1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446876 inlägg · 7966 ämnen
« · 2607169 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
{10375}: "Vilsna målvakter påverkar spelare olika mycket för att man agerar annorlunda mot vad man gjort om man litat på målvakterna."

Vilsna utespelare i försvarsspelet påverkar också målvakter olika, för att man agerar
annorlunda mot vad man gjort om man kunnat lita på uteförsvararna.
Så vad kom först: hönan eller ägget?

SaggeBoy: Lika bra att skita i defensiven och köra 100% anfallsspel (lite som första 3-6 matcherna). Mål kommer vi ju släppa in hur som haver med dom obligatoriska tavlorna. Bättre att vinna med 7-5 än att förlora med 0-2 😬

Borde bli enkelt vinst ikväll.... men vad som helst kan hända.... när vi har dom bästa målvakter.... 3 p räknar jag med ...

Silly: Han är redan avhandlad här inne.

Peja: Ja absolut, det är inte så svart eller vitt. Tycker dock inte Karlsson är något att lägga en krona på, men väldigt personlig åsikt om just honom. Menar mest att vi får inte får hamna i pengaproblem när vi ska välja målvakt. Vi kommer förmodligen få punga ut en hel del i detta läget för att få en toppmålvakt.

{10375}: Brynäs behöver bredda forwardssidan oavsett hur man ser på målvaktssituationen. Om det dyker upp någon prisvärd rollspelare, som Karlsson mycket väl skulle kunna vara, så bör man ta tillfället i akt.

BIF Kungen: Både Billins och Lindstein har presterat under förväntningarna såhär långt, speciellt Billins kanske. Nu hade båda en stark match senast, hoppas det fortsätter så.

Tigerhjärta: Vilken mogen ton!
Vi behöver förstärka på fler positioner men innan vi vet vad det här laget behöver så behöver målvaktsspelet sitta tycker jag. Vilsna målvakter påverkar spelare olika mycket för att man agerar annorlunda mot vad man gjort om man litat på målvakterna.

Jompe: Är inte den Erik Karlsson utan den Erik Karlsson som spelar i Modo.

lapad: ”Behöver spela bättre… ” är ju ändå någon sorts insikt. Å det kommer inte hända så en ny är nog klar strax efter nyår.

{10375}: Tänk att man inte får möjlighet att diskutera någonting annat i detta forum längre innan du ska komma in och gagga kring målvaktsfrågan..
Vi vet att vi har problem på målvaktssidan, vi vet!!
Snälla knip kakhålet om du inte har något annat att komma med. Så fruktansvärt less på dig och ditt eviga ältande, och jag är inte ensam om att tycka det.

Metalman: håller med. Båda har skills men spelar lite för svårt emellanåt.

Jag gillar båda men känslan är att jag är i minoritet.

Jag tror att Lindstein kan bli en riktig my bra back, lite mer kilon och rutin ör det som saknas idag. Men sånt kommer med tiden.

Larsson: min favorit, ofattbara misstag i början men han visade klass därefter. Än en gång: söker man många poäng där, då blir du missnöjd. Men detaljerna,….så bra. skrev detta nu då jag glömde nämna honom efter Löven-matchen.

För övrigt: vilken match vi gjorde mot Löven, gör på rus fortfarande.

Och nej, det blev ingen whiskey 🥃

Over & out
😎🇧🇪

Andy Tiger: Rädd att det är båtbenet eller nått sånt skit... 😟

Idag skulle man ha provat J20 målvakten.
Sända en liten signal till Lindbäck och Clara med att vi inte är helt nöjda.
Dags att höja er, annars är vi beredda på detta.
Varför inte egentligen, det är elitidrott som utövas.
Och något att tillägga på det är när en ny oerfaren målvakt kommer in så kan jag lova att spelare höjer sig i egen zon. Gör det där lilla extra för att "skydda".

Fullständigt fokus bör ligga på målvakt. Med ett fungerande målvaksspel ser vi också vad truppen saknar. Just nu funkar inte grundspel plus att spelare inte litar på sin målvakt. Så lägg fokus där, stressa inte, men som sagt FOKUS på det som är det största problemet för stunden.

Tigerhjärta: Intressant. Ryktas han vara aktuell för Brynäs? Han är alltså lillebror till "EK65"?

Stenis:
Besked kring Kellerhes skada kommer i början av nästa vecka.
Undersöktes i Stockholm igår..

Tigerhjärta: Minns att jag tyckt rätt illa om Karlsson, vilket oftast är ett gott betyg. Men tror vi att JA siktar på att bredda i dagens läge?

Ser ut som att folk har samma syn som en själv på Karlsson. Tror han är precis vad vi behöver till en fjärdekedja och som även kan vikariera i tredje om det behövs.
Rivig och fysisk rollspelare saknas i dagens Brynäs!

Ove Myling: Vet vi något om kellehers skada idag?

Tigerhjärta: Tuff och energisk spelare som är duktig i boxplay. Hade varit perfekt för fjärdekedjan.

Tigerhjärta: Absolut, hugg till.

