Brynäs IF

714047 inlägg · 7953 ämnen

A propósito de nada

« · 1914050 · » Till forumet


Sv: A propósito de nada
Skrubben: Då gillar du nog den här. En av de bättre säsongsmatcherna jag sett.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Roligt att kika lite gamla highlights ibland.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Powerfade: Punkt 3 har du rätt i.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San:
1. Man ger talanger chansen om deras spelartyp behövs.
2. Att rista i sten hur många man ska släppa fram går inte. Det beror på antalet talanger.
3. Man skapar utrymme åt sina talanger genom ett slagkraftigt lag i grunden. Då kan de utvecklas utan man riskerar att laget går dåligt. Arbetsro.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
På långt sikt, om man producerar mycket spelare åt NHL kontinuerligt, så kan man ju även börja värva hemvändare när de tröttnat på NHL. En stadig ström med Dackell:ar etc med hemlängtan vore ju guld. :)
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: Att viga platserna är inte för att skapa NHL spelare utan för att se till att utnyttja juniorverksamheten och för att bli en attraktiv förening för juniorer och för fans och sponsorer. Visst är det väl bättre med en talangfull junior i truppen än en spelare som Henrik Larsson, eller?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San:
"Alltså en trupp är ganska stor, så nog går det att viga plats för några juniorer allt utan att det blir katastrof om de inte håller."

Men varför viga?

Och om de som vigs plats för är på lägsta H.Larsson nivå? Varav en är målvakt? Blir det bra för någon - kan tom knäcka junisar om de inte lyckas.

Sedan spelar det roll om junisar konkurrerar med junisar eller ettablerade seniorer? Konkurrenssituationen kommer du aldrig bort ifrån iaf. Så vad vinner du på att viga platser - det ger iaf inte någon kontinuitet över tid.

Hur många av svenska NHL-proffsen behövde en plats vigd åt dem i ett a-lag som junis för att lyckas?
Kommentera


Sv: A propósito de nada
dAVydov:
Global uppvärming har gjort att vi sett den sista hockeymatchen, is finns ej längre att tillgå.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Kommer Brynäs någonsin spela hockey igen? Det var så längesen nu så jag har nästan glömt vad sporten går ut på. Visst spelade man på is?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Leonardo: Ja, han var nog rätt nöjd och mätt redan innan han kom hit. Inget att bevisa längre.
Men i det här fallet var det inte staden som var ett råttbo, utan lägenheten man försåg honom och hans familj med. Har man spelat i Nhl så pass länge, så är man nog van vid en viss standard :)
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Kan rekommendera shlpodden möter med Johan Alcen. Mycket intressanta tankar.

aca.st/d386ec
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Brynäsgubbe: Alltså en trupp är ganska stor, så nog går det att viga plats för några juniorer allt utan att det blir katastrof om de inte håller.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Leonardo: Tyckte Miller var rätt bra runt motståndarnas kasse, sådär som nordamerikaner ofta är, men resten av hans spel var för dåligt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Pfr: Hehe, jag har varit i Detroit och det är ett stort avfolkat råttbo också....Miller var bra när han var bra och otroligt osynlig och seg emellanåt...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Så säg att det inte funkar alls. Då sitter vi där med juniorer som inte duger och utan breddspelare som åtminstone har erfarenhet. Låter det bra?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: Spelare som inte håller måttet skall förstås inte spela men fick jag bestämma så skulle de i alla fall få chansen innan en massa allsvenska medelmåttor värvas.

Ingen spelare kan nog ha för stort hockey IQ.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: "Hur kommer det sig att han lyckas på hög nivå men sådär på lägre?
"Attitydsproblem" och avsaknad av "brynäshjärta"??"

Det är ju helt tvärtom. Boqvist har varit fantastisk på juniornivå, därav hans position i draften. Han har däremot ännu inte bevisat ett smack på A-lagsnivå, vilket förstås är helt rimligt i hans ålder. Att göra några bra byten i en träningslandskamp där han förstås var mycket mer taggad än de etablerade spelarna säger inte så mycket.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San:
"Skillnaden för en spelare som Adam kan vara hur han matchas i olika lag."
"Ger coachen order om att han skall spela enkelt eller får han order om att spela sitt spel och våga."

Japp spiken på kistan.
Därför blir min tidigare fråga till de som tittar på en ögonblicksbild just nu och anser platser skall blint vigas åt junisar relevant på nytt.

