1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 737011 inlägg · 7967 ämnen
« · 86958 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Bänkningar
Kahn: "Han har varit lika kass som han var direkt när han kom hem från SSK."
Djoos och Huss var väl de två Brynäs levde på den säsongen... Men det är klart - att du rankat Johansson som tredje bästa back och Pekkala som sämst talar för sig själv.

Sv: Ny bok..
fredrikh: Boken var väl ingen höjdare, mycket var kopierat rätt av från Brynäsandarna och Brynäs-80 år. Men det fanns många gobitar, speciellt spelarförteckningen var en höjdare! Mitt råd är helt enkelt att köpa alla tre böcker, Brynäs-80 år av Gerhard Karlsson, Brynäsandarna av Ola Liljedahl och Brynäs IF - Det kompletta uppslagsverket av sportförlaget. Många här klagade över BIF:s ekonomi och att vi är dåliga på att dra in pengar, hur många klubbar kan ståta med tre tjocka böcker om föreningen till försäljning? Säg att 1000 pers köper Brynäs IF - det kompletta uppslagsverket och BIF drar in 100 spänn/bok. Det räcker ung. till att betala Anger (inklusive hans övergångssumma)...

micke:
Du har säkert rätt, den är inte dagsfärsk .Angående priset på
boken ;Försäljaren som ringde upp mig skulle ha 600...någonting
för den.Lyxvarianten kostade 4.500 .Specialpaket; Brynäsandarna
+ uppslagsverk runt 700 spänn.
Jag betalade F-pris (inköpspris)400..någonting...

Priset må variera men lagbilderna är fortfarande lika suddiga ....
Köp Brynäsandarna istället, suverän bok!

/Fredrik

Ford Prefect: Bacons genombrott har jag väntat på i flera säsonger nu men det verkar aldrig komma han bara blixtrar till ibland men sen är det inte mycket mer tycker jag.
Jag har större förhoppningar på A.A.
Östlund ska bli mycket intressant och se hur han klarar sig i ES.

micke: Det låter som om någon tar ut lag på gamla meriter. Djoos mediokra spel har pågått i två raka säsonger nu. Han har varit lika kass som han var direkt när han kom hem från SSK. "Jag har aldrig sett någon som gör såna överjävliga genomskärarpass....." De fåtal gånger han lyckades med det den här säsongen kan räknas på ena handens fingrar. "Indianarna" har varit legio från Djoosens klubba de två senaste säsongerna och de lär knappast bli färre. Uppsnurrningen från ungtupparna i de andra elitserielagen lär knappast bli mindre kommande säsong. Angående Djoosens förmåga att läsa spelet så kan man bara säga att den är fenomenal , sedan är det ju en helt annan femma att gubben inte hinner fram dit han behöver vara.

Hoppas att Veli-Pekka och "Sjödda" kan dirigera varsin line i PP.

Ranking av backarna förra säsongen:
1 - Sjödin
2 - Rehnberg
3 - Johansson
4 - Petré
5 - Andersson
6 - Djoos
7 - Olsson
8 - Eriksson
9 - Pekkala

Hoppas Djoos och Larsson gör sina sista säsonger i Bif. Annars.....Magnus-Svensson-varning!

Jobs kommer att ta chansen, likaså Mårs. De kommer att klara steget upp trots att de fått utstå "Flygis" "tränarkunskaper".

micke: Instämmer i det mesta.
Angående Pekkala så såg han inte mycket ut för världen under försäsongen men växte i brynäströjan vartefter. Sjödin var enda back som var bättre. Pekkala är lite osynlig, men han är stabil och gör mycket få misstag.
Jag hoppas du får rätt om Danielsson, Wågström tycker jag däremot var riktigt bra ifjol. Man får tänka lite på hur mycket som lades på hans axlar när han allt som oftast var en av bara två naturliga centrar.
Jag hoppas AA blommar ut, jag hoppas Bacon får sitt genombrott nu med ny tränare och jag hoppas att Östlund kan slå sig in i laget och överraska lite. Då kan man börja sikta på att fortafarande spela hockey när andra lags deprimerade fans redan börjat silly season. ;)

