1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776046 inlägg · 7967 ämnen
« · 3026311 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Sportnisse: Var väl nån härinne för nån vecka sedan som skrev att Erika i intervju nämnt att budgeten för både herr- och damlaget kommer att höjas.

Samsung: Sjukt att Larsson kom hem. Han måste vara utblottad den stackaren. Kanske därför han inte är på Gotland så ofta? Hört färjepriserna är skyhöga.

mk: Du tror inte det ska skattas osv på pengar? Ontario är väl tex det sämsta stället att spela på rent skattemässigt där borta.
Jag sa bara att han inte tjänat pengarna som många av de andra har, han har inte haft höga caphits.
Det är ju inte direkt så dom åker en Opel Vectra från -97 och hyr en etta med kokvrå på 23kvm på Vinddraget.
Klart att Calle har tjänat otroliga pengar.
Men det jag hör är iallafall att han kommer vänta in och se om någon nappar han på nå billigare kontrakt över 1år. Har säkerligen ingenting med pengarna att göra utan att de kanske trivs där borta?

Dahlqvist och Raftheim har skrivit på rookiekontrakt.

Samsung: Men snälla gud hjälpe mig.

Om han tjänat 200 mille så klarar han väl sig?
Om inte annat så får han gå till kommunen och be om hjälp att fixa månadskostnaden..

Annars så får han väl helt enkelt varit bättre på sitt jobb. Man får ju betalt för hur man spelat, inte hur bra man kan bli.

Det som överväger är nog att det är enklare med familjen i Schweiz och hockeyn.
Det överväger nog mer än pengarna.

Sportnisse: vart har det sagts?

ME88x: Det man också måste tänka på är att dessa herrar även har en respektive som har mycket att säga till om.
Schweiz är ju mycket trevligt. Behöver aldrig flyga till bortamatcher.Bra skatt. Du kan sova hemma varenda natt nästan osv. De här är ju killar som bor på hotell otroligt mycket.
Jag kommer inte nämna några namn men en av alla dessa NHL-grabbar har en respektive som det skurits sig med med många andras respektive.

Tommy: Järnkrok har väl frekvent under varje sommar nyttjat (gratis?) Brynäs is och faciliteter. Kanske borde man bjuda tillbaka lite innan bäst före datumet har gått ut. Speciellt om man redan tjänat flera hundra miljoner. Nu vet vi förstås inte om 🇨🇭 bara är ett rykte, men kommer bli ordentligt besviken om det stämmer.

Peja: Men nu är det ju sagt att de inte har samma höga spelarbudget nästa år. Den ska sänkas.

Min sjukersättning på ca 21000 gör att jag kan gå vart jag vill utan dåligt samvete. Sorry Brynäs….

Farsang: Det är inte bara pengarna man tjänar i Schweiz. Det är väldigt tilltalande land att leva i. Dessutom för en hockeyspelare är det ingen bortamatch med övernattning och max 2-3 timmar i restid. Bra betalt, bekvämt liv och mycket tid med familjen.

Samsung: ca 200 svenska millar enligt puckpedia, han hade ju med lätthet kunnat tjäna det dubbla.

Samsung: Järnkrok får väl göra som han vill, precis som Carlsson och alla andra. Det har rätten att bestämma över sina egna liv. Det är klart att det vore kul och säkert skitbra på kort sikt att få hem honom nu, men på lång sikt förändrar det ingenting - Brynäs måste hitta nya spelare som kan bli stommespelare i många år framöver. Nils Åman på 5 år hade varit mer värt att kasta pengar över, om han vill tillbaka till Sverige nu. Om Brynäs inte lyckas sätta fler långsiktiga pusselbitar redan nu kommer det bli riktigt jobbigt när alla äldre lägger av om 1-2 år.

ME88x: Järnkrok har inte tjänat som Silfver, Elias, Bäckström osv.
Minns jag rätt så skrev han tidigt ett långt kontrakt med 2 miljoner i cap. 6-8år eller nå sånt.
Agenter ska ha, skatt, dyrare levene osv.

Farsang: Hade Lucas Carlsson och Victor Johansson varit sammantaget dyrare än Witkowski och Kempny?

Johansson lär spela på rookiekontrak, dvs omkring 30 000 i månaden. Nu kommer någon påpeka att Witkowski bara hade 6-månaderskontrakt, men 6 månader på 249 000 blir uppenbarligen mycket mer pengar än 12 månader på 30 000. Du har i regel även högre omkostnader för importspelare än svenska spelare, särskilt nordamerikaner.

Prag uppges ha tagit en del av Kempnys lön, men vi snackar knappast om en billig spelar ändå.

