1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736641 inlägg · 7967 ämnen
« · 2573877 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Pigalle: Det har ju emellanåt varit nåt som många av oss Brynäsare känt också. Och Axelsson är väl inte den första tyckaren/fd SHL-spelaren som tycker att Brynäs känns bekväma.

Undrar om Brynäs själva är medvetna om att man har uppfattats på detta sättet? Intressant.

Håller med dig om att Gälla har gjort ett positivt intryck såhär långt, hoppas han är rätt man att börja förändringen.

Läsvärt, tänkvärt och tyvärr spot on. Låt oss hoppas på en förändring i och med denna säsong dock. Gälla ger ändå intrycket av att vara den kravställare som spelartruppen behöver.

Auchinleck: Jupp, och det kommer bli än mer viktigt när de övriga lagen inser att de måste sätta hårt tryck på Brynäs backar i uppspelsfasen för när Brynäs väl är i anfallszon är det svårt att komma åt pucken.

Peja: Nej, det är nog bara Löven och DIF som har tillräckligt starka trupper för att matcha det. Brynäs 1a lina verkar ha lekstuga varje gång de är inne på isen.
Fast man märker att när motståndarna får in Brynäs i HA’s beryktade svängdörrshockey så tappar Brynäs sin fördel.

Varför har vi så långt uppehåll?

Härlig seger igår och nu känns det som att hela laget är igång (undantaget möjlightvis andremålvakt Clara). Tredjekedjan (som jag tycker var rätt blek i två första) bidrog ordentligt igår och sjundebacken Kasper Larsen fick pricka in ett snyggt mål. Inget konstigt att Larsen behöver tid för omställning men hans mål var nog inte dåligt för självförtroendet.

"Juniorkedjan" hade det kanske lite jobbigare igår än i två första men tycker sammantaget att de överraskat positivt, särskilt Anton Ohlsson som jag hade väldigt liten koll på.

Negativt: Vårt gamla problem men att bjuda på för mycket i form av enkla mål och dåliga utvisningar verkar väldigt svårt att slipa bort. Det är den stora utmaningen nu. BP och PP kan också förbättras.

Intressant hur Gällstedt gör nu med Larsson och Scott på väg in i laget. Känns inte som Ölund haft samma kemi med Indrasis/Kopacka som Larsson hade i försäsongensmatcherna och skulle bli väldigt förvånad om inte Larsson återtar platsen där. Rödin - Vesel - Kelleher lämnas nog orörd och sedan kanske en spännande tredjelina med Scott - Ölund - Tärnström? För fjärde skulle jag gissa att det blir Kvist, Blomqvist och Nordh men jag skulle inte ha något emot att se Anton Ohlsson.

Peja:
Pucktempo är A och O.

Silfver: Kul det här med allsvenskans beryktade höga tempo. Hittills är det hur tydligt som helst motståndarna inte hänger med när Brynäs skruvar upp pucktempot.

#33: Mora däremot hade riktigt bra pp. Klassisk stil men hade Brynäs punktat Johan Persson se vetesjutton vad Mora gjort.

tourz: Jag håller fullständigt med dig om att defensiven måste bli bättre och även PP och BP. Jag skrev just om det här på forumet igår innan matchen mot Mora. Forwardssidan är jag inte så speciellt orolig över, nu efter 3 matcher och 17 mål + att Greg och Johan kommer in i laget inom en snar framtid. En bättre defensiv hjälper även Limpan.

Makita:
Mars/april blir en helt annan resa. Då är det fullt påslag av prestationsångest för Brynäs. Det är hur ledare och spelare hanterar det som avgör om kravet för den här säsongen uppfylls (SHL).
Naturligtvis ingår det att utveckla framförallt de unga spelarna under säsongen fram till slutspel, det gör slutspelsmotståndarna också.

#33:
Äh, det är Hockeyallsvenskan, det här springer vi igenom lätt som en plätt!

Jag såg matchen igår och är fantastiskt glad över segern, 7-1, fantastiskt.👍
Hittade dock två saker som jag personligen tycker vi bör träna på:
Uppspel, i min smak är det för mycket dumpande, när vi har pucken ska vi vara rädda om den och försöka spela oss in i zon.
PP, vi bör kunna skapa mer i den spelformen
Jag vill poängtera att detta inte är gnäll, bara tankar.
Ha en fin helg 😊

lapad: Brynäs har vunnit tre matcher våra yngre spelare har gjort ganska många poäng i dessa matcher.
De yngre spelarna måste få speltid för att kunna utvecklas och som Brynäs har startat säsongen så ser de ut att kunna få endel speltid.Brynäs är ett vinnande lag just nu det bygger självförtroende och en bra miljö för att kunna få en bra utveckling.De intressanta kommer att vara hur de klarar sig i mot lag som Björklöven och Dif.
Det intressanta kommer att vara att se hur bra de är i mot topplagen i typ början på Januari.

