1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736978 inlägg · 7967 ämnen
« · 84528 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Nån som vet?
Nån som vet var Pasi Petriläinen spelar i för lag? Det snackas om honom på gd och jag undrar vilket lag han tillhör.

Krobbe
Krobbe Lundberg är nog den bästa spelaren som Brynäs har haft om man bortser från Tord Lundström som är den bästa spelaren SVERIGE haft. Hans dragningar får ju en att rysa för fan. Satan vilka handleder!! Målet när han stannar upp framför målvakten i kankse 5 sekunder är ju så otroligt snyggt.

Sv: Varför händer det inget?
Brynäskille: Jag har inte heller hört några rykten. I vanliga fall brukar jag få reda på de goaste bitarna, men i år nada. Helt suveränt säger jag! Så länge man inte får läsa Bäckis dementera eller bekräfta något i GD/AB desto bättre!

Sv: SWE-AUT
Brynäskille: Ingen brynäsare med? Har du aldrig hört talas om Jamie Ram?

Varför händer det inget?
ja håller på att bli galen! det finns ju inga rykten om Brynäs ens.....
man hör varje dag att en toppspelare skrivit på för andra lag...men i gävle händer inget...det får bara inte bli en leksand!
men om inte spelarna vi har nu presterar sitt allra yttersta i samtliga matcher, så är vi nog inte långt ifrån kvalserien nästa år, med tanke på färjestads,frölundas,hv71s,linköpings,djurgårdens och södertäljes äckligt starka trupper. fan......

Sv: SWE-AUT
6 Lundström: jag orkar inte bry mig om vm i år.
dels för att det inte är nån Brynäsare med och för jag inte förlåtit dom än! jag förlåter dom tidigast efter os-2006......

SWE-AUT
Nu smäller det!

Sv: Panik
En höjdare som vi skulle ha i laget nu är: BRIAN RAFALSKI, fattar inte att han ej var bättre när han var i brynäs 95/96 nu är han ju en KLIPPA!

micke: Nej Scerban var en höjdare,Videojuggarna i Bajens problem var ju mer att lirar man fotboll så innebär det större problem.

Sylf: Fyrkantig skalle förresten. Det har ju visat sig vara ytterst bra i Brynäs färger. Vem kan glömma Scerban?

Sv: Ny forward + Ny Back =SM-GULD!
KentaK: Hoppas du har rätt, fan börjar bli nojjig kollar uppdateringar typ 10 gånger per dag ta mej fan :)

Sylf: :)) *lol* Det betvivlar jag inte för fem öre. Min reflektion vara bara att grinollarna på denna sida genast jämförde Pekkala med dessa videojuggar trots att de inte visste ett jota om honom (eller om sportkommittén)...

micke: Den ena videojuggen hade fyrkantig skalle och varje gång han nickade hamnade bollen på Nynäsvägen.

KentaK: Kommer ihåg att många här grinade förra sommaren om vår "videojugge" Pekkala. Eller "videofinnen" som han då kallades. I efterhand kan man helt klart säga att dom (som vanligt) hade helt fel...

Kessler: "Vad har hänt med arenasnacket?" Personligen tror jag aldrig vi får se en ny superarena på Alderholmen. Inte för att BIF och gävleborna inte skulle klara av satsningen utan för att kommunen aldrig skulle tillåta det. Då blir kommun sittandes med en arena för 6200 pers, sponsorrestaurang mm. på Sätrahöjden till ingen nytta. Lite overkill att låta Godis och Strömsbro spela där. Visst skulle det vara en underbar dröm med Alderholmenarenan men tyvärr tror jag det blir en ny Gavlerink för 150 mille. Som Löfbergs Lila ungefär fast flera klasser bättre...

Sylf:
Hahahaha videojuggarna.. dom var verkligen riktigt dåliga.. hahah

Brynäsfan:
Något blir det, man måste ju fylla upp platserna efter Rudslätt, Bissett och Olsson.. Dom två första tror jag inte att vi hittar fullgoda ersättare för, men sportkommitén verkar ha näsa för att hitta fina utländska backar med Scerban, Tuulola och sist Pekkala som exempel.. Pekkala kommer nog att utvecklas i år också... Så det här blir fint det..

Jag tror inte det blir nårra fler nyförvärv, har fan tappat hoppet!

