1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 750251 inlägg · 7967 ämnen
« · 103795 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Expressen tippar elitserien!
70 Rodrigues: Här kommer länken..

Nu är det inget som fungerar! Gå bara in på sporten hos Expressen så hittar ni det!

Oj då! Glömde visst länktipset, men nu finns det med!

Expressen tippar elitserien!
Expressen har idag tippat elitserien! Bla att Timrå åker ur och att Brynäs ska sluta ....! Se länktips!

Sv: Funderingar…
Japp, vad snyggt det blev då.... Inte min mening alls att det skulle komma med en hel flock html-koder eller vad det nu är. Ber om ursäkt för det...

Funderingar…
Sitter här en fredagsnatt och försöker sammanfatta de tre försäsongsmatcher jag har sett. Bif-Lada – där finns det inget att säga. Lada var inget motstånd, Brynäs gjorde det de skulle, och de gjorde det hyfsat. Bif-MoDo – blev orolig över hut långt försvarar kröp tillbaka. Fyra man i knät på Lundström. Skrev då något om att det kändes som om Esko prioriterat spelet med puck… Larsson-Molin såg inte ut att vara på hugget, men det kompenserades av Bolibompa…
Mora-Bif – Inte ett uns Larsson-Molin. Åtminstone inte offensivt. Anger-Miettinen ok. Rams första insatts: Ok, han höll nollan och det var hans första match, så varför klandra? Men jag kan inte låta bli… Först så måste jag hålla med dem som hyllar hans lugn och placeringssäkerhet. Inga fel där. Men hur lätt gick han ner på knä? Och hur många returer släppte han? Och åt vilka håll som helst… (eller heter det åt vilket…?) För att sammanfatta så känns det inte så lugnt; är orolig för defensiven (fast det såg jäkligt bra ut fyra mot fem *s*), eller är det meningen att vi ska ha fyra man i egen målgård? Jag hoppas och tror på dem som säger att de gamle kommer i gång när det hela börjar på allvar. På tal om de gamle, vad tusan sysslade Sjödin med i Mora? Hoppas att det var säsongens bottennapp för hans del.

Ok, kanske dags att uppsöka bingen nu. Sköt om er, och ha tålamod med Tor… Alla har trots allt rätt att åsikta (som om åsikta vore ett ord…)!

Sv: Matchrapportering!
micke: Känner ingen ånger över Miettinen istf Wahlberg, det som retar mig mest är att Johan Lindström inte fick chansen att komma tillbaka, jag hade hoppats att han skulle bli pådrivaren a´la Huss - vem tar den uppgiften i detta gäng, tror ni? Vi får väl hoppas att vi i april inte saknar någon alls utan får hylla nuv grabbar!

Sv: Försäsongen
gordo: Världsklass passar nog bäst, tänk om Gevalia (GF) och/eller Korsnäs kunde göra en liknande satsning i Gävle, suck! Hjälpte man sén till med duktigt företagsfolk i styrelsen - bingo, jag vill ha platserna ordf + styrelse besatta med folk som kan driva företaget Brynäs IF framåt och resten av ledningen bestående av ishockeymänniskor med hög (högsta) kompetens inkl. brett kontaktnät, nationellt som internationellt.

micke:
Ångrar inte alls att vi inte värvade Wahlberg, även om han länge kändes MYCKET säkrare.. med tanke på att det förekommit finska floppar i elitserien förrut, men Miettinen verkar ju vara en kanonvärvning och vi har ju ett nytt radarpar a´la Bissett-Larsson i han och Anger!!

70 Rodrigues: Ska man slå det där numret var 10:e minut kommer man ju stuka fingrarna. Det blir nog enklare att ringa Lindström.

70 Rodrigues: Eller 0708-796993

micke: Jag kan det! 0095867463747565098786554, tror jag!

micke: Jadu när BIF fixar sådan rapportering då brinner nog Sundsvall igen.

Jag har lovat Rodrigues att försöka skicka sms från Lugano.

70 Rodrigues: Om inte så kan det bli småtufft att hitta telefonnumret till kansliet i Luganos ishall...

micke: Vi får hoppas på det, i alla fall när dom möter Brynäs, annars så får vi hålla tummarna att 65 Selander styr upp det hela!

