1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 752917 inlägg · 7967 ämnen
« · 2545943 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
SuneMangs: Jo, det var ett tidigt rykte men om Vegas letar efter mycket speltid kanske FBK är fel adress.

SuneMangs: Vilket jädra lag Färjestad håller på att bygga. De har alltså värvat Jonas Johansson, Carl Dahlström, Magnus Nygren, Joel Kellman och David Tomasek.

Just nu har de 8 backar men Mikael Wikstrand verkar fortfarand rehaba. Om han kommer tillbaka kanske det vore läge för Mattias Göransson att röra på sig. Kanske inte vore helt fel för honom att kliva ner i Hockeyallsvenskan.

Silfver: Lindbom verkar av allt att döma hamna i FBK om han inte åker över till Vegas.

Peja: Det beror också på om Vegas hittar någon SHL plats för Lindbom, annars kan han få ytterligare konkurrens. Munther från J20 är också riktigt lovande.

SuneMangs: Ja, Andrén var bra när de vann SM-guld, men de hade också ett fullständigt överlägset lag som kanske var det bästa svenska laget i modern tid med Elias Pettersson i spetsen.

När Andrén fick mer förtroende årena efter slutspelssuccén växte han inte med förtroendet, tvärtom blev han sämre. Och ja, laget var också sämre än tidigare. Då förlängdes inte hans kontrakt och han skrev på för Brynäs.

Andrén skulle kunna göra succé, men han skulle också kunna bli utkonkurrerad av Hävelid. Det blir intressant att följa, hoppas det går bra för honom, men ett säkert kort är han inte.

Peja: Absolut kan det vara så. Samtidigt har du Edwin van der Sar som gick från Fulham till Manchester United och var en av världens bästa målvakter under en lång tid.

Andren har dock vunnit SM-guld, så den där pressen och nivån har han ju uppenbarligen klarat förut. Andren har aldrig gjort en dålig säsong i HA, och med stark säsong i ryggen så jag känner mig relativt säker på att han kommer vara med i toppen när vi summerar säsongen. Jag håller dock Lindbäck som seriens bästa målvakt inför säsongsstart. Den som lever får se hur det faller ut.

SuneMangs: Nu var det som ett svar på Grismöbels inlägg där han hade en olustig känsla över att Limpan står kvar.Hade vi värvat Andren så hade jag haft en olustig känsla inför säsongen med tanke på hur han spelade i Brynäs när han var här.Att jag har en olustig känsla är inte riktigt samma sak som att det skulle vara olustigt att ha Andren i målet.
Det är väl naturligt att man är skeptisk till vissa spelare eller som jag valde att uttrycka mig hade haft en olustig känsla om vi skulle värvat honom.

SuneMangs: Håller med om att Andrén har varit bra i Almtuna, men samtidigt är det olika världar inom Hockeyallsvenskan. Att prestera för Almtuna betyder inte nödvändigtvis att du klarar av att göra detsamma i Djurgården trots att det är samma liga, på samma sätt som någon som är bra i Fulham kanske inte klarar av att leverera i Manchester United. Det är en annan nivå och press i topplagen.

Björklöven har haft en tendens att värva bra spelare, inte sällan nordamerikaner, från de mindre klubbarna. Ibland har det slagit väl ut, men långt ifrån alltid. Det ska bli intressant att se om Kopacka kan leverera i Brynäs, kan kommer ju närmast från en liten klubb i form av Kristianstad.

Makita: Nog för att Andren var rent ut sagt usel när han spelade för oss i SHL, men att påstå att det skulle vara olustigt att ha honom som förstemålvakt i HA är ju bara okunnigt.

Andren är en riktigt bra målvakt i HA, han kom fyra i målvaktsstatistiken förra säsongen. Ännu mer imponerande eftersom han vaktade målet i Almtuna. Hans insatser bidrog mer än väl till att klubben gick bättre än väntat.

Nu med bättre utespelare framför sig i Djurgården kommer han säkert göra en ännu bättre säsong och säkerligen vara en av seriens bästa när vi summerar säsongen.

Är inget större fan av Andren och planerade inte ett långt försvarstal (som detta nu vart) egentligen, men Andren ska inte dömas utifrån vad han uträttade hos oss i SHL när han uppenbarligen är en toppmålvakt i HA.

Makita: Stämmer å vi får hoppas han har lyft sig och vant sig vid stor rink nu . Blir en jäkligt spännande höst . Vi som Brynäsare hungrar efter framgång å ser fram emot å ligga i övre regionen av tabellen detta år .