Om jag förstått saken rätt så är Alcens plan att stärka upp laget ytterligare där det behövs senare under säsongen.Så låt nu de yngre spelarna få utvecklas i lugn och ro i höst och så hoppas vi på att någon exploderar i utvecklingen likt de yngre 2011/2012.

Lunkz: Den här backen verkar ha hamnat utanför Färjestads lag.

En fysisk tvåvägsback och en powerforward som Kopacka in i laget så har vi bra grund att stå på och förbereda till slutspelet.

Stefan R 63:
Anledningen till att vi spelar i Allsvenskan tror jag är att vi av någon galen anledning "sparkade" Veini.
Troligtvis det sämsta beslutet i klubbens historia.

{10381}: låter som du menar att det Rödin fel att vi spelar i HA???? Skojar du?? Vad var Manners spelidé? Hade vi isåfall spelare för den iden? Vi hade en defensiv förra året som var dålig! De andra lagen såg igenom Manners idé och sen hade han inte ngn plan B...
Vi hade en mv cirkus som var inte av denna värld...tunn trupp...en oprövad SC ..en förening i kaos..

Just det, domarnivån, förstod inte hälften av utvisningarna. Men ogillar att få känslan att det krävs väldigt mycket för att få en utvisning om laget ligger under med ett par mål och vice versa…

Indrasis känns lite för ”skön”, lite för ”bra”, det hoppas jag att han ändrar på. Gillar liret så, men ser lite nonchalant ut emellanåt.

Hockeyleksing: problemet är att varje liga förhandlar sitt eget avtal, HA förhandlade dåligt 2019 men då var även produkten betydligt sämre än nu. SHL förhandlade jäkligt bra… så det är ingen som säger ”SHL får 90% och HA får 10%”. Men nästa gång lär ju HA ha en helt annan sits (om inte SHL utökats till 16-18 lag och Brynäs, DIF M.fl spelar SHL).

Såg matchen med 40 min fördröjning igår så höll mig undan forumet. Men beröm till Lindbäck, riktigt fina ingripanden. Såg skärpt ut. Vill tillägga att min kritik är de billiga målen, han gör ofta många bra räddningar sett över en hel match, just därför det blir så jäkla surt att släppa in en del skitmål. Men igår såg det fint ut!

Rödin tycker jag var riktigt bra. Kvists 4-1 mål är sådant jag saknat i Brynäs länge, kul!! Kellehers passning bakom mål till 7-1 var magisk!

En sak som jag upplever skiljer sig från SHL är ju att våra misstag inte straffar sig, för många misstag görs… en annan sak är hur våra toppspelare bara går in och typ lyfter en klubba i anfallszon och tar tillbaka pucken, det ser löjligt lätt ut!

Riktigt kul att vinna matcher och se många mål! :D

Tråkigt att det är en hel vecka till nästa match…

Svensson_62: håller med deta måste justeras det är inte rättvist. Samma med fallskärm nu har ju Brynäs nytta av den men alla borde få lika mycket.
50% av tv pengara borde gå till shl
25% Hockeyallsvenskan
Resterande 25% korde damhockeyn och div1 dela på.
Nu går nästan allt från Hockeyallsvenskan till shl.
Brynäs har garanterat mer tittare på Cmore än många shl lag.

Jugge: Har nu också precis sett matchen. Finns ju inte mycket värt att klaga på efter 7-1. Måste ge Kvist beröm för två fina avslut, ett distinkt hårt skott och ett lurigt/kyligt avslut.

Kul att vinna och vinna stort. Inte så impad av domaren dock..

Jugge: Känns ”bra” att vi dessutom via abonemanget sponsar lagen i SHL.
Oskarshamn och co får 45 MSEK var för det enorma tv-intresset de genererar. BIF får 7 MSEK för det tv-intresse vi genererar. Rimligt? Klantarselförhandlare från HA. Är det försent att göra en Boden tillsammans med DIF, Löven, AIK och SSK? Villkoren är ju helt orimliga. TV4 kan ju inte hävda att TV-intresset för Oskarshamn är 6 ggr större än det för Bif eller Dif

Svensson_62: TV4 plays timing är ju en katastrof. När det är dags för Brynäs intro börjar norra Europas tröttaste kommentator rabbla laguppställningar och köra dom obligatoriska intervjuerna inför match… Sån skit får man ju ha klarat av innan…

Knallhatten: Det gäller bara att anpassa sig till kvaliten som bjuds - sen är det inga problem 🤪

Jugge: Håller med gällande flöjtarkvaliten, var är känslan?
Bilderna från de matcherna som inte är huvudsändningar missar mycket om vad som händer vid sidan om huvudhändelsen, där finns förbättringar att få till från tv4.