Om de junisar som inte platsar i a-laget - skall BIF då ändra spelidé så det går hand i hand med en utvecklingsplan som säger att den specifika junisen ska ha speltid i a-laget, bara för att vi "satsar" på junisar? Nu tänker jag generellt och inte specifikt Adam

Kan ju vara så att hans hockey IQ var förstort för Brynäs så han var fel här hur som då? Det tvivlar jag på personligen, men om så,så vore ju Brynäs fel oavsett matchning och speltid..
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: Skillnaden för en spelare som Adam kan vara hur han matchas i olika lag. Får han spela med bra spelare som täcker upp för honom och ger honom mer tid på isen eller får han spela med sämre spelare som inte ger samma understöd och inte kan ge honom den där extra tiden ute på isen för att han skall kunna dominera. Ger coachen order om att han skall spela enkelt eller får han order om att spela sitt spel och våga.
Det är också enklare att spela med bättre spelare, speciellt när du besitter ett högt hockey IQ tror jag.

Att Adam skulle ha någon form av attitydproblem låter som ännu ett ogrundat rykte tycker jag.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: Miller var bara less. Men det är klart, kommer man från Detroit och blir inkvarterad med sin familj i ett råttbo i Gävle, så skulle nog även du och jag bli det :)
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: alltså det finns säkert en massa rykten om spelare i andra lag också som florerar på diverse forum.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: Rykten är just bara rykten tills dess att sanningen blivit bekräftad.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx:
Apropå attitydsproblem
Adam boqvist - 17år
Får testa i a-laget och då han inte påvisar annat än att han behöver växa i vissa områden-ändå får chansen med matchtid i HA. Brynäs lade tid på honom...
Sedan
Han tar inte plats i U20 utan i U18.
Dock får chansen 1 match i 3kronor och gör det bra, Tom nätar.
Sedan vill han inte signa om med Brynäs utan sticker over there OCH gör bra ifrån sig.
Hur kommer det sig att han lyckas på hög nivå men sådär på lägre?
"Attitydsproblem" och avsaknad av "brynäshjärta"??
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Pfr:
Skulle jag placeras på mobbingoffershyllan utan att få speltid, fast jag var spelduglig och färdig rehabbad, skulle även jag "gnälla"..
..om nu TZ gjorde det!

Clark hade attitydsproblem ryktades det om. Miller hade attitydsproblem ryktades det om (tills bengtzen lägger ut info om gråtande barn). Osv osv
Verkar konstigt att just Brynäs drabbats av så många "divor" bland proffisionella spelare.. ..kanske det funnits fog för intern konstruktiv kritik i BIF men att ingen i ledande position fanns där som kunde ta emot den?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Charles: Skicklig spelare men med väldigt stort ego och inte så bra för "gruppen".
Kommentera

Sv: A propósito de nada
går bra för Zaborsky i Finland också 14 poäng på 12 matcher. hade gärna haft han kvar, gjorde ju ett bra slutspel
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Inkazar: Sjödda har berömt många juniorer men sedan aldrig överfört orden till handling. Söderström har egenskaper som vi saknar på backsidan nu när Norin är skadad. Det är bara Gunderson och Bertilsson som besitter ett bra förstapass. Bänka Ersson och släpp fram Söderström är mitt förslag.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben: Söderström har tränat med A-laget den här veckan och fått riktigt bra kritik. Bla från sjödda.
Kommentera


Sv: A propósito de nada
Tarasov: var bra på J20 nivå men hade svårt att få spela något i Brynäs a-lag så det är svårt att säga något om.

Jag tycker mest det ska bli spännande att se 2 Brynäs-vakter ställas mot varandra idag.
Dackell vs Ersson :)
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San:
Tkr jag låter klokt, i princip kan man ha en plats vikt åt en junior i den ordinarie uppställningen, är sedna 7 back och 13 fw en junis lär det ändå få kontinuerlig speltid under säsong pga skador mm.

Från det ena till det andra. Någon som minns/har en uppfattning om Oliver Dackell som målvakt?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Jag förstår hur ni tänker som vill ge juniorer plats i laget.

Men ni gör det enkelt för er utifrån ett ögonblicksbild.
Det saknar egentlig betydelse om platser är vigda - om antalet platser är fasta 2-3 och/eller om de håller måttet/kvaliteten.