70 Rodrigues: Ahh. Tänkte faktiskt på det när jag besökte sidan först eftersom jag ville se vad Rudan gjort under försäsongen, upptäckte dock att Halmstadsmatchen var den första. Vad jag egentligen menade med mitt inlägg (trots att signalerna från hjärnan till fingrarna till tangentbordet blev helt missledda under vägen) var; undrar förresten om dif.net kommer ha sådan uppdatering varje T-match? (dvs under Electro Oil Trophy-turneringen i första hand)...

micke:Det är Djurgårdens första träningsmatch för säsongen!

micke: Vi skulle ha köpt båda!

70 Rodrigues: Såg deras nya sida alldeles nyss, snygg. IT-gruppen brukar iofs rapporterna flitigt på Hockeysnack så nog tycker jag vi får en alldeles förträfflig uppdatering. Dessutom finns det oftast någon/några här som har kontakt med ishallen där matchen spelas, vare sig det är vaktmästaren på kansliet eller en polare på plats. De flesta andra lag får mkt sämre live-uppdatering. Undrar förresten om dif.net haft en sådan service under varje t-match?

På tal om något helt annat... Hur många här ångrar att vi inte värvade Wahlberg istället för Miettinen?

Matchrapportering!
Man blir ruskigt imponerad av difhockey.se och deras direktrapporteringar från träningsmatcherna.Saknar detta hos brynas.se! Någon som håller med?

micke: OK! Förstår vad du menar, faktum är att jag skrev inlägget 07:54 och ungarna börjar 08:15.Tyvärr så har jag försökt med alla medel inkl stryk,att omvända dom små liven från Djurgårdare,Gnagare och annat sk.t till Brynäsare, men tyvärr misslyckats med detta.Nästa steg är elpistol, då jävlar*L*!

70 Rodrigues: Sitter och skriver på Hockeysnack samtidigt som man ska lära småknattar multiplikationstabellen? Inte undra på att det går utför för skolan idag. Du får åtminstone manipulera ungarna att bli brynäsare och lära dom ett och annat om BIF:s historia Tony, så dom blir goda samhällsmedborgare om inte annat. ;)

Inlägget var annars inte specifikt riktat mot dig, alltför många inlägg här av brynäsare stavar Toms namn fel, ditt var bara det senaste. Slarvfel är slarvfel, men när så många konsekvent stavar ett namn fel blir det tröttsamt.

Lunkan: Håller med dej helt på ditt inlägg igår. Stängd liga? Hur kan man överhuvudtaget komma på idén. Vad ska allsvenska klubbar då kämpa för? Och vilket nöje att se samma gamla lag i elitserien år ut och år in... Nä, tack!

micke: Jag ber så mycket om ursäkt om jag missade ett T i Bissetts efternamn, jag hade ett gäng elever som härjade runt mig när jag satt och skrev, jag lovar att det aldrig mer ska upprepas.Suck!

brad: Ove är viktig! Han kan ensam göra en i övrigt medioker match minnesvärd med några avancerade dragningar. Dessutom har han ju enligt Aftonbladet världens hårdaste skott ;) som dom skrev efter en match mot DIF för ett par år sedan. kanonen mot Söderström!

aphac: Håller med att Molin inte är den störste nyckelspelaren men han är defenitivt en av dom viktigare. Hela laget har nytta av Ove, han skapar ytor åt andra och är han bra tränad så skapar han ytor åt sig själv också. Jag tror att han blir en attraktion även i vinter.

micke: Lagets viktigaste spelare är alltså Molin! Jo jag tackar jag!
Vad olika man kan se på olika spelare och deras roller i laget. Hade du sagt tex. Janne Larsson så hade jag inte lagt in detta inlägg.

claesw: Ett annat tips är att Brynässupportrarna lär sig att åtminstone stava till de egna, nuvarande eller f.d, spelarna. Vem är "Bisset"?

Tor Karlström:

Ett tips, som kan innebära att du får bättre betyg i Svenska språket:

Jag citerar dig: "sänka ambitions nivån".

Sluta särskriv ord, det är en ful ovana och utarmar vårt språk. Givetvis heter det ambitionsnivån. Tyvärr är det all amerikansk inverkan på vår kultur som ställer till sådant här otyg. På engelska är det alltså korrekt att särskriva, men icke på svenska!

