1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742297 inlägg · 7967 ämnen

A proposito de nada

Sv: A proposito de nada

65selander:

Ja, likt fjortisar som varit för fulla en fredagskväll så blev ni hemförlovade med polisbil. Att ni aldrig kan hålla er i skinnet. Tur att vi med ansvar fick ta hand om er, annars vet man aldrig hur det slutat.

Lägg märke till hur personen i nederkant ser på det hela med avsky. Styrsla er bättre nästa gång.

Jompe: Sant, det kändes som att MoDo-matchen var en liten taktisk historia av Boork, genom att vila dom som behöver lite vila inför slutspelet, och spela dom som inte spelat så mycket, så att dom kan hoppa in i slutspelet med lite mer istid i kroppen... I slutspelet vill jag se Lavins i backbesättningen konstant, och Kupan/Öhrstedt på bänken...

Som du skriver, så matchas nog laget imorgon så likt som möjligt det lag som planeras inleda slutspelet... Med den inställning som krävs för att vinna matcher av slutspelskaraktär... Längtar till slutspelet... Äntligen ;)

JanT: Jag får det till 6 matcher... ;)

JanT: En anledning kan ju vara att Honken stått nästan alla matcher sedan vi kom ur svackan och började rada upp vinster. Korhonen stod ju när Honken var skadad dels med foten och dels med fingret.

GävleLasse: Nu kan jag inte låta bli att leka "bror duktig" ett tag, hoppas du står ut. ;-)

"Det är inte många vinstmatcher som skiljer våra målvakter åt. "

Honken har vunnit 11/25 spelade matcher (44%)

Korhonen har vunnit 5/24 spelade matcher (21%)

En rejäl skillnad om du frågar mig.

Jompe: Men det kan ju vara klokt att låta några viktiga spelare vila också så att det inte skulle råka ut för någon skada. Det är ju bättre att vi förlorar nu än i slutspelet. Jag tycker åtminstone att Korhonen skall stå.

Bissett19: Jag skulle inte lägga alltför mycket energi på att analysera Modo-matchen. Vi hade inget att spela för, Honken och Sjödin stod över och Boork vädrade hela truppen. Jag är rädd för att matchen mot Timrå också kommer att bli en rätt blek historia. Som Dackell påpekade häromdagen har Brynäs spelat en massa "måste"-matcher senaste tiden, och då kan det vara svårt att tända till när man för en gångs skull spelar en betydelselös match.

Men Timrå hemma är sista genrepet inför slutspelet och då vill jag se mer djävlaranamma, både från spelare och lagledning. In med Honken och toppa upp laget lite grann. Det vore inte bra att förlora sista matchen före slutspelet.

GävleLasse: Helt klart skulle han tagit en Timeout i andra perioden,o sa ju även det i pausintervjun att han hade dem tankarna.Hade det varit en match i slutspelet så skulle jag ta en timeout sa han typ......

Bissett19: Att vi blir nedtryckta i egen zon kan man inte lasta Korhonen för. Slarviga uppspel, för långt mellan lagdelarna och dåliga byten är snarare orsaken.

Nej då vill jag hellre lasta Boorkens coaching för detta. Varför vänta med att ta en time out när man känner att modo är på väg in i matchen och Brynäs inte ens kommer ur egen zon? Trycket släpper ju inte om de dessutom får ett reduceringsmål. Nej Boork skulle ha tagit en timeout redan i mitten på andra och försökt få till en lösning INNAN modo reducerar. Då hade man haft lite mer att jobba på. Nej istället så görs ingenting i tron med att modo skall tröttna eller att man skall lyckas att slå ifrån sig i 10 minuter. Timeouten tar man istället när man ligger under och har släppt in tre mål.

