1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736890 inlägg · 7967 ämnen
« · 83558 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Sundlövs målvaktsskola
Lyck: HAHA den var inte dålig den !

Trevlig målvakt
Från GD idag:

Men Matti Virmanen säger:

- När jag såg Jamie för första gången, det var i Spengler Cup, tyckte jag han var bra. Och hos oss har han gjort sitt jobb. Det är dessutom en trevlig kille i omklädningsrummet.

Frågan är:
Har han hår på bröstet?

P3-den nye Sandström, Bros och Domi...
Har tröttnat på mjäkeriet bland forwards. Flytta upp P3 i kedjan. Slagskott från mittzon, vänder upp och ned på Pihl och hans backkollegor framför mål för att trycka in returer, några crosschecking a la Tornberg, populärare än Salming och "Bros" på bortaplan, sätter in Scott Stevens tacklingar på varje lagkapten som vågar sig ut på Gavlerinkens is (kanske även Brynäs), blir utnämnd till årets Brynäsprofil av ståplats, blir uttagen i Hardys landslag och försvinner sedan till NHL för att ersätta Tie Domi i Toronto...

Alltså Esko & SK: slösa inte bort P3:s talanger på backplats, håll honom så långt från eget mål som möjligt så vinner Brynäs SM-guld igen...

Thure Wickbergs ledarskola
Höll fan på att glömma det viktigaste:
"Thure Wickbergs ledarskola för SK, Esko och styrelsen"
Bröderna Wickberg, Breit Hellman och Bosse Hessel har en sommarkurs i hur göra Brynäs stort igen. Nä, förresten det räcker inte. Det tog ju 25 år innan hockeysatsningen i Brynäs gav frukt.
Men sån uthållighet har väl varken SK, Esko eller styrelsen...
Breit förklarar för Bäckis & Co hur man värvar långsiktigt och gärna från Norrland (förklarar pedagogiskt att Finland inte är detsamma som Norrland) . Håkan & Göran berättar om hur man skapar Brynäsandan genom social kompetens (inte bara saft & bulla eller playboy-skor och skinnjacka). Hessel tar hand om trivselavdelningen och lurar på hela gänget största travsystemet i Brynäs historia och vinner big time på det.
Ett gemensamt samkväm avslutar kursen där Tord (9 SM-guld, 200 landskamper) leder Brynäsande-afton tillsammans med Wille, Tigern & Co. Många hisnande historier blir det och ingen kommer ihåg ifall Wille ljuger, men kommer fram till att om Wille är i farten så är det säkert inte sant i vilket fall som helst... Det är bara en fråga om hur långt i från sanningen hans historier ligger...
Börje och Stigge träter om vem som alltid startade bråken, Inge försöker övertyga Lars-Göran om vem av dem som var snabbast, Krobbe visar specialfinten, Dahlöf tar med sig polisutrustningen för att utreda vart Brynäs profil och försvarsspel har tagit vägen och när hela gänget är överens hur jävla ful Sandlins keps var så bryter man för säsongsstart och det trettonde SM-guldet i hockey!
Länsmuseet dokumenterar hela historien och startar det officiella Hockey Hall of Fame i Hockeystaden Gävle...

Sv: Tomas Johansson
micke: Va, vilket av dem? Smickrande. Nej, jag jobbar inte där...

Sv: Tomas Johansson
Stjarten: Tycker Gefle Dagblad har totalt spårat på senare tid i några av deras artiklar. Deras främsta källa verkar vara hockeysnack och nu senast är det westerlinds inlägg dom snott. Vafan är det för b-journalister som jobbar där?

Tomas Johansson
Först läser man i GD att Tomas johansson är aktuell för våra tigrar men när jag sedan läser AB står det att läsa att Johanssons agent dementerar ryktet om att Johansson skulle vara aktuell för BIF. Hur är det med faktaunderlaget för gävletidningarna. Är det bara att ringa upp GD och säga att Niklas Lidström är aktuell och sedan läsa det dagen efter på förstasidan? GD: Lägg av med era patetiska försök att göra sanna brynäs supportrar besvikna med eran dåliga journalistik. Jag har tröttnat på alla dessa förhoppningar om eventuella nyförvärv. Det är Espen, Koivu, Nurminen med flera. Jag tror alla vet vid det här laget att det hela slutar med en medioker värvning utan större sensationsvärde.