Jan Grismöbel:Se det såhär Limpan i dålig form är förmodligen fortfarande en bra Allsvensk målvakt en Limpan i hygglig form en av Allsvenskans bästa målvakter en Limpan som kommer upp i tidigare kapacitet kan nästan på egen hand ta oss till SHL.

Hade vi haft Andren i målet som Dif då hade jag minst sagt haft en olustig känsla.

dabif: Precis min känsla också. Har gällt många spelare genom åren , rätt kontakt å du är safe. Skit I om det skadar laget å t.o.m kan skicka ner laget i AS . Hemska tanke . Hmmm just de, har nyss hänt kom jag på . Olustig känsla å se limpan I höst måste erkänna ..å inte minst Alcén..

J-S: Mer expert-nyheter är att Håkan Södergren har förlängt sitt kontrakt med Viasat med 2 år. Det blir hans sista kontakt innan pensionen.

Jan Grismöbel: Han är kompis med rätt personer och det har större betydelse än hans kvalitéer på isen. Så kommer det troligen fortsätta ett tag till innan någon med mandat att bryta förbannelsen inser det.

En liten rolig sommaranekdot tycker jag. Träffade på en trevlig gubbe när jag sjösatte båten. Hörde att hans dialekt defenitivt inte var från mina trakter och tyckte det lät som han var från Karlskrona, vilket jag frågade om det stämde. Nä, jag kommer från Tingsryd säger han. Såklart tänker man direkt på hockey när man hör Tingsryd, så då börjar vi snacka hockey. Han beklagar artigt vårt öde när jag berättar att jag är Brynäsare. Så säger jag, du håller väl på HV71 i SHL som smålänning förstås? Innan han hinner svara så kommer jag på att Växjö numera spelar i SHL, och dessutom ligger fyra gånger närmare Tingsryd än vad Jönköping gör. Så jag säger, ja eller du kanske håller på Växjö? Då blir han alldeles mörk i synen, hans tidigare så muntra uppsyn förändras till en slags kärv förvridenhet. Lite som polischefen Dreyfus när han tvingas ha med inspector Clouseau att göra i rosa panterfilmerna. Sen kommer det en svada som jag inte riktigt uppfattar allt i. Jag lyckas dock uppfatta ord som "plastlag", "ihopköpt", och "aldrig i livet". 😂

Trevlig sommar!

xxx BIF xxx: Ja, jag instämmer nog faktiskt.

Peja:"" Harald Lückner går i pension efter en lång karriär som spelare, tränare och nu på senare år tv-expert i Hockeyallsvenska sändningar"

Harald Lückner är helt klart en av dom bästa expertkommentatorerna
på C-More eller var,
Jag kommer sakna hans saklighet och pedagogik mm, han gör hockey lättförklarligt.

Så lycka till med pensionen Harald.

Jugge: Hade gärna sett Elias Fälth i Cmore-studion. Var väldigt vältalig när han var här, har gett ett gott intryck när han varit gäst hos Cmore tidigare och verkar allmänt ha ett skarpt hockeyöga.

Lemp: Kanske lika bra det

Hoff stannar i Norge.

Peja: Det kändes nästan som det var dags va? Gått mycket på rutin på slutet och allmänt trött. Nu lär man ju inte se lika många SHL matcher kommande säsong av naturliga skäl, men en annan som borde fundera på samma sak är Petter Rönnqvist, maken till trött människa… Borde ju ligga i Cmores intresse att inte förlänga hans kontrakt..

Börjar faktiskt bli rätt taggad inför kommande säsong. Ska bli kul att (högst troligt iaf…) vinna 5 matcher och förlora 1, istället för vice versa som det varit senaste åren. Finns så mycket roligt att spela för kommande säsong, vinna serien, vinna kvalet och spela i SHL säsongen 24/25. Forza Brynäs!

Jan-Erik : Ja vi måste vara ödmjuka och inse att vi måste ge 100% i ALLA, precis ALLA matcher. Men finns väl inget som säger att vi skulle tjäna på att spela nån kling och klang HA-hockey eller hybrid-Hawaii-hockey bara för det.
Fokusera på att spela det spel som vi tror på istället - då optimerar vi våra chanser. Låt sämre lag bekymra sig om att ändra sitt spel.