{10381}: Jag tror vi har ett bättre lag och bättre balans oavsett liga.

Precis sett dagens match i efterhand. Det blev ju en riktig ”håll käften” seger till slut. Verkar dock lite som att Brynäs anammat Boorkens gamla klyscha att det svåraste som finns är att leda med 3-0..

Efter Vesels 3-0 mål är det som att hela laget tittar på varandra och säger ”vad gör vi nu då?”. Sen är Mora det bättre laget som sista 10 på 1:a. Där har Gälla lite att jobba på.

2:a perioden är jämn och mycket fram och tillbaka. Det är ju lustiga situationer som händer. Vad är sannolikheten att både Lindstein och Cukste ramlar och Mora kommer 2-0?.. Men där kom Limpan upp stort.

Sen domarnivån, hur kan man bara ta ut en person (Kopacka) när 2 personer står och gruffar? Sen Berras ”höga klubba”, jag backade 3 gånger i sändningen men den syns inte på TV bilderna iaf.

I 3:e så sätter Brynäs ner foten och det är bara ett lag på banan i stort sätt. Den som innan match hade tippat Kvist som 2-måls skytt är förmodligen miljonär nu.

Summa summarum, en gedigen insats där det märktes att man gått igenom misstagen från Västerås matchen. Än finns det saker att jobba på och så ska ju Larsson och Scott in i laget också. Det var länge sedan man mådde så här gott som Brynäsare…

Danne66: Kan aldrig tro att Brynäs har bättre lag nu än förra säsongen. Det är motståndet som är sämre än förra säsongen. Sedan kan man ju också fastställa att Rödin &Co aldrig köpte Manners ledarskap och spelidé. Därför spelar Brynäs inte längre i SHL. Tack för det Anton &Co. Nu får du ju vinna matcher i alla fall.👍

Gunderson: Greg kommer väl 5/10. Kommer nog att spela mot Västervik om dygnsomställningen inte ställer till det (han får se till att flyga Business så han kan ligga platt ned och sova gott på resan över Atlanten).

{10299}: Ser att många skriver att juniskedjan ska vara intakt efter Larssons och Scotts inträde men är rätt övertygad om att det inte blir så. Håller helt med er om att de ska vara kvar men erfarenheten säger att man behåller dyrast, mest produktiva och största lönekontot på isen.

Tror fjärdekedja blir Kvist - Blomman - någon junis

48 kanske är lite för mycket men 44 iaf då? Man får tänka på att vi har haft den svåraste starten av alla lag också. Mora, AIK och Västerås är alla lag som kommer troligt slås för topp 6. Sen om vi går upp så kanske vi kan nå slutspel i shl då 24/25 med allt momentum. Vet att HV var tippade att vara med och slås om sm guld förra säsongen kanske inte så mycket vi ska tro på men jag tror iaf att vi går upp och det kommer bli bättre i klubben efter ha vinnarkultur igen.

HV vann 40 stycken plus två övertidsförluster 21/22. Vi borde kunna göra bättre än så. Larsson och Scott har ju inte kommit ens och vi har gjort 17 mål på 3 matcher vilket är helt absurt mycket. Rödin har 6 poäng på 3 matcher! Kommer nog inte hålla upp det men alltså han nog göra 70+ poäng skadefri.

Alltså ska jag vara ärlig så tror jag vi kommer vinna typ 48 matcher elr något sånt denna säsong i grundserien. Bara borta mot Björklöven och Djurgården där en vinst är ett kanske lite överraskande resultat.

Spontant efter matchen:
Kopacka - attityden! även målsinne precis vad jag saknat länge
Kelleher - vilken passning och skön att se tekniken - en klassisk snidare (ser han inte ut lite som Kyrö i ansiktet fast i mindre skala) och snyggt av Vesel
Publiken👍
Kenth Larsson - är så tacksam för att vi har en speaker som inte låter publiken skrika hemmamålskyttens namn när han offentliggör målskytten (fullständigt hatar detta otyg i vissa arenor), för att inte tala om för ett antal år sedan när DIF hade en speaker som inledde inför matcher med ”Mina damer och herrar - jag GER ER djurgårdens IF” 🤮

Skön seger idag och man ska väl inte klaga, men, den defensiva sidan måste stärkas. Lindbäck gjorde en bra match idag, några fina räddningar. Reduceringen ska han dock ta. Kollat på reprisen av målet och han har fri sikt samt står väl placerad när skottet kommer.