Sv: Defensiva backar
Lyck: He he. Jag missade också den utställningen på länsmuseét. Tänkte gå flera ggr men sköt upp det hela tiden, till slut var det för sent.... :(

Sv: Stigges backskola...
gordo: Du har övertygat mig - Jag vill ha hela paketet!

- Stigges backskola
- Sandström, the King of dirty tricks...
- Sundlövs målvaktsskola

Nu gäller det bara att hitta någon som brinner för det här, och kan hålla i trådarna - Vad sägs om du?

Ta med Lyck också förresten. Ni blir säkert ett succé-radarpar typ Lindström/Sandlin i Tre Kronor. (Ni får själv välja vem som är vem...)

Sv: Defensiva backar
gordo: Har försökt få tag i den; drev en mailkampanj med SVT en gång om att den skulle sändas igen (samtidigt med min kampanj för att få Gevalia att byta färg på kaffepaketen - alltså under den "röda" tidseran...). Det närmaste jag kommit var för ca 5 år sen, då (vafandetnuheter)-museet i Gävle visade den på bioduk i samband med en utställning om ishockeyn i Gävle - fick reda på det för sent, och missade alla föreställningar. Hur man än vänder sig har man Bulan Berglunds klubba i skrevet, so to say.

Defensiva backar
Frossar i Magic Brynäs videon så här mitt i Silly Season.
Melker, Löfström, Tullola, Wallin...
Skapliga defensiva backar som lämnat Brynäs sedan 99!

Är det förresten någon som vet var man kan få tag i filmen "Med Brynäs en vanlig vecka i vinter"?

Lyck:
Du verkar också vara skolad i den gamla Brynäsandan. Vinn till vilket pris som helst, och så blev det...
Tufft så inåt helvete!

Förmodar att du sett klippet från 70-talet (Från en vecka med Brynäs?) i videon "Magic Brynäs (som kom efter -99).
Det är värmning i omklädningsrummet före matchen och alla kör "sassa brassa mandelmassa", krigsdans osv, alla, utom Tigern...
Tigern står och övervakar med hökblick och den väldiga hakan som sträcker sig över hela rummet. Virus, Inge, Lars-Göran, Wickberg, Prosten, Tord, Börje, Stigge mfl. Skapligt gäng...

Lars-Göran Nilsson: "Kom igen nu gubbar", "Hur ska vi ha´t",
Resten: "Vi ska ta´t!"
Lars-Göran: "VINNA"
Resten: "JA"
Lars-Göran: "Kom igen då så tar vi de här jävlarna rätt upp och ned..."
Och så gjorde man det!

Underbart...

Har hört att de kört "Should I Stay or Should I go" med Christer Olsson.

westerlind:
Har varit på de flesta hemmamatcherna i år och kan ta mig fan inte säga vad som spelas...
Med tanke på öset som är när Brynäs kommer in så är det förmodligen PRO:s kampsång. Gäsp!

Sv: Målvaktsproblem
Fuckup: Fettet lindrar en hel del!

Sv: Målvaktsproblem
Puffen: HAN skulle allt bli bra blåslagen med tanke på att skydden inte får vara hur stora som helst : )

micke, Lyck & prosten: Har lite dålig koll - Vad spelar vi när Brynäs kommer in?

1) "Vi ska gå på tigerjakt", med Mora Träsk?
2) "SOS - the tiger took my family", med Dr Bombay?
3) "Eye of the Tiger", med Survivor?

...eller är det någon annan?

micke: Kanske för att Muppkedjan tog illa upp (P-J, Pölsa och Forward Löfström)

Lyck: Mitt gamla Brynäs spelade "The Muppet Show" när motståndarlaget entrade isen. Hur kul som helst. Varför slutade man med det?

Lyck: Så ska det låta!!!!!!!
Lite j..lar anamma ska de va.

