Brynäs IF

713970 inlägg · 7953 ämnen

Forum

« · 2070266 · »


Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: A propósito de nada
bradberry: tycker att desch och sigalet kan stanna kvar hemma i Kanada.

Desch tror jag inte alls på och på backsidan finns ett överflöd. Bertil, Berglund, Nyberg och Hedberg är väl värvade för att spela. Plus att Björk är relativt ny. Då finns bara en plats kvar på sex backar och Andersen, ingman, sigalet och lindelöf att tillgå.

Sigalet gör väl sin sista säsong (!?) så lika bra att dumpa honom till förmån för yngre förmågor. Trist om han snor speltid av Nyberg, Björk eller Hedberg.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
pettisbif2.0: håller med! Vi får hoppas KHL kommer igång då behöver Riga fylla på med spelare. De har väl 4 eller 5 spelar bara just nu. Och det är dit Sallinen ryktades!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skagge:
Har ej twitter så jag ser inte om det är Brynäs fans eller annat hockey-folk.. men något ska det ju alltid klagas på när det hänt något positivt inom Brynäs.. det är sen gammalt. Standard.

Kan man ju lika gärna gå loss när spelare som Järnkrok eller Salmela använde Bäckströms 19.. eller klagades det när Bäckström kom upp och "tog" Bissetts nr.

Inget att lägga energi på. Huvudsaken är att han levererar.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
pettisbif2.0: vrf lipar alla på twitter om att Berglund fick Molins gamla nummer?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Som jag ser det så kan Brynäs frigöra ännu mera pengar om dom lyckas bli av med Sallinen, Solem och Lindelöf. Alla dessa tre känns mer än överflödiga just nu.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San:
Såhär ser min målvaktsranking ut före säsongen:

1.Jhonas Enroth
2.Oscar Alsenfeldt
3.Niklas Svedberg

4.Gustav Lindvall
5.Samuel Ersson
6.Viktor Fasth

7.Jonas Gunnarsson
8.Johan Mattsson


9.Jonas Gustavsson
10.David Rautio
11.Joe Cannata
12.Arvid Holm


13.Johan Gustafsson
14.Janne Juvonen

-------
Annat ämne.
Därför jag placerar Nicke och Bulan ihop med Emil som center är just för att ingen är särskilt snabb på grillorna. Det kan passa bra ihop. Man behöver inte alltid sätta fart fart fart. Ibland räcker det med vass måltjuv, hårt slit och en jävla playmaker.

-------

Till det andra ämnet.
Jag tvekade aldrig på dig Brynäs21. Vore ju guld om vi blev av med Sallinen. Som jag inte alls kan se in i Peters typ av ishockey. Dessutom sitter han på en lön (tack Dacke..) som är på tok för hög. Sallinen till KHL och in med Per "Åsa" Åslund så är jag mer nöjd än på väldigt många år.

Tänk er själva kedjorna:
Rödin - Scott - Åslund
Berglund - Molin - Danielsson
Pettersson - Ölund - Descheneau
Persson - Birgersson - Mannberg
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Precis, Kimonen och Philips mfl kan inte räknas. Nä, I NHL betraktades väl Paille mer som en rollspelare, dock en framgånsrik sådan. Han var verkligen en favorit för mig under sin tid i Brynäs.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Davey85: Tycker inte man kan inkludera lockout-spelare i resonemanget. Däremot var ju Paille väldigt meriterad, men det kändes inte som att han var av samma kaliber som Bulan. Vad gäller stjärnstatus så var Brendl en stor värvning, men definitivt inte samma meriter som Bulan.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Ja, det känns så. De andra som dyker upp i tankarna är Brendl och Davydov. Greiss var ju lite häftigt också, men vart väl inte klockrent på isen. Timonen och Philips räknas inte.

Kollade precis presskonferensen. Kändes mäktigt att se Bertil och Berglund.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Ni åker ändå ur...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Svensson_62: Berglund är nog Brynäs största värvning någonsin (gamla brynäsare ej inkluderade).
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Får väl också replikera mig själv lite grann.
För c:a 10 dar sedan kändes det frustrerande och jag skrev här att vi behöver få in en till spetsspelare till andra kedjan och i korta ”just do it!”. I och med dessa värvningar har det överträffats med MEGA-råge! Mycket bra jobbat BIF (och fansens/ftgs bidrag inte minst).