Nåja, Djoos kunde ju trots allt bara spela ung. 1/3 av matcherna i ES den här säsongen. Det kanske inte ger en helt rättvis bild. Jag hoppas liksom Sylf att Esko inte tar ut spelare på gamla meriter, liksom att inte åldern ligger i fatet för någon. Som jag ser det ska dom bästa tas ut, och är 34-årige Djoos bättre än 19-årige Andersson (vilket jag tror) så petas helt enkelt AA. Att Djoos gör "ett ibland hyfsat första pass ut ur egen zon" tycker jag verkligen är årets understatement. Jag har aldrig sett någon som göra såna överjävliga 30-meters genomskärarpass, dessutom är en Djoos i form en viktig kugge som dirigent i powerplay och han har en blick för spelet som gör att han oftast står rätt placerad. AA´s spel från egen zon har jag sett mycket litet av (om ens något) förutom ideliga icingar. Det är mkt möjligt att AA blir Djoos arvtagare men jag tvivlar på att det sker den kommande säsongen.

Pekkala tycker jag var en av dom bästa (den näst bästa t.om) backarna i BIF förra säsongen. Ditt uttalande där står jag helt frågande till Kahn.

Danielsson tror jag fortfarande på. Han hade en pissig säsong, inget snack om det. Men det jag sett av Jobs har inte imponerat på mig. Tycker inte han hänger med i ES utan har en hel del utveckling kvar. Svårt att sätta fingret på exakt vad det är, lite av allting antar jag. Mårs har jag sett på tok för litet av för att egentligen uttala mig om. Tycker det är konstigt bara att han skulle lyckas konkurrera ut Wågen, vilken jag tyckte skötte sig helt OK ifjol, när han inte ens var speciellt framgångsrik i ett sunkigt lag som Tierp.

Kahn: Helt klart ett svaghetstecken att Djoos har en plats i ett BIF som enligt egen utsago siktar högt.Han har sedan guldåret -99 bara blivit sämre och sämre.Jag tycker inte C.Olsson var särskilt bra den här säsongen men ändå var han klassen bättre än vad Djoos var.Hoppas verkligen Esko är en man som inte tar ut ett lag på gamla meriter.Djoos är ett hinder för de ungdomar som hoppas på en chans i laget,precis som muppen Mild i fotbollslandslaget

Bänkningar
Djoos har de senaste säsongerna varit rent usel i egen zon. Det enda positiva med dennes spel har varit ett ibland hyfsat första pass ut ur egen zon. Jag bänkar honom till förmån för A.A då de till spelsätt liknar varandra och där den senare till skillnad från den förre är utvecklingsbar och bara kan bli bättre med visat förtroende från Esko. A.A är definitivt inget nerköp i egen zon jämfört med Djoos och han har ett mycket bra spel ut ur egen zon. De extra kilona som han nu kommer att lägga på sig under sommaren kommer att göra sitt till att göra min bänkning av sengångaren Djoos ännu enklare.

Kommentar till bänkningen av Pekkala: videovärvning! Tragisk felvärvning som varken har det defensiva spelet eller det offensiva för att vara en av de sex backarna på plan. Hammarbytakter av SK!

Jobs har storleken, farten och styrkan som gör att han är en bättre spelare än Danielsson som var ynklig ute i sarghörnen och framför mål den gågna säsongen.

Mårs bör få chansen att spela i en rent defensiv centerroll. Stor och stark som han är så gör han i alla fall inte ett sämre defensivarbete än Wågen som bara spelade åt ett håll förra säsongen (defensivt).

Sv: Juniorhockey
Är det förresten någon som vet om Floberg har förlängt kontraktet? Han står inte med i truppen på brynas.se och det enda man läst är att BIF har för avsikt att behålla honom.

Sv: Uppställningar
micke: Rätt så !

prosten: Skulle väl kunna lägga till AA. Visst är det en lovande kille men han är ännu oslipad och, enligt mig, långt ifrån att bli en ordinarie back bland de sex främsta. Att bänka Wågen och Danielsson till förmån för Mårs och Jobs känns rätt fånigt det också.

Kahn: Att ranka DJ före Djoos o Pekkala känns väl mest fånigt.

Uppställningar
Om man nu skall diskutera formationerna till nästa säsong så vill jag bidraga med mitt förslag:

Molin, Miettinen, Mårtensson - "Maraboulinen"
Jobs, Kyrö, Luovi
Bergqvist, Larsson, Östlund
Soling, Mårs, Anger

Bänkade: Wågström, Floberg och Danielsson

Adam Andersson, Henrik Rehnberg
Tommy Sjödin, Veli-Pekka Laitinen
Daniel Johansson, P3

Bänkade: Djoos och Pekkala

Asplund

Bänkad: Ram

Tycker det är tragiskt att man inte gjorde mer för att värva nytt på backsidan. Tror ej att Djoosen håller nästa säsong heller. Hoppas att SK har beredskap för om Djoos blir tvungen att lägga rören på hyllan.