...och en materialare som blandar salt i bortalagets kaffekanna, och vrider av belysning och varmvatten till gästernas omklädningsrum. Hela publiken står sen upp och buar för full hals redan när domarna kommer in på isen, reser sig som en man och vrålar utvisning varje gång en motståndare gör en för djup repa i den nyspolade isen, och fajtas i utvisningsbåset med program och vattenflaskor. Och speakern som ger dubbelassist till varje hemmamål, och håller lite extra på klockan i avgörande lägen. Då är planen klar - Nya Brynäs (eller var det gamla Brynäs???)

Sv: Har ni märkt skillnaden?
micke: Förstod du skulle hugga på den. :-) Det intryck jag fått är att det är lite berg- och dalbanekarriär som Ram presterat. Ska bli spännande att se hur han lyckas hos oss.

Stigge" Ger han upp för att han får stå tillbaka för en bättre målvakt så har han inget i elitserien att göra..."

Det är sant. Men, med så mycket talang så jag hoppas att Asplund biter ihop. Han är ännu så pass ung - inom några år bör han ha den mognad och stabilitet som krävs för att bli en toppmålvakt.

westerlind: Det var väl ingen höjdarturnering från ngn av kanadensiska spelarna. Nu var iofs inte Åström så oäven heller. :)

Året innan i samma turnering var dock Ram näst bäste målvakt med en SVS% på 95,52 och slog t.ex Roman Chechmanek. Vi har mao fått en målvakt som är bättre än vad Philadelphia Flyers kan ståta med. ;)

westerlind: Personligen tycker jag hela snacket om huruvida Asplund skulle ge upp eller inte är löjligt. Ger han upp för att han får stå tillbaka för en bättre målvakt så har han inget i elitserien att göra...

Sv: Nyförvärv
Bright: Strömberg följer med Wikegård.

Har läst att Mika Strömberg är i kontakt med Djurgården. Mika vore verkligen en back för Brynäs. Möjligen att han har sett sina allra bästa dar men jag tror at han fortfaranade har den kvalité som skulle göra honom till ett passande tillskott för Brynäs. Fast det är väl för mycket att hoppas på att en ny spelare som kommer till Brynäs är känd, etablerad och meriterad...

Bright:
Fågel eller fisk? Jag vet inte vad jag ska tro för tillfället. Hittade just det här citatet från Sweden Hockey Games 2001 av herr Wennerholm i Aftonbladet:

"Målvakten Jamie Ram från Jokerit var så dålig att han inte ens skulle kunna stoppa en ballong, som min gamle vän och före detta NHLPA-bossen Alan Eagleson en gång sa om svensken Hardy Åström."

Föehoppningsvis är han så pass bra att Aspen får ligga i hårt för att ha chans på förstaplatsen. Kanske är det t o m bra om han inte är så överjävlig så att Asplund ger upp?

Bright: För min del räcker det att se till hans meritlista, vad GD/AB skriver bryr jag mig mindre om. En kille som varit förstamålis i AHL och bosatt i kanadensiska landslaget en stor del av sin karriär och senaste säsongen var andra-tredje bästa målvakt i SM-Liiga ifjol är jag inte ett dugg orolig över.

Sv: Sandström, the King of dirty tricks...
gordo: Kanske det ska till NHL-försäsongsträning igen? www.aftonbladet.se/sport/9908/07/bif.html ;)

Vad ska man tro om denne Jamie Ram, egentligen? I går läste man AB och allt lät så lovande om och kring kanadensaren. I dag har man läst GD och där är tonen en helt annan. Det finns väl i och för sig inget som säger att man ska lägga mera vikt vid vad den senare blaskan skriver, men min tveksamhet och mina frågetecken kring Jamie Ram har tyvärr ökat väsentligt under de här senaste 24 timmarna...

