1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 740112 inlägg · 7967 ämnen
« · 2339585 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Luddf: Jag tror Björnen vilar under dessa träningsmatcher innan VM då han verkar given i deras kommande VM-trupp.

Luddf: Vi behöver en "ogilla"-knapp också...

JanT: Det är bra att du är skeptisk gällande Sallinen. Tyder på sunt förnuft. Som jag sa tidigare så blir Sallinen överflödig, det gäller nog oavsett om det är centerplatsen eller som vinge.

Luddf: apropå Björninen verkar han vara skadad och missa Carlson Hockey Games..

Lunkz: här är lite mål från Björninen i Jokerit. Verkar ha en hyfsad bössa och trivas framför mål.

JanT: in med nytt och hungriga yngre spelare i så fall för 4:e linan
som jagar skiten ur motståndarnas 1-2 kedja.

Jugge: I min värld kan Sallinen få gå på en kant i 4:e linan till starkt rabatterad kostnad, men jag är skeptisk….

Kanske kommer det fler nyheter snart

Officiellt att Holmqvist lämnar

Jugge: Kunde inte skrivit det bättre själv, Sallinen har gjort sin roll väl men det är också en roll man skulle kunna hitta i något mycket yngre eller från egna leden som kan växa till sig och utvecklas i

många andra lag där mans er unga spelare ena säsongen vara osynliga tills att nästa säsong blomma ut rejält, Chansen att det skulle ske med Sallinen är nästan obefintlig men Birgersson som redan har kontrakt har lite den speltiden eller scouta någon ung lirare som har rätt vapen för en billig peng och testa. fjärdekedjan får inte vara så dyr som den varit senaste åren utan där och tredje tycker jag vi ska testa spelare som kan få sitt genombrott och hade varit perfekt att ha Scott i tredje för då får dem bästa möjligheterna att växa då Scott är väldigt bra att skapa ytor änmera om han får lira mot motståndarnas tredjelinor nu har han alltid fåt lira mot motståndarnas bästa spelare

Sallinen är en klok spelare. Dock på väg neråt i karriären och antagligen inte jättebillig. Här måste Brynäs kunna hitta ett bättre alternativ. Det får va slut på slentrianmässiga förlängningar.

Peja: Jag tycker inte heller vi ska förlänga med Sallinen som jag skrivit många gånger förut. Nu kan Brynäs mönstra Björnen, Palve, Scott, Ölund. Även Birgersson går ju som center. Så stark uppställning minns jag inte ens senast Brynäs hade. Sallinen blir överflödig, bättre att leta efter en lovande rightare som kan få pucken i nät.

Peja: Att Sallinen tappat så mycket vet jag inte om jag håller med om. Han har en annan roll. Han värvades till Brynäs mitt under säsong för några år sedan som producerande spetsspelare. De senaste två säsongerna har hans roll successivt blivit mer och mer defensiv.

Jag anser att vi har bättre nytta av den nye defensive Sallinen än den tidigare mer offensivt lagde, som jag inte tyckte levererade godkänt…

Han har vissa tveksamheter i +/- statistiskt har jag för mig men tycker ändå han är en mycket smart defensiv center som dessutom spelar uppoffrande.

Nyckeln här är: Vad får vi betala…? Han behöver acceptera en lägre lön. Gör han det tillräckligt så kan jag se en roll för honom…

Peja: Den nivån han hade i Leksand och Djurgården har han ju aldrig varit i närheten av i Brynäs. Det blir fel referensnivå. Då var han seriens kanske bästa spelare.

Jag vet inte hur Alcen tänker, men jag har svårt att se att det kommer någon mer etablerad 1/2:à kedjespelare än Mäenalanen om han nu är klar. Då har vi ingen spetsig rightare för 1/2:a kedjorna förutom Scott och då är det väl inte jag som tvingat ut honom på en kant 😊.

Jag gillar Birgersson, men han behöver väl inte nödvändigtvis spela center? Tycker han har varit bra även på kant. Jag tycker han redan under den här säsongen borde fått en lite större roll då han i perioder var riktigt bra. Men det är svårt att lyfta om man bara får 6-8 min per match.

Zzz: Samtidigt blir konsekvensen av att trycka in Sallinen i fjärde att Scott går ut på kant och att Birgersson går utanför laget (eller spelar ytter i fjärde...). Är det värt att få den dominoeffekten i laget för att man ska trycka in en 34-årig Sallinen? Jag tycker inte det men OK att tycka olika.