Sedan tycker jag att det fattas en forward i truppen. Hade velat se "Lunkan" tillbaka i Bif. Då hade vi haft två alternativ att röja framför målet i PP, nu har vi ju bara Rehnberg (som gör ett jäkla bra jobb). "Lunkan" gjorde många mål för Skellefteå i PP, han hade vi haft råd att kontraktera.

Danielsson och Wågström är hemskt svaga, därav vill jag se att Mårs och Östlund skall få chansen att visa vad de kan.

Mårtensson får sitt riktiga genombrott nästa säsong. Hoppas också att "Bacon" tar chansen.

Sv: Honken
Lyck: Journalister med en vinkel har tråkigt nog en mycket stor
inverkan på folks åsikter. Man får fråga sig varför dom har den
vinkel på skriverierna som dom har.

micke: Håller helt klart en högre klass.)

prosten: Lite kul att jämföra rubrikerna för Gage ("årets värvning, NHL-målvakt"") med rubrikerna för Ram ("en chansning, har spelat i Japan, inte bra"). Tilläggas kan att Gage kommer från engelska ligan, och Ram rankas högre av Team Canada. Enda slutsatsen värd att dra av båda artiklarna är att det bara är idioter som låter sin uppfattning färgas av vad som står i tidningarna, av folk med mindre koll än ens den normalintresserade hockeysnackaren.

Sv: Den 15:e juli
6 Lundström: Jag står fast vid mina formationer som jag skrev för fyra dar sedan:

"micke 2002-04-30 17:12:46

Jag skulle satsa på att köra med fyra kedjor så mkt som möjligt. Lite fånigt att sätta ihop kedjekonstellationer när man inte sett alla spelare men here it goes :)

Bergqvist-Larsson-Molin (Egentligen samma som föregående fyra säsonger men Bacon får visa vad han går för mer än i enstaka matcher)

Östlund/Jobs/Floberg-Miettinen-Anger (Ska man spela på fyra kedjor med juniorer i laget är det lika bra att ge dom istid och kedjekompisar som håller hög klass som kan behålla pucken i laget)

Soling-Kyrö-Luovi (Soling/Luovi var underbara i NHL-Challenge mot Colorado, sedan fick dom väl inte spela ihop under serien? Med dirigenten Kyrö i mitten kan det inte slå fel)

Danielsson-Wågström-Mårtensson (Danielsson/Mårtensson var väl inte så lyckade förra säsongen men jag är envis som en idiot och tror att dom kan lyckas lika bra ihop som i Arlanda. När det klaffar för Björne blir det radarparet lika underhållande som smurfkedjan)

Se där. Så enkelt det blir att ro hem guldet nästa säsong. Men visst skulle det vara skönt att kunna ersätta Östlund/Jobs/Floberg med en skicklig tjeck? Saknar dock en tung checking-line..."

prosten: Vilket liv det skulle blitt här om vi värvat en målis direkt från brittiska ligan. Tacka vet jag den japanska. :)

Honken
DIF har tecknat kontrakt med Gage, så då gick det skitsnacket om
Honken i graven. Inte en sekund för tidigt.

micke: Here we go.......

micke:
Visst är jag nöjd att truppen är klar, men jag är inte nöjd över hur den ser ut, jag skulle velat ha haft en ytterforward till och när det gäller Ram om han nu skriver på någon gång, så är jag tveksam.
Men vi får väl ge honom en chans och hoppas att han tar den.
Anger och Laitinen var positivt.Undrar hur Esko kommer att formera laget, något förslag?

prosten: September är väl att ta i kanske. Men man vill väl ha nåt att göra under sommaren iallafall. Nåja, vi har ju alltid silly season 2003 att se framemot. Undrar hur tonläget kommer vara då? Förmodligen har vissa totalt glömt det här årets och alla föregående silly och fortsätter spy galla över SK.

micke: Hua, menar du att vi skall spekulera laguppställningar till
september?