Hong Kong: Kommer inte ihåg bakgrunden, men här är ett kul citat ur en lång artikel om Göran Högosta, från gårdagens VM-Bilaga i Aftonbladet:

"Hardy Åström hade en mörk dag och redan efter två perioder stod det 0–6, som blev 0–7 till slut. Där rök ett svenskt VM-guld.
Det var en bitter förlust för svenskarna, eftersom stämningen mellan kanadensarna och de svenska spelarna var infekterad under hela turneringen, då Phil Esposito var med i det kanadensiska laget och Stig Salming i det svenska.
De hade rykt ihop tidigare och Esposito verkligen hatade Salming.
Han kallade honom ideligen för chicken swede.
– De höll till och med på att ryka ihop på hotellet, berättar Högosta.
– Kanadensarna kom in då vi satt och åt middag och Esposito sa någonting åt Stig Salming, som blev alldeles svart i ögonen. Vi var några stycken som fick hålla i honom i det läget. Annars vet man aldrig hur det slutat."

Länk till hela artikeln -->

Funderar på historien "Stygge Stigge" och Esposito. Var det inte så att Esposito skulle spöa skiten ur Stigge bara för att han var bror till Börje och han hatade Börje över allt annat, och gör väl fortfarande.

gordo m fl:
Det har sagts förut, tänk om vi kunde ta vara på kunskapen hos
våra gamla stjärnspelare! Om jag minns rätt har ett antal funnits
med i organisationen, men kontroverser med ledningen gjorde att
flera av dessa försvann för ett antal år sedan.

Hursomhelst, alla behöver inte vara med i styrelsen:
Tänk att få in t ex Stygge Stigge som tränare för backarna.
Kan/vill inte han, kan bror Börje få duga. Finns sedan inte
utrymme som tränare i A-truppen, så kan Stigge lära ut
"fighting spirit" till juniorerna.

Tänk sedan vad övriga gamla spelare kan uträtta...

Sv: Uppställning?
micke:

Okey då vet jag det med.

Brynäsfan: SK är en förkortning för sportkommittén som kan vara svårt att stava till. GD är Gefle Dagblad och AB Arbetarbladet (på detta forum, oftast är AB Aftonblaskan).

Visst är det väl så att Sares var den första materialaren i elitserien som blev värvad på riktigt?

micke: Vad står SK Och GD/AB för? ursäkta ja frågar men ja e från småland :)

Man kan undra vad som försatt gordo i detta exalterade tillstånd, men storartad underhållning är det tveklöst. Gordo--den förste ståupparen i GB:en. Keep it coming.

6 Lundström: Tänkte bara påpeka att SK aldrig sagt ett knyst om tre finska toppnamn. Det är bara GD/AB som fått för sig det...

Målvaktsduellen
Tycker det ska bli riktig kul o spännande att se hur Jamie kommer trivas i kassan i gavlerinken. Dessutom så kommer nog Johan spela upp sig offantligt med tanke på att han förmodligen blir andre keeper. Men å andra sidan så är det nog ingen nackdel det blir nog en riktigt bra morot för Aspen att försöka få tillbax 1:a platsen i målet.

Tror vi kan c fram i mot en hyffsad säsong trots all turbelens kring truppen. Bara vi kunde få tag i en topp-back och en ersättare till vår käre amerikan så tror jag att det ordnar sig.

HOJ!

gordo: saknar avsnittet om domarfjäsk och hur man verkligen retar upp en bortapublik.
Vad har vi mer...jo den koleriske tränaren
och forwarden som hela tiden gör en Ekman
på motståndarmålvakten.

Målvaktsproblem
Brynäs har haft problem med målvakterna varför inte ta en tjock japansk sumobrottare som täcker hela målet!

gordo: En enkel instruktion borde räcka; "rensa hänsynslöst framför egen kasse". Skulle räcka långt, och också ge målvakten en chans att glänsa...

Sundlövs målvaktsskola
Det saknas en komponent i försvarsspelet: den riktigt grisfarlige målvakten med vevande klubba.
Sundlöv som fortfarande älskas av Håkan Loob för snällheten framför målet får i uppdrag att lära ut var klubban känns som mest och hur domaren skall missa elakheterna.
Ett stycke italienskt "Vadå! Jag! Jag är helt oskyldig!" vävs in i sommarträningen för målvakterna.
För att Ram och Asplund skall få segervittring så skickar Sundlöv efter Curres turkalsonger från Lillehammer: "- Så här luktar ett OS-Guld, grappar..."
För att riktigt gnida in segerns sötma i boysen R & A har Sundlöv och Wille en nostalgiafton tillsammans och räknar SM-, VM- och OS-guld...

