1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741932 inlägg · 7967 ämnen
« · 2584219 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Tittar på livesändningen på Tv4 och de säger om Nybro: " Tommy Samuelsson har satt en gameplan som hans lag följer efter punkt och pricka."
Man önskar att Brynäs spelarna skulle ha samma respekt för Gälla som Nybro verkar ha för Tommy.

Blir ett bra test för Clara ikväll.
Oavsett om djurgården börjat skakigt kommer de ge allt ikväll, precis som alla lag kommer göra första mötet mot oss.

Tror det blir en tajt match där vi vinner med udda målet.

PS Andrén står, han vill nog ge igen för att vi kasta han.

SPOODI:
Har han hästgener, eller?

SPOODI: Garpen fortsätter att mobba Liss. Det är nog mycket som stinker i 08-klubben.

Silfverkroken: Fantastiska nyheter. BIF-DIF är dessutom huvudmatch ikväll, så produktionen borde vara mindre dålig.

gwl: Wessner gillar att släpa uppenbara fula förtelser rakt framför sina ögon. Du kan knätackla någon 2m framför Wessner å han kommer inte blåsa

SPOODI: Det vi vart med om hittills, så kan det inte bli sämre. Så tror inget förväntar sig att domarn ska göra bra ifrån sig🤣

Men Wessner ogillar ju bara er och Löven?

cog: beklagar gänget men Wessner dömmer

Jobbar på en skola 50+ mil från Gävle. Idag kom en flicka in iklädd Brynäsmössa varpå en kollega jag inte riktigt känner än säger " Nämen, titta där vilken snygg mössa du har!"

Så nu har man en kollega man kan snacka lite extra med på rasten samt en unge att favorisera!

J-S:
Tja han har ju påpekat den horribla defensiven sen dag 1 och än så länge har det inte funnits en tillstymmelse till förbättringar och då är ändå Gälla ytterst ansvarig för hur det ser ut så ........

Silfverkroken:
Hoppla 😅 det känns ju bra, får vi bara defensiven att hålla så ska det vara 3P ikväll, men en liten klump i magen finns det faktiskt…

Farsang: Sune Mangs skrev väl det bara lite längre ned.

Krüger saknas för Djurgården ikväll.

Huss888: har väl ingen skrivit heller?

Det ju inte Anton Ohlsson i Brynäs som går till Finland.....

Jockster : Hoppas verkligen att Gälla har tryckt på defensiven sen förra matchen.
Vi vinner verkligen inte matcher på svängdörrs hockey och byta chanser hockey.
Sen bra att Clara får spela möjligen växer han i kostymen eller så gör han det inte och då börjar målvakts cirkusen igen hoppas inte....

SaggeBoy:
Blir intressant att se hur virrigt det kommer att bli i Brynäs defensiv idag

J-S:
Uppladdat:

500x0-img0104.jpeg

Laget i dag.
Uppladdat:

Peja: på tal om Forward, tror ni inte Kevin Roy hade passat in svinbra i HA?

SuneMangs: Det är bara bra att Anton Olsson går till Liiga. I och med Benns inträde finns inte längre plats för honom i Brynäs och han hade varit en bra värvning för någon av Brynäs konkurrenter. Tror Brynäs nästa värvning blir en forward.

Makkan74: Kanske var medvetet… nej, inte roligt egentligen. Men den låg så öppet. Hoppas limpan inte är allvarligt skadad & att han är uppe på benen snart.

Är det tv4 hockeys kassa produktion som trodde att Rödin fortfarande är kapten eller?

Ännu ett tecken på hur jävla kassa dem är
Uppladdat:

500x0-img5434.jpeg

Gavve: Var Kopacka som "körde över" honom tydligen

Ingen Lindbäck i dagens match som det ser ut. Verkar ha åkt på en smäll på gårdagens träning.

"Enligt uppgifter till Hockeynews kommer stjärnmålvakten Anders Lindbäck inte till spel."
hockeynews.se/articles/30641/

Ove Myling: Stämmer bra! Straffmål räknas inte heller med. Däremot så räknas boxplaymål med men det är så pass få att det knappt är värt att nämna.

Blipp62: PP och PK räknas inte med i +/-

Gavve: Lägg även där till vilka som spelar PP och PK, därför är +/- en dålig statistik om man inte tittar på omkringliggande omständigheter.

{9566}: tycker detta är mycket klokt och helt rätt att "ifrågasätta". Plus/minus säger verkligen inte allt men ger ändå någon form av indikation över tid. Kinnvall och Bertilsson har +8 respektive +12. Medan Billins har -1 (+7 och -8). Högst efter Kinnvall är Kasper Larsen på +3. Sen Cukste och Anton Johannesson på +2 och sen Lindstein på 0.