GävleLasse: "Exakt, men det är ju en lite större chans att man släpper in mål om man befinner sig i den positionen"

Exakt,MEN,jag tycker man kan kräva lite mer av "Karhu",Men det är inte hela orsaken,jag tycker man hade matchen som i en liten ask i första perren o fem minuer av andra.....men sen lämnade vi över initiativet till Dövikslaget,är inte ett dugg imponerad av MoDo,tycker det är ett dödgrävargäng som har ett skrattretande powerplay faktiskt...........men vad gäller våran insats så blir man lite komfunderad,halva matchen är så jäkla stabil som Alban skulle ha sagt,men sen händer nåt som gör att Modo kommer in i matchen,andra perren är vi totalt nertryckta i egen zon,men vad beror det på??Ingen aning!!

Tredje är ju jäkligt jämn,men ett flytskott av Enström som tar på Bäckis ben o ställer Karhu gör att Modo fixar en 4-3 ledning.

Nu hoppas jag att vi tar oss i kragen o slår Timrå på Måndag,det behövs ett bra selfconfidence inför fajterna mot Frölunda........

GävleLasse: Ja jag skrev ju precis vad det står, men jag har inte nämnt någonting om Brynäs.

Malmen: "GävleLasse: Vad jag menar är att det är svårare att som andramålvakt i ett sämre lag få lika bra statistik som en andramålvakt i ett bättre lag."

så vad skrev du här?

GävleLasse: Förresten så borde du satsa lite i sommar/höst.
Det ser ännu bättre ut inför nästa säsong!

GävleLasse: Jag har inte sagt att Brynäs är ett sämre lag, sedan får du tolka det som du vill. Nejdå stålarna jag satte på gulden kan vara guld värda. :)

Malmen: Men? Du har väl alltid trott att Brynäs skulle ta guld i år? Sämre lag? Du har väl inte gått å blivit dysterkvist? ;)

GävleLasse: Vad jag menar är att det är svårare att som andramålvakt i ett sämre lag få lika bra statistik som en andramålvakt i ett bättre lag.

Malmen: "Givetvis inte... men det är ju skillnad på att stå i olika lag och statistiken berättar inte alltid hela sanningen."

"Sant. Men det är svårt att hitta bättre andramålvakt."

Nu får du allt precisera dig lite...

GävleLasse: Det förstår jag inte varför du tror?

Malmen: Så bara för att Korhonen står i Brynäs så är han automatiskt den bästa andremålvakten då eller?

Paddan: Sant. Men det är svårt att hitta bättre andramålvakt.

GävleLasse: Givetvis inte... men det är ju skillnad på att stå i olika lag och statistiken berättar inte alltid hela sanningen.

Malmen: Vad ska man gå på då? Snyggast mask eller?

Malmen: Det har jag aldrig påstått heller, jag konstaterade bara att rent statistiskt var det inga problem att hitta andremålvakter med bättre statistik denna säsong.

Paddan: Exakt, men det är ju en lite större chans att man släpper in mål om man befinner sig i den positionen. Man får även ta hänsyn till hur många skott de får på sig. Ett lag som inte har bra backar släpper följdaktligen till fler skott och samma sak gäller ju lag som har svårt att hålla sig på banan genom många onödiga utvisningar etc.

Det skulle ändå vara kul med lite stats på % vunna matcher som de stått och liknande. En sak är i alla fall solklar, kritiken som miiiken skrev är helt obefogad i mina ögon...

Paddan: Men att dom har bättre räddningsprocent behöver ju inte betyda att dom är bättre målvakter.

GävleLasse: Jomenvisst, fast nu tog jag alltså inte hänsyn till hur många matcher de stått utan kollade bara andremålvakter med bättre statistik än Korhonen.

Paddan: Samtidigt så har t ex Ersberg bara stått i 10 matcher och fått 254 skott på sig. Jämför man det med Korhonens 24 matcher och 690 skott så blir skillnaden ganska stor...

Huge: Tja, gör man bara jämförelsen rent statistiskt så är det inga problem att hitta bättre andremålvakter än Korhonen.

Ersberg, Sperrle, Fransson, Andersson exempelvis har alla både bättre GAA och SVS% än Korhonen.

Frisco: Helt korrekt...