Jompe: :) Njae, det var nog det enda jag kom å tänka på igårkväll. Men helgen är lång, vänta bara. Hoppas att Bright, 6 Lundström å vissa andra är glada nu när BIF spikade truppen redan i april och vi inte kan sitta å spekulera på spelare längre. Silly Season 2002: född. april, död april. RIP. ;)

Sv: Jamie Ram
Puffen: Nej

Sv: ME och JÖ
Puffen: Nej

Jamie Ram
Får Jamie Ram stå nåt i VM

micke: Den här sortens funderingar passar sig inte för en lördagsmorgon, den saken är klar. Jag har varit otroligt glad att vi fick ett kontrakt med Soling och kan inte bedöma konsekvenserna av att han skulle dra till NHL. Först och främst får vi väl hoppas att han respekterar kontraktet och inte gör det. Skulle han få ett bud från Canucks och dra så får man väl anta att en hel del krisch kommer Brynäs tillgodo. Den goda nyheten skulle alltså vara att BIF skulle ha gott om pengar att hitta en ersättare med; dåliga nyheten är att vi skulle tvingas leta på Sista Chansens Café.

Några andra depp-funderingar för att sabba min helg, micke? :-)

ME och JÖ
Magnus Eriksson och Jens Östling måste väl ersättas med nåt?

gordo: mmmm....bra jämförelse.
Om man ser på utvecklingen i vår lilla klubb(div2) så var det fullsatt förr,då var de festa spelarna från stan.
Nu har det hänt att det inte varit mer än 50 pers på matcherna.

Jag tror att det beror på att det inte satsas på egna spelare,utan på spelare som är på "genomresa".

gordo: Det skulle just vara snyggt. Tänker främst på FBK å Tony Virta förra säsongen. (Inga vidare jämförelser mellan Anger/VPL och Virta dock)

micke:
Anger o VPL?

cervante:
Att NHL-grabbarna i FBK gör det förstår jag, deras koncept inkl utseende på arena invändigt, tankar om spelet, sammansättning av truppen, organisation och nedlagt juniorlag är konsekvent. Det brukar innebära att det går bra.
Generellt tror jag inte att NHL-modellen är intressant i Sverige/Europa.
Sedan kan man definitionsmässigt diskutera skillnaden mellan samarbete mellan olika klubbar och ett farmarlagssystem som är mer djupgående. Bristen på själ (en viktig dimension) inom svensk hockey och svenska föreningar leder bara till avveckling. Att inte fostra egna ungdomar är ohyggligt kortsiktigt och klart stupidiöst...

Ett lysande xempel på det här med att tappa själen är Blåvitt.
En framgångsrik plantskola med resultat i toppklass i Europa ändrar plötsligt filosofi och börjar köpa in färdiga spelare (dessutom dyrt). Blåvitt har nu beränsat med resurser och har ännu inte hittat tillbaka till Sverigetoppen efter den cirkus som blev av den soppan.
Fallet blir förhoppningsvis inte lika långt för Färjestads BK när det vänder för dem...

Gust: Äsch då Gust. Missade ditt inlägg, jag som jämt tjatar på andra att kolla om det skrivits förr. Ditt var liiite för långt bak dock ;)

Jag tror det finns en del pengar kvar att värva spelare för. Se bara förra säsongen, då tillkom Williams, Harder, Eriksson och Östling utan att det skulle innebära en ett ekomiskt bakslag. I år borde man t.om ha större svängutrymme, säg att Crippa sticker till LIF och Soling försvinner. Då jäklar borde finnas pengar till att t.om komma upp i LHC-löner för ersättaren. Varför inte ersätta Soling med Samme? :)

micke: Som du ser nedan så började jag grunna på just det ett bra tag sen :)

Är det nån mer än jag som ändå är lite orolig över Soling. Jag tänker på hur det gick med Micke Samuelsson. Han gjorde ju oxå ett väldigt bra slutspel och förlängde kontraktet, men försvann ändå till NHL. Hoppas jag är orolig i onödan.
Gust
2002-03-23 17:58:43

Om vi tappar Soling så hoppas jag att vi ersätter honom med samma spelartyp och inte som sist med en minismurf.
Mårtensson spurtade rätt så bra mot slutet också, kan finnas risk även där, dock inte lika stor.
NHL får gärna norpa Wågen och Danielsson istället :)

Den 15:e juli
Det var onekligen tyst här denna fredagskväll. Därför slänger jag ut en fundering. Tror ni BIF kommer förlora ngn till NHL i sommar? Förra året klarade vi oss men året innan stack Wallin, Honken och Samme iväg. I denna trio förlorade vi Wallin och främst Samme väldigt överraskande, överraskande för mig iallafall. Som jag ser det så finns klara likheter mellan just Samme och Soling. Samme, liksom Soling, blev knäskadad under säsongen och gjorde ett starkt slutspel. Soling visade dessutom framfötterna mer under grundspelet. Han är draftad av Vancouver.