Farsang: Jag är helt klart för att våga satsa på bra spelare med bra löner, vilka klubbar har bäst ekonomi, jo det är lagen som i princip tar sig långt i slutspelet år efter år, skulle vi lasta in 400.000:-/månad på 3 spelare från översta hyllan så är ju det en investering, fullsatta hemmamatcher, antagligen minst semifinal, då betalar ju dom spelarna in sin egen lön med ränta, samtidigt så gör vi det inte och landar in utanför slutspelet så kan jag lova att ekonomin skulle vara sämre den säsongen.

Farsang: Så Järnkrok har alltså redan tjänat över 200 miljoner kronor men kan ändå tänka sig tacka nej och välja Schweiz? Ridå på den.

Pettisbif: fast han har ju knutit sig till väldigt många hemvändare.

Djoos, Silfverberg, Larsson, Bäckström, Lindblom och soda en gång innan.

Väljer då Calle och Soda pengarna så är väl det för fan inte Alcéns fel? Det är ju annat med Bäckis och Silfver som spelar för 100k.

Inte en enda SHL klubb (som inte är i en kris) kan matcha lönerna som Järnkrok och Söderström får i Schweiz. Det är ju därför dem går dit 😄 ingen i världen går till Schweiz för att det är bra grundkvalite på hockeyn😄

Det du och många andra verkar tro är att vi kan lassa 400k i månaden styck på Söderström, Järnkrok, Carlsson. Vad bra Ekonomin hade sett ut om 1-2 år då och fansen hade rasat över att ekonomin sköttes dåligt 🤣

Kosta vad det kosta vill medans ekonomin är bra, men vid minus resultat vid säsongens slut så är det ledningens fel (när dem lyssnade på fansen).

Folk måste börja fatta att vi nyss var nere i HA och vi bygger för kontinuitet för ATT kunna hamna på samma nivå som Frölunda/Skellefteå och kunna vara ett lag som slåss i toppen i 20 års tid.

Guld vill väl alla ha i närtid och verkligen jag också. Men samtidigt har jag lidit så mycket av Brynäs i många år att jag NÄSTAN hellre ser att vi är topp4 i 20 år i rad och kanske tar ett Sm guld än att, pendla mellan ingenmansland, vinna ett kval, spela åttondelsfinal och förlora och vinna ett SM-guld under samma 20 år.

Låter konstigt jag vet. Men hade gärna kunnat känna mig lugn över att slippa kval och alltid kunna se fram emot slutspel, än att göra det någon gång ibland bara.

Helt enkelt, vill att vårt lag ska ha samma framgång som Skellefteå.

Pettisbif: Spännande att se, vilka bygger bäst? Brynäs eller Björklöven?
Båda lagen har satt base line. Ready Steady Go…

Farsang:
Är du en vass sportchef ska man bara lyckas med både Soda och Calle enligt mig.
En bra säljare kan sälja sand i Sahara.
Inte speciellt bra om man inte kan sälja in Brynäs som klubb till 2st Brynäsare och vad deras roll kommer bli och att vad klubben står för.
Så fungerar jag och så tycker jag en dålig sportchef agerar.
Han har varit helt okej dessa säsonger. Men årets säsong var ett stort underbetyg och verkar inte bli bättre. Ska Alcen bli den första att dra ner Brynäs 2 gånger är stora frågan.

munkas:
HELA SVERIGES LAG... 🤭

Farsang:
2st hemvändare som inte Alcen lyckas sälja in i Brynäs. Utan istället kanske välja nla. Inte så bra betyg enligt mig. Wiken skulle säkert fått hem om det handlade om Mika och Wennberg tex.

OveJärnkrok: Nä, men det känns nästan lite löjligt att man skyltar utåt med de orden när man är så otroligt långt ifrån.
Alcen är ju liksom bara en liten grindpojke som då och då får en hel krona kastad till sig från Evertsson och de andra gäddorna.

munkas: Skulle du må bättre om Brynäs reviderade sin målbild? Typ "Vi är inte ledande och vi ska inte heller försöka bli det" ?

munkas: Samtidigt är det lite skrämmande att det artificiella Växjö har fyra guld de senaste 10-12. De är mer flitigt förekommande i historieböckerna.

JohnnyBotox: Jo, det är sant men det är också SAIKs DNA oavsett tränare. Våra gubbar har väl aldrig andats intensitet direkt. Bobby T däremot hade passat perfekt in i SAIK.

Silfver: Saik har alltså spelat 9 finaler sen 2010. Helt sjukt.
Man skulle nästan kunna tro att det är de som leder svensk hockeys utveckling…

Pettisbif: Tyckte jag fick det från ganska bra källa.
Få se hur är det nu igen.. Calles donna o Ölunds är systrar väl.