Svensson_62: Lätt sagt men tänk på att alla lag höjer sig när de möter er plus att de spelar inför sin hemmapublik som kommer i massor för att heja fram laget till en skräll i deras lilla plåtlada sent i november

Jugge: Harald Lückner går i pension efter en lång karriär som spelare, tränare och nu på senare år tv-expert i Hockeyallsvenska sändningar.

gwl: Ja, eller hela försvarsspelet. Det är 6 spelare på planen..

gwl: Skulle vilja säga att hela föreningen har mycket att bevisa i år.

Jan Grismöbel: Jag skulle vilja påstå att det är vår backsida som har sjukt mycket att bevisa iår

Peja: Limpan har sjukt mycke å bevisa ..förra säsongen lär sitta som ett tungt ok på hans axlar ..klarar han å glömma det å hitta tillbaka till en nivå han engång haft ..Är helt upp till han själv å rädda sitt eget rykte som en bra målvakt ..återstår å se .

Svensson_62:
1) Vi har nu med fallskärmspengarna plus de spelare som stannat sedan SHL - en möjlighet att bygga det starkaste/bästa laget i HA. (kontrollfråga: vilken annan klubb har större möjlighet??)
2) Vi ska inte spela mot alla lag i HA på en gång utan bara ETT lag i taget. Appropå ”anpassa spelet till HA” o s v.
3) Då är det väl inte vi som ska behöva anpassa vårt spel mot det sämre lag vi möter - vi ska väl kunna köra på utav bara f-n med det spel som Coacherna satt som är optimalt för vår trupp. Det är väl det sämre laget som måste bekymra sig med att försöka anpassa sitt spel till vårt.

{10299}: Fast de har ju inte mött oss heller å andra sidan

Plus Derbyn mot Almtuna! Och Nybro har ju fått in Tommy Samuelsson och sen så är ju dessa andra möten mot sämre lag i Skåne och Småland + Östersund svåra för att vi har aldrig möt dom.

Asså så som Södertälje, Västerås och AIK värvar så kan de faktiskt hota på riktigt. Sen finns det ju Björklöven och Djurgården redan. Sen Mora och Karlskoga är ju också bra.. Kan bli den jämnaste säsongen på länge i hockeyallsvenskan men tror ändå att Brynäs vinner den. :)

SuneMangs: Andra officiellt klara övergångar idag är Amil Krupic till Västerås och Emil Forslund till Tingsryd.

Brynäsgubbe: Sam Vigneault klar för en återkomst i Modo. Skönt att han inte hamnade i SSK eller Djurgården som det ryktades i, för på HA-nivå är han riktigt bra.

Makita: De flesta spelare vi har kvar är bra i grunden. Men det är kulturen Brynäs måste ändra på, och dessa spelare bär med sig den. Det ligger djupare än att alla måste lyfta sig.

Med det sagt är det såklart bättre det här kommande året att satsa på dessa spelare. De besitter sagt god kompetens i grunden. Men misslyckas vi gå upp första året tycker jag vi borde börja om totalt. Bort med alla. Satsa på att utveckla unga spelare och sätt upp en plan på 5-6-7 år. Börja från ruta ett och bygg en ny kultur helt utan spelare med massa baggage och hjärnspöken från allt misslyckande.

Det är upp till bevis för denna kärna nu.

Peja: Om Lindbäck kommer upp i den nivå han har i sig finns det ingen bättre målvakt i HA. Den stora frågan är om han kan det?

Voutilainen har ändå bevisat sig vara den bästa målvakten i HA under de senaste två säsongerna och där tror jag nog många här hellre hade sett honom i Brynäs än Lindbäck bara på grund av fjolårssäsongen. Däremot Västerås målvakt är det nog ingen som är avundsjuk på.

Andrén har vi haft och vet att han inte klarar av pressen av att spela i en stor och anrik klubb. Så där passar nog de flesta här inne också.

Jan Grismöbel: Alternativet till att behålla kärnan hade varit att inte behålla den. Om man jämför Lindbäck med konkurrenternas målvakter så står han sig bra.

Djurgården kommer att gå med Andrén som etta, både Björklöven och Västerås har finländare som inte platsar i Liiga. Jag tror inte att någon här hade velat ha någon av dessa istället för Lindbäck.

Makita: ”kärnan” var inte så bra heller, även om omgivningen lallade som du säger.

Makita: Smyger in å säger det självklara. Limpan har en stor del I att vi är i AS . Så varför han får nytt kontrakt är helt obegripligt .

