1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 752387 inlägg · 7967 ämnen
« · 2578679 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Peja: Jag hoppas fler än jag köper biljetter fast man inte kan gå. Skitenkelt sätt att sponsra föreningen.

Makita: Om Brynäs kan snitta över 6000 i Hockeyallsvenskan så är det makalöst bra. HV snittade 5101 sin säsong i HA, Djurgården hade 6204 ifjol men då ska man komma ihåg att de hade två supporterstarka motståndare (AIK och Södertälje) inom närområdet.

Jugge: Som gjort för en ”överraskning” 🤔

Huge: Uppåtgående rörelse på vänster axel ser det ut som för mig. Svårbedömd. Inga större protester heller från Brynäs så …..

Makita: Kommer vi upp i runt 6000 får det väl anses väldigt bra i en onsdagsmatch mot seriejumbon.

5280 biljetter är sålda till matchen i mot Karlskoga.
Kanske är bra för publiksnittet med jämna matcher och inte bara stor segrar.
Fortsätter det vara ett bra publiksnitt så kanske det med lite tur kommer in någon riktig godbit till laget senare under säsongen 😀

Svensson_62:

28:an hade full koll på pucken, men inte att han var tacklingsbar..

en typ av whiplash mot plexit blev följden, då han ej stod emot tacklingen

28:an spelade vidare i matchen..

att utdela och ta emot tacklingar i NHL och HA skiljer sig åt i kraft..

{9315}: nej inte jag heller. Det är ju inget unikt problem för juniorerna heller utan förekommer även i lägre serier senare också. Har lite koll på hockeytrean och så här ser det ut för ett lag efter 1 match: "0:43 (-43)". 127 skott och 84 räddningar mot 5 skott och 5 räddningar. Tycker självklart det är kul med mycket mål men någon måtta får det vara.

{9315}: Minska antalet lag i serierna? Fattar att det av ekonomiska och logistiska skäl behöver vara regionala serier med någorlunda korta avstånd mellan lagen.

Svensson_62:Bästa starten av en säsong på årtionden. trots att vi är i HA och inte SHL, men fan så mycket roligare att vinna i HA än att förlora i SHL..
Fyra matcher fyra vinster! ändå så har vi så kallade brynäs fans som propagerar för en ny målvakt ???
Med tanke på förra säsongen och målvakts kaoset så är det rent imbecillt,
Snacka om att inte lära sig.
Verkligen bra att vi har något att jobba på och vi kan vara som bäst när slutspelet börjar.
Det är mina tankar..............

Gavve: det där har varit en diskussion ganska länge, att j18-serierna har sån variande kvalitet. det gynnar ju varken brynäs eller falu idag att spela en match som slutar 20-0. vet att norrserien haft problem förr i tiden också med dom stora lagen med bra j18 som har fått spela mot mindre lag där matcherna slutat med 10+ mål för ena laget. har dock ingen lösning på problemet i sig.

Huge: Cred till Attila och Huge som kan diskutera en sak man ser olika på och skiljas åt på god fot på ett snyggt sätt, trots att man fortfarande är oense. Mer sånt!

Berge: Det är dessutom med 2 förluster (1 av dem övertidsförlust) om jag såg rätt. Det innebär +50 (ca) på 6 matcher eftersom förlusterna ger minus minst 1. Kul med mycket mål men lite trist att möta lag man vinner med 20-0 mot kan jag tänka mig, inte mycket till utmaning där. Sen klagar jag verkligen inte på att de vinner med 20-0, det får ni verkligen inte tro.

Berge: Den vann idag med 20-0....

{9382}: Han krälade alltså omkring på isen av nån anledning. Blev han skadad, tog smällen på huvudet så han togs av isen av läkarteamet för säkerhets skull resten av matchen. Eller var det inte hårt mot huvudet så han spelade vidare efter att ha förstärkt situationen för att ge sitt lag en fördel?
Nån som vet om han mirakulöst tillfrisknade och spelade vidare?