Brynäs har ju inte ens en extraforward på bänken i matcherna och vi vet inte om omfattningen av Kellehers skada. En kille som kan gå in och göra jobbet i 3-4:e

Tigerhjärta: Positiv. Bra driv, bra tacklare, bra defensiv och helt okej med puck. Fick dock sparken för att han inte motsvarat förväntningarna. Kan tänka mig att hans klubb förväntade sig mer poäng men han är ju inte den spelaren.

Tigerhjärta: Jag hade inte tackat nej! 👍 Skulle passa bra att bredda i 3/4-kedjan och en spelare som har potential att växa i ett slutspel!

Tankar kring Anton Karlsson för att bredda truppen?

xxx BIF xxx: 0 chans skulle jag säga. Fått sparken nu för att inte ha dykt upp på träning och match och sen tidigare detta: www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/47p0Ae/forre-modo-malvakten-patrik-bartosak-anmald-for-misshandel-av-sin-far

Är Patrik Bartosak en kandidat på målvaktssidan?

SuneMangs: lägg därtill några hundra som sitter på andra ställen i arenan vid varje match.

SLO har sammanställt sålda biljetter på bortamatcherna i år. Är så jävla stolt över alla er som fyller bortasektioner (ibland både bortasektion och välfyllt på vanlig läktare) i vårt avlånga land. Hatten av!
Uppladdat:

500x0-bryppe.jpg

Peja: Björklöven, Västerås, AIK och SSK där skulle inte Kvist gå in i en fjärdekedja men förmodligen i de andra lagen, eventuellt att han inte skulle ta en plats i Nybro heller.

xxx BIF xxx: Synar dtt påstående att Kvist skulle gå in i vilket HA-lag som helst. Björklöven hade Malte Sjögren och Alexander Wiklund i fjärde senast, Båda är klart bättre spelare än Kvist och kan dessutom spela boxplay på ett bra sätt. Västerås har väl Hofbauer och Engstrand som yttrar i fjärde när alla är skadefria, tycker även de två är bättre än Kvist. Men ja, i de flesta allsvenska lagen hade han platsat i fjärdekedjan, vad det nu säger.

Peja: ”Tror dock Brynäs hade varit ett bättre lag med de i truppen, om det varit på bekostnad av typ Kvist och Lindblom.”

Jag är enig där. Men ljungen ville väl inte acceptera rollen som erbjöds så tyvärr var det inget alternativ.
Birger var ju defensiv också så före kvist borde han vara men då hade ju kvist åldern för sig och något byte mot Malmö som han glänste i.
Jag försvarar dock silly-förlängningen av kvist (tex framför juniors) fortfarande även om han inte levererar mot min förväntan mer än något byte ibland. Han skulle ha gått i 4de och där skulle han ha fungerat i vilket ha-lag som helst. Han är för dålig för 3de över tid har det visat sig om han inte får bättre spelare som kompletterar honom bättre.

Birger och ljungen har levererat över förväntan i min bok.

Peja: Ja verkligen, sista 55 var det ett lag på banan och svenska spels erbjudande om 2,22 på x2 efter 1 period och 2,38 på x2 efter 2 perioder var förmodligen satt av en praktikant

DoNaka: Intressant att Söderström delar med sig av sportlogiqs statistik från matchen. Detta var alltså statistiken i antalet målchanser:

A-chanser: Björklöven - Brynäs 5 - 13
B-chanser: Björklöven - Brynäs 6 - 12
C-chanser: Björklöven - Brynäs 12 - 24

Som sagt, Brynäs gjorde en kanonmatch. Att det var jämnt resultatmässigt kan bara förklaras i lite ineffektivitet av Brynäs framåt och dåligt målvaktsspel. Björklöven fick exceptionell utdelning på sina chanser.

lapad:
Jag tror såhär.
Det kan ju vara så att man köpte att det skulle vara en omställning och inkörningsperiod för limpan i shl, han sa själv att han brukar gå bättre på vårsidan vill jag minnas och när limpan såg ut att hitta rätt i sitt spel någon match så tog man in en ny meriterad målvakt i hans inpissade revir och då gick han ner sig igen (”pga det”)
Sen skulle vi vara i Ha och då skulle han äga för han hade ju visat att han klarar detta om ingen stör hans revir.
Så då signade man honom som en spetsvärvning.

Limpan blir inte billig att köpa ut för en HA klubb nu.

mk: Birgersson kommer nog kunna bli en bra rollspelare i SHL på sikt. Han är en tvåvägsspelare, bra på skridskorna, har mycket energi och kan sätta in tacklingar. Om han slipper styrspel och kan "bara köra" så är han nog mycket bättre. Ett par utvecklingsår i Hockeyallsvenskan och han kan mycket väl bli en fullfjädrad fjärdecenter på SHL-nivå. Tror det viktiga för honom är att få rutin från A-lagsspel, utveckla spelet med puck och boxplay-spelet.

xxx BIF xxx: Som jag har skrivit i 2-3 år nu, spelare som Ljungkrantz, Birgersson och Kvst behövde gå ner i Hockeyallsvenskan för att kunna utvecklas genom mer istid. De var inte tillräckligt bra i sina respektive roller i SHL och det var ingenting konstigt med det. Det konstiga var att Brynäs envisades med att ha kvar framförallt Kvist och Birgersson år efter år i SHL.