Med Scott som center skulle laget kunna mönstra 4 väldigt bra centrar (Scott, Palve, Björnen, Ölund) och få en bättre bredd än tidigare.
Med Birgersson istället för Sallinen i fjärde skulle mer cash finnas till att förstärka andra positioner, samtidigt som Birgersson är utvecklingsbar, mer tempostark och har ett annat driv än Sallinen.
Båda de scenariona skulle man omkullkasta om Sallinen absolut måste förlängas och fortsätta harva i fjärde.

Sen finns alltid risken att behålla spelare för länge. Visst har Sallinen gjort nytta de senaste åren, trots att hans nivå har sjunkit lavinartat i jämförelse med den VM-spelande Sallinen bara några år tidigare, men det är också viktigt att bryta med äldre spelare i rätt tid. Måste man ha kvar en veteran tills denne inte hänger med och skämmer ut sig totalt på isen, eller är det kanske dags att bryta med typ Sallinen nu medan han fortfarande har hedern hyggligt i behåll? Som sagt, det kan gå snabbt utför i hans ålder och han har redan tappat väldigt mycket sedan sin peak.

Peja: Han har varit högt upp i hierarkin, inte alltid kedjemässigt men i vilket ansvar han får. Framför allt i slutet på matcher. Han har använts i alla roller och i alla formationer under säsongen.

Det jag menar är att om man behåller en spelare som Sallinen kan man bygga på med yngre billiga lovande yttrar i 3/4:e kedjorna. Alternativet är att ta in en profilerad allsvensk center, det kan bli bra men det kan också bli lex Olesen. Vilket är normalt när det gäller allsvenska spelare då det ofta tar en säsong att anpassa sig. Risken då är att det blir lite tunt om kedjekamraterna är Birgersson och någon annan oetablerad forward. Alcen sa i podden att man kommer att värva etablerat men inte ha för många forwards på kontrakt för att möjliggöra för yngre spelare. I den kontexten tycker jag Sallinen är ett bra komplement.

Jag tror inte heller att Sallinen spelar gratis, han har ett marknadspris vilket beror på vad andra klubbar kan tänka sig att betala beroende på hur dom värderar honom. Det för ju Brynäs förhålla sig till och se om det är värt det.

Zzz: "Klart Björninen är bättre, men han ersätter ju inte Sallinen i kedje hierarkin."

Beror på vart i hierarkin som du menar att Sallinen har varit.

Om Sallinen mot förmodan blir kvar, kommer han givetvis inte längre att ha topp 5 istid bland forwards om Alcén gör sitt jobb. Det var ett stort svaghetstecken att Sallinen hade den istiden.

Med Björnen redan klar och fler kvalificerade kedjespelare på väg in, samtidigt som Palve, Timashov, Rödin och Scott blir kvar, så skulle istiden för en spelare som Sallinen givetvis minskas radikalt. Särskilt eftersom t.ex Björnen är en tvåvägsspelare som även kan spela boxplay.

Sen är Sallinen knappast så billig som du och en del andra Sallinen-beundrare brukar antyda, föredettingar med hans typ av CV är i princip alltid överbetalda. Att han skulle gå med på att spela för Brynäs för en minilön känns som en romantiserad bild av honom.

Om Brynäs sätter ihop en fjärdekedja med unga ytterforwards bör Ölund kunna centra den med bravur. Björnen, Palve och Scott är bra centrar, även om Scott också kan spela kant, så tänker att Alcén kanske kommer vilja ha 5 centrar i truppen (men då blir ju Birgersson antagligen den femte).

Peja: Jag håller alls med och att jämföra honom med Adam P tycker jag haltar ordentligt. Han hade femte mest istid per match av samtliga forwards, det är en stomme spelare i laget och även om det skulle gå att hitta bättre spelare så är frågan om prislappen är lägre på dessa. Klart Björninen är bättre, men han ersätter ju inte Sallinen i kedje hierarkin.

Jag tycker att Salinen gör sina medspelare bättre och tror han fortsatt skulle kunna göra mycket nytta i en tredje/fjärde line med lite yngre orutinerade ytterforwards.