Brynäs J18 har nästan +50 i målskillnad efter 8 matcher i seriespelet.

6 av 10 spelare i poängligans topp 10 är Brynäsare.

J18 ser otroligt bra ut.

Mattson:

Lindbäck skulle vara bättre om han stod upp för sitt Brynäs.

Varför detta knästående???

Tredje målet igår stående på sitt vä knä, samtidigt som han skarvade ut pucken mitt i skottsektorn med sitt hö vinklade knä..

limpan hjälper motståndarna göra enkla mål...

{10065}: Absolut! 👊😉👍

Huge: bra snack, så är det! :)

Korpliraren står och kollar om någon av föräldrarna knöt hans skridskor innan nedsläpp istället för att försöka spela ishockey. Med tanke på hur han sedan valde att kräla omkring på isen så hade de uppenbarligen inte gjort det.
Även Disciplinnämnden konstaterar att han haft noll koll och att det inte är en ren huvudtackling, trots det blir det två matcher?! Helt jävla galet. Sen funderar folk över varför svensk ishockey sjunker som en gråsten på internationell nivå...

Peja: Det som talar för Lindbäck är att ingen målvakt i Brynäs sett bra ut senaste 10 åren med undantag för Ersson. Varför kan ingen tränare sätta ett konkurrenskraftigt försvarsspel i Brynäs? Gällstedt?

{10065}: Det var lite så jag argumenterade mig idag när jag skrev att Lindbäck agerar alldeles för mycket utespelare i stället för att vakta buren.

Nybro har lekt klart. Sjukt underlägsna ssk.

{10065}: Och jag tycker tvärtom att Lindbäck så här långt har stoppat fler potentiella målskott som han INTE haft ansvar för och att det mer är uteförsvaret som svikit i sina resp uppgifter.
Att han sen kanske borde ha tagit nåt av målskotten under dom här 4 matcherna ändrar dock inte på min inställning.
Så smaken verkar i det här fallet vara som baken: den är delad... ;-)

Huge: ” Hoppas jag formulerat mig tydligt nog nu så att du förstår vad jag vill säga.”

Jag förstår vad du vill säga, men det jag argumenterar för är att jag inte håller med dig. Förstår du? Klart ett bra försvar hjälper målvakten, men målvakten har ju en egen uppgift också, som att stoppa puckar som inte utespelarna kan ansvara för. Där tycker jag att Lindbäck hittills sviker.

Peja: Skyttan må ha stått på förlängda mållinjen men vinkeln när pucken lämnar bladet är ändå tillräckligt bra för att en skicklig skytt ska kunna pricka målet i det läget, och det måste även målvakten räkna med.
Och ditt snack om "dålig retur" i den här situationen, hur tänker du där?
Menar du att Limpan, mitt under en snabb sidledsförflyttningar för att hinna täcka vid första stolpen och förhindra ett direkt målskott, borde ha hunnit med att vinkla sina benskydd på ett sätt som hade garanterat att returen INTE skulle landar rakt på målskyttens klubblad?
Jag menar, vi talar inte om nåt höstlöv här och där målvakten har tid på sig att hinna göra en kontrollerad parad som förhindrar en dålig retur.
Det är ett snabbt och direkt slagskott som kommer mot målvakten och inte ens om Limpan redan hade varit på plats vid stolpen när skottet avlossas, så hade det garanterat en ev kontrollerad och ofarlig retur som inte går rakt ut i banan.
Hade våra två sovande försvarare framför Limpan istället varit vakna så hade den ene av deras två fristående spelare aldrig fått chansen att slå in pucken i öppet mål.
Mao: snacket om "dålig retur" känns inte seriöst i det här fallet då Limpan inte ens hinner få chansen/möjligheten att skapa en "bra retur" pga det snabba direktskottet.
Ibland blir det en bra och ofarlig retur, ibland inte.
Svårare var det inte i det här fallet, som jag ser det.