Brynäsgubbe: Vilka av de spelarna vill du inte ha kvar och tycker du underpresterade förra säsongen.
Lindbäck kommer förmodligen vara ett givet svar.
Betänk att denna kärna match efter match var tvungna att prestera på topp för att Brynäs skulle vinna några matcher.De spelarna fick då inte någon större backup av de spelarna som har lämnat varken offensivt eller defensivt.Så problemet var inte denna kärna av spelare utan kvaliten på de övriga spelarna där några åkte runt och lallade.

Huge: Att du ens har luft att ifrågasätta den. 😂

Vem är det som varit kritisk till senaste årens beslut och vem är det som höjt dem till skyarna som genidrag av kunnigt blablabla? Och vem har haft rätt?

Oron känns befogad, ger blanka fan om du skrattar eller gråter.

Svensson_62: Sopa banan naturligtvis. Man har väl någon jävla stolthet i kroppen! Ibland måste man kanske sänka ribban temporärt för att kollegor inte ska må dåligt, men är man på jobbet så ger man 110%, annars kan man lika gärna stanna hemma.

Brynäsgubbe: "Därför oroväckande att ha samma kärna i laget."

Så du tycker på fullt allvar att det är "oroväckande" att vi har behållit följande stomme i laget när vi kliver in i HA?

LIndbäck
Bertilsson
Kinnvall
Lindstein
Rödin
Johan Larsson
Greg Scott
Ölund
Blomqvist

Herregud, ska man skratta eller gråta åt din "oro"?

xxx BIF xxx: Ja, det vore trevligt med en extra hemmamatch, och man kan ju vinna serien till slut ändå även om man inte rivstartar första 5-10 omgångarna. Men trots den enorma stämningen på Hovet verkade det nästan vara lättare för Modo att vinna där än hemma i Ö-vik.

Sålänge Rahimi klarar av att matchas hårt i slutspelet, så blir inte Lövens backsida lätt. Glöm inte att de kör vidare på samma backuppsättning eftersom den fungerar. Modo hade egentligen bara två tunga backar i sin uppsättning, och de är inte de mest fysiska spelarna.

Däremot tror jag att framförallt Djurgården kommer att forechecka stenhårt mot Brynäs och försöka dominera rent fysiskt. Larsen är en bjässe, men vi vet egentligen inte om han kommer att klara av att spela på allsvensk nivå. Det viktiga nu är att hitta en riktig bra offensiv klassback som också har skickligheten att kunna spela sig ur pressade situationer i egen zon, och en "Melkersson-typ", som Gällstedt uttryckte det.

Just nu är 3 av 5 backar unga, och de 2 äldre (Kinnvall, Bertilsson) har en gedigen skadehistorik. Det finns en uppenbar risk att Brynäs kommer få en väldigt grön backuppsättning om Kinnvall och Bertilsson går sönder igen. Därför måste man verkligen prioritera den lagdelen nu, även om jag också hoppas på fler i forwardsväg..

Här är förresten en ny artikel från Hockeyallsvenskans officiella hemsida. Några välbekanta journalister svarar på några frågor kring Brynäs silly season.

dabif: Det som har hänt tidigare är precis tvärt om. "Bra" spelare kommer in i laget och presterar sämre. Därför oroväckande att ha samma kärna i laget.

Peja:
Jo självklart är det ingen fördel att ha halva laget nytt och få dem samspelta utifrån en ny huvudtränare med nytt spelsystem, Lägg där till att vi har många som inte ens är på plats nu för träning utan kommer först efter semestern.
Att vinna serien kan ju ha stor betydelse för extra hemma match. Bara att se på DIF i fjol.

Tycker också att Löven har hyfsad backsida spelare för spelare - men som kollektiv är den lätt.
Så det jag menade var ju att ställa tung forwardsidan mot lätt backsida - om man kan se tendenser av det.
Sen skulle ju det betyda att bif ställs mot DIF å det vill jag inte i nuläget då jag tror DIF trots tappade spelare blir farliga och de har ju ett HA-år med sig i ryggsäcken.
Sen sista forwarden påverkar stort om vi får en bra el dålig bredd i 3-4de.
Lika så de två backar som ska in får inte vara vad som helst heller - å absolut inte oprövat unga från 1an, det räcker gott med den vi redan plockat där.

Svensson_62: man brukar ju stå emot rätt länge, men med tiden faller man in i andras tempo tyvärr.
Men en säsong bör de klara av, det är svårare för de med dåliga vanor att ställa om.

dabif: Tänker på hur det är när man själv byter jobb. Brukar ni dras ned om ni hamnar i en lågpresterande miljö eller brukar ni sopa banan med de som dyker upp när konkurrensen är lägre?

« · 2545943 · »