Det här börjar likna Reine i barnens ö.Ny dag inga nya pubeshår.Ny dag inga nya spelare.Kom igen nu för fan,fram med nåra tunga namn,helst inga Japaner eller videojuggar a´la Bajen.

Panik
Hej Brynäs kompisar!
Jag har lite panik jag kan nämligen inte gå på Brynäs-festen imorgon pga jobb. Så jag undrar om det är någon som är intereserad av min biljett?
Bra pris!

Sv: Backar,forwards,tränare och klubben
Tor Karlström:

Vad ska vi göra då? Ingen uppmärksammar vad du tycker längre iaf..

Sv: Vi fans....
LotharHsand: En intressant inlägg. Tack för det!

Jag lanserade tanken om ett "supporterråd" som skulle kunna hjälpa föreningen. Den tanken har väl mötts av delade meningar om man så säger och ditt förslag om att man vi supportrar skall mejla företag om att sponsra BIF ligger ungefär i min tanke. Vi är medlemmar (de flesta av oss i alla fall) och vill ju givetvis att våran förening skall stöttas ekonomiskt så varför inte. Alla insatser är bra.

Jag har även pratat om en Brynäsdag a la IFK Göteborgs Kamratdagen där man får träffa spelare och ledare. Jag vet att det anordnats en sådan dag, men den var vad jag förstod lokaliserad till shopen enbart. Varför inte göra som LotharHsand skriver:
"öra en "Brynäsdag" mitt på torget i Gävle där folk kan komma å träffa spelare, ledare, de kan få köra streethockey mot dem, sitta å prata allmänt eller massa annat kul för stadsmänniskorna å fansen... "
Eller gärna även aktiviteter i Gavlerinken. Rundvandring i de gamla innandömena och sedan få höra lite gamla skrävelhistorier av Löken i restaurangen.
Man kan även visa upp planerna för den nya arenan under samma dag.

micke: Vad har hänt med arenasnacket? Vi måste underhålla det tugget och påverka på olika sätt. Jag såg nånsatns att BIF fått 500 000 av kommunen för att projektera. Det är ett steg i rätt riktning.
En hall skulle bli en sådan nystart som klubben behöver.

Backar,forwards,tränare och klubben
Backsidan de ända som är värt att skriva om den är att Christer Olsson är på väg till Tyskland. Anledningen är att Brynäs är för snåla med sina löner tycker Christer. Snälla Brynäs plocka hem Niclas Wallin från Carolina i NHL.

Forwards: Simon Östlund född 83 från J-20. Bra kille att satsa på!
Tommi Meittinen född 75 från finska Ilves kan vara ett kap men de är bra att vänta och se . Är optimist när de gäller Tommi och Simons chanser att bli välbehövliga till skott till laget. När de gäller den sista vakanta forwards platsen så tror jag på att de blir en riktig kanon spelare så tar den. Kanske Tommy Westlund eller Mikael Samuelsson från NHL ? vad vet jag?

När de gäller förlusterna så är Daniel Rudslätt den ända spelare som jag skulle villa behållit. Tom Bisset har varit "MR Mål" i Brynäs men ska lägga av nu tycker jag. Men Brynäs-ledningens agerande när han ska lämmna klubb är taskigt. Mike Harder kan man plocka in under nästa på gående säsong om de blir kris.

När de gäller tränar frågan som är jag beredd att ge Esko Nokilainen en chans.

När de gäller klubb i övrigt så är de bara SKIT.

När de gäller oss fans så tycker vi för mycket och gör inget åt sakerna som vi tycker är fel.

VI MÅSTE AGERRA!!!!!!

Sv: PESSVIBBAR!!!
hahaha....riktigt kul huge.

Keepers
Jamie Ram född 71 och spelade i finska Jokerit den gånga säsongen. Vad kan man säga om han flipp eller flopp? Vet ej men efter ca 10-17 matcher in på den nya säsongen vet vi svaret. Men min lösning att anställa Ola Berggren som mental rådgivare till Johan Asplund och satsa på "Aspen". Som andre-keeper skulle Joakim Lundström vara de hade varit den ultimata lösningen om jag fick bestämma. Den hade också varit ekonomsikt försvarbar de kommer att kosta rejält med att ha Ram.
Att kicka Mattias Pettersson var helt rätt inte mycket mer att säga om de. Men om man fick drömma så skulle Johan"Honken"Holmqvist bli förste keeeper men de kommer inte bli av.