Huge: Jag kan köpa att Lindbäck inte ska få all skit för prestationen igår, det var många fler utöver honom som presterade svagt. Men det går ju lika gärna att vända på ditt resonemang. En bra och jämn målvakt sprider trygghet till sitt försvar och får dem att prestera bättre. Man kan till exempel låta motståndarna ta skott från dåliga vinklar för att man vet att målvakten kommer ta puckarna. En svajig och ojämn målvakt ger däremot en helt omvänd effekt, det ger en enorm osäkerhet om försvaret vet att målvakten kan släppa in vilka puckar som helst, när som helst.

Huge: En målvakt som släpper en dålig retur på ett vinkelskott från nästan förlängda mållinjen och därefter lämnar målet helt öppet kanske inte hjälper utespelarna särskilt bra heller...?

{10065}: Klart det finns målvakter som är så pass bra att dom till stor del kan hålla nere siffrorna trots dålig hjälp av uteförsvaret.
Detta faktum är dock mer undantaget som bekräftar regeln: ett stabilt uteförsvar hjälper en målvakt mer än ett ojämnt och instabilt dito.
Och vårt försvarsspel överlag så här långt kan knappast betecknas som att ha varit stabilt och rejält, tvärtom.
Det såg vi tydliga exempel på vid både deras trea och fyra igår.
Hoppas jag formulerat mig tydligt nog nu så att du förstår vad jag vill säga.
Om du sen inte håller med utan tycker att en målvakts insats är oberoende av hur uteförsvaret agerar, så är det nåt jag inte kan göra så mkt åt.

Stefan R 63: Helt riktigt, ingen står över laget. Laget och lagets framgång är alltid det viktigaste.

Jugge: Hoppas ledningen är medvetna och tänker på detta. Annars kan det sluta illa. Tänk bara på förra säsongen. En bra och duktig målvakt är en förutsättning för ett stablit och tryggt spel för utespelarna. En skakig målvakt förstör även för de bästa utespelarna. Otroligt viktigt att alla kan lita på målvakten.

Asterix: Helt riktigt, för att vara 1:a målvakt i ett lag som har som uttalat mål att gå upp direkt har Lindbäcks nivå varit alldeles för låg. Det ser alla, inklusive han själv, förutom Huge då möjligtvis…

Han behöver prestera på en genomgående hög nivå i match efter match, om inte så får Alcén ut på målvaktsjakt. Sen får vi hoppas att Clara kan få ett genombrott och ta 1:a spaden likt Lindbom i DIF i fjol.

Enligt FBKs målvaktstränare så är ju Clara den största talang han sett.

Ove Myling: Bara man i Brynäs ser till att agera om inte försvarsspelet inte blir bättre. Ingen står över laget och målvakten är otroligt viktig. Antingen spelar Lindbäck upp sig eller så ska en ny toppmålvakt in. För mycket står på spel.

Ove Myling: Haha…

Huge: ”Nu kanske det här kommer som en total överraskning för dig, men det funkar nämligen så att ett bra målvaktsspel förutsätter att målvakten också får bra hjälp av sina medspelare på isen.”

Så din analys av säsongen hittills är alltså att Brynäs försvarsspel varit undermåligt och därför har Lindbäck släppt in en del puckar.

Som vanligt är det uppochnervända världen med dig. Om Lindbäck räddat det han skulle så hade Brynäs tagit full pott hittills. Lindbäck är den som torskat poäng, på egen hand, åt brynäs.

Farsang: Lovar att snart får man bara tackla axel mot axel. Helt sanslöst.

Blomgrens: Realistiskt sett kan Nybro och flera andra som bäst komma 8:a i tabellen.

Brynäs, Björklöven, Djurgården, AIK, Mora, Södertälje och Västerås är klart bättre i långa loppet.