(dessa värvningar var påbörjade långt tidigare av MS & co så jag menar inte att det skedde p g a mig)
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Nu jävlar gör vi!!! Älskade Brynäs har äntligen två topp kedjor kan nästan lova att Berglund .. kommer att vara mycket bättre än förra säsongen ha en bra sommar alla Brynäsare nu vill man bara att säsongen drar igång , kan hända att sallinen lämnar och en topp fwd kan komma in ;)
Kommentera

Sv: A propósito de nada
pettisbif2.0: Tankar är att Nicky D och Berglund inte passar tillsammans då båda inte är snabbast.
En tanke är att byta plats på Molin och Ölund. Mer defensiv kvalitet som täcker upp för desch.
Rödin - Scott - Danielsson
Berglund - Ölund - Descheneau
Pettersson - Molin - Persson
4:e här kommer det att krigas om platserna
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Låter som en bra toppning om vi ligger under i 3:e
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Chanzone: Däremot så vore det ju kul att få se Rödin-Scott-Berglund nån match
Kommentera

Sv: A propósito de nada
pettisbif2.0: Skulle bli väldigt förvånad om man kör Danielsson ihop med Berglund. Båda är alldeles för sega på rören.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Vi får väl passa på att erkänna att Brynäs21 hade helt rätt gällande PB i BIF 👍
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Är det någon som tvivlar på Ersson eller kan vi lita på att han kan gå in och vara i alla fall topp 8 bland målvakter i serien?
Nån som vågar sig på en målvsktsranking?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
bradberry:
Håller med, Brad, men underskatta inte behovet av helheten. Delarna behöver funka bra ihop. Och desto högre upp man siktar, desto mindre utrymme för misstag. Vi har förändrat laget och ledarskapet på ett vettigt sätt, men det finns mycket kvar att göra.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
pettisbif2.0: Byt plats på Descheneau och Danielsson, å in me Birger på Ljungkratz plats. Då är uppställningen identisk med den jag lade upp för några dar sen, PP-formationerna inkluderat!👍😃🇷🇴
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben: I slutändan är den viktigaste uppgraderingen Sundqvist < Andersson
Kommentera

Sv: A propósito de nada
pettisbif2.0: Det där ser riktigt intressant ut 😎
Nu gjorde ju iofs Desch en riktigt bra försäsong förra året. Men man kanske kan se en indikation på hur han står sig redan på försäsongen, ifall han har gjort framsteg.


Hoppas verkligen att han tar ett kliv framåt, väldigt hårt jobb som krävs, men jag tror att Peter Andersson kan få ordning på backcheckingen.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Wesley:
Här kommer mina tankar kring laguppställningen.

Målvakter:
Tror Ersson kommer få en rejäl chans att visa vilken klass målvakt han är och kommer bli. Andrén blir en perfekt andra keeper. Inte många som pratar om värvningen av Andrén, men han känns klockren bakom Ersson.

Ersson (Andrén)

Backpar:
Tror Peter kommer börja köra med 4a hela backpar. Det är min känsla. Sen att han kommer bygga på en defensiv, en offensiv är inte heller nån jättestor överraskning. Tror det landar i något liknande. Sen kommer inte Hedberg hit till Gävle för att agera 7e/8e back. Han är en råtalang och Peter kommer se till att ta till vara på honom. Innan han sticker till NHL. Tror dessutom att spelare som Andersén, Sigalet och Ingman kommer spela en ännu bättre hockey. Framför allt en jämnare hockey.

Bertilsson - Hedberg
Sigalet - Nyberg
Berglund - Björk
Andersén - Ingman

Kedjor:
Vad jag kan utläsa av Peters egna ord och tankar så kommer han ge Desch en rejäl chans att visa att han håller. Om han nu kommer hit bättre förberedd. Med det sagt så tar jag nästan för givet att han kommer ges chansen bredvid Scott/Rödin.
I en andra tror jag att Molin centrar. Som han vill. Bredvid sig får han måltjuven Danielsson som han kan lägga mackor till och nya Bulan som bygger på med spets till en andra kedja.
Detta gör ju också automatiskt att tredje kedjan blir jämnare och bättre än på många år!
Sen hoppas jag man kommer ge dels Birgersson chansen. Men även Ljungkratz som är en otrolig talang. Om nu Tomi blir kvar så ser jag han som en 4e center. Den rollen får han köpa. För det finns bättre centrar som går före honom i hierarkin. Men jävlar vad vass centersida vi har isf.