Sen så måste man så klart gå djupare än så här om man ska jämföra ordentligt. Cukste har t.ex. bara varit inne på 3 bakåt medan Bertilsson varit inne på 6 bakåt. Trots +10(!) i skillnad i plus/minus-statistiken.

Sen blir det lite missvisande med plus/minus så här tidigt eftersom vi gör så mycket mål framåt också. Fortsätter Berra i samma takt landar han på +89 (om jag räknar rätt) när säsongen är slut. 133 mål framåt och 44 bakåt. Att jämföra med +26, +30 och +48 från senaste ettorna i plus/minus från de 3 senaste säsongerna.

Och ska man jämföra antal poäng (inte bara +-) ordentligt måste man så klart ta annat i beaktande också som t.ex. hur mycket speltid spelarna får också. Tror alla är överens om att en spelare som spelar 20 minuter per match är inne på fler mål både framåt och bakåt än en som spelar 5 minuter per match över en hel säsong (finns säkert undantag). Är man då i ett lag som gör mycket mål framåt kommer det ju snabbt sticka iväg om man spelar mycket vilket vi ser på Berras 18 mål framåt på 7 matcher.

Precis som att Berras -14 från förra säsongen är sämst av backarna för att han spelade mycket i ett lag som släpper in mycket mål och gör få framåt. Ska man få fram mer rättvis statistik bör man ju basera resultatet på speltid osv men det orkar jag verkligen inte göra själv.

Match dag ! DIF - BIF =) blir en spännande Match ikväll... aha när man läser allt folk skriver så behöver vi en ny målvakt.. VV kom tillbaka!!!

{9566}: Men för fan, så kan du väl inte säga?

Alla vet ju att allt är Lindbäcks eller Claras fel.
"Alla" ser ju det och tycker så. 😉😉

Ove Myling: Lite av en definitionsfråga tycker jag. För mig är en "tavla" t.ex. en fladderpuck som studsar in från långt håll, eller att mv står och sover vid tek. En tabbe helt enkelt. Men det är lite olika vad man anser.

Håller med om att han inte ska vara fel positionerad med sin rutin och med sin storlek behöver han inte gå ut så långt. Men inte riktigt tavlor som jag definierar det. Men återigen en smaksak.

"kunde räddat", jo jag försökte väl vara lite snäll här. Som den toppmålvakt AL på förhand anses vara kanske ha ska ha dessa, eller åtminstone två av dessa fyra. Men har som sagt inte tagit hänsyn till ev. "bra" räddningar som inte blivit mål heller.

Men det är väl lite det som diskuteras här. Förväntningarna är ju att AL med sin rutin ska ta både kategori 1, 2 och 3. Gärna någon omöjlig puck också.

Vill egentligen inte belysa något särskilt, mest intressant att se om det varit så illa som man minns och tyvärr är det väl så. Dock målen mot Nybro får jag revidera mitt minne, tycker som sagt att det faller på försvaret. Hade nog varit en svår match för vem som helst.

Nåväl, jag hoppas att han kan hitta tillbaka, men vi får se. Oavsett vad vår sportsliga ledning säger utåt så har jag svårt att tro att de inte ser vad de flesta här har sett.

Borde det inte även göras en sammanfattning av försvarsspelet också, med tanke på att målisen lämnas vind för våg otaliga ggr under en match. Även försvarsspelet över hela banan är ju under all kritik.

Finns inte en hockeyspelare som inte gör nått misstag under en match. Det liksom tillhör hockeyn.

Aftonbladet har 60 minuter om Brynäs och lockar bland annat med följande ämnen:

Han kan bli Jordie Benns backpartner – och så ska NHL-backen användas i Brynäs: ”Var väldigt nära kontrakt med Dallas”

Brynäs kan värva mer – storsatsar mot SHL-återkomst: ”Det finns pengar kvar”

Här är namnen på Brynäs önskelista: ”Alcén gillar honom mycket” • Utesluter inte ny målvakt

Masken om Brynäs stora förändringar: ”Vi har lagt om spelsystemet HELT”

Imponerad av nyförvärvet – bättre än väntat: ”Ett riktigt proffs”

Oroande besked om Linus Ölunds skada

Masken om sin öronsnäcka under matcherna: ”Vi kunde ha bänkat halva laget i Nybro”

Så fungerar Brynäs advisory board med flera tunga profiler: ”Vi har möten ungefär varannan vecka”

JohnnyBotox: Bra sammanfattning, som nog dom flesta kan hålla med om. Ja inte kärringen mot strömmen förstås.

Tycker dock att man kan ändra kategorierna något med tanke på det du skriver i slutet av inlägget:

"Jag tror att frustrationen beror på att de misstag han faktiskt gjort (både denna och förra säsongen) är ”juniormisstag” som inte alls förväntas av någon med den erfarenhet av spel i så bra ligor som AL faktiskt har."

