1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 752350 inlägg · 7967 ämnen
« · 2578547 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
SuneMangs: Det kommer inte hjälpa att peta Miks pga lojt kroppsspråk det är hans spelstil han är ingen fysisk spelare.Dock måste han få igång poängproduktionen annars kommer han att bli en dyr flopp.Tror inte vi kan förvänta oss så mycket mer av Miks hans senaste säsong var inte så imponerande förutom målet i mot Sverige.

Peja: Absolut, men samtidigt kan man inte tolerera att han åker runt lite lojt och inte sliter sitt hårdaste för att vinna hur länge som helst. Kan tänka mig att han är en av våra dyraste spelare också, så han ska göra skäl för den lönen också.

Bänkning en match eller två är knappast något som får en spelare att söka sig bort direkt. Det betyder väl snarare att vi förväntar oss mer av dig för vi vet att du har det i dig.

Tar man istället petningen på fel sätt så har man fel inställning från början kan jag tycka och har inget att göra i klubben. Alla här har sett Miks på försäsongen och vet vad han kan, det handlar bara om att få fram det. Men det kan lika gärna lossna i nästa match, vem vet?

Johan Larsson avstängd vilken fjollsport hockeyn har blivit 🤣

Peja: Håller med. Gäller att vara lite smooth med spelare som Miks. Vi får se hur det blir när Larsson är tillbaka.

SuneMangs: Tror man ska vara försiktig med att bänka en så meriterad spelare som Miks. Han har dessutom fått en konstig säsong där hela försäsongen spenderats på att spela ihop honom med Larsson för att därefter inte göra det i serien.

Davey85: Limpan beter sig stundtals som utespelare vilket ständigt sätter laget i skiten. Han ska hålla sig till sin roll och ge fan i bete sig på sitt arroganta vis. Det är coachernas ansvar nu att se till att Limpan skärper till sig.

Davey85: Någon sammanfattade mina känslor väldigt bra här nedan, på ett mycket briljant sätt (jag tror det var Erat): Jag har suttit länge i Lindbäck-båten nu, men den börjar ta in vatten.

Den känslan är svår att komma ifrån idag. Vi måste ha en förstemålis som kan stänga igen och vinna matcher när övriga laget inte är på tårna. Limpan framstår allt mer som en backup-målis för varje match som går.

Jag ger gärna Clara en match eller två nu för att försöka ta Lindbäcks plats. Eller åtminstone sätta press på honom.

Silfver: Hoppas han klarar av den bedömningen.

Davey85: Jag håller med. Frågan borde inte vara om Lindbäcks inledning är tillräckligt bra eller inte, frågan borde vara om man tror att han kommer att spela upp sig. Så som han spelar nu är inte tillräckligt bra.

Davey85: Det kommer bli ett jobbigt men nödvändigt beslut att ta för JA innan 15 feb.

Lunkan: Indrasis borde kunna bänkas en match eller två till förmån för Lindblom/Nordh/Ohlsson som alla presterat över förväntan. Kan bli ett uppvaknande för Miks att hans loja kroppsspråk och skrala produktion inte är gott nog för att spela i topp 6 för Brynäs.

Det var extra imponerande av Anton Ohlsson igår. Att vara så pass bra när han redan hade spelat en match med J20 mot AIK tidigare under dagen och sedan gå in och ändå hävda sig senare på kvällen med A-laget. Tror framtiden är ljus för honom och Nordh.

Nästan komiskt att det ens är en diskussion om Limpans nivå hittills. Det är icke godkänt helt enkelt, billiga mål i varje match nästan.

Visst, utespelarna går ner sig emellanåt, men han måste ju kunna hålla en acceptabel nivå oavsett.

Just nu känns det som att detta är Lindbäcks riktiga nivå, och det är jävligt oroväckande.

Huge: ” Vid trean går han ju ner i butterfly som alla målvakter gör vid sidledsförflyttningar när dom försöker täcka så mkt som möjligt vid ett skott från sidan.
En sidledsförflyttning i butterflyställning kräver ju per definition att han då måste glida på benskydden, vilket gör det svårt att lägga på en tvärnit för att få stopp så att man inte glider för långt och ur vinkel.”

Ja, det är svårt att inte glida för långt, men det är en teknisk detalj som Lindbäck och övriga elitmålvakter normalt sett klarar av.

