1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 759446 inlägg · 7967 ämnen
« · 2482826 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Malken: Finns det inte en tradition av att fullsatta arenor ger plattmatcher i Gävle? Låt oss hoppas det går att vända på den trenden.

Mattson: Jag tror ni underskattar er själva en del, brynäs såvitt jag kan se inte varit helt under isen i sina matcher, det har faktiskt varit en del oflyt inblandat (precis som för HV i början av serien). Sen är det väl en sanning att ett bra lag skapar sin egen "tur". Jag tror lördag blir en tuff match, jag kommer vara på plats, inklusive maximal nivå ångest, precis som det verkar vara här inne.

Jag tänker inte önska er lycka till, men det finns en möjlighet att både BIF och HV klarar sig på bekostnad av LHC som verkar gå riktigt dåligt nu. Det utfallet tror jag de flesta HV fans skulle föredra. ;-)

Väl mött på lördag!

Mattson: "Jag tror Brynäs är klara för kval på lördag kväll."

Nejdå! På lördag kväll är Brynäs fyra pinnar före HV! Traditionens makt är stor och Brynäs vinner igen mot Örebro. HV "brakar igenom" när idén att varje match förlora skotten stort havererar. Helt plötsligt är Ortio mänsklig igen. Leksand, som går för topp 6, leder med 4-0 redan efter första perioden. Inför en fullsatt Monitor spelar Brynäs sedan ut HV och vinner med 9-2. Skotten: 50-10.

Det gäller att ha rätt mindset både för oss och spelarna. En fullsatt Monitor på lördag kan fälla avgörandet!

munkas: Ja detta år tar nog pris i huvudlösa ageranden. Många lyfter Svedman som rätt man för Brynäs. Men den bittra sanningen är att allt skett under hans bevakning. Ja inte värvningen av Alcén men efterspelet.
Alcén sitter kvar, Padel-Honken sitter kvar, trots det misslyckade upplägget och att han sumpade bort en av Finlands bästa målvakter. Manner sitter kvar trots resultaten och oförmågan att förändra en matchbild, eller att ens försöka för den delen.

Sist vi hamnade i denna skiten agerade vi rätt, det lärde sig HV av och har nu också gjort likadant och kommer rädda kontraktet tack vare det. Brynäs vill inte såra snälla Manner utan fortsätter hellre hela vägen ned i HA. Så ja, firma Svedman, Alcén, Padel-Honken och Manner är på god väg att lyckas med det som ingen annan lyckats med. Göra Brynäs till ett HA-lag

Auchinleck: Ser du hela bilden nu? Skrota skiten och skrota samtidigt Brynäs största sponsorer?
Ett taskigt avslut?

Dom blir skrotade om vi åker ur.....inga onödiga sido fladder

munkas: Degradering? Hur skall vi undvika kk?

Mattson: Jag tar det en match i taget, längre än så orkar jag inte tänka just nu. Riktigt spännande detta.

SaggeBoy: Tja, experimentet med en helt grön sportchefspraktikant på SHL-nivå och en tränare som har lite egentid under matcherna blir vårt fall. Givetvis i kombination med Padel-konsulten och hans protege. Det kostar att ta huvudlösa beslut. Det kostar en degradering till Allsvenskan.

Jag tror Brynäs är klara för kval på lördag kväll.

Osannolikt att vi tar fyra raka 3-poängare mot Örebro som är ett i grunden mycket bättre lag. Samtidigt som HV är seriens bästa lag efter tränarbytet och kan slå alla lag på bortaplan.

Lördagsmatchen kan vara säsongens mest givna bortavinst. Brynäs hade stora problem med HV redan före tränarbytet när de var näst sämst i serien. Med HV:s nuvarande spel 😱…

KAN vara en fördel att få en extra vecka till att ställa om mentalt.

Jaha .. vad säger man.. man vill ha kvar laget i shl men det funkar inte att vara botten lag år efter år.. kanske dom lär sig ifall man åker ut att det funkar inte vara botten lag och att kvala 2 gånger på 3 år .. nu istället kan man se matchen måndag, onsdag och fredag =(((

Silfver:
Den enkla sanningen är att Brynäs har varit på väg utför de sista 10 åren och förr eller senare så funkar det inte längre och magkänslan säger att i år är det färdigt.

Föreningens totala oförmåga till självinsikt om hur illa det faktiskt är är häpnadsväckande.

Horace76c: Karma kallas det visst. Det är i det närmaste ett under hur en klubb kan misskötas på det viset som Brynäs styrts de senaste 6-7 åren. Modo eller snarare VIK all over again. Det borde göras fallstudier på dessa lag för att se var den nedåtgående spiralen började och vad som gjordes fel därefter. Det accelererade fallet till botten kom under den sämsta styrelsen genom alla tider som inte bara tömde kassakistan och lämnade en massa skulder utan tillsatte oerfarna sc:er i parti och minut. Svedman fick över ett sjunkande skepp.