"Tavlor" kunde vara "Tavlor ur den högre skolan" - dvs värre tavlor än dom när han varit felpositionerad.

"Fel positionerad" tycker jag att man kan kategorisera som "Tavlor ur den lägre skolan". Man förväntar sig att en rutinerad mv som AL borde vara rätt positionerad i målet.

"Kunde i bästa fall tagit" kan ändras till: "Borde ha tagit". Avslut som inte är omöjliga att rädda med bakgrunden att AL är den mest meriterade mv:en i ligan och troligtvis den bäst betalda.

Sammanfattningsvis tycker jag att AL stått för fler än 2 tavlor och att han inte går helt utan skuld i förlusten mot Nybro. Mot Nybro har han ju få skott mot sig och släpper in fler mål än Expected Goals visar.

Peja, du kan sluta hoppas på Anton Olsson. Han är klar för Jukurit enligt Svensson.

Västerås, som gjorde klart med Mingoia nyss, jagar Olle Strandell i HV.

Det är svalt intresse från SHL när det gäller Kalmars succéförvärv Thecharidis.
Egen analys: Något som kan tala för en toppklubb i HA kanske? (snälla Brynäs)

Adam Clendening är på marknaden, men svalt intresse från SHL där med. Skulle vara ett fantastiskt förvärv för vilken HA-klubb som helst.

JohnnyBotox: Tycker Limpan gjorde en grym premiär mot AIK. En tavla visst, men visade pondus i spelet och spelglädje… Tillhörde en av lagets bästa i den matchen. Sen var det som att insatsen mot VIK och ”drevet” som drar igång efter tar ner honom på jorden igen och sedan premiären har vi inte sett samma beslutsamhet och självförtroende hos honom…

Bara hoppas han kan hitta tillbaka under säsongen. Svårt att stå i Brynäs då man ofta ligger på framåt och tappar positionerna. Så vårt hönsiga försvarsspel behöver korrigeras för att hjälpa Limpan på traven. Helst med start redan ikväll…

JohnnyBotox: Kul sammanfattning. Vore ju spännande med en jämförelse med annan målvakt i ett annat förmodat topplag. Jämför man målvakterna som Brynäs hittills mött är det ju en del mål som man tycker deras målvakter också borde ha tagit.

JohnnyBotox: Fint sammanfattat. Alla är ju överens om att vi behöver en målvakt som "står på huvudet" (läs: Är riktigt bra över tid) för att vi ska ha en chans att spela i SHL 2024/2025. Någon sådan målvakt har vi inte idag och Alcén behöver se till att ordna detta. Finns väl inget mer att säga om det här nu?

JohnnyBotox: Riktigt fin sammanfattning, bra skrivet med bra poänger!

SuneMangs:

Svarat dig på pm

Varning för långt inlägg.

Har kollat på highlights från Lindbäcks fem matcher. Dessvärre så får man ju bara se vad som släppts in och inte vad som räddats, så det blir ju lite skevt.

AL har släppt in 14 mål och jag har kategoriserat dem nedan:
Rena tavlor – 2 mål
Fel positionerad – 4 mål
Kunde i bästa fall tagit – 4 mål
Inget att göra – 4 mål

Rena tavlor:
BIF-AIK: 4-2-målet. Tekning, skott mellan benen. Fri sikt. AL inte vaken.
VIK-BIF: 4-4-målet. Ensam VIK-spelare från kanten skjuter rätt i mål, AL oskymd, kan hända att skottet ändrar riktning en smula på BIF-back, men så pass långt från mål och så liten ändring av puckbana att skottet ändå borde tagits.

Fel positionerad:
BIF – AIK: 4-1-målet. Hamnar alldeles för långt ut, inte en tanke på att passningen faktiskt kan nå fram (vilken den gör). Försvaret ska såklart ta passningen och det kunde blivit mål även om AL stått längre in, men han är helt ur position när passet kommer och AIK-spelaren har helt öppet mål.
VIK-BIF: 2-4-målet. Skott från tekningscirkel, AL väldigt långt ut och retur rakt till VIK spelare. Borde inte behövt komma ut så mycket och hamna så fel. AL är ju stor och täcker målet bra ändå.
BIF-VVIK: 3-3-målet. Skott från snäv vinkel, AL glider ner på knä bakom förlängda mållinjen fast ingen med- eller motspelare är i närheten och stör, retur rakt in och helt öppet mål.
BIF-VVIK: 4-4-målet. VVIK i PP, pass över centrallinjen men AL är långt ut och har redan gått ner halvvägs när passet kommer, kommer helt fel, lämnar öppet mål och är chanslös.