Det är även stor skillnad att glida lite för långt och därefter kunna reparera misstaget, och att glida en meter för långt som Lindbäck gör. Så mycket som han hamnar ur position vid 3-3-målet ska inte en målvakt göra och det är jag övertygad om att Lindbäck själv och målvaktstränaren också anser om den situationen.

Deras skytt har dessutom en ganska dålig skottvinkel, eftersom Billins tar rätt yta, men Lindbäck släpper både en dålig retur och försvinner en meter från målet eftersom sidledsförflyttningen blir alldeles för lång. Faktum är att deras är långt ifrån och nästan har skridskorna på den förlängda mållinjen när slottet avlossas, ändå blir det på något sätt mål pga Lindbäcks ingripande.

Kan ses 1:16 in i klippet.

moment22: var också på plats igår och håller med på samtliga punkter. Miks ser ut att gå på max 80%. Steppa upp eller bänka.

Off topic, det fanns en tid då Hockeyfesten var en fest som tillförde till stämning, nu ett jippo för att sälja dyra biljetter.

Vackert mål av Zimmerman och fin assist av Lill-Ove i J20:s match mot AIK igår.

SuneMangs: Håller med om Ohlsson, smart spelare dessutom, gör många bra avvägningar.

{10065}: En bra målvakt har tur brukar det heta. Tror det till stor del handlar om att läsa av spelet och lite som Haaland beskrev det ”vara i zonen när det händer”.
Sen ljuger väldigt sällan siffrorna, Lindbäck hade riktigt dåliga 89% förra säsongen och då lyder ofta försvaret att han spelade för ett bottenlag. Nu är det väldigt tidigt på säsongen men om han redan visar upp sämre siffror i ett topplag så är det svårt att skylla på tillfälligheter. Det ser snarare ut som en fortsättning på förra säsongen än en nystart.

Berge: Det sitter folk på Twitter och påstår att det är regelrätt och en livsfarlig tackling av Larsson. Brynäs berör, återigen.

J-S: Kunde ha varit värre..

moment22: Mycket bra reflektioner. Är själv väldigt överraskad och glad över hur pass bra Anton Ohlsson har presterat hittills. Det trodde jag definitivt inte! Kan vara en ny Ölund på G där, om han fortsätter på den inslagna vägen.

Jag fattar inte hur Larsson kan stängas av för det där. Det är helt sjukt.

Huge: Problemet med Lindbäck är att han är alldeles för ojämn, hittills denna säsong och förra, för att kunna klassas som en toppmålvakt i ligan. Han inger inget förtroende, och när det är så blir utespelarna osäkra och överagerar i situationer.

Limpan kan blanda fina ingripanden som 2-0:an för att sen släppa in otroligt enkla puckar och så var det förra säsongen också. En toppmålvakt förväntas rädda laget emellanåt, rädda fler skott än förväntade osv. Hittills har vi inte sett något av det från Limpan. Ska han vara 1:a målvakt i Brynäs i HA, ja då förväntas han även vara en toppmålvakt i ligan. Svårare än så är det inte.

Jag förväntar mig att Clara får chansen mot Karlskoga på onsdag. Annars lär väl både han själv, FBK och Ducks ruttna och skicka han någon annanstans där han får speltid. Då har vi en riktig målvaktskris igen…

Några reflektioner efter säsongens första match på plats:

Oskar Kvist är bättre live än på TV, han är trubbig men krigar oavbrutet.

När Ölund kopplar på Beast Mode är han grym, åker bara in och hämtar pucken!

Miks har skills men är VÄLDIGT blöt!

Anton Olsson är på riktigt! Och då var det ändå hans andra match samma dag!

Spelet i egen zon är stundtals inte bra!

Två matchers avstängning för Johan..........

Peja: Det sjuka är att Rahimi är dessutom serieförbrytare. Han har väl klart flest disciplinärenden i svensk hockeyhistoria.

Huge: Hur jag än vevar reprisen kan jag inte se om tvåan går rakt in gjorde den det eller är det en styrning?

Något positivt i matchen måste väl ändå vara att Nordh gjorde sitt andra mål för säsongen han hoppas åtminstone jag får vara kvar i laget när Scott och Larsson kommer in i laget.

SuneMangs: Rahimi fick alltså 3 matcher för det här.