Nu är det klart för Esko-grappen att ta över!
"- Pela pucken, grappar, tjyyt hårt och gå på målilainen, grappar!"

SM-guld, SM-guld, SM-guld!!

Sv: Ny forward:
ramannen:
Enligt Berns hemsida har Juhlin ett år kvar på kontraktet.
Men allting går att lösa...

Ny forward:
Jag har kollat upp lite tänkbara forwards namn som ersättare till Bissett:
Niklas Sundblad
Fredrik Öberg
Tommy Westlund
Reto Von Arx
Patrik Juhlin
Johan Witehall
Fredrik Nilsson
Mikael Håkansson
Petr Varis
Morgan Samuelsson
Nytt backnamn kan kanske vara Petteri Nummelin eller Pasi Petriläinen.

Sandström, the King of dirty tricks...
Eftersom Brynäs kära forwards i nio fall av tio undviker sarg- och kroppskontakt så kommer Sandström upp för att lära ut the dirty and gamewinning game.
Det blir en avancerad kurs i spelet runt sargerna och hur man trycker in puckar på retur framför elake backen Pihl.
Slagskott i huvudhöjd på målvakten avlossat från mittzon och den vassa arsenalen av armbågstacklingar...
Ett extra kurstillfälle blir det för Brynäs gallerpojkar för att visa hur respektlöst man kan spela med galler i Elitserien och vips så spelar fler juniorer i Brynäs a-lag än i Frölunda och Modo...
Som överkurs lär han ut hur man retar livet ur finnar genom att använda Fagersta finsk-svenska...

Som avslutning på backkursen och forwardskursen så blir det Sauna och grapparna Sandström och Stigge visar hur man bryter arm som riktiga karlar.

- Tur att Dag Olsson har slutat? Förmodligen!
- Vilken fest för publiken det blir i vinter.
- Temperaturen höjs åtskilliga grader i Gavlerinken och media hickar av förtjusning!
- Bäva månde FBK och de andra puttefnasklagen!

gordo: jag tycker man ska splittra på larsson och molin. visst jag älskar när dom spelar ihop och njuter varje gång dom är på isen. men jag tror att molin skulle bli bra mycket bättre om han fick spela med två "speedigare" spelare. t.ex miettinen och danielsson som förhoppningsvis har vuxit till sej över sommarn...

Stigges backskola...
Är helt inne på att Brynäs backar skall deltaga i Stigges backskola över sommaren. Det måste vara slut med puttinuttandet framför allt i närheten av det egna målet!
Mycket taggtråd, "Lurken" får i uppdrag att montera in sporrar i skridskorna så att det gör småont att träna och spela (blir lagom ilsken redan på värmningen för att sedan explodera vid nedsläpp), arga leken mot Stigge, tjyvtricks a la Stigge och som avslutning "om blickar kunde döda Esposito-kurs".

Asplund skämmer ut sig.
Asplund är larvig. "Jag ska vara förstamålvakt", säger Asplund. Det är en bra inställning. Samtidigt löjligt att säga: "Det är slutlallat nu, jag har blivit äldre och behöver inte vara fina pojken längre" osv.

Asplunds attityd till detta är endast barnsligt. Han har ifrågasatt Nurminen hela tiden och kritiserat Brynäs för att vilja ha bättre målvakt(er). Vad f*n tror han att det handlar om? Det är elithockey och inget annat. Brynäs är helt chanslösa på högre placeringar i tabellen och än mer chanslösa på guldmedalj med två osäkra målvakter. En elitmålvakt ska inte behöva sk**a på sig så fort det blir slutspel (och släppa in puckar typ den av Jörgen Jönsson karaktär SM-kvarten 3 i s.d.). Lag med dåliga/opålitliga målvakter vinner inga guld.

Jag tror att Jamie Ram är bra. Betydligt bättre än Pettersson och ja, bättre än Asplund också. Hoppas detta lyfter Asplund till att bli bättre. Min gissning är att Brynäs får en bättre förstamålvakt än de haft de två sista åren. Frågan är om det blir Ram eller Asplund.

Jag gissar Ram.

« · 83558 · »