Alla värvar men inte Brynäs!
vad fan är det med Brynäs kommiten nu för tiden?? finns det inga togna Gävlebor som någon gång vågat gått upp och sagt till dom att dom får börja ta tag i det här eller är ni gävlebor lika tråkiga som i klacken?

Alla värvarmen inte Brynäs!!!
vad fan är det med Brynäs kommiten nu för tiden?? finns det inga togna Gävlebor som någon gång vågat gått upp och sagt till dom att dom får börja ta tag i det här eller är ni gävlebor lika tråkiga som i klacken?

Vi fans....
Det har skrivits här förut att vi fans måste hjälpa ledningen med olika förslag på hur vi ska göra Brynäs akraktivt igen.

Jag tycker att fansen i Gävle går ut med en intresse anmälan till olika företag runt om i Gävle å frågar om de är intresserade av att hjälpa Brynäs till nya SM-Guld.... Även vi fans runt om i landet kan ta kontakt med företagen via mejl el. telefon.... Om fråga lite om de är intresserade....

Sen så ska även ledningen i Brynäs vara med på detta å åka runt till företagen å "visa upp sig", de kan även (både ledning å spelare) åka till olika skolor runt om Gävle å berätta lite om Brynäs som lag , förening, ledning m.m...
Då kanske skolorna får upp ögonen (mer än nu) å börjar hjälpa Brynäs via att gå på matcher, stödja laget, köpa sovenirer mm.

Man kan även göra en "Brynäsdag" mitt på torget i Gävle där folk kan komma å träffa spelare, ledare, de kan få köra streethockey mot dem, sitta å prata allmänt eller massa annat kul för stadsmänniskorna å fansen...
Det tror jag skulle locka till att fler vill följa sitt lag i både med å motgång....

För att få mer pengar i kassan så kan man som jag tidigare nämt åka till olika företag å hålla föredrag å så....
Man kan även försöka att olika privatpersoner går in å sponsrar brynäs å för det så för de en viss del i Brynäs orginisation, styrelsemöten m.m...

Så tycker jag man skulle göra, nån som har ett annat förslag så kan man skriva det....

Jag å många andra Brynäsare vill ju att brynäs ska ha pengar så de kan slåss om SM bucklan med de stora lagen....

gävle kommun börjar röra på sig....
Arbetarbladet skriver att Gävle kommun nu tillsatt en grupp (rep. från kommunledningskontoret, tekniska kontoret samt kultur- och fritidsförvaltningen) som tillsammans med Brynäs IF ska utvecka ett program för ny arena md kosnadsförslag, till sin hjälp har man fått 500 000 kr. Bland politikerna reseverade sig vänsterpartiet.

Bright: Jag börjar också undra när det dags för det nya spelarna
det börjar bli sent snart

Huge: Vet du något rykte om en ny back ....
själv har jagf hört att det blir troligtvis en finne...

Sv: Målvakter
...blandade ihop Takko och Toskala. Takko värd en ursäkt i den jämförelsen.

BJ: Javisst, har blivit lite sent; trodde ingen annan var vaken, och att jag skulle hinna in logga in igen och "sudda" mina irrläror.... HV, FBK; inte så lätt att hålla isär de där slätstrukna landsortslagen...;-)

Lyck:

Takko har inte spelat i FBK, han spelade väl i HV71.

Lyck:

FBK:s förstamålvakter sedan 70/71:

Lennart "Nenne" Andersson 70/71-79/80
Hannu Lassila 80/81 Guld
Håkan Hermansson 81/82-83/84
Pekka Lindmark 84/85-87/88 2*Guld
Anders Bergman 88/89-92/93 (Delade 92/93 med Eriksson)
Jonas Eriksson 92/93-94/95 (Delade 94/95 med Haltia)
Markus Ketterer 95/96-96/97 Guld
Boris Rousson 97/98 Guld
Sakari Lindfors 98/99 (Delade med Haltia och Lecklin)
Vesa Toskala 99/00
Magnus Eriksson 00/01 (Delade med Gerdén)
Martin Gerber 01/02- Guld

....felaktigt, bör tilläggas....och Åhlberg fick sparka in avgörandet... Måste vara tungt för knäckebrödsbagarna att veta att man inte vunnit nåt på ärlig väg sen -74.... Gonatt.