{5647}: När Johan Larsson blev huvudtacklad av Grewe så erkände han själv att han borde ha varit vaken och beredd på en tackling.
Ingen åtgärd öht från nån nämnd där.

Här ser det väl i princip likadant ut: västervikaren sover och tittar ner i isen när Johan kommer och mer eller mindra trycker undan sin motståndare och är mer fokuserad på att sno åt sig pucken än att ge denne en "propp" sas.

Nu blev det iofs "bara" 2 matcher men det ger kanske ändå en fingervisning om att man ser relativt lindrigt på förseelsen.

{10065}: "för Brynäs försvar har faktiskt inte varit helt uruselt hittills,"

Nä, det såg jättebra ut både vid tvåan och fyran igår.

Två västervikare får stå helt soprena och omarkerade framför kassen vid tvåan och den ene kan raka in målvaktsreturen i öppen kasse efter att Limpan räddat vinkelskottet och inte hunnit tillbaka på nån hundradels sekund.

Nr 22 släpper sin markering på målskytten vid fyran och stjälper mer än han hjälper när han omotiverat kliver in framför målet för att "hjälpa" en kollega som redan har markering på sin gubbe.

Peja: Det sjuka med de tre förväntade topplagen är att alla har unga orutinerade andramålvakter. Melker hos Löven är ännu yngre och mer oprövade än Clara, medan DIFs förvisso är äldre men har inte heller rutin.
Alla tre lagens forum skriver samma sak. Vi måste värva innan slutspelet. Det kan bli en rejäl huggsexa och väldigt dyrt i sådana fall.

Angående skalning. Christian Folin lyckades skalla Sam Vigneault när han skulle tackla honom, så Sam fick en hjärnskakning. Varken utvisning eller avstängning där:/

Makita: Två matchers avstängning för JL.

Huge: Håller med om att fyran inte är någon tavla men på trean ser det mycket märkligt ut.
Sedan hade han nog som Peja var lite inne på fått problem att ta någon av målen även om inte kommit ur position.
Dock med förra säsongen i minne och nuvarande räddningsprocent så ger inte dessa utflykter ett förtroende ingivande intryck.
Det är fortfarande ett stort frågetecken kring Lindbäcks nivå ska vi gå upp till SHL så krävs det en målvakt som räddar oss när spelet inte fungerar.
Dock behöver hela Brynäs defensiv skärpas till under säsongen om vi ska gå upp det kommer inte att hålla att släppa in tre mål per match.

Jugge: Ja, förutom tvåan där jag tror att han är självkritisk så tror jag att han var nöjd med sin insats vid övriga mål.
Inte mkt att göra, du kanske borde fråga uteförsvaret om DOM är nöjda och om insatsen i allmänhet från utespelarna gav oss chansen att vinna matchen?

Alltså angående snacket om Lindbäck. Man kan ju skylla på det ena och det andra i all evighet. Men en målvakts jobb är att stoppa puckar, lätta som svåra. Finns ju en anledning till varför tex Lindbom eller storstjärnor som Quick, Lundqvist eller Price är så bra som dom är. Dom stoppar både lätta och svåra puckar. Jag är helt övertygad om att Lindbom släppt in max 2 av de puckar som gick in igår. En bra målvakt stoppar även puckar vid skymning ibland, Lindbäck stoppar bara enkla puckar och inte ens dom alla gånger. Lindbäck måste steppa upp, 88.7% efter 4 matcher är för klent, för Brynäs försvar har faktiskt inte varit helt uruselt hittills, tycker man ska kunna kräva minst 91% hittills av Lindbäck. Piece.

Huge: Att du skyddar allt som rör Brynäs in i absurdum är sen gammalt…

Om vi vänder på det då, tror du Limpan är nöjd med sin egen insats och känner att han gav grabbarna chansen att vinna matchen (vid full tid)?

Ove Myling: Nä, Limpan ska förstås lastas för alla mål vi släpper in, enligt dig.
Om det är den dagisnivån på debatterna och argumentationerna som du vill syssla med så får du väl göra det.

Peja: Håller inte alls med.
Vid trean går han ju ner i butterfly som alla målvakter gör vid sidledsförflyttningar när dom försöker täcka så mkt som möjligt vid ett skott från sidan.
En sidledsförflyttning i butterflyställning kräver ju per definition att han då måste glida på benskydden, vilket gör det svårt att lägga på en tvärnit för att få stopp så att man inte glider för långt och ur vinkel.