Rödin - Scott - Descheneau
Berglund - Molin - Danielsson
Pettersson - Ölund - Persson
Mannberg - Sallinen - Ljungkratz
(Alcén)
Extra/låna ut:Solem, Asklöf, Birgersson och Kvist

PP1:
Danielsson
Scott
Berglund
Molin
Rödin

PP2:
Björk
Nyberg/Hedberg
Descheneau
Ölund
Sallinen
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Rodrigo: Då är vi helt överens om att värvningen av K. Berglund är helt onödig. Ska bli intressant att se hur Berra står sig utan Gunderson. Det vill verkligen till att Berra är förbaskat jävla bra den kommande säsongen, för jag är skeptisk till att ge ett så långt kontrakt med tanke på ålder och spelartyp. Patrik Berglund hoppas och tror jag kommer göra en ännu bättre säsong än den föregående, framför allt om man kollar på poängskörden. Även om vårat PP1 var bra den föregående säsongen så lär uppgraderingen Ölund—>Berglund innebära en klar förbättring.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Rodrigo: Vet du vart man kan hitta statistik från Schweiz för att följa Gundes framfart där? Tänker att han blir en bra måltavla för nästa års insamling :-)

Gunde börjar ju bli till åren men är samtidigt en extremt seriös idrottsman och har så varit under många år. Jag tänker att han kommer fortsätta hålla hög nivå längre än spelare brukar göra.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben: Det är bra, om det är någon slags ”defensiv” back man ska ha så är det ju mer åt Bertilsson-hållet iallafall. Gunderson/Bertilsson drog ju ett sådant enormt lass för ett par säsonger sedan. Tror inte han klarar sig lika bra utan Gunderson (såklart) och kommer väl inte ha lika bra siffror men ändå. Tyvärr gör värvningen av Bertilsson/Nyberg att K. Berglund känns totalt överflödig, där skulle man lagt pengarna på någon spelskickligare. P. Berglund är bra på alla plan!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Rodrigo: Din analys av Bertil/Berglund-värvningarna utifrån ett statistiskt perspektiv?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Davey85: Nån som vet vad det är för status på Asklöf? Kan han ta sig in i laget senare i höst?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Rodrigo: Har saknat dig i år. Faktiskt..
Inte sett dig så mycket, kan missat men kul att höra av dig👍
Till hösten kommer du dock att få fullt upp. Nu har du ju din statistiker som du längtat efter
Kommentera

Sv: A propósito de nada
bradberry: Han(Östling) har ju hållit sig från att engagera sig i hockey’n efter sin karriär. Det är väl därför som han är bortglömd av så många.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Carlo: Jag har en kollega som är Indian f,låt Frölundait...
Han har gnytt om att Brynäs har gått med tiggarbössan.
Så nu har jag döpt om FHC till Frölunda Toilets.
Laget man pissar på och skiter i😂😂
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Rodrigo: Jag vill minnas att jag läst tidigare i år att Brynäs planerat att göra om tröjorna till kommande säsong.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Brynäsgubbe: ” De äkta väntar vi med att visa upp”. Finns ju ingen anledning att ”visa upp” om det är dom gamla tröjorna gissar jag?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Rodrigo: Står ju att dessa är för träningsmatcher.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Johannes Hedberg: Då räknade du inte ens Lindelöf.
Helt plötsligt finns det en massa tänkbara alternativ både i kedjorna och på backsidan.
Spelare som Hedberg,Nyberg,Ingman och Björk kommer att få ett tacksamt läge nästa säsong nu är det bara för dessa att ta chansen när de förmodligen kommer få chansen att spela bredvid Bertilsson,Signalet,Berglund eller Andersen.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Jag tror vi kommer landa i nåt sånt här:

Ersson (Andrén)

Sigalet-Nyberg
Bertil-Björk
Berglund-Hedberg

Tror att Andersén och Ingman kommer spela mycket i början men sen slåss om 7:e. Men det beror på om Hedberg kan ta steget och vilken slags Andersén vi får se. Kapaciteten finns där.