Jag tycker nog att Lahti missade ett par tre solklara utvisningar åt båda hållen idag. Frågan kvarstår dock vad det hade gjort för slutresultatet. Modo är som bekant jäkligt ineffektiva när det gäller powerplay medans Brynäs har gjort en hel del mål i powerplay så rent statistiskt var de missade utvisningarna nåt som drabbade Brynäs mer än Modo..

GävleLasse: Korrekt analys.
Har man en förstemålvakt som Honken, så blir det automatiskt rätt jobbigt att vara andremålvakt och samtidigt försöka hålla en nästan lika hög nivå som Honken.
Den som vill kan ju försöka hitta en lika bra andremålis som Markus i ES.
Lycka till säger jag bara..... :-)

sylf: [Modo 6 utv min,Brynäs 20]

6-10 kanske du menar? Snäll match? Ja. Hakningar i massor? JA!

Huge: Dagens insats, eller snarare dagens fölust kan inte skyllas på Korhonen tycker jag. Två väldigt dåliga ingripanden av Niklas Andersson föreligger både första och andra baklängesmålet. Tveksam insats av Korhonen på trean dock... På det fjärde är det 50/50 att det blir som det blir. Puckar som ändrar riktning är svåra.

Annars om man ser över säsongen så tycker jag att Korhonen har gjort en ganska bra insats överlag. Det är inte många vinstmatcher som skiljer våra målvakter åt. Att sedan backarna agerar mer eller mindre osäkert beroende på vilken målvakt man har i målet har visserligen viss relevans.

Men kan man beskylla Korhonen för att man leder med 1-3 i mitten på matchen och sedan tappar spelet helt? Det är snarare tvärt om att man hade Korhonen att tacka för att det just stod 1-3.

miiiken: "Sluta svamla själv för fan, du tror att du har rätt i allting.Har du överhuvudtaget sett Brynäs i Gavlerinken. Laget uppträdde darrigt mycket pga av målvaktspelet. Slutdiskuterat om detta nu."

Ja, man brukar vilja sluta diskutera när man gjort bort sig....
Du påstod att Korhonen skulle vara den stora anledningen till att det gått dåligt de 3 sista åren.
Och att han är den ene av ES två sämsta målvakter.
Och det kallar jag kvalificerat svammel.
Att det såg darrigt idag kan mkt väl Markus till viss del lastas för, men det var inte det frågan gällde.
När du ändå verkar vilja sänka dig till sandlådenivå, så kan jag upplysa om att jag sett Brynäs i Gavlerinken innan du förmodligen ens var påtänkt.
Fortsätt du att springa på Gavlerinken.
När du ändå är där så passa gärna på att kolla själva matchen också...

Paddan: jo men stavar man som mig så blir det som et blir :-))

65selander: Nu vet jag väl inte vad du och westerlind egentligen gjorde i baksätet på polisbilen, men menar du inte "skjuts i en polisbil"... 

Nyss hemkommen från Ö-vik. Brynäs gjorde en hyfsat  match. Tappade ifs en ledning med 3-1. Men när gjorde vi tre mål senast i i Ö-vik?

Sjödda strosade runt i korridoren iaf med ett leende.

Kontentan med resan var iaf att vi var hjärtligt välkomna samt att vi var skötsamma..

Har dock inte läst igenom tgråden men jag kan tänka mig att vissa har skrikit utt sin galla när vi har loosat i kväll.

Själv säger jag att det har varit en fin dagsutfkygt till Ö.vik. träffade på Frisco, AM, Poffa Lumber Jack, Numo samt oscar en liten knådd som tyade sig till Brynäs kepsen någon timme före match nere på stans.

Ö-vik är nog enda stället man får skjut i en polisbil när man vill ner til Nygatan.

/End over out

Brynäs1912: Ja "kanske 1 och lite 2"... det är väl inte så farligt. Tydligen vill han ju att Korhonen ska lämna också och då är det ju intressant att veta vilken ersättare han tror skulle göra ett bättre jobb. Och om Honken skulle lämna skulle jag helst se Korhonen som förstamålvakt men tydligen inte han.

