1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736286 inlägg · 7967 ämnen
2879685 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Silly Season 2025-26
Jag ska lämna detta icke-ämne men först bara konstatera att varken du eller de sju som gillat ditt genmäle på mej i maj 2025 kan veta alls vad HVs aktuella "pengagödsel" kommer avkasta september2025-mars 2026. Och vad bra att du inte kommit till "skada", Det här med HV verkade ju va´ en het gröt för dej. Kom ihåg att det var du som startade upp med ditt första-inlägg om dem.

ELFBIF: Tikka har 295k i lön vilket är extremt högt sett till vad HV får men det är ju ändå en bit ifrån 350k. Och inte ens högst av alla som fått böter denna säsong.

fryppe: Jag har för mig att Tommi Tikka var högst faktiskt, men kan ha helt fel då det var på femtefemman, och dom är ju inte direkt pålitliga.

Gavve: Precis det jag menade ytterst tveksam om någon hade 350k i shl i år

Erat:
Om du anser att det börjar bli högt vid 350k, alltså ca 5 miljoner i lönekostnad så kan vi väl säga att du och jag ser olika på detta.

fryppe: Vet inte vad Steen låg/ligger på då han inte fått någon avstängning där bötesbeloppet avslöjas. Men några andra har fått böter och det är bara 2 spelare som har högre än 300k i månaden där. (Tikka nära 300k också). Steen lär väl ligga där i krokarna om jag får gissa.

Några högre (20k+) bötesbelopp jag hittade vid en snabb titt (Detta är en tiondel av lönen så det är enkel huvudräkning att räkna ut lönen):
Brendan Shinnimin: 22 684 kr.
Marian Studenic: 30 717 kr.
Hannes Björninen: 26 200 kr.
Tommi Tikka: 29 533 kr.
Adam Ollas Mattsson: 22 000 kr.
Jonathan Dahlén: 33 000 kr.
Andreas Johnson: 25 000 kr.
Detta ger väl en indikation på vad vissa tjänar. Även om detta inte tar hänsyn till sign on/off eller andra bonusar.

Sen säger inte detta allt heller men snittlönen i SHL låg 2023 (oktober) på 120 000–130 000 kronor. Så allt över det är (eller var då) en bra lön kan vi väl säga. Men det är nog inte jätteovanligt med löner på 200k+ i dag eftersom billigare spelare drar ned snittet.
"Den genomsnittliga lönen i SHL ligger fortsatt på omkring 120 000–130 000 kronor i månaden."
www.expressen.se/sport/hockey/shl/signerat-sanny-listar-shls-storsta-fynd-sa-mycket-tjanar-de/

Däremot är det nog få om ens någon som har 350k+. Möjligt att vissa kommer upp i det om man räknar in bonusar och sånt men det är ju en annan sak. Sen tror jag att snittet ökat sen 2023 men det är ju en ren gissning från min sida baserat på att allt ökat i pris senaste 2 åren.

Lite Brynäskoppling: Johan Larsson ska enligt Aftonbladet tjäna 310k (när han kom hem till Brynäs) och därmed bli Brynäs bäst betalde spelare någonsin.
www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/JxV8RR/brynas-if-varvar-hem-johan-larsson

ellis: ” Du verkar börja bli skraj för att HV 71 ska "värva förbi oss' inför hösten med sina nya namn, får man intryck av när du skriver att de bara kastar bort pengar? Och vem vet, kanske de blir bättre än både Brynäs och andra i vinter? Mycket kan förändras från en säsong till nästa.”

Ja jag är verkligen skitskraj för HV, huvudet på spiken, där fick du mig.
Nej men ärligt. Hur kan ”HV kastar pengar omkring sig” ens vara ett kontroversiellt påstående?
De har haft överlägset högst budget år efter år men likförbannat harvar de i botten efter ha lagt hutlösa summor på mediokra brunkare.
Jag är tämligen övertygad att inte en enda HV supporter hade sagt emot mitt påstående kring deras gödslande av pengar de senaste åren.
Släpp sargen, det är ett Brynäsforum och ingen har kommit till skada.

SaggeBoy: Fiske låter bra.
Sätt upp mål och förverkliga dem, fantastiskt tillfredsställande.

Jugge: Du har helt rätt, bra fångat. Jag räknade fel på 100 tusen av någon anledning! 295k + 320k = 615k och inte 515k som jag skrev. :)

Jugge: 320k i månaden för en tänkt topp offensiv spelare.. 7 poäng förra säsongen.. Måste vara det sämsta kontraktet i shls historia

Gavve: ”Tänk att HVs fjärdekedja i kvalet kostade dem 515 tusen i månaden. Och då har jag ändå bara räknat med 2 av spelarna i den... Tikka och Tedenby kan vara SHLs dyraste fjärdekedja någonsin bara de 2...”

Det värsta är ju att pengarna du nämner ovan (515K/mån) för Tikka och Tedenby inte räcker. Tikka fick ju böter som visade på att han låg på 295K/mån och Tedenby har ju Höken sagt ligger på 320K (vill jag minnas). Så det är väl dryga 600K för 2/3 av HVs 4:e kedja.

Helt galna kontrakt som Nubben delade ut när han hade stor plånbok.

Erat: 350? Tror ingen i shl iår hade det ens? Låg inte Oskar Steen på typ 330?

DIFFEN: är 210k hög lön? D Skulle säga med hockeyn idag är det inte så hög lön, kanske för 10 år sen. För mig börjar en hög spelarlön på 350k.

SaggeBoy: Precis vad jag ska göra i helgen, ut o fiska regnbåge!

Gavve:
Jo det är precis det jag syftade på, folk kommer ha helt andra förväntningar och det blir svårare att överraska positivt än vad ”billigare” spelare har.
Jag är rätt övertygad att AJF kommer vara hyfsat bra. Jag hade gärna sett honom i DIF till rätt pris. Det är förstås lite tråkigt att hitta våra gamla juniorer hos konkurrenter men jag börjar bli van. 😀

SaggeBoy: dessutom bevaka SHL silly season, följ F1, följ base ball (köpte nyligen 10 aktier i Atlanta Braves bara för kul - har sett dem live några gånger för länge sedan), gå ned på stranden och kolla om du ser något du gillar, skaffa MC-kort och njut av sommarhalvåret (rekommenderas starkt - perfekt komplement till hockeysäsongen). M m finns massor - även om Brynäs förstås är överlägsen etta 🇧🇪👍

SaggeBoy: Fotboll, hockeyvm, nhl slutspelet.

Tigerhjärta: Det tycker jag ditt svar till mej snarare är. Du verkar börja bli skraj för att HV 71 ska "värva förbi oss' inför hösten med sina nya namn, får man intryck av när du skriver att de bara kastar bort pengar? Och vem vet, kanske de blir bättre än både Brynäs och andra i vinter? Mycket kan förändras från en säsong till nästa.

Vad ska man göra nu? Tisdags, Torsdag och lördag när det inte finns ShL?? Fiske ??

2879685 · »