Rödin-Scott-Danielsson
Desch-Molin-Berglund
Pettersson-Ölund-Persson
Mannberg-Birgersson-Alcen/Junior

Tror Sallinen lämnar.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: det är det bästa alcen har gjort för Brynäs:)
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Johannes Hedberg: ser bra ut den där men jag ser hellre Berglund som ytterfw å Molin som center iandra.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Wesley: jag kan bjuda på en!

Ersson (Andrén)

Nyberg - Sigalet
Björk - Bertilsson
Andersen - Ingman
Berglund - Hedberg

Här kan man lika gärna rulla på fyra backpar till en början, om spelare blir skadade får man väl gå ned på 7 backar igen. Jag antar att Lindelöf lånas ut/säljs.

Rödin - Scott - Danielsson
Molin - Berglund - Desch
Ölund - Sallinen - Persson
Birgersson - Pettersson - Mannberg
Alcén, Ljungkrantz, Kvist

Så ser det onekligen ut som att vi kommer börja. Men jag blir inte förvånad om någon av eller ev. såväl Desh som Sallinen lämnar under säsongen. Isf finns Kvist och Ljungkrantz att lyfta in/täcka upp vid skador. De är två av de mest talangfulla forwards Brynäs haft på 20-talet bakom spelare som Bäckis, Järnkrok, Larsson, Silfverberg, Lindholm och Lindblom.

BP
Andersen - Bertil

Sigalet - Berglund
Ingman

Pettersson - Mannberg
Ölund - Alcén
Birgersson - Persson

PP
Danielsson - Nyberg
Rödin - Scott - Berglund

Sallinen - Björk
Molin - Ölund - Desch

Bör rimligtvis vara en av seriens bästa PP. Fungerar inte Desch kan Persson lyftas in.

Jag tycker ärligt talat att vi har en back för mycket. Men blir Bertilsson, Andersen eller Sigalet långtidsskadade lär vi vara tacksamma. Det är dock en svår balansgång.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Låter som att det blir nya tröjor denna säsong? Det är bra, har alltid tyckt att man kan göra mer av en reklamfri tröja än vad man för närvarande har. Och fonten är ju verkligen ingen höjdare.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Jag tänkte på det där med publik i arenorna i vinter, ponera att det till exempel blir max 3000, det kan bli riktigt värdefullt att säkra sig en säsongsbiljett.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Tror Berglund redan hade vart i brynäs förra säsongen om vi hade haft en annan tränare då.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Carlo:Finns ganska många Brynäsare i närheten av Göteborg det kan vara en stor anledning.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Kul också att presskonferenserna håller hög klass numera. Johansson, Campese och Cahling är förtroendeingivande i sina roller. Sundlöv vet vi redan att han är klockren. Bra företrädare för föreningen.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
eltifoso: kul att det finns andra lags supportrar som inte bara kastar ur sig massa skit i ren avundsjuka! Kred eltifoso
Ganska roligt att läsa om total grön avundsjuka hos många! Kan förstå DIFare. Var häller inte speciellt munter när Hajen gick till Örebro. Men många Frölundaiter vekar bittra av någon anledning.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Grymt bra dag!
Hur många andra lags PK sänds live på sportbladet?
Nu ser man fram emot första träningsmatcherna för att få se lite hur de tänker spela och formationer!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
{Skrubben och flera andra)

Nä jag ska absolut inte vara sån. Inte en dag som denna.
Men vissa nummer är mer "andras" om ni fattar. För mig som inte är såå gammal så har jag hört talas om Stig Östling, men 21 är Oves nr.
Samma 19 är Bisset. Med det sagt..

Så satan va skönt med dessa 2.
Framförallt så blir det en helt annan kravställning i läget.
Skills finns det överallt att få tag på. Men flera som kan driva laget, utöver Anton är värdefullt.
Som Bertil sa.
Det har vart åt helvete för mycket cirkus runt föreningen i flera år.

Så FORZA BRYNÄS ❤❤❤
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Japp! Helt klart värt att betala 90-120 tusen/månad i 2 år till för detta jobb!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skönt att ha Johan Alcén i laget idag 👍👍👍

”Kontraktet med Patrik Berglund, 32, är skrivet på två år. Och han erkänner på presskonferensen att en nära vän i laget har med valet att göra.
– Johan Alcén har tjatat hål i huvudet på mig. Han började för sex veckor sedan någon gång, säger Berglund.”
www.expressen.se/sport/hockey/shl/brynas-dromvarvning-klar-efter-fansens-hjalp/
Kommentera

« · 2070266 · »