalnat var blott en tes och Ingen sanning, så jag kan ja fel… vem vet. Men jag kommer inte ligga sömnlös över att vi missade Saku.

Mrassarson: magkänslan säger att Brynäs värvar två Nordamerikaner under de kommande två veckorna. En floppar och lämnar runt jul och den andra gör succé och hamnar tvåa i poängligan efter Rödin.

Jan Grismöbel: Såklart inte.

Om 27 dagar startar första försäsongsmatchen mot Timrå .Blir det utan nya spetsar å målskyttar ?

Pasman: Målskyttar absolut, helt enig. Men karaktärer behövs också exempelvis powerforwards som kan skapa utrymme åt poängspelarna.

Kollar man på det som finns så är det rätt klent på den fronten. Därför hade varit fint med en spelare som mäenlanen. Men tror han hade lyft en lön som en etablerad målskytt.

Birgersson
Björninen
Eklind
Kvist
Ljungkrantz
Olesen
Palve
Rödin
Scott
Timashoc
Ölund.

(Kollar mqn denna lista är det inte många målskyttar 😅)

Berge: Saku har alltså vunnit OS, VM och interna poängligan i Kärpät det senaste året, samt blivit erbjuden ett NHL-kontrakt som han valt att skriva på. Att det skulle vara Brynäs som tackade nej till honom - och inte tvärtom - låter inte särskilt realistiskt.

Alla vet ju att Brynäs letar spets, men att man skulle landa i två rightare som kan panga in 20+ mål låter osannolikt. Särskilt eftersom man även hade mått bra av den powerforwardstyp som Saku representerar.

Brynäs gick hårt för Saku. Att det vore fint att få in högerfattade snipers har man vetat om hela tiden, även när man försökte ta in Saku.

« · 2355263 · »