Vissa backar verkar bli stressade när motståndarna pressar högt och börjar drälla med puck, såg samma tendens i Västerås. Hoppas Alcén letar efter två stabila backar.

Vet att vissa inte tycker att man ska klaga när man vinner med 7-1. Men det är en jäkla klasskillnad mellan Mora, Björklöven och Djurgården. De misstag som funkar idag kommer att straffas mot dem.

BIF Kungen: "Vi får hoppas att dagens match startar en positiv trend för båda."

Jag vill påstå att vi redan trendar positivt. Tre segrar av tre möjliga och ett snitt på över 5.5 mål per match är väl en positiv trend om något? Kanske misstolkade något i det du sade, men jag tyckte det var värt att lyfta att det går väldigt bra på isen nu. Lindbäck har ett snitt på 2.27 insläppta per match. Det är mycket bra siffror i bägge ändar av isen.

Nu är ju inte jag den som brukar snacka, eller ens säga nåt här inne, men en tyst halvtimme, eller nät, vad gäller all negativitet, kan kanske vara till pass. Sen har jag nog ett par ordvisar på lager... :)

Tigerhjärta: Den här spelaren ryktas vara på väg till Tingsryd. Tror han är en bättre spelare än nämnde Eriksson, men skulle gissa att Brynäs siktar högre.

Honken72: Jag tycker inte att det går att jämföra med förra säsongen. Nu har Brynäs antagligen högst spelarbudget i serien och har därför ett bättre spelarmaterial än nästan alla, eller kanske rent av alla andra. Då är det naturligt att man också får förutsättningar att bygga ett eget spel på ett helt annat sätt.

Sen hade inte Brynäs en skitbudget förra säsongen heller, men i jämförelse med nu var det en väldigt svag trupp gentemot konkurrenterna. Kvist gjorde fler poäng ikväll än vad han mäktade med på 52 matcher 22/23, det säger ganska mycket om skillnaden mellan serierna. Tror visserligen inte Kvist kommer göra 3 poäng i fler matcher den här säsongen, men det var ju en total omöjlighet för honom att göra det i SHL.

Honken72: möjligt men min känsla är att den som bär det största ansvaret för degraderingen är Alcen.

”Vevens” sorti är ett exempel..

SuneMangs:
Nu är ju inte detta ngt som nödvändigtvis uppstår direkt i en match.

Danne66: :” Det tragikomiska är, tror jag, att vi har ett bättre lag i år än förra. Tankar om det..?”

Eller kanske en bättre tränare…

Peja: såg det också, snyggt och kul.

BIF Kungen: Kollar på studion i tv4 hockey, eller vad man kallar det nuförtiden. Otroligt snyggt mål av Ljungkrantz, fynd av Mårtensson.

Ha ha ha - ja jäklar,
kvist är på topp 5 för bästa poänggörare i bif efter 3 matcher
Vem trodde det?

Danne66: bra och intressant fråga. Denna säsong har nyss börjat…, vet inte.

Lite tankar:

Sämre motstånd i år givetvis, förra året bottenlag, dvs mycket spel i egen zon vilket vi inte klarade av, svag defensiv inkl dåligt målvaktsspel. Kryddat med att skicka Veven (Alcen ansvarig?). Många ”kniven på strupen” match förra året. Väldigt dyr trupp relativt andra lag. Poäng i relation till kostnad?

Manner tappade förtroendet i båset/omklädningsrum. Manner dessutom ingen match-coach.

I år tror jag att många lag har stor respekt för oss vilket automatiskt ger oss mer tid med pucken (motståndarna backar av).

För tunn trupp förra året för SHL-nivå…bättre i år, som sagt svårt, säsongen har nyss börjat.

Brynäs är ”årets match” för samtliga motståndare i år, kräver mycket av oss.

Kul med vinst ikväll, grattis till oss🇧🇪🥂💪

Costanza: Kom ihåg nu att det går alltid bra i början för en nykomling. Det har vi fått lära oss nyligen.
Brynäs är ju nykomlingar i HA;)

xxx BIF xxx: Blir lätt så när isen är dålig.

BIF Kungen: Ja, han har inte så mycket att tillföra. Det är ju samma sak med Kvist som ikväll gjorde en av sina bästa matcher på åratal men vad händer dom övriga matcher? Ingenting. Ska vi ha spelare i truppen som levererar ett par ggr/år? Nej det tyvker inte jag i alla fall så får ni gnälla så mycket ni vill...

« · 2573877 · »