Malmen: miiiken har ju rätt. Korhonen gjorde en del bra räddningar, men var lite darrig vid vissa mål, ja kanske 1 o lite 2. Det skapar ingen trygghet.

miiiken: Tycker det verkar som det är du som svamlar. Vem har du tänkt ska vara 2:a-målvakt? Någon bättre lär du inte hitta!

Huge: Sluta svamla själv för fan, du tror att du har rätt i allting.Har du överhuvudtaget sett Brynäs i Gavlerinken. Laget uppträdde darrigt mycket pga av målvaktspelet. Slutdiskuterat om detta nu.

Gusten: Just ja, den matchen hade jag förträngt...

eltifoso: Jag har för mig att det är 8 raka torskar. 4 Raka mot MIF och sedan 4 raka mot FBK...

eltifoso: Har för mig att det var då vi torskade mot Modo i semin med 3-2 i matcher. så det borde vara vara 9 raka slutspelstorskar...uäck!

Huge: Mot oss vann ni ingen match 2002 vann vi tio raka i slutspelet, året innan det åkte ni dit i fyra raka mot Malmö, det är året innan det som är oklart.

eltifoso: Vi torskade väl mot er i kvarten senast vi var i slutspel?
Eller minns jag helt fel här?
Dessutom vann vi väl iaf 1 match den gången?
Eller har jag fel här också?
Hjäääääälp, någon.....!!

Huge: Någon med bättre minne än mig som kan tala om hur lång den pågående förlustsviten i slutspel som Brynäs har, har för mig att det är NIO raka torskar, stämmer det eller är det mer?

miiiken: "Det är bara att inse fakta. Under Koronens tre år i Brynäs har vi haft två kvalseriespel och en 10:e plats."

Och det är förstås till största delen Markus "fel"?
Sluta svamla.
Markus har haft ett tufft upplägg, med Honken som förstemålvakt och sporadiska inhopp.
Under de 3 år du snackar om var det väl snarare laget i övrigt som uppträdde darrigt mest hela tiden. Med Honken i målet kanske det hade gått en aning bättre, men inte ens han hade kunnat rädda upp det hela.

sylf: "Trots allt en match Brynäs ALDRIG hade förlorat med Honken i kassen.När han står spelar Brynäs ett helt annat försvarsspel, plus att han släpper inte in puckar på det sätt Markus gör."

Mkt möjligt att Honken gjort det bättre idag. Men man måste ha i åtanke att skärpan och motivationen förmodligen inte kom upp i samma klass som i de föregående matcherna, då det gällde något.
Nu blev Markus många gånger ställd ensam och han räddade åtminstone ett par givna mål när dom tryckte på som värst.
Men nog är det ändå som du säger att Honkens säkerhet smittar av sig på försvaret och att det känns lite tryggare här han står mellan stolparna.

Det är bara att inse fakta. Under Koronens tre år i Brynäs har vi haft två kvalseriespel och en 10:e plats. Han sprider oro i laget hela tiden med sina returer hela tiden. Med Honken i målet den här säsongen får vi äntligen gå till Gavlerinken och titta på slutspel. Om inte skadan inträffat i nov hade vi bergis varit på 6:e plats. Hoppas han får ett guldkantat kontrakt av Brynäs nästa säsong, det är han värd.

Huge: Jag blir lite lack när Boork inte tar en timeout för att lugna killarna i mitten på 2:a perioden. Total mododominans och vi kommer inte ens ur egen zon. En timeout i det läget och man kan avstyra att de gör sina två mål och kommer in i matchen igen.

Två av måle, det första och det andra får Nille Andersson ta på sig. Rutten markering håller inte i ett slutspel så det krävs en rejäl bättring på den fronten.

Jag skiter i om vi vinner eller förlorar men jag blir förbannad när man klantar bort en match där man får en kanonöppning och har tvåmålsledning två gånger i matchen och fortfarande torskar.

Nu krävs det en rejäl uppryckning när "kalhygget" kommer på besök.

« · 684867 · »