Om man kollar på vilka som brukar vara Almtunas toppspelare, så brukar de ha ungefär likadana CV:n som Ljungkrantz och Birgersson, och sättet de spelar på passar verkligen unga spelare bra.

Däremot är det klart att särskilt Ljungkrantz ändå har levererat över förväntan, men vi får se om han och Birgersson kan hålla i den här produktionen över hela säsongen. Om Ljungkrantz gör 20 mål så är det fantastiskt bra.

Även om Brynäs och Almtuna spelar i samma serie nuförtiden så har Ljungkrantz och Birgersson uppenbarligen tagit rätt beslut. De hade aldrig fått så framträdande roller i Brynäs. Tror dock Brynäs hade varit ett bättre lag med de i truppen, om det varit på bekostnad av typ Kvist och Lindblom.

Svensson_62:
Nu fick han väl massa klappar som det sägs-jag reflekterade aldrig på det själv där och då-så då är det väl en icke-fråga
Men annars kan nog sånt som kommer innefrån laget man ska vara med varje dag/arbetstid påverka minst lika mycket som det som skrivs utifrån.

mk: Johan Alcén om målvakterna: "Vet att de kan, vill och behöver spela bättre"

Alltså, vilket jävla skämt! I två års tid har Limpan letat efter sitt spel och försökt anpassa sig till först SHL och nu HA.
För helvete Alcén, hela Sverige skrattar åt oss och dig.

xxx BIF xxx: Ang Eklind och de andra.

Som Peja säger. Det kan inte ha varit lätt förra året med dels spelsystemet och grupperingar i laget.
Ljungkrantz hade jag lättare att se skulle lyckas än Birger.

Bara hoppas att Brynäs kan lyckas bygga lite stabilitet så man inte hamnar i torktumlaren varje år.

xxx BIF xxx: Sånt är nog jobbigare för honom än huruvida han fick endast 2 eller 3 eller rentav 4 klappar senast.

Peja:
Jo klart det är två olika ligor, så ”lite till mycket bättre” fyller nog in även prestation i sämre ligor.
Men inte kunde du väl förutse att ljungen skulle vara i topp i målskytteligan eller att Birger skulle ha 12p på 19 matcher (om du i jämförelse med vilka våra dito poängmässigt är)

Sen börjar jag bli lite putt över hetsen på slipsarna våra från media, även om de har rätt. Höken säger att man ska ha in nytt, GD lyfter frågan, Rinkside börjar rubriken med ”målvaktsfrågan” osv osv.
Att vi gnäller det är allmänt känt och det går att prata bort i omklädningsrummet med ”ha så fort vi tar ett snedskär så ska SC, tränaren och halva laget bort - så det är inget att bry sig om”
Men när massmedia börjar jaga på riksnivå - fan det måste vara tufft för våra slipsar att skaka av sig och försöka hitta flowet. Ffa för en ung kille som Clara.

xxx BIF xxx: Nja, går inte riktigt att jämföra med Ljungkrantz och Birgersson. De har ju klivit ner en division. Att de levererar i allsvenskan är inte jätteoväntat.

Eklind har fått ett ordentligt genombrott i Luleå. Dels bättre omgivning, dels bättre utdelning. Om du minns så kom han till massvis med bra chanser även i Brynäs men missade nästan allt. Det brukar bara vara en tidsfråga innan det lossnar rejält för såna spelare.

Sen så tror jag att Manners defensiva hockey passade många spelare dåligt, kanske framförallt yngre svenska spelare som helt enkelt är ovana att spela på det sättet.

Brynäsgubbe:
Det är lika med ljungkrantz och även Birgersson.
Man har gnällt om Birger, kvist och Ljungen varje år att det har förlängts.
Ok ljungen petade dit lite mål ifjol men var sådär i övriga spelet.
Men fan man kan ju inte nu sägs att man skulle önskat att ljungen var kvar, och som det ser ut i Almtuna kanske även Birger (2+10 på 19).

Men nog sticker det lite i ögonen att ”alla” de som lämnat tycks lyckas lite till mycket bättre nu.
Frågan är hur mycket som sitter i ledarskapet, spelsystemet och att motgångarna radar upp sig (kanske pga målvakter som släppte lite för mycket?)

När man ser Eklind näta Luleås andra mål på 5 sekunder kan jag inte hjälpa att undra vad det är som gör att så många spelare inte lyckas i Brynäs. Eklind som gjorde 5 mål förra säsongen har nu redan gjort 12 och fortsätter han med samma snitt kommer han göra nästan 30 mål den här säsongen.

På 22 matcher i Luleå har han alltså gjort ett färre än på hans 97 matcher i Brynäs.

gwl: han är väl signad av löven redan

Fredrik Söderström & co i podden Rinkside fortsätter diskutera målvaktsfrågan i Brynäs.

Brynäsgubbe: Målvakterna. Fördel Löven.

« · 2607169 · »