1. Vi har idag några junisar (varav tex boqvist har slagit sig in och inte är ett göra plats för problem längre) redan. Både back och forwards. Fler än så kan man omöjligen viga platser åt om man tar shl-spelet seriöst. Laget är just nu mättat.

2. För att göra ett exempel (kan vara andra om några år)
Andrian elefalk är nu 19år och visat framfötter i J20. Ska de junisar som redan knackar på dörren till a-laget hålla honom tillbaka nästa säsong - för de vi har har ju problem att konkurrera in sig på heltid på egna meriter just nu. De gör det inte lätt för Adrian bara ett ex. för att påvisa att helhetsbilden är mer problematisk än att bara viga några platser i a-laget till junisarna.

3. Vi kan viga platser åt junisar - och de håller INTE måttet. Tränaren har ansvar att leverera - ska han då ge junisar speltid? Nej inte om de nte håller måttet - då ger han de andra kedjorna mer speltid - och då har man både byggt fel och överbelastar övriga laget.

4. Titta på dem som har lyckats ta sig till NHL. De hade en övergångsperiod där de gick från junislag till a-lag. Det var inte ett datum man sa att nu är ni med i a-laget och ni får speltid där. De fick faktiskt spela sig till sin egen tid som alla andra spelare. OCH de lyckades!

5. Hur ska spetsen i 1 och 2dra linorna värvas? Ett år i taget? Vem vill då krita? Detta för att ta luft för att junisar kommer bakifrån och trycker upp a-lagsjunisar (som kanske inte ens hållet måttet) uppåt i kedjorna.

6. Så jag köper att de junisar idag har kvalitet för 4de kedjan, men om de bara stannar på den nivån? Hur gör vi med efterföljande junisar nästa år? Ska vi satsa på de i 4de eller låta nästa årgång junisar ta dessa platser? Och om en Adam boqvist kommer igen - ska han vänta till han har ålder inne eller stänga ute äldre junisar som inte nått mogen nivå än?

Dessa frågor borde ingå i ert resonemang när ni tar luft och väger platser i a-laget åt junisar..
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Honken: Jag är benägen att hålla med, det bör gå att kvotera in juniorer i truppen och håller de inte måttet så går det att värva bredd från HA.
Det gäller att våga ha en plan och stå fast vid den.
Se till att ha tre starka femmor så skall det nog gå att ha några juniorer i truppen från start.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zzz: 2-3 platser i truppen borde vara vigda åt juniorer från start. Vidare borde fler få vara med och träna med A-laget kontinuerligt förutom dessa. Sen är det ju väldigt svårt att veta vem som kommer få en bra utveckling vid förtroende vid matcher. De ska dock få chansen att blomma ut.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Det är heller inget fel att plocka enstaka rollspelare ifrån allsvenskan som kompletterar truppen. Problemet med forwardssidan idag är att den är överfylld med bredd och medelmåttor. Ska man ha en juniorsatsning värd namnet måste man våga chansa och ge en junior mer än bara en urfyllnadsplats. Tror knappast det är utvecklande för Bjurström att på dom inledande två månaderna av säsongen ha spelat i tre lag (J20, A-lag, Almtuna). Westfält åker hiss, mellan A-lag och J20. Kontinuitet är underskattat.
Ersson sitter på bänken och väntar på skador alt gör något inhopp i J20. Det tar honom ingenstans.

Jag hoppas Dackell vågar göra en liten rensning i truppen under säsong. Kanske släpper någon forward, släpper Lundgren när Norin är tillbaka.
Det skulle frigöra pengar för en värvning av offensiv spets på forwardssidan och öppna upp för våra unga spelare.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Ett bra tips kan vara att försöks värva de toppspelare alternativt stora talanger från HA och inte medelmåttor som varit Bengtzens filosofi (Henrik Larsson undantaget).
Kommentera


Sv: A propósito de nada
Peja: ”Rätta mig om jag har fel, men SHL-klubbarna får dessutom betala de allsvenska klubbarna ett antal hundra tusen i kompensation varje gång man plockar en spelare.”