Vid fyran står han initialt på målområdeslinjen när han är skymd.
När en målvakt i det läget kan förvänta sig ett skott från så är det väl hans prio ett at fokuserar på just skytten och ett ev skott. Sen får uteförsvararna fokusera på att ta hand om ett ev pass i sidled.
Kan hålla med om att han hade kunnt hinna över lite snabbar om han stått lite längre in i målet, men då hade han samtidigt inte kunnat täcka lika nät som han gör om han befinner sig längre ut och försöker hinna över.

Vi har olika åsikter och kommer nog inte så mkt längre, men att kalla hans agerand för att "vara ute och cykla" känns vare sig seriöst eller kunnigt.

Peja: om inte Limpan steppar upp så måste vi ha in en förste mv...O limpan får ta hand om andra spaden..Min förening Brynäs är inget förening där vi ska tycka synd om en äldre spelare som ev inte har det i sig länge..BRYNÄS som förening är för viktiga för mig om vi ska tillbaka i SHL

Huge: ”Limpan ska ha kritik när han gör nåt dåligt, inte när han släpper in mål som han inte kan lastas för.”

Ja, då ska han väl aldrig ha negativ kritik, för han kan väl inte lastas för något mål han släppt in i brynäströjan enligt dig.

Vem avgör vilka mål han ska lastas för? Är det du som är enväldig domare för det med ditt tränade hockeyöga? Eller är det något som kan avläsas på text-tv.

När en enad journalistkår dömde ut Lindbäck och han grodor har jag inte sett dig en enda gång hålla med dom om att Lindbäck ska ”ha kritik” eller kunna ”lastas” för mål.

Ange gärna vilka mål den här säsongen som du tycker att Lindbäck kan lastas för?

Erat: Min syn på målvaktssidan är ändå oförändrad. Om inte Clara visar framfötterna första halvan av säsongen så måste man ha in en till målvakt som kan stå i slutspelet. Man måste ha två målvakter som kan stå, jag tvivlar inte på att lag som Djurgården och Björklöven kommer att köra över målvakter under slutspelet. Såvida Clara inte överraskar rejält innan jul har jag väldigt svårt att se Brynäs skulle våga gå in i slutspelet med en 18-åring som en av två målvakter.

Peja: Jag har suttit länge i lindbäck-båten, men den börjar sippra in vatten nu...

{10381}: Som nån redan är inne på: svårt att se om det tar huvud mot huvud, axel mot huvud eller om det sker samtidigt sas.
På våra tillgängliga bilder så ser det iaf ut som att det tar hjälm mot hjälm, där JL oturligt och oavsiktligt råkar "skalla" motståndaren på dennes högra hjälmsida,
Oavsett så är det ju inget fult eller avsiktligt, ren och skär otur.
Nu minns jag inte men Grewes tackling på JL blev väl inte ens anmäld, trots att den isf är minst lika "ful" som den här.

Otroligt tråkigt att det inte verkar fungera för Limpan. Om han fortsätter såhär att blanda och ge fram till jul tycker jag man borde leta efter en ersättare. Kanske lite tidigt att prata om ersättare och namn som är lediga, men Kasimir Kaskisuo som tillbringade sina 2 senaste år i Leksand är fortfarande ledig. Gjorde det bra i Leksand första året men gjorde ett sämre andra år pågrund av brist på speltid och självförtroende tack vare att Armalis helt enkelt var bättre och tog över första spaden

Huge: "Vid trean kommer dom i princip 3 mot 2. Puckföraren droppar till släpande, som i sin tur passar tillbaka. Det läser Limpan och rör sig åt vänster för att täcka slagskottet som också kommer från dålig vinkel.
Han räddar skottet men pucken styrs dirket ner på målskyttens klubblad, så hur fan menar du att Limpan i det läget borde ha hunnit tillbaka för att rädda, när allt sker på några hundradels sekunder?"

Lindbäck gör en sidledsförflyttning och räddar ett skott, men får inte stopp i förflyttningen och fortsätter därför sidledsförflyttningen alldeles för långt. Därför blir det helt öppet mål på returen. Det är ett uppenbart tekniskt misstag av Lindbäck som gör att målet lämnas helt öppet. Det kanske ändå hade blivit mål på returen, men om Lindbäck hade täckt någonting av målet hade det också funnits en möjlighet att han fått pucken på sig.