Pettisbif: du säger ju att det är ”calles prio” varför är det då JOHANS fel?

Vad jag förstått så är inte Calles prio 1 Brynäs. Nhl först efter det Nla.
Bra silly JOHAN.... säljer in finfint....

Samsung:
Som jag skrev för nån dag sen.

Detta också. Ta det för vad det är. Annars lär väl Bengt Ramen och andra dryga. Men jag hörde lite löst att Daniel Paille ska in i tränartrojkan.
Ingen aning om det är sant.

Martin Lundberg 0 NHL matcher, 67 AHL matcher & 10 SM Finaler!
Skapligt facit.

Retse: Evertsson har såklart rätt. Det handlar om att hitta en balans på backsidan. Noterade även i kvartsfinalserien att Växjö coachade väldigt aktivt och kastade in olika backpar i olika typer av situationer. De hade väldigt tydliga backpar med olika styrkor och svagheter. Brynäs hade ju mycket mindre nischade backpar och kunde egentligen kasta in vilket backpar som helst oavsett matchsituation. Sen måste det bara ha varit så att framförallt Kempnys nuvarande kapacitet missbedömdes (överskattades) inför säsongen och då spelar det ju egentligen ingen roll om ursprungsplanen på backsidan var perfekt, då blir det ändå inte helt bra. Alla Växjös backar tillförde nog vad Evertsson förväntade sig inför säsongen.

Lindström: Hockey mot bandy idag...

Synd att zebrorna bestämt att SKE ska vinna, blundar för all skit dom sysslar med till 100%

Varför envisas man med Johan Edlund som kommentator? Otroligt jobbig att lyssna på.

Skrubben: Du kanske har rätt. Jag tänker bara att det är djävulskt många lag där numera och att spela för Toronto ger ett ganska starkt strålkastarljus, men det kan visserligen vara på gott och ont.

Peja: Jag har snarare svårt att se att något NHL-lag ska erbjuda honom ett kontrakt. 35 år, haft ganska mycket skador senaste åren, och har harvat i en fjärdekedja väldigt många säsonger nu. Till slut platsar man helt enkelt inte längre i ligan, och jag tror den tiden är kommen för Calle nu.

Lemp: Följer inte NHL slaviskt men om Järnkrok kan tänka sig en roll som fjärdecenter till en billig penning så lär ju en hel del klubbar, särskilt de med unga trupper, vara intresserade. Han skulle kunna vara där lite som Scott har varit i Brynäs de senaste åren. Lika bra att räkna bort honom då och se en eventuell signatur som en bonus. Behöver inte vara så komplicerat för lagbygget heller i och med att han även kan gå som vinge.

Första steget på centersidan är ju att få besked från Bäckström, vilket vi verkar kunna förvänta oss att få inom en vecka.

Lemp: Håller med. Helt självklart!

Silfver: ”När man ser finalen slår det åtminstone mig att vi nog får vänta ut generationsväxlingen givet hur snabbt spelet ser med passningstempo, positionsbyten och skridskoåkning.”

Vet inte om det har så mycket med ålder att göra.
P Lindholm 35
O Lindberg 35
A Lundberg 32
J Pudas 33
Bryggman 33
J Johnson 33
A Johnsson 32
M Lundberg 36

De har likt oss en ganska ålderstigen stomme, men kan spela snabbt ändå.

Samsung: Om så är fallet ska Alcen agera innan och Calle får ses som bonus om han kommer.

Nu fick man precis höra nästa tråkiga rykte.
Att Calle med donna tänker och vill vänta in om någon klubb vlll ta han på något billigt 1 års där borta.
Ska JA återigen då kanske vänta in ett sent besked..

Supportern: Vilken jävla passning av Lindberg

IronKrook: alltså, saiks pp är brutalt. Ja vi ligger så långt efter i tempo.

Silfver: Tänkte samma här. Vi ligger efter flera växlar i tempo, speciellt med matcherna mot Växjö i färskt minne.

För att inte tala om Saiks passningstempo i pp...

När man ser finalen slår det åtminstone mig att vi nog får vänta ut generationsväxlingen givet hur snabbt spelet ser med passningstempo, positionsbyten och skridskoåkning.

Treklövern1912: Lät som det . Men det får vi hoppas det inte var

Linus Ölund framröstad till SHL-s bästa domare. Undrar om hur många med Brynäs anknytning som har lagt sin röst på han...

Var det Lassgård som pratade så högtidligt om lagen i direktsändningen före matchen Saik-Rögle.

« · 3026311 · »