Kunde i bästa fall tagit:
VIK-BIF: 3-4-målet. PP VIK, AL hamnar lite på sniskan men är ändå där när skottet kommer, kunde räddats men ingen tavla.
BIF-MIK: 3-1-målet. PP 5 mot 3. John Persson skjuter. Bör inte vara skymd. Ingen tavla men inte helt otagbart heller.
BIF- VVIK: 3-2-målet. En lite märklig studs, inte otagbart, men ingen tavla enligt mig.
NV-BIF: 2-1-målet. Släpande forward som siktar mot krysset. Går såklart att rädda, men fler än AL hade släppt in samma puck.

Inget att göra:
VIK-BIF: 1-3-målet. Helt skymd i PP, inget att säga om detta.
BIF-VVIK: 2-1-målet. Skott från slottet, skymd.
NV-BIF: 1-1-målet. Spelare fri med AL som gör en bra räddning, men på bekostnad av att han hamnar fel, dock ingen utespelare som är i närheten av att ta sina gubbar. Försvarsmiss.
NV-BIF: 3-1 målet. Rörigt framför mål, AL gör två bra räddningar sittandes men helt överspelad och ingen hjälp från försvarare.

Lite av problemet är att just 4-4 i både matchen mot VIK och VVIK är kategori 1 eller 2, dvs att de ligger till stor del på AL. Rena poängtapp. Mot Nybro så vill jag faktiskt säga att inget av målen går att lasta på AL, möjligtvis att han en bra dag hade tagit 2-1.

Så, att han ensam kostat oss 2 poäng tycker jag är rättvist, men de andra 3 poängen ligger på laget.

Min högst personliga bedömning och det inte meningen att hänga ut AL, men såklart hade jag hoppats på mer än två rena tavlor och fyra halvmärkliga ingripanden på fem spelade matcher av en så pass rutinerad målvakt. Till AL’s försvar så kan jag inte redogöra för ev. räddningar som gjorts under dessa matcher som kanske borde resulterat i mål.

Jag tror att frustrationen beror på att de misstag han faktiskt gjort (både denna och förra säsongen) är ”juniormisstag” som inte alls förväntas av någon med den erfarenhet av spel i så bra ligor som AL faktiskt har. En orutinerad målvakt som t.ex. Clara kommer undan med detta då liknande misstag förväntas tvättas bort med mer rutin.

SuneMangs:
Du anser Johannesson vore perfekt i vårt pp men ja jag vill hellre bänka Johannesson till fördel för Larsen efter Benn kommit. Det är för att få Larsen så bra som möjligt till slutspelet. Jag tycker Larsen blir bättre och bättre där Johannesson inte alls utvecklas. Det kan ju bero på att Larsen anpassar sig till större rink också det Johannesson inte behöver göra.

Johannesson är riktigt duktig offensivt emellanåt i ha det ger jag absolut honom men också riktigt dålig defensivt i vissa lägen också.
Larsen värvades som en tvåvägsback och är mer användbar över hela isen. Han har tyngden också vilket är något positivt.
Backarna i Gällas spel står upp utanför egen blå och utdelar gärna tackling och klämmer spelaren med puck mot sargen och på så vis kan laget vinna tillbaka puck lättare. Var ganska effektivt i någon match nyss. Larsen funkar i det spelet men absolut inte Johannesson. Sen gör Larsen misstag också så det finns en anledning till att jag bara ser Larsen som sjunde back och Johannesson bänkad när vi har 8 backar. Det är ju dessutom samma ålder på Larsen så tror du det finns uppsidor hos Johannesson så borde det finnas lika mycket potential hos Larsen att utvecklas.

Jag röstar Larsen före Johannesson. Vi har billins och kinnvall för pp även om jag är lite besviken på den förstnämnde så här långt offensivt men det kan bero på att han går med just Johannesson i backpar också.

Berge: Läs igen. Jag skrev från start. Dvs i en kedjeformation med Blomman och Kvist och inte som trettondeforward.

SuneMangs:

Du följer matcherna från text-tv eller?

Karlsson har redan gjort debut. Spelat två matcher.

Det är stor chans att Jonatan Karlsson får göra debut från start mot Djurgården ikväll när det är osäkert runt så många spelare.

willyyoung : tycker vi ska se ifall dem kan försvara innan man börjar prata om om det är bra backpar för SHL :)))))))

Berge:
Tycker att fördelningen rejäla backar och mer spelskickliga ser bra ut

Benn-Bertil-Cukste-Larsen är rätt fysiska
Billins-lindstein-Kinnvall-Johannesson spelskickliga allihop

Även ålsdersstrukturen ser ganska bra ut tycker jag med både rutin och framtid.

Tror faktiskt att det skulle kunna vara en SHL besättning rätt av OM vi skulle ta steget upp OM ungtupparna utvecklas som man hoppas under året.

Farsang: Tyvärr missar ju även Ölund matchen, Scott och Tärnström osäkra inför ikväll också..

Skönt att John Norman missar matchen ikväll

« · 2584219 · »