Nej, utan den summan delar SHL-lagen på. Dvs. alla spelare som plockas från HA till SHL genererar en summa på x antal miljoner kronor som ska betalas till klubbarna i HA. Varje SHL-klubb betalar sedan en 1/14 av den summan. Det spelar ingen roll hur många spelare en SHL-klubb faktiskt tagit från HA. Alla betalar lika mycket ändå. Hittar ingen källa på detta just nu, men har läst det flera gånger senaste tiden.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Skrubben: Allsvenska spelare med stor potential kan man såklart plocka. Ingen tillfällighet att SHL-klubbarna står på kö för att värva vissa spelare. Brynäs måste bli attaktiva igen, i dagens läge hade en sån som Ekholm inte valt Brynäs när han lämnade Mora. Det är den typen av spelare som kan bli game changers, inte fjärdelinespelare som alla vet aldrig kommer bli någonting mer än fjärdelinespelare.

Rätta mig om jag har fel, men SHL-klubbarna får dessutom betala de allsvenska klubbarna ett antal hundra tusen i kompensation varje gång man plockar en spelare. Den kostnaden kan man addera till deras löner när man tänker på de som "billiga" spelare.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
mk: Kolla på lagen som har vunnit SM-guld senaste 20 åren. Det är i princip bara Växjö och Färjestad som inte har haft många egna produkter. HV71, Brynäs, Modo, Frölunda, Djurgården och Skellefteå hade många egna produkter i sina SM-guldvinnande lag.

Att följa FBK/Växjö-spåret, dvs köpa till sig guldet, är inget alternativ för Brynäs. Då återstår "bara" spåret med egna produkter.

Kan däremot inte se att något lag som samlat allsvenska utfyllnadsspelare på hög har vunnit SM-guld. Tvivlar på att typ Skelleftå hade nått SM-final en enda gång med den strategin. De enda som har gjort det framgångsrikt var Rönnqvists/Bulans Luleå för några år sedan, men det tog oftast tvärstopp i slutspelet för deras del, och guld blev det ju aldrig.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Enaranger:
Med tanke på förutsättningarna inför säsongen ser det väl som väntat ut, eller lite bättre.
I kombination med att det är helt ofarligt underifrån (Göteborg tex är inte bra) så blir det att tänka långsiktigt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Brynäsgubbe:

Det hade nog sett helt annorlunda ut om Wakefield varit hel.
Målet hon gjorde i friläge mot Modo, så hade man önskat att
herrspelarna i Brynäs skulle agera vi frilägen också.

Det är väl bara Alcén som satt ett av alla frilägen vi haft den här säsongen.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Verkar inte gå något vidare för Brynäs dam heller, de radar upp storförlust på storförlust. 😕
Kommentera

Sv: A propósito de nada
dAVydov: Jag tycker det är självklart att man ska värva från HA. Titta nu senast på hur lyckad Norin blev för oss. Men som du säger är det viktigast att man värvar RÄTT spelare därifrån, dvs. inte spelare som inte ens är poängspelare i HA. Tittar man på producerande spelare därifrån kan man ha gjort ett kap vissa gånger. Jag är så förbannad trött på alla breddspelare vi värvat därifrån senaste åren att jag kommer spy om det händer inom snar framtid igen.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Sitter och kollar Djurgården-Timrå och tänker på Johannes kinnwall. Synd att vi inte har honom i vårt lag.
Om man skulle bygga ett brynäslag med bara brynäskillar som har hjärta för klubben så skulle det kunna se ut såhär:

Danielsson-E.Larsson-Rensfeldt
Wännström-E.Molin-Rödin
Brodecki-Blomqvist-Boqvist
Alcen-Fröberg-Rohdin

Gunderson-Bertilsson
Kinnwall-Andersen
Nörstebö-Ersson

Lindbäck/Eriksson

Just saying. Detta lag skulle inte vara helt omöjligt att ha. De flesta har gått sin hockeyutbildning i Brynäs. Många har varit med och vunnit guld 2012.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Soffdomaren: okej vad bra då
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Chris11: I liverapporten från gd i torsdags fick reportern den frågan och han svarade att det skulle komma en intervju så fort Granström var redo att prata.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Undra hur det får för Granström? Vore intressant att se hur han mår. En videointervju vore på sin plats
Kommentera

Sv: A propósito de nada
dAVydov: Självklart. Men det går fort att rasera ett rykte. Men jävligt långsamt att skapa ett.
Därför får vi hoppas att MC tänker rätt med nya organisationen.
Kommentera

« · 1914050 · »