Jag ser alltså en risk att silly season kommer fortsätta. Sommaren 2000 ersatte vi Samme med Johan Molin, vem skulle ersätta Soling ifall NHL satte klorna i honom innan den 15:e juli? Finns det rent av ngn annan som vi riskerar att tappa?

Var då värst vad tyst det var här inne nu då....

Power81: kompletta ska det vara ja....

Tycker mig åxå veta att Brynäs If det totalla uppslagsverket funnits en bra stund..

micke: Vad är det för en firma som står bakom försäljningen ?
Finns det några band ;-) , med Brynäs eller ?

Sv: Truppen komplett....
Sylf: För 1,5 månad sedan ska Bäckis ha sagt till Kristianstadsbladet;
"- Skåne är ett intressant område, det är en stark och bred marknad. Vi letar en samarbetspartner och i dag är Kristianstad vårt förstaval."

fredrikh: Är det här verkligen en ny bok? Jag köpte min "Brynäs IF - Det kompletta uppslagsverket" i Brynässhopen i julas. 420 spänn kostar den enligt Brynässhopen online, har för mig att den gick på 395 när jag köpte den...

Någon som vet hur mycket av dom 600 kr som Brynäsboken kostar, som går till föreningen. Tjänar klubben på att man köper boken? I så fall är det ju värt att köpa den hur dålig den än är.

rakan: Det är just det jag tänker på ...."för tillfället"...
Vad hände med klubbkänslan?

Och jag menar alla klubbar! Kan det inte påverka publikintresset negativt?

Någon som kommer ihåg hur mycket skit MIF fick för bara ett par år sedan om Köpelag och Percys pojkar?
Nu är alla lika goda kålsupare.

Hv har 7 utlänningar för tillfället, 5 finnar en Slovak och en Norrman. jag som Hv fan tycker att det är för många och hoppas på att Hv satsar mer på sina lovade juniorer som Per Ahlbrant och Jonas Johansson. Hv har alltid haft mycket egna spelare i sina led men framgångarna har uteblivit. De klubbar som har haft mest utlänningar och som har värvat kvalitetsspelare till sina klubbar har alltid haft större framgångar än de klubbar som satsat på egna produkter.det är bara att titta i statestiken. FBK köper som fan och har spelat mest Finaler, DIf värvar friskt från hela Sverige och har alltid varit bra, Brynäs som är en storklubb genom tiderna har alltid värvat mycket både utlänskt och svenskt. Nu råkar Hv ha mer resurser på banken än de flesta lag så varför skulle det var fel att Hv värvade lite förtillfället.
MVH Längtar efter Dalén...

gordo: Det har nog ändrats ...

Vad tycker du om detta med farmarlags tänkande istället för egen ungdomsverksamhet?

Tappar vi inte en dimension i svensk hockey eller är det bara utvecklingen som tar ett kliv nu?

cervante:

På . cervante...

Många väderkvarnar finns det...

Har för mig att HV för några år sedan hade flest egna produkter i A-truppen, men det kanske har ändrats...

Hugin: Håller med om att detta korta tänkandet är fördärvligt för svensk hockey...ser man krasst på det så får ju en junior på uppgående stå tillbaka för varje köpt spelare.
Tex HV 71: 11! Utlänska spelare i truppen,det är 11 svenska killar som inte får chansen där.
Risken är uppenbar att killar på gränsen till spel på högsta nivån tappar sugen!

Dessutom ...Hur är det med klubbkänslan egentligen..allvarligt talat?

Detta går långt ner i divisionerna dessutom..."sammarbete" med klubbar i högre divisioner.. det lånas in nån spelare i ett par matcher sedan är han väck kanske...

Det kan inte vara kul för de killar som "står på tur"

Eller vad tycker ni??????

Måste tillstå att det finns en del pärlor...

Förmodligen skulle det gå att fylla en hel bok med gamla citat från Inge H...

"- Idag var vi usla, tom jag..."
(Efter brakförlust)

Ingen kan som Inge formulera sylvassa kommentar av högsta ståupp-klass, utan att vara medveten om hur rolig han är...

Inge for president!

« · 86958 · »