Brynäsgubbe: Jag vet inte vad du jag emot SHL men jag misstänker att det är kopplat till Brynäs.

Nisse på Mon or: ja det har dom, om Brynäs vinner alla matcher och tar 12 poäng så går dom förbi hv eftersom hv och Brynäs spelar mot varandra.

NHL är så roligt att följa. Trades hit och dit inför slutspelet, det är krig.

Sedan har vi SHL. Finns det någon tråkigare liga? Blivit så otroligt torrt. Inte ens slutspelet känns särskilt prestigefyllt längre.

Horace76c: Ytterligt bra skrivet. En superrelevant reflektion över Brynäs IF.

Horace76c: Ingen tänkande människa kan bli förvånad om vi åker ur i år. Det har vi sannerligen samlat ihop till med råge (tack för en klargörande sammanställning)!

Vårt kära BIF måste vara varje sportmurvels våta dröm nu när LIF fått ordning på grejerna efter 20 års snedseglande. Vi kanske kan bli Trottoarkantens IF 2.0 (gud förbjude)? I vilket fall som helst kommer det garanterat behövs kreativa finansieringslösningar i HA...

Slutligen som jag påpekat ett flertal gångar;

Vi kan mycket väl hänga kvar innevarande säsong, men känner jag gamla BIF rätt så lär det knappast dras några lärdomar av detta utan om sisådär 365 dagar kommer vi säkert som amen i kyrkan sitta här och svära bakom tangentborden för femtioelfte gången...

Auchinleck: 2004 mot HV, på den gamla onda tiden när spelet var lika uselt som nu....Malmö hade därvidlag hämtat in vårt 5-poängs försprång på de 5 sista omgångarna och skulle passerat om inte Tommi frälst oss ifrån ondo. Själv var jag ute och gick med hunden.....

bradberry: Ja, sökte efter tipset här och som du säger var det Malmö vi slogs mot istället så minnena blandades ihop en del, men någorlunda rätt. 😅

Exakt, det var som jag hade på känn/minnet att Miettinen avgjorde. Nu är det historia, men kommer aldrig glömma den simpla känslan inom en och i Gavlerinken av att undvika risk för nedflyttning/kvalserien.

Man får vara glad åt det lilla som Brynäsare ibland. 😅👍

Edit: Och var ni där på plats ni med så minns ni nog stämningen efter målet där. Har för mig att jag satt på kortsidan. Men, det är många år sedan nu och jag var bara barnet. 👶

Falken: Nej det var mot HV… Däremot kan det varit Malmö som vi slogs mot för att undvika kval. Men matchen Miettinen ”avgjorde” i slutet så vi slapp kval var mot HV…

Satt med Auchinleck under taknocken högt upp i gamla Gavlerinken och bevittnade detta…😊

Auchinleck: Tack! 😁👍

Hade fel om laget vi mötte, vi slogs visst mot Malmö men Miettinen avgjorde som jag mindes i alla fall, och även de uppmärksammade stämningen i Gavlerinken efter säkrat kontrakt.

Rätt tragiskt ändå. Här var jag 17 år gammal och satt på Gavlerinken och jublade över säkrat kontrakt, men likt förbannat sitter man här 36 år gammal och 19 år senare och kan få gå igenom samma sak ännu en gång. 😬
Uppladdat:

500x0-screenshot20230228230708samsung-internet.jpg

Auchinleck: Var det? Kommer inte ihåg vilket år det var, men minnena ligger där någorlunda. Vet att jag var yngre i alla fall. 😅

{8399}:
Inte kopplat till En bra start.

Falken: 2004?

Auchinleck: lol, har de andra föreningarna sponsorer?

Vilket år var det vi vann en match hemma i Gavlerinken och med nöd lyckades undvika kvalserien? Kommer ihåg stämningen på plats att det var som att vi vann guld, men det som egentligen skedde var att vi undvek kvalet.

Kanske en svår fråga att få svar på, men kommer aldrig glömma lättnaden och stämningen på plats.

Mötte vi Malmö? Har för mig att Tommi Miettinen var med på något hörn, kanske avgjorde om jag inte har helt fel. 🤷‍♂️

{8399}:
Ser du hela bilden nu? Skrota skiten och skrota samtidigt Brynäs största sponsorer?
Ett taskigt avslut?

Nisse på Mon or: läs tabellen igen

Horace76c: Och hur har det gått sedan en Bra Start drog igång? Bättre eller sämre? Skrota skiten säger jag.