Vid 4-4-målet hamnar han också fel i positioneringen. Han hamnar så pass fel att han är utanför målgården när målskytten skjuter. Om han hade varit längre in hade rörelsen till andra sidan varit kortare och därmed enklare att göra. När ett lag blir tillbakatryckta i boxplay ska inte målvakten sväva runt utanför målgården, på grund av att han gör det kan Västervik göra mål enkelt.

Peja: Bra analys av matchen, även om jag är rätt säker på att en sån här match så pass tidigt i serien inte har nån större inverkan på intresset hos ev kommande supportrar, både gamla och nya sas.
Vi var väl mer eller mindre överlägsna när spelarna fokuserade och inte slarvade.
Ex under JL:s femma så stängde vi ju ner dom helt och hållet, det fokus man visade där kommer vi förstås att få se mkt mer av under matcherna, vartefter man blir mer synkade och får mer erfarenhet av att spela i den här ligan.

JohnnyBotox: Sluta med dravlet om att skydda nån målvakt.
Och hur kan du med en hyfsat nyanserad och objektiv bedömning påstå att Limpan är ute och cyklar vid deras trea och fyra?.

Vid trean kommer dom i princip 3 mot 2. Puckföraren droppar till släpande, som i sin tur passar tillbaka. Det läser Limpan och rör sig åt vänster för att täcka slagskottet som också kommer från dålig vinkel.
Han räddar skottet men pucken styrs dirket ner på målskyttens klubblad, så hur fan menar du att Limpan i det läget borde ha hunnit tillbaka för att rädda, när allt sker på några hundradels sekunder?

Vid fyran är han skymd av en en motståndare mitt framför sig när puckföraren får ett sidledspass och avancerar för ett ev avslut. Han försöker se och avgöra vad puckföraren i det läget ska göra: skjuta själv eller passa pucken.
När han försöker att se vad puckföraren ska göra så slår denne i samma sekvens pucken rakt igenon boxen till en sopren målskytt.
Omöjligt för Limpan att hinna äver och rädda målskottet även där.
Där är det ju vår nr 22 som totalt går bort sig och helt omotiverat kliver in för att försöka markera en redan markerad motståndare.
Hade han istället hållit sin position så hade målskytten inte ens kunnat komma till skott, som jag ser det.

Limpan ska ha kritik när han gör nåt dåligt, inte när han släpper in mål som han inte kan lastas för.

Tigerhjärta: Grattis till vinsterna! Ses nästa säsong i SHL.

Tigerhjärta: Du har rätt, men jag tycker ändå det är beklagligt att man redan nu gör en så kass insats på hemmaplan. Det kan mycket väl ha varit sista gången den här säsongen som man kom över 6000 i en hemmamatch mot något av "skitlagen". Du tappar nog en del marginalåskådare efter såna här insatser, tyvärr.

Sen får vi hoppas att supportrar till Djurgården, Västerås, Södertälje etc tar sig till arenan och bidrar till att skapa inramning i de matcherna, så som AIK:arna gjorde i premiären. I motsats till typ Västervik har de trots allt en ganska stor supporterskara.

Publikintäkterna har alltid varit viktiga, men de är ännu viktigare i HA än i SHL, eftersom de står för en större del av den totala intäktskakan när TV-intäkterna är betydligt mindre.

SuneMangs: I det stora hela var fördelningen av PP:n helt orimlig sett till händelserna på isen. Då menar jag alla händelser sammantaget. Det släpptes massvis på deras spelare och togs på precis allt på Brynässpelarna. Kellehers utvisning var direkt felaktig och gav Västervik en fribiljett in i matchen.

Nu var Västervik visserligen extremt dåliga i powerplay, men all denna tid i boxplay gjorde det mycket svårare för Brynäs att få igång sitt spel. Trots 4 mål på 3 perioder gjorda och massvis med tid i boxplay missade Brynäs faktiskt flera jättelägen. Det hade blivit betydligt fler än 4 mål framåt om man fått spela mer 5 mot 5.

bradberry:
Frågetecken på målvaktssidan igen.
Tur att vi har ett meriterat advisory board.

« · 2578547 · »