Kimmo Lecklin var namnet!
Rousson, Gerdén, Haltia, Takko, Lindfors, Ketterer, Lecklin, Gerber; sen 97...Så många keepers har inte Brynäs haft totalt sen lillprostens guldmål dömdes bort...

micke: Nej, tänkte på en annan, Lindfors var rätt hygglig i jämförelse. Inte heller Kari Takko; fasen, när man radar upp dom; de har ju aldrig haft en stabil, långsiktig keeper i FBK - kanske tur det? Gerdén är en annan som kvalar in i Klaufer-facket. Se länktips till den beryktade taxen...

Lyck: Var inte finnen i FBK Sakari Lindfors? Han blev väl attackerad av en folkilsk tax under joggingrundan och blev aldrig sig själv efter den traumatiska upplevelsen.

Målvakter
Gordo, glöm inte Lassila! Där har du det fjärde guldet. Pekka Lindmark var inte utlänning, men inte direkt värmlänning heller, även om han ståtade med tidernas raggarmusche. FBK har antingen dyrt värvat fullt färdiga målvakter utifrån (Anders Bergman var en annan), eller haft en sopa i målet (typ Hockey Hermansson och Haltia; de har väl även lyckats värva nån riktig klaufer från utlandet, minns finnen för ett par år sen, vahannuhette). Där finns deras tradition! Brynäs har i princip ALDRIG haft målvaktsproblem (förutom 95-96, när Sundlöv inte var sig själv, efter muskelbristningen mot HV i finalen - såg ut som han tappade styrkan på baksidan låren där; blev sittande på isen efter första skottet hela säsongen efteråt. Minns playoff mot SSK med skräck - Sundlöv på isen redan innan Bemström? börjat sina dragningar) Traditionen i Brynäs har varit att hitta guldkorn, som successivt spelat bort föregående generation. Och alla har alltid spelat i Tre Kronor! Ett fantastiskt facit! Klockare och Länsman, sen Wille, Lasse Eriksson petade undan Wille, Lilljebjörn petade Lasse Eriksson, som blommade upp igen när Lilljebjörn försvann till Gnaget (det var på den tiden då Brynäs ALLTID tappade sina två bästa spelare till andra elitserielag inför varje ny säsong, dvs 83-96), sen tog Sundlöv över efter Eriksson, Honken petade sedan Sundlöv. Traditionen att "gamlingen" fasas ut successivt av den nya generationen bröts när Honken försvann så pass ung till NHL; Asplund blev förste Brynäskeeper som kastades in i den djupa delen av poolen utan att få chansen att successivt växa in i kostymen bakom en gammal stormålvakt. En av orsakerna till att Brynäs för första gången någonsin värvar en färdig keeper; när Asplund är flygfärdig, kan förhoppningsvis traditionen rulla vidare; dock mycket svårare idag, då även målvakter numera försvinner både till NHL med bihang.

micke:

Jaså, Karlström skall dit alltså....?

Huge: :) Eller risken att sätta korven i vrångstrupen.

micke:

Eller så väntar man till efter VM.
Risken för klämning av plockhanden i båsdörren skall nog inte
negligeras..... :-P

gordo: Han har väl inte satt kråkan på papperet än? Man väntar säkert på det. Har för mig att ngn tidning skrev att det skulle ske imorn...

BJ:
Har inte studerat FBK:s målvaktsvärvningar närmare, men konstaterar att de är rätt duktiga på att hitta färdiga målvsakter i och utanför Sveriges gränser. Rousson + Ketterer + Gerber = 3 SM-guld!

Brynäs har väl bara Fatikov på sitt samvete sedan tidigare och som det ser ut nu: Ram...
Förstår inte riktigt varför det dröjer med den officiella nyheten att han är klar för Brynäs?

Huge: Fy bubblan då. Nåväl, det finns fler fiskar i havet...

micke:

Ilves har "re-signat" Nemirovsky. Se "Bibeln".......
(eurohockey.net) :)

Bright: Det har jag ingen aning om. Jag har dålig koll på hur kontraktsläget är för de hundratals spelarna av den kvaliteten.

Lyck: Vet inte hur du lyckas Lyck, men du skriver alltid så klockrent så det finns inte. m0d0 kan gå en mycket tuff framtid till mötes. Nuförtiden saknar man ju dessutom de ekonomiska förutsättningarna som man hade tidigare, med en storsponsor som pumpade in miljoner i föreningen. De få väl be till gud att -73:orna tröttnar på NHL illa kvickt...

« · 84528 · »