Scopulus:
Ja fyfan vad skönt det hade varit. Har inga direkt känslor för Malmö heller egentligen. Men det är ett storstadslag trots allt. Linköping är liksom 0. Har lite jaktplan att skryta med. Inget mer… Brynäs är klassiskt och ska vara i SHL.

{8399}: Ja vi kastade iväg en hel säsong och eventuellt klubbens framtid för att få in Honken på halvtid och en otränad Lindbäck. Istället för att köra på med Sohlberg/Veini. Tidernas mest genomkorkade Brynäsbeslut, ja förutom att göra Alcén till sportchef såklart. Har han gått i ide förresten?

Nisse på Mon or: Mathematics 😂

Modo hade sitt på det torra och definitivt allt i egna händer med 16 poängs ledning. Nu har de definitivt inte allt i egna händer. Nu har Löven allt i egna händer.

Bulten: Jag tycker på riktigt att brynäs gör en ok match. Börjar matchen bra och vnner skotten, det är inte ofta det händer i Luleå. Men avsaknaden av en målskytt är kostsam igen. HV-Rögle 20-34 i skott och 5-2 i mål är ju som det är. Men målskytte är en viktig del av hockeyn...

eltifoso:
Kommer få mycket skit för det här, men måste får "ranta" i min besvikelse.

Undra om inte vi har jobbat ihop till att få halka ur nu.
Av dom senaste 20 säsongerna så har vi 11 år hamnat i ingenmansland eller fått kvala.
Dom 10 senaste är är det 7 år av ingenmansland som bäst.
Ingen topp 3 placering dom senaste 20 åren.
Ingen serieseger på nästan ett halvt sekel! (45år)
Allt ovan är fan en bedrift.
Då är inte alla turer inom föreningen medräknade som inavel och tränarkaruseller som får en att bågna...

Frågan är vad fan vi tillför högsta ligan egentligen?
Visst, ett av dom mest klassiska lagen med top 3 (?) antal supportrar i landet kanske....men ett lag som ingen någonsin tar på allvar (annat än vi själva som lever på meriter från 60 och 70 talet) och harvar i botten år efter år tillför väl inget?
Är vi ens ett publikdragande lag längre, nån annan stans än när vi har derby med Leksand?

Misstolka mig inte nu...älskar Brynäs och kan inte tänka mig en vardag utan brynäs i SHL... kommer bli förstörd om vi åker ur...

Men som jag sagt tidigare ...... vad fan bidrar vi med?.... egentligen?...

Treklövern1912: hyfsad match idag trots allt och Luleå är ju riktigt starka.
Med Jussi i kassen hela säsongen så hade vi nog legat topp 8 men det är ledsamt att tänka på det.

Nisse på Mon or: helt fel. Om Brynäs vinner resten där ingår Brynäs-hv. Så hv kan få Max 9 poäng och Brynäs får 12. Hv kvalar i så fall.

Såg en rolig skylt på jobbet:
”Jag inte alls barnslig, det är du som är bajs!”

Till de som INTE känner sig träffade

Nisse på Mon or: Om Brynäs vinner resten så räcker det, de möter ju hv
Frågar igen, vad är oklart?

Förslag på powerplay-övning. Den som håller i pucken mer än 2 sekunder får en elstöt. Det hade blivit svettigt
för både Dima och Palve.

eltifoso: om hv vinner resten kan inte brynäs gå om. Om brynäs vinner resten kanske inte det räcker om hv tar fler poäng.

Nisse på Mon or: Självklart så har både Brynäs och HV det i sina egna händer.

Nisse på Mon or: är du trög på riktigt eller spelar du bara?

Kan inte släppa att man inte är mer påställd idag när man har möjligheten att bjuda in ett lag till i bottenstriden och närma sig LHC. Att det är så totalt uddlöst är en gåta

Nisse på Mon or:
Skulle säga att då har både brynäs och hv allt i egna händer (för brynäs del p.g.a. att det blir ett inbördes möte)

Nisse på Mon or: Japp, vinner hv resten klarar de sig
Vinner Brynäs resten klarar de sig
Vad är oklart med begreppet ?

Fick på skallen nyligen om detta med ha allt i egna händer...när går det över från "ha allt" till att "inte ha allt"? Nu har Brynäs 2 poäng mindre än HV och taskig målskillnad. Har fortfarande både HV och Brynäs allt i egna händer?

Bolle81: PETTIS!? 😁

Davey85: Du får sista ordet. Aldrig sett maken till så starkt argumenterande. Jag ger mig. Du är fantastisk…

Jan Grismöbel: Vi gjorde vår det och gav dem smisk och noll poäng ikväll

« · 2482826 · »