Hur kan det vara 2 matcher avstängning när dem uttalar sig såhär om händelsen?
Uppladdat:

500x0-img5339.jpeg

lapad:
4-4 målet
limpan påbörjar sin sidledsförflyttning när pucken redan är på väg in i nät..
(kan bero på närsynthet, vilket ger nedsatt förmåga att följa spelet..längre upp i banan)
en annan målvakt hade "kanske" sett att pucken spelades från den ena sidan till den andra och därigenom inlett förflyttningen i sidled när passningen slogs

Tittar på Södertälje-Nybro, man ser verkligen att Nybro blir dominerade mot lite mer ”kvalificerat” motstånd. Tycker Nybro har haft ett relativt enkelt spelschema hittills och de kommer med all säkerhet droppa i tabellen.

Huge: Hur förklarar du då att Carey Price hade räddningsprocent på 90% säsongen 17-18 då Canadiens backar har runt -20 +/- i snitt? Dom hade alltså bra försvar ändå som gör att han kan ha runt 90%? Jahadu, läsförståelse säger du… eller kan det vara så att det är ditt sätt att formulera dig i skrift som är knackigt?

Stefan R 63: Odelius lånas ut till Djurgården resten av säsongen. 2 backar till och de blir livsfarliga.

{10065}: se på DiF förra året en ung bra mv som tog dem ändå till final....

Retse: Som sagt, det är min åsikt. Det är ju hans jobb att vakta buren och att han lyckas rädda puckar är inget som han ska ha extra ordinär beröm för. Dessutom så hjälper inte heller då han gör samma idiot misstag match efter match. Hade han gjort sitt jobb till fullo hade vi vunnit matchen. Så är det för oss alla med en anställning.

Peja:
"Så som han spelar nu är inte tillräckligt bra."
All in Lindbäck. Den har vi sett förut.
Med gamla meriter skapas ingen ljus framtid.

lapad: Att Lindbäck är arrogant är ju bara ett onödigt påhopp. Just hans spel med klubba har väl ändå inte påverkat Brynäs insatser negativt den här säsongen utan snarare varit ett positivt inslag som i flera fall gjort att Brynäs kunna vända spelet snabbt och fortsatt hålla tryck framåt. Under första perioden igår tyckte jag dessutom han var Brynäs bäste spelare och den som kändes mest påslagen från start. Jag kan även jag ha åsikter om hans sidledsförflyttningar och att han hamnar ur position ibland. Men hade han inte spelat som han gjorde i början av matchen så hade Brynäs mycket väl fått jagat hela matchen istället.

SuneMangs: Övertygad om att alla vill att Lindbäck skall lyckas efter fjolårets debacle. Men just nu står han mest på gamla meriter och för att vi inte har något bättre alternativ. Det som kan bli farligt om det fortsätter så här är att utespelarna inte litar på honom längre och då är det kört.
Vore bra om Gälla ger Clara chansen ett par matcher nu.

Peja: Jag har inte sagt att han ska bänkas här och nu, men om det fortsätter med skral produktion kan det bli aktuellt. Han har ju idag 2 poäng på 4 matcher. Det är bara frustrerande när man vet att han kan så mycket mer.

Jag har också känslan av att han är byggd för slutspel och inte serielunk, men det borde ju inte förhindra en produktion bättre än den vi sett hittills. Minst 20 mål och ca 40 poäng tror jag han landar på när vi summerar grundserien.

Huge: Så med ditt argument, menar du att Lindbäck skulle ha 100% räddningsprocent om Brynäs försvarsspel skulle vara felfritt? Att enda sättet för en målvakt att vara grym på isen är att försvaret är helt ogenomträngligt? Vilket lag spelar så? Då kan ju vilken målvakt som helst stå i SHL med räddningsprocent på 98% om försvaret gör rätt i alla lägen?

SuneMangs: En spelare med hans CV bänkar man inte utan vidare. Det är ju dessutom uppenbart att han platsar i laget, trots halvdan form. Tror även att man kan bli lite lurad av hans kroppsspråk, påminner lite om Videll. Om man har tålamod med Miks tror jag han kommer landa på 15-20 mål i grundserien och vara en av lagets 3 bästa spelare i slutspelet. Tror han kommer växa i slutspelet.

« · 2578679 · »