Tänk på detta Tor, OK?

lucky luke:
Man kan göra som SANDVIK när man startar "sin" gymnasieskola i Sandviken. Bland andra SANDVIK:s personaldirektör Rune Nyberg berättar att eftersom SANDVIK är ett världsledande företag inom sina nischer och tänker förbli det skall även Göranssonska skolan vara världsledande! SANDVIK pytsar in 60 miljoner kronor vilket betyder nya toppmoderna lokaler inne på SANDVIK:s industriområde.
VÄRLDSLEDANDE!
En liten gymnasieskola i Sandviken!
Nä, men Rune, så kan man väl inte säga! Eller kan man det?
Vad tror du, Lucky?
Världsklass eller världskass?

Lilljanne: Håller med om din slutsats, men ekonomi i elitserieklass kräver en ledning av den kalibern, dvs ordf, styrelse, sportkommitté och inte minst marknadsavd måste hålla absolut högsta kvalitet - jag anser att så inte är fallet idag!

Bisset hotar stämma Brynäs!
I dagens Expressen står det att Tom Bisset hotar stämma Brynäs.

Artisten Ove
Förstår att det blir reaktioner på Ove Målins form på försäsongen.
Fri från skadorna som förföljde honom förra säsongen, förhoppningsvis. Men det är på en annan nivå som det avgörs om han skall lyckas eller inte (den här säsongen). Ove är en artist och den enda fullblodsartist Brynäs har och har haft på många år. Visserligen tillhör Djoosen och Sjödda samma kategori spelare men annars får man gå så långt tillbaka som Krobbe för att hitta någon med samma artisteri!
Med nedanstående uttalande från Esko (från GD) efter vinsten över Mora förstår man varför det blir mindre utrymme för artisten Ove i år. "Disciplin" är ett ord som inte finns med i vokabulären för en artist. En artist prövar alla gränser som finns annars skulle det inte bli sådana shownummer som tex Ove skapar när han är ute på isen. Disciplin ("äckligt disciplinerat" som Lahtinen sa i Malmö) är inte bränsle för en artist, det är lusten att skapa som driver såna som Målin eller Krobbe. Lust och Disciplin går inte ihop.
Lusten att skapa i kombination med stort utrymme (mycket istid) är mumma för Ove.
En Ove som behandlas som vilken som helst (lite istid och tillika krav på "disciplinerat" spel) blir en medelmåtta. Tyvärr!
Men jag hoppas att jag får fel för Gävlepublikens skull!

"...men tränaren Esko Nokelainen var inte glad - förutom med resultatet då.
- Nej, vi spelade inte enligt de riktlinjer vi dragit upp. Målet med den här matchen var att hålla stilen från tidigare matcher, det gick inte, sa Esko, som tyckte att många brynäsare åkte runt på en skridsko.
- I den här matchen gick det bra, men vi kan inte ha spelare utan disciplin i fortsättningen. Vi var verkligen inte på bettet i dag, summerade han."

Bissett ?
Och Karusellen går vidare!!

micke: Angående Molin så är det ju kanske inte rätt att döma honom efter förra säsongens insatser.Vilken spelare var bra då ??
Tror att ett Brynäs utan honom vore jävligt trist.Han är trots allt en matchvinnare och en lirare.

aphac: Anledningen till att Ove gjorde en sådan medioker förra säsong var att han led av kronisk smärta i axeln. Vad jag hörde då så var det t.om tal om att lägga grillorna på hyllan - för gott. Nu hoppas jag att skadan är rehalibiterad för vi behöver Ove. Jag kan inte instämma i kritiken mot honom för fem öre. Ove, anser jag, är lagets viktigaste spelare. Hans irrationella spelstil, tempoväxlingar och puckhantering gör att han drar på sig sig minst två motståndare i anfallszon och friställer sina medspelare, när han inte avslutar på egen hand. Bara närvaron av honom på isen gör motståndarbackarna osäkra. Trots att han bara gjorde "23-sekundersbyten" förra säsongen så var han ändå viktig. Jag förde iofs ingen statistik men jag tror vi förlorade nästan varenda match Ove inte var ombytt.

Bright: Ursäkta detta sena inlägg på detta ämne, har varit borta ett par dar. Helt rätt åsikt ang. Molin, åker mest omkring i sina 23 sek sedan byter han. Kan Oves spelstil tillhöra det förgångna, genom att backarna idag blir mer och mer rörliga samtidigt som motsåndarna stänger mittzon effektivare idag?? Molin övertygade inte förra säsongen och jag undrar om det blir annorlunda iår?