Zzz: Sallinens roll har ju förändrats eftersom han har blivit sämre. Tycker man kan se att han kommer lite senare in i situationerna för varje år som går. Visst gör han nytta, precis som Adam Pettersson gör, men det borde gå att få tag på bättre spelare. Björnen är skicklig i alla spelformer, inklusive boxplay, så där har man redan fått in en riktigt bra spelare till BP.

Jugge: har fortfarande svårt med Garpen sen Bengtzéns pik mot Douglas Murray, hela jävla Djurgårds hockeyexpert/journalistik vart förbannade och betedde sig som barnungar för en pik som inte ens var hård
Wikegård med ord som "Det var jävligt onödigt. Skitdåligt. Jag fick ont i magen när jag läste det."
vet inte om det var en podd eller om det finns en artikel men Garpen sa något liknande "vad har Stefan gjort eller vunnit som ger han rätten att såga en spelare"

Peja: Tycker du verkligen att Sallinen blir sämre för varje säsong? Hans roll har förändrats, men jag tycker definitivt att han gör nytta i den roll han tagit. Inte minst i bp. Kan man få honom för en relativt låg peng tycker jag han har en roll att spela.

Jugge: Japp min uppfattning också till 100%

Zzz: Låter märkligt att Sallinen skulle bli kvar. En 34-årig importspelare är inte vad man vill se i fjärdekedjan. Tycker även det är tydligt att han tappar lite i nivå för varje år som går, han börjar snart uppnå den åldern där man kan tappa mycket tempo väldigt fort.

Men håller med om att det behövs fler rightare. Just nu är Scott den enda rightaren i anfallsuppsättningen. Backsidan har man säkrat hyggligt med Kinnvall, Johanesson och Bergman.

Jugge: Alcén pratade i podden om att Scott kan spela på kant. En Kedja med Scott - Björninen - Rödin känns riktigt vass. Sen är frågan om man ska köra Timashov tillsammans med Palve. Det blir lätt lite kladdigt då båda gärna vill hålla pucken.

Får vi in Mäenalanen är det nog slut med spetsvärvningar på forwardssidan. Det skulle dock behövas ytterligare en rightare. Hoppas Alcén kan plocka in ett par unga forwards med potential från alsvenskan. Skulle Sallinen stanna till ett rimlig peng så tycker jag det vore ett bra alternativ. Jag tycker Sallinen var en av lagets genomgående bästa spelare den här säsongen. En riktigt nyttig spelare.

{8399}: Saku Mäenalanen

RommeTigern: Där ser man, men det är skit samma egentligen. Han är lika kass ändå och kommer aldrig vinna något.

{8399}: Förmodligen han med icke stavbara efternamnet på M

Aaaa: Vem är den där Saku? Rykte?

RommeTigern:

Stämmer, han gick på Gylle skola som mig och är några år yngre.

Jugge: Montén är från Borlänge.

Aaaa: Det är ju en fin tanke men vår kapten hör hemma i 1:a kedjan, punkt.. Oavsett värvningar så är jag övertygad om att Rödda kommer vara vår bästa spelare. Med bättre omgivning än senast så tror jag han gör 40-50 poäng lätt

Jugge: jo exakt så får att kunna skapa 3 starka offensiva kedjor som alla kan producera framåt

Pettisbif: Kollar på eftersändning av Österrike-Sverige, jäklar vad kass hockey det är. Roligt att se Starky igen dock. Håller fullständigt med om Lindholm som det pratats om här tidigare. Tycker inte han är i närheten av Berras nivå. Undrar hur Leksands scouting sett ut? Eller om man bara gått på historik och ”CVt”. Han har ju spelat i NHL…

Apropå laguttagningar, den enda som har märkligare laguttagningar än Garpen är ju sopan Tomas Monten. Senast tog han inte ut William Wallinder. Minns när han inte tog ut Söderström först, sen kom han med på grund av någon skada och var bäst i laget. Man ska inte ha förbundskapten från huvudstaden, det blir alltid skit..

Aaaa: Du kan ju inte mena allvar att du sätter Rödda i 3:e kedjan??

I övrigt, man kommer hem efter den värsta arbetsdagen i mannaminne och möts av den glada nyheten att Björninen är klar! Äntligen har vi vår 1:a center! Snyggt jobbat Alcen/Manner!

Pettisbif: Håller inte riktigt med, Rögle gjorde generellt inte det bästa slutspelet rent spelmässigt. Man hängde inte med mot varken Oskarshamn eller Färjestad. Så problemet låg lika mycket med laget som med Valtteri. Han var ändå en av de mest poängstarka backarna i slutspelet. I övrigt bra i landslaget och i KHL.

nittontolv: Ja Norman kan det varit ja.
Tack 🙏

Hoppas innerligt på Ojamäki. Precis den typen av måltjuv vi behöver!

Lemp:
Att Rögle inte behåller Kemiläinen förstår jag. Såg alla Rögles matcher i slutspelet. Och det blev väldigt tydligt att han inte hängde med i tempot. Gjorde en del riktiga grodor i defensiv zon.
Nej honom vill jag inte se hos oss.

Lemp: hur tror ni femmorna blir om alla rykten om spelare stämmer och blir Sanna

Lindbäck(ny/vv)

Kinnvall-Bertilsson
Ny-ny
Johannesson-hedberg
(Bergman/lindstein)

Saku-björninen-rödin
Timashov-palve-ny
Olesen-scott-Ny
Ny-ölund-eklind
Birgersson,ljungkrantz

Eller på forwardssidan

Saku-Björninen-ny
Timashov-palve-ny
Rödin-scott-olesen/ny
Eklind-ölund-ny/olesen

Pettisbif: Bra namn såklart! Annars kanske Kaski är ett alternativ eller Valtteri som var i Rögle nu på slutet. Aftonbladet eller expressen skrev att han inte hade presterat som förväntat vilket förvånade mig, tyckte han var riktigt bra. Bra att få lite säkerhet att spelaren har presterat i SHL tidigare, vilket kanske talar emot Kaski.

Kan möjligtvis Mikko Lehtonen vara aktuell för oss tror ni?
Koppling till Manner då bägge är med i Finska landslaget.

Var grym i HV och lär knappast spela i KHL nästa säsong.

eltifoso: Du tänker på Norman va?

eltifoso: Nordström är gnagare, han skulle nog aldrig gå till DIF oavsett division.

Mattson: Det har du rätt i. Inte många, men iallafall Örebro, Oskarshamn och Rögle har tappat eller kommer tappa en del som jag gissar de skulle vilja ha kvar. Men Rögle lastar nog in några fina pjäser kommande vecka. Oskarshamn verkar ju förvandla vatten till vin så de kanske ska räknas bort också.

Pettisbif: Jojo Självklart tycker jag Nordström är tillräckligt bra för en 1:a / 2:a. Men värvar vi Saku så bör rimligtvis 1:a/2:a rimligtvis vara Saku-Björninen-Rödin , Ny-Palve-Dima? Kan väl tycka att den tomma luckan bör vara en sniper istället för en hårt jobbade powerforward likt Nordström?

eltifoso: Nej då måste du hört/sett fel. Nordström kommer aldrig spela i DIF. Om han mot förmodan skulle spela i allsvenskan, vilket inte finns på världskartan så är det AIK som gäller isf.

Tigerhjärta:
Värvas Nordström är det inte för nån 3e kedja... det kan du inte mena.
Han platsar med lätthet i 1 eller 2!

Väldigt underskattad spelare som gör andra bättre. Något som är enormt uppskattat för ett lag.
Finns ju inget som säger att vi kan landa en sniper endå.
Går att fynda. Kolla bara på Oskarshamn.

Pettisbif: Var inte Nordström klar för DIF?
Kan ha hört fel iofs , tror du har mer koll

Pettisbif: Nordström är bra, men är det vad vi behöver? Värvar vi Mänelanen saknar vi främst en sniper? Känns dyrt att värva Nordström till en 3:e kedja!

Snacket om att Lindholm är bättre än Berra kan vi ju lägga ner dirr.
Sett båda matcherna mot Danmark och nu snart hela matchen mot Österrike. Kan säga redan nu att Berra är bättre.
Anton ser lite kladdig ut med pucken, inte alls så oöm som jag mindes honom i SAIK.
Att Berra inte är med tyder på att framför allt Garpen siktat in sig på andra spelare.
Berra skulle med lätthet platsa i Tre Kronor före backar som Pettersson, Lerby och Lindholm.

Däremot ser jag mer än gärna Nordström i Brynäs nästa år.
Mycket hans förtjänst att Sverige leder. Täckte målet föredömligt på Karlssons mål i PP.

« · 2339585 · »