0-5!!!!!!!!!!!!
En liten reflektion från matchen:
Till att börja med, Brynäs spelade inte bra men vann trots det med klara siffror mot ett Mora som spelade med mer vilja än förstånd. Det man var mest nyfiken på var ju annars JAMIE RAM, när man kom till Mora så var han för mig ett ? men när jag åkte därifrån så var han ett stort ! , Jamie gjorde inga jätteräddnigar men det som imponerade var hans lugn och placering i målet, han skar av vinklarna för masarna så att ALLA deras avslutningar såg löjliga ut. För mig så var det första gången jag såg Miettinen men det syntes verkligen att karln hade talang, ett tips: ska nån göra ett dream tem så ta med Miettinen han kan bli hur bra som helst. Anger gjorde ingen en kanonmatch men det syntes att han är ett fint förvärv. Molin kom inte alls upp i någon standard massor av felpass och dålig skridskoåkning men jag är inte orolig han blir nog årets artist IGEN. Soling saknades det syntes men när han är med igen så kommer nog första femman igång igen. Sjödin coolare än vanligt. Bra fart på Luovi. Rehnberg borde tacklas mer. Mårs fick in en del härliga tacklingar. Nog om detta ALLA spelarna kan höja sig bra mycket mer men jag måste säga att det ser rätt lovande ut.

Tor Karlström: Stod valet mellan att stänga elitserien och att se Brynäs i allsvenskan är valet skitenkelt. Om Brynäs inte skaffar sej en ekonomi i elitserieklass kommer vi förr eller senare behöva hjälp av en stängd elitserie.

Tor Karlström: Jag begriper mig inte på dig - är du egentligen sams med dig själv? Du skriver Kämpa, kä...., du snackar om att Brynäs är laget i ditt hjärta, osv! ÄNDÅ kan du skriva att du hellre ser Brynäs i en kvalserie än att dom tar SM-guld. Jag tycker att det stinker en ordentlig dos schizofreni. Vi som besökte Gavlerinken under säsongen 95/96 mådde inte så dj..a bra, losec - & cipramiltider, fram till lättnades suck när det var klart med elitserietillhörigheten - den tiden vill jag absolut inte återuppleva!

Tor Karlström: jag håller med dig

Sv: Niklas Danielsson
Makkan: nr 29

Niklas Danielsson
Är det någon som vet med vilket nummer junioren Niklas Danielsson spelade med igår mot Mora ?

micke: Låt oss säga nej tack till mammon.

prosten: Jag tror mammon kommer bestämma det.

prosten: Stängd liga NEJ TACK. Ok att man håller på BIF men om man tex höll på Björklöven hur kul skulle det vara då.

För att förklara tänk er följande BIF åkte ur det "hemska" året 96 och nu var på väg tillbaka och precis när man skulle ta steget tillbaka stängdes ligan. Man måste tänka på de klubbar som vill upp och det är svårt nog att åka ur som det är. Hur kul skulle det vara om finska AIK fick var kvar år efter år trots att man satsade mindre och mindre.

Låt det vara som det är med ta bort de sk derbygrupperna!

micke: Förstår inte varför det är ett måste.....
Det väljer vi väl själva eller hur !?

Tor Karlström: Varför skulle svensk hockey självdö? Har den finska hockeyn, eller hockeyn i andra länder där man tillämpar liknande system dött? Är svensk basket död? Det innebär iofs inte att jag tycker att elitserien ska stängas men det är en svår fråga. På lång sikt tror jag dock (tyvärr) att en stängd liga är ett måste...

Tja alla likasidande!
Ett nytt ämne : En stängd Elitserie?
Jag är i mot den iden av den enkla anledningen att upp och nedflyttning är grunden i alla lagidrotter med serier . Svensk hockey skulle självdö , serien skulle bli en transportsträkta tills slutspelet börjar , alla klubbar under Elitserien skulle sänka ambitions nivån . Vad är roligast att Brynäs via en kämpig kvalserie lyckas vara kvar i Elitserie eller ett till SM-Guld ?
Jag föredrar de första altenativet .

Läste i Gefle Dagblad att Esko var missnöjd på laget på grund av för dålig inställning trots att man vann mot Mora med 5-0 . Rätt inställning Esko !!!
KÄMPA,KÄMPA,KÄMPA!!!

Brynäs IF laget i mitt hjärta.

Ford Prefect: Kloka kommentarer, köper det helt, avskriver min tes. Kul så länge det varade i alla fall. Dags att hitta en ny teori för att hålla